מגע הזהב של מייקל קורס – ראיון מיוחד

מייקל קורס צועד אל ההצלחה | צילום: GettyImages
מייקל קורס צועד אל ההצלחה | צילום: GettyImages

תפסנו את מעצב העל מייקל קורס, האיש הכי בלינג בסביבה ערב ההשקה של ליין הבשמים החדש שלו בשפיץ הקוטור של ניו יורק לשיחה בלעדית על אופנה, אופטימיות, קריסת המניה בבורסה והתקופה הקשה שבעקבותיה

88 שיתופים | 132 צפיות

מייקל קורס הבין כבר בגן חובה מה הפורטה שלו. כשהיה בן חמש אמו של מעצב העל התחתנה בשנית. בשלב מדידת שמלות הכלה, הצטרף אליה הזאטוט שמצא עצמו מוקסם מהסיטואציה. באחד הימים היא לבשה את השמלה שבחרה, עמדה מולו נלהבת, וחיכתה למוצא פיו. מייקל הקטן טלטל את ראשו בביטול מוחלט. "אני לא יודע למה לא אהבתי את השמלה", הוא אומר בריאיון בלעדי שהתקיים בניו יורק לרגל השקת קו הבישום החדש שלו. "זה היה אינסטינקט. גם לפני כן אהבתי בגדים, אבל באותו היום הבנתי את ההשפעה שיש לי על נשים. הייתי בן חמש ואימא שלי הקשיבה לי. נהניתי לראות את השינוי שהשמלה עברה אחרי ההערות שלי, היא הפכה למשהו אחר. הבנתי שנועדתי להיות מעצב אופנה. כשהייתי טינאייג'ר כבר התחלתי לשרטט דגמים משלי ולמכור אותם במוסך שלנו, ולא רק לתקן את הבגדים של אימא שלי. הדהים אותי לראות את הרעיונות שלי מקבלים חיים. אגב, הרחוב עדיין הכי מרגש אותי ולא התצוגות, מדהימות ככל שיהיו. כשאתה רואה ברחוב מישהו לובש ומשתמש באקראי במשהו שאתה חשבת עליו – זה אדיר".

אנחנו יושבים בקומה ה־18 של מלון סטנדרד האופנתי באיסט וילג'. תכף נרד מכאן ביחד אל המסיבה הגדולה שנערכת לרגל השקת שלושת הבשמים החדשים של המותג שלו. יהיו שם נעמי קמפבל שתעשה סצנה דרמטית בכניסה, הדוגמנית קייט אפטון, ואף לא אדם מכוער אחד בקהל. יהיו גם המבורגרים בכמהין, כנראה הכי טעימים על הפלנטה, ויהיה ממש קשה לצוד אותם בצפיפות הזו, אבל סמכו עליי שאצליח. אחרי כמה כוסות שמפניה לפתע יעלו לבמה הקטנה בבר חברי להקת דוראן דוראן ויבצעו כמה מלהיטיהם הגדולים. קורס, שיעמוד בשורה הראשונה עם חיוך מרוח מפה לאוזן, לא יידע את נפשו מאושר. האיש זורח כמו ילד בן חמש בהופעה של מיכל הקטנה.מתוך תצוגת קיץ 2016, שבוע האופנה בניו יורק | צילום: GettyImages

מתוך תצוגת קיץ 2016, שבוע האופנה בניו יורק | צילום: GettyImages

תצוגה של קו הבגדים שלו לעונת הקיץ הבאה במסגרת שבוע האופנה של ניו יורק, שתחתום שנה לא פשוטה שעברה עליו ועל בית האופנה שלו – שהיה הראשון להנפיק עצמו בבורסה, אגב – שנה שבה מניות המותג שלו צנחו דרסטית. הערב הוא גם ערב ראש השנה העברי. אמו של קורס, דוגמנית העבר היהודייה ג'ואן המבורג, כרוכה אחריו בתצוגות ובמסיבות, והוא העיד לא פעם כי היא מהווה השראה גדולה עבורו. אני שואלת אותו אם הוא הספיק לטלפן אליה ולאחל לה שנה טובה. הוא פורץ בצחוק. "אימא שלי עושה את דרכה ברגעים אלה מלוס אנג'לס לניו יורק. אל תדאגי לה, היא תהיה בתצוגה. אני כבר אאחל לה הפי ראש השנה פנים מול פנים".

עברה עליך שנה של טלטלות. יש לך מסקנות לשנה הבאה?

"אני לא רוצה להישמע כמו פוליטיקאי, אבל המציאות בעולם כל כך מורכבת כרגע ומטורפת בכל כך הרבה דרכים, המון דברים פסיכיים קורים, כך שאני חושב שכולם בעיקר צריכים להיות אמפתיים יותר ולשים את עצמם בנעלייים של אחרים. בזה אני מתרכז כרגע ואני ממליץ גם לאחרים".

הכי פוליטיקאי. ומשהו בנימה אישית יותר?

"אני חייב לאכול פחות צ'יפס, ללא ספק. למרבה הצער אני עדיין נרגש מאוד למראה טוגנים בשתיים בבוקר". הוצאת לי את הצ'יפס מהפה.הבושם החדש של מייקל קורס | צילום: יח"צ

הבושם החדש של מייקל קורס | צילום: יח"צ

כרוניקה של גדילה

קורס פרץ לתודעה הבינלאומית במסגרת תוכנית הריאליטי האמריקאית הראשונה שעסקה באופנה, "פרויקט מסלול", שבה כיהן כשופט – תפקיד שהוליד אותו מחדש והפך אותו ממעצב אמריקאי מן השורה, שבעברו פשיטת רגל אחת שממנה התאושש, לסלבריטי ומעצב על. מאז שעלתה לאוויר בשנת 2004 הייתה התוכנית מועמדת כמה פעמים לפרס האמי, אך גרפה רק שיאי רייטינג, וקורס מצדו לא הפסיק לספור את השטרות. כיום הונו מוערך ביותר ממיליארד דולר. לפני כשלוש שנים הוא פרש מכס השיפוט והותיר את התפקיד למעצב הצעיר זאק פוזן, שנכנס לנעליים גדולות, או יותר נכון לפה ג'ורה כביר, ולא מצליח לגרד גרם מהכריזמה של קורס המצחיק עד דמעות, שנודע במטאפורות ציוריות ובארס שלא פעם הביא את המתמודדים לכדי בכי. "נייר טואלט שנקלע לסופת רוחות", "שילוב של מקס הזועם ופסטה ריגטוני", "קום דה גרסון פוגש את אנשי האמיש", "רקדנית פלמנקו טרנסקסואלית בלוויה", "דוריס דיי הדוורית" – זהו רק קומץ מהתיאורים הנוקבים שיצאו לו מהפה למראה עיצובים כושלים בתוכנית.

קורס נולד בשנת 1959 בלונג איילנד בשם קרל אנדרסון ג'וניור, אך עם נישואיה השניים של אמו לאיש העסקים ביל קורס היא התירה לו לבחור לעצמו גם שם פרטי חדש ולמחות את זכרו של אביו הנוטש. הוא הלך על מייקל כשם ראשון ודיוויד כשם שני. בנעוריו הוא התפרנס מעבודת דוגמנות ובין היתר פרסם נייר טואלט ודגני בוקר. בשנת 1977 החל ללמוד ב־FIT בניו יורק, אך פרש כעבור שני סמסטרים בלבד והחל לעבוד כזבן בחנות בגדים שבה הציע גם דגמים בעיצובו, שהתקבלו היטב על ידי הלקוחות. יום בהיר אחד מנהלת תחום האופנה של בוטיק ברגדוף גודמן הסמוך נחשפה לבגדים שלו, והציעה לו למכור אותם בכלבו היוקרתי. זו הייתה תחילתו של המותג הנושא את שמו. את קולקציית הביכורים הוא נהג להוביל במשאית ברחבי ארצות הברית ולערוך מתוכה מכירות פתע במיקומים אסטרטגיים. כשהיה בן 23 הזמין את אנה וינטור, שהייתה אז עורכת האופנה של ה"ניו יורק מגזין", להגיע לדירתו הניו יורקית כדי להתרשם מעיצוביו, שאותם פרש על המיטה. היא הייתה מהראשונים לזהות את כישרונו של הבחור הצעיר, שניחן בכושר שכנוע מכירתי לא פחות מאשר בכישרון עיצובי.מתוך תצוגת קיץ 2016, שבוע האופנה בניו יורק | צילום: GettyImages

מתוך תצוגת קיץ 2016, שבוע האופנה בניו יורק | צילום: GettyImages

ב־1990 קורס פשט רגל, הוריד פרופיל וניסה לקום על רגליו. בשנת 1997 הוא מונה לתפקיד המנהל האמנותי של בית האופנה הצרפתי סלין, שאותו מילא בהצלחה במשך שש שנים. במקביל, המשיך לטפח את המותג שלו ולהרחיב אותו והקים את קווי הביניים – מייקל וקורס, המציעים ביגוד, בישום ובעיקר תיקים ואביזרים שהפכו לפופולריים מאוד. בשנת 2003 הוא זכה בעיטור הנכסף "מעצב אופנת הגברים של השנה" מטעם מועצת מעצבי האופנה של אמריקה. לפני שנתיים בחר בו מגזין "פורבס" לאחד ממאה האנשים המשפיעים בעולם, ואלה רק שני תארים מיני רבים שקטף ביותר משלושה עשורי פעילות בתעשייה. עם אינספור הפרסונות המוכרות שבוחרות בעיצוביו נמנית לא אחרת ממישל אובמה, שלבשה שמלה בעיצובו לפורטרט הראשון שלה בתפקיד הגברת הראשונה. בשנים האחרונות, באופן מפתיע או שלא, אימץ אותו בלהט גם עולם ההיפ הופ. שמו מצוין בשיר "Dance" של ניקי מינאז', ב"From time" של דרייק וב"Numbers on the Boards" של הראפר פושה טי. לפני כמה חודשים הוציא גם המוזיקאי הצרפתי אלרימה (Alrima) סינגל שנושא את שמו. מה הם רוצים מחייו? אלה כנראה התיקים הנחשקים ושעוני הזהב הענקיים בעיצובו שהפכו לסמל סטטוס ובכלל, כל הבלינג בלינג הזה.

קורס עצמו גמר אומר להתמסר לעולם הגלאם. הוא כל כולו שקוע בעולם של שפע ומותרות, כולל שיזוף מוגזם בעליל ("מישהו היה צריך לרשת את ולטינו בתפקיד המעצב השזוף מדי אחרי שהוא פרש", הוא צחק פעם). הבשמים החדשים שלו, "גולד" שמם, מעוצבים כמטילי זהב מסוגים שונים – זהב לבן, זהב אדום וזהב 24 קראט, והוא מדבר עליהם במונחים של העצמה. "אם את הולכת עם האדום, את מרגישה רומנטית יותר אבל זוהרת. אם את בוחרת את הזהב הלבן, את אולי מרגישה נקייה יותר, ספורטיבית יותר, אבל זוהרת. ואם את מרגישה זוהרת באופן בלתי מתנצל – לכי על הזהב הצהוב", הוא מסביר. "הבשמים מייצגים בעיניי מצבי רוח, לא סוגים של נשים. הרי בכל יום אנחנו קמים עם מצב רוח אחר, לפעמים אנחנו חווים כמה מצבי רוח שונים במהלך יום אחד, במיוחד בעיר כמו ניו יורק, ואין דבר שיכול להשפיע על ההרגשה יותר מאשר ניחוח".

איך מעצבים ריח, בעצם? תאר לי את התהליך.

"קודם כל, כשאנחנו יוצרים קולקציה של בגדים, אנחנו דואגים שיהיה בה הכל – החל מפריטים רשמיים ועד לפריטים קז'ואליים יותר. לכן רציתי לעצב ליין של בשמים ולא רק בושם אחד. שנית, כשמעצבים ניחוח התהליך הוא אמורפי. בבגדים צריך לחשוב על גזרה שתחמיא, בנעליים צריך לדאוג שהן לא יהיו רק מהממות אלא גם נוחות, אסור ששעון יד יהיה כבד מדי ובתיק צריך להיות קל לאתר את הטלפון. כשמעצבים בושם אין את האספקטים האלה. זו פנטזיה טהורה. אנחנו חושבים מה אנחנו רוצים לעורר ואיך אנחנו רוצים לארוז את זה. כאמור, אין דבר שמשנה מצב רוח יותר מהר מבושם, אולי רק מוזיקה אהובה". וזה נכון, אם משווים בשמים למוזיקה – מרגע שמוצאים את הבושם הנכון הוא הופך לסוג של המנון פרטי. "בושם הוא כמו כרטיס ביקור", מסכם קורס, "זו החתימה האישית שלך. אני לא מבין בחורות שלא מתחברות לבשמים. זה כמו ללכת בלי נעליים".מתוך תצוגת קיץ 2016, שבוע האופנה בניו יורק | צילום: GettyImages

מתוך תצוגת קיץ 2016, שבוע האופנה בניו יורק | צילום: GettyImages

יומיים לאחר מכן אנחנו מתראים שוב בתצוגת האופנה שלו. בשורה הראשונה יושבות אנה וינטור וסנגניתה הנצחית גרייס קודינגטון, והשחקניות נעמי ווטס ואוליביה וויילד. "כמה גדול, כמה כחול, כמה יפהפה", בוקע קולה של פלורנס וולש מהרמקולים, והקולקציה החדשה נפלטת אל המסלול בתנופה. שמלות וחצאיות עם קפלי פליסה בעיטור ניטים, שמלות תחרה רומנטיות בשחור או שמנת, שמלות ערב כחולות וחצאיות אדומות עם פרחי בד שנתפרו לכל אורכן, פריטים מחויטים בשילוב סריגים מפנקים וכמה דגמים רקומים ופרומים שמעניקים פרשנות מעניינת לנושא הפרנזים שנמרט מכל עבר. קורס מציג סגנון פשוט אך לא פשטני שנעוץ במקום טוב בין המורם מהעם לעממי, וזורה אבק כוכבים אלגנטי גם על בלייזר סטנדרטי. יש בדמותו משהו מאוד לא מאיים, וכך גם בבגדים שהוא מעצב. הם משדרים שעות פנאי וכסף פנוי, אבל לרגע לא הופכים מגוחכים או מופרכים. "אני מאמין שלנשים יש קרייב לזוהר, לא רק זוהר של השטיח האדום, אלא זוהר יומיומי – בעבודה, בחדר הכושר ותוך כדי סידורים", הוא מבאר, "כך שלכל מה שאני עושה חייב להיות האיזון הזה, היין והיאנג, בין הפרקטי לזוהר. בעיצוב, ההומור שלי מיתרגם לאופטימיות. אני פשוט אוהב את מה שאני עושה".

לפני הפרידה, אני מנסה לברר מתי הוא מגיע לבקר. בכל זאת, רק לפני כמה חודשים הוא פתח חנות דגל ראשונה בתל אביב. "לא הייתי אף פעם בישראל וממש מגרד לי להגיע", הוא מודה. "שיים און יו", אני נוזפת בו. "תני לי להסביר! יש לי מפה במשרד עם סיכות שנעוצות בכל היעדים שאני רוצה להגיע אליהם. תל אביב היא אחת מהם. אני טיילן גדול. אבל בכנות, למרות שאני סקרן מאוד לגבי אופנת הרחוב בישראל ואני מודע לזה שיש לי שם הרבה מעריצים, מה שמעניין אותי יותר זה לערוך ביקור לא רשמי. נגיד, כשבאתי לאוסטרליה כל אנשי היח"צ אמרו 'הו, הוא בא לאוסטרליה', ומיד אמרתי להם: 'אל תגידו לאף אחד!', וכך יכולתי ללכת ברחובות ולהיכנס לחנויות. כמובן שגם אז היו אנשים שבאו אליי ואמרו 'יו, מייקל קורס, מה אתה עושה כאן?'. אין לדעת, אני יכול לצוץ באופן בלתי צפוי ולשבת על החוף בתל אביב ולתצפת על הסביבה. אולי אפילו אשב לידך".

אל תדאג, אתה יכול לבוא בדיסקרטיות, איש לא ידע שאתה כאן, נעשה חיים משוגעים. זה יהיה הסוד שלי ושלך.

"דיל".

מייקל קורס צועד אל ההצלחה | צילום: GettyImages
מייקל קורס צועד אל ההצלחה | צילום: GettyImages

 

מוטב לשמור את האאוטפיט למשחקי תפקידים. ג'יג'י חדיד במייקל קורס | צילום: GettyImages
מוטב לשמור את האאוטפיט למשחקי תפקידים. ג'יג'י חדיד במייקל קורס | צילום: GettyImages
שכללה את מראה הפיפטיז. אווה מנדז במייקל קורס | צילום: גטי אימג'ס
שכללה את מראה הפיפטיז. אווה מנדז במייקל קורס | צילום: גטי אימג'ס