מדריך לתכנון המטבח

מה חשוב לדעת לפני שמתכננים מטבח? התשובות לפניכם

88 שיתופים | 132 צפיות

 

רכישת מטבח חדש היא ההשקעה הגדולה ביותר שעושה משפחה ישראלית בביתה. המטבח הוא הלב הפועם והמרכז של הבית, וברוב המקרים הוא נמצא בחלל אחד עם פינת האוכל וחדר האירוח. לכן חשוב שיהיה אופנתי, פונקציונלי ונוח ושישתלב בעיצוב הבית. האחריות, האמינות והאיכות המבטיחים שהמטבח שתרכשו ישרת אתכם לשנים רבות הם חשובים לא פחות.

מנגנוני פרזול חכמים בתוך הארונות מגדילים את שטח האחסון בצורה משמעותית ומוסיפים משטחי עבודה חיוניים

לפני שמתכננים מטבח חשוב לדעת כמה כסף להשקיע, איך לבחור סגנון, מה חשיבות חומרי הגלם, אילו תעודות אחריות לדרוש ועוד.

שאלה של תקציב

רוב המומחים טוענים כי ההשקעה בקניית מטבח או בשיפוצו תוחזר כמעט במלואה בעת מכירת הנכס. בארץ מחליפים מטבח פעם בשמונה שנים, וזו ההוצאה הגדולה ביותר בשיפוץ הבית. השאלה התקציבית היא קריטית וההיצע הוא גדול. חשוב לקבוע מראש מהו הסכום המרבי שאפשר להוציא על המטבח החדש ולהקצות סכום נוסף למוצרי חשמל.

מודרני או כפרי?

תכנון המטבח תלוי בטעם האישי, ועיצוב שמתאים למשפחה אחת לא יתאים בהכרח לאחרת. מומלץ לבחון את המטבח הישן ולערוך רשימה של התכונות והפונקציות שחסרות בו ורצוי שיהיו במטבח החדש. ברוב המקרים, הבשלן המשפחתי הוא זה שיודע הכי טוב מה צריך להיות במטבח החדש.

הצרכן הישראלי, שחי באקלים חם, מעדיף על פי רוב מטבחים בעיצוב מינימליסטי וקר. החומרים הפופולריים כיום בעיצוב המטבח הם פורמייקות מבריקות, נירוסטה, עץ, אלומיניום וזכוכית. כדאי לבדוק איזו חברה יכולה להציע לכם את כל מגוון החומרים הקיימים בשוק. בנוסף לבחירת החומר, האלמנט המרכזי הקובע את עיצוב המטבח ואופיו הוא ארונות המטבח.

 

על משטחי העבודה במטבח להתאים להרגלי הבישול (תמונה: לוגת)

על משטחי העבודה במטבח להתאים להרגלי הבישול (תמונה: לוגת)

תצוגת תכלית

קנייה על פי תמונה או שרטוט היא מתכון בדוק למפח נפש. מומלץ לצאת לשטח, לערוך סקר שווקים ולבקר באולמות התצוגה. כשאתם מזמינים מטבח מחברה גדולה אינכם קונים חתול בשק, מכיוון שביקור באולם התצוגה מאפשר לכם להתרשם כיצד ייראה המטבח בביתכם. כמו כן, אולמות התצוגה בארץ עברו בשנים האחרונות שינוי גדול וביקור בהם הוא חוויה בפני עצמה.

שימו צבע

אחת הדרכים המהירות והקלות ביותר ליצור שינוי דרמטי בבית היא צביעה. הצבע משפיע על התחושות והתגובות שלנו כבר עם הכניסה לחדר. כאשר בוחרים את הגוונים של המטבח יש להתחשב בנתונים טכניים כמו גוון הרצפה, צבע החלונות, הדלתות, הקירות והתאורה, בנוסף לטעם האישי.

יש לחשוב גם על ההתאמה בין המטבח לחדרי הבית הסמוכים. בניגוד למטבחים האירופאים הסגורים, המטבחים בישראל פתוחים לחלל הבית ומשתלבים עם פינת האוכל והסלון, ולכן כדאי לתכנן סגנון עיצובי וצבעים תואמים.

תכנון חכם

כאשר קובעים את גודלו של המטבח, יש להתחשב בצרכים הספציפיים של המשפחה ובמספר הנפשות שהיא מונה. ככל שהמשפחה גדולה יותר יש צורך ביותר מקום ישיבה ויותר מקום אחסון לכלי אוכל וכלי בישול. יש להתחשב גם בנתונים הפיזיים של דיירי הבית. אם בבית מתגוררים קשישים, נכים, או ילדים, יש לתכנן את המטבח כך שיוכלו לתפעל אותו בקלות.

מספר הנפשות הרב של משפחה ישראלית ממוצעת וגודלם הקטן של המטבחים בארץ מחייבים מטבח פונקציונלי ונוח. כדאי לרכוש מטבח מחברה ישראלית ידועה, המתמחה בהתאמת המטבח לצרכיו הייחודיים של הלקוח מצד אחד, ובעלת יכולות טכניות גבוהות מצד שני.

 

תכנון התאורה קובע את האווירה במטבח (תמונה: סמל)

תכנון התאורה קובע את האווירה במטבח (תמונה: סמל)

פינת בישול

כאשר מתכננים את המטבח חשוב לדאוג לגישה ישירה ונוחה למוקדי העבודה. הפעילות במטבח מתרכזת סביב משולש העבודה: כיור, כיריים ומקרר. התנועה בין מוקדים אלו צריכה להיות מהירה, ישירה ונטולת מחסומים. על משטחי העבודה במטבח להתאים להרגלי הבישול של המשפחה – משפחה שבה מבשלים הרבה תזדקק למשטחי עבודה גדולים.

ליד הכיור והכיריים כדאי להשאיר משטחי עבודה ברוחב חצי מטר ולהתאימם לגובה המבשל.

החללים הפנימיים של ארונות המטבח צריכים להיות גדולים כדי לאפשר אחסון מרבי. מגירות עמוקות עדיפות על פני מגירות צרות, וארון גדול אחד טוב יותר משניים קטנים. כדי להשיג תחושה מרווחת ואוורירית יותר אפשר להשתמש בארונות פתוחים או במדפים.

מנגנוני פרזול חכמים בתוך הארונות מגדילים אף הם את שטח האחסון בצורה משמעותית ומוסיפים משטחי עבודה חיוניים.

אור בבית

תכנון התאורה קובע את האווירה במטבח לא פחות מתכנון החלל או המראה. יש לקחת בחשבון את מבנה החדר, הגוונים, גובה התקרה וגודל החלונות. צבעים בהירים וצבע עץ טבעי מחזירים אור ונותנים תחושה של חלל גדול. דלתות כהות בולעות אור ומשרות אווירת מחנק במטבח קטן, ולכן יש צורך ביותר תאורה. כדי ליצור תאורה מעניינת אפשר לשלב כמה מוקדי אור, דימרים, תאורה נסתרת ועוד.

 

בניגוד למטבחים האירופאיים, המטבחים בישראל פתוחים לחלל הבית (תמונה: זיו)

בניגוד למטבחים האירופאיים, המטבחים בישראל פתוחים לחלל הבית (תמונה: זיו)

עומדים בתקן

חשוב שכל חלקי המטבח יעמדו בשחיקה היומיומית. תו התקן הוא תעודת הביטוח למטבח שלכם. הוא מבטיח שהמטבח עבר בדיקות קפדניות המאשרות שהוא בטיחותי, בעל רמת גימור גבוהה ועשוי מחומרים איכותיים. אם חברה פונה בבקשה לעבור את הבדיקות הקפדניות ולקבל תו תקן, הדבר מעיד שחשוב לה לוודא שהמטבחים שהיא מייצרת הם תקינים ואיכותיים.

נחום הנדלסמן, ראש ענף עץ, חלונות ומערכות מיכון במכון התקנים הישראלי, אומר שכיום יש תו תקן ישראלי לחמש חברות בלבד החברות גם באיגוד תעשיות הריהוט בישראל. מכון התקנים מעמיד לפניהן שורה של נהלים וכללים שלפיהם צריך לפעול בייצור המטבח, ובודק את עמידות המשטחים בעומס, את פתחי האוורור ואת הגישה לגז, למים ולחשמל.

חשוב לבדוק שלמוצרים מקומיים יש תו תקן של מכון התקנים וכי לתוצרת מיובאת יש תו תקן ISO בינלאומי או תו תקן אירופי.