מבצע חיסון נגד פוליו – כל הפרטים

צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Drinevskaya Olga, Shutterstock
צלם: א.ס.א.פ קריאייטיב | Drinevskaya Olga, Shutterstock

מבצע החיסון נגד נגיף הפוליו מתחיל היום (שני). מי צריך להתחסן, איפה מתחסנים, מי נמצא בסיכון, איך נדע עם ילדינו מחוסנים ועוד תשובות לשאלות בוערות בנוגע למבצע החיסון "2 טיפות"

88 שיתופים | 132 צפיות

בעקבות הימצאות נגיף הפוליו במערכות ביוב במספר מוקדים בדרום הארץ, הוחלט במשרד הבריאות על מבצע להשלמת החיסון נגד מחלת הפוליו, העלולה לגרום לשיתוק. במסגרת המבצע יינתן חיסון חי מוחלש (OPV) לילדים עד גיל 9 (ילדים שנולדו מ-1.1.2004 ואילך), באמצעות שתי טיפות על הלשון. החיסון יינתן לילדים שקיבלו את לפחות מנה אחת של חיסון מומת בזריקה IPV)).

לפניכם שאלות ותשובות שמפרסם אתר משרד הבריאות בנוגע למבצע "שתי טיפות" לחיסון נגד נגיף הפוליו:

מהו פוליו – מהי מחלת הפוליו?

מחלת הפוליו היא מחלה זיהומית הנגרמת על ידי נגיף (וירוס) הפוליו. הנגיף מדבק ועובר מאדם לאדם (בעיקר בקרב ילדים).הנגיף חודר לגוף דרך הפה ומופרש בצואה. לרוב אין סימני מחלה ורק אדם אחד מאלף (שאינם מחוסנים) יחלה בצורה השיתוקית.

כיצד התגלה הנגיף? מדוע חזר?

במסגרת ניטור שוטף של מערכות הביוב שמבצע משרד הבריאות באזורים שונים בישראל, נתגלה נגיף פוליו במערכת הביוב של הישוב רהט. כתוצאה מהגילוי הרחיב משרד הבריאות את הבדיקות לאזורים נוספים. בחודשים האחרונים נתגלה פוליו גם בביוב במקומות הבאים: רהט, תל-שבע, כסייפה, ערערה, תל שוקת , קריית גת, רמלה, לוד, חורשים (מרכז השפכים מאזור חורשים, ג'לג'וליה, כפר ברא), תנובות (מרכז השפכים מאזור קלנסווה וישובים באזור לב השרון). הנגיף קיים בעולם באסיה ובאפריקה וטרם מוגר באופן מוחלט.

מי בסכנה לחלות בפוליו?

כל מי שאינו מחוסן, תינוקות שטרם הספיקו להתחסן, אנשים שהתחסנו בעבר וייתכן כי החיסון שלהם נחלש, וכן אנשים בעלי דיכוי חיסוני בשל הרקע הרפואי שלהם.

מה ההבדל בין נשא של המחלה לחולה במחלה?

אדם יכול להיות מחוסן אולם יכול להידבק ואף להדביק אנשים אחרים מבלי שהוא עצמו יחלה במחלה. חולה הוא מי שכתוצאה מהמחלה לוקה בשיתוק ילדים (כאמור לעיל, רק אחד מאלף נדבקים חולה במחלה).

כיצד נדבקים בפוליו?

הנגיף חודר לגוף דרך הפה, במגע עם צואה.

מהו האמצעי היעיל ביותר למנוע פוליו?

האמצעי היעיל ביותר למנוע פוליו הוא חיסון. אמצעי נוסף הוא הקפדה על כללי היגיינה במיוחד רחיצת ידיים במים וסבון במשך 20 שניות לאחר יצאה משירותים, לפני מגע עם אוכל ולאחר החלפת חיתול לתינוק.

אילו חיסונים נגד פוליו קיימים בישראל?

חיסונים קיימים: חיסון מומת IPV הניתן בזריקה. חיסון זה ניתן על פי שגרת החיסונים בטיפות חלב בגילאי חודשיים, 4 חודשים, 6 חודשים, שנה ובכיתה ב'. במסגרת המבצע המתחיל ב-5.8 יינתן חיסון OPV חי מוחלש הניתן בשתי טיפות.

* עוד על חיסונים באתר הורים וילדים>>

מהי משמעות המבצע הנוכחי: 2 טיפות?

מטרת המבצע לעצור את התפשטות הפוליו בדרום מדינת ישראל ולשאר הארץ בהקדם האפשרי, וזאת כתוצאה מחשש שידבקו ויחלו אנשים בפוליו.

מי צריך להתחסן?

כל מי שנולד לאחר 1.1.2004 ומתגורר בדרום הארץ בין היישובים הנמצאים בגבולות הבאים: קריית גת בצפון, מצפה רמון בדרום, ערד במזרח וקו ביר הדאג' במערב, ואשר קיבל חיסון IPV אחד לפחות בעבר. יש להגיע עם פנקס החיסונים של הילד.

היכן מתחסנים נגד פוליו?

בטיפות חלב בהן מטופלים או טופלו הילדים שייקראו להתחסן. לרשימת טיפות החלב ניתן לפנות לאתר משרד הבריאות או למוקד קול הבריאות 5400*. למפת מרכזי החיסון לחצו כאן>>

מתי להתחסן כנגד פוליו?

המבצע מתחיל ב-5.8.13 ויימשך כחודש. בהמשך החודש תיערך הערכת מצב נוספת, ובהתאם למסקנות יוחלט על המשך הצעדים והאם להמשיך במבצע.

למי אסור להתחסן נגד פוליו?

אין לתת לתינוק או לפג שלא חוסן קודם לכן במנה אחת לפחות של IPV. אסור לחסן תינוקות או ילדים שלא קיבלו אף מנת חיסון IPV בעבר. במקרה של מחלת חום. כמו כן אין לתת את החיסון אם לילד יש קרוב מדרגה ראשונה עם ליקוי במערכת החיסון.

כיצד אדע אם ילדיי מחוסנים מפני המחלה?

ניתן לבדוק בפנקס החיסונים ו/או בטיפות החלב.

ילדיי הצעירים התחסנו לפוליו. מדוע עליהם להתחסן שוב?

החיסון נועד לתת הגנה נוספת על ילדיך והמשפחה המורחבת כולה.

מדוע נקבע שילדים שנולדו החל מ-1.1.2004 יש לחסן?

בסמוך לתאריך זה הופסק השימוש ב–OPV לילדי מדינת ישראל, כחלק ממגמה עולמית שהתווה ארגון הבריאות העולמי.

האם יש הנחיות לגבי תינוקות בני פחות מחודשיים?

אין לחסן תינוקות עד גיל חודשיים. בגיל חודשיים מקבלים חיסון IPV, ורק חודשיים לאחר מכן ניתן לקבל חיסון OPV ביחד עם מנה נוספת של IPV. במידה שהמבצע ייפסק בתום חודשיים, תתקבל הודעה נפרדת לגבי ילדים בגיל 0-4 חודשים.

ילדיי פספסו חיסון לפוליו והם מעל גיל 9. מה עליי לעשות?

ניתן להשלים את החיסון החסר באמצעות הספקים של שירותי הבריאות לתלמיד, לאחר החזרה לבית הספר או באמצעות המוקדים של החברות.

האם יש צורך להתחסן בשני החיסונים?

לא ניתן לקבל את החיסון החי מוחלש ללא החיסון המומת, בשל העובדה שהחיסון המומת מגן בפני תופעות הלוואי של החיסון החי מוחלש. מי שלא קיבל מעולם את החיסון החי מוחלש, יש צורך שיקבל אותו גם אם קיבל בעבר את החיסון המומת.

האם אזרחים שמגיעים משאר אזורי הארץ לאזור הנגב צריכים להתחסן?

רק כאשר מדובר בשהות ממושכת של שבוע לפחות.

מה קורה לגבי מי שנמצא כעת בחו"ל או שייך לאזור הדרום ונמצא בחופשה באזור אחר בארץ?

החיסונים יינתנו למי שנמצא באזור. ילדים שאינם נמצאים בו יחוסנו רק לאחר חזרתם ואין צורך לחזור במיוחד, שכן הסיכון קיים בעצם השהות באזור שהוגדר לחיסון.

האם קופות החולים יחסנו גם?

החיסונים יינתנו בטיפות חלב. באותם מקומות שבהם טיפות החלב מופעלות על ידי קופות החולים, הן יהיו אלו אשר יחסנו בטיפות חלב שלהן. יש להביא את פנקס החיסונים של הילד.

האם צריך להרתיח את המים?

אין צורך להרתיח את המים. המים בטוחים וטובים לשתייה. ממצאי הנגיף הינם בביוב ולא במים. אין קשר בין הביוב למים.

מה ההבדל בין חיסון מומת למוחלש?

שניהם מגנים על המחוסנים. יתרונו של החיסון החי מוחלש הוא מניעת הדבקה מאדם לאדם.

שאלות ותשובות נוספות תוכלו למצוא באתר משרד הבריאות

* עכשיו בגליליאו: עוד על מחלת הפוליו>>

* עוד בהורים וילדים: מה עונים כשהמראיין שואל אם אני בהריון או מתכננת להביא ילדים?

* עוד בהורים וילדים: 10 דברים טובים בהריון>>