מבזק עולמי: חדשות עיצוב מחו"ל

חלל שטובל כולו בגוונים של ורוד נותן למבקרים תחושה שהם נעים סביב מיצב אמנותי |  "נורמן קופנהגן"
חלל שטובל כולו בגוונים של ורוד נותן למבקרים תחושה שהם נעים סביב מיצב אמנותי | "נורמן קופנהגן"

שרפרי קספר ייחודיים שנמכרים בעילום שם, מנורה יוקרתית דמויית שרשרת, פתיחתו המיוחלת של המותג "נורמן-קופנהגן" ושולחן הכדורגל הקלאסי מתעצב מחדש. כל מה שחם וחדש בעולם העיצוב

88 שיתופים | 132 צפיות

 

 

אדריכלות: הסבה מקצועית

חלל עתיק (משנת 1926) ששימש סניף בנק במרכז ההיסטורי של מונטריאול הוסב למשרדי חברת סטארטאפ, לחללי עבודה משותפים עבור עובדי פרילאנס ולבית קפה לאורחים מזדמנים. האדריכל המקומי אנרי קליינז' התבקש לתכנן מרחב שישרת את כל הפונקציות במקביל, בעיצוב עכשווי המכבד את הקיים. קירות הפליז החדשים התוחמים את המשרדים ואת חדרי הישיבות יוצרים מעין "קופסאות" מינימליסטיות המקיימות דיאלוג עם האלמנטים הדקורטיבייים הקיימים. רצפת השיש של הבנק, תקרת הגבס המצוירת וגופי התאורה מפליז נשמרו ושוחזרו. העמדות של פקידי הבנק נותרו על כנן כשהן חוצצות בין מרחב הקפה לחדרי הישיבות, מהוות עדות למורשת של המקום ומעניקות לו עומק ועושר ויזואלי. את חלוקת החלל, שגודלו 1,115 מ"ר, ויצירת הגבולות בין הפונקציות השונות בחר האדריכל לעשות באמצעות קירות זכוכית שקופים בין שטחי משרדים השונים, עם גישה מוגדרת המשקפת את מידת הקביעות של כל "קבוצה". העיצוב החדש משתלב בעדינות רבה בלי להשתלט על אופי החלל, עד שנדרשת שהות של זמן מה במקום כדי לחוש בו ולהעריך אותו.

מרחב שמשרת את כל הפונקציות במקביל, בעיצוב עכשווי | צילום: Adrien Williams
מרחב שמשרת את כל הפונקציות במקביל, בעיצוב עכשווי | צילום: Adrien Williams
קירות הפליז התוחמים את המשרדים ואת חדרי הישיבות יוצרות מעין "קופסאות" מינימליסטיות | צילום: Adrien Williams
קירות הפליז התוחמים את המשרדים ואת חדרי הישיבות יוצרות מעין "קופסאות" מינימליסטיות | צילום: Adrien Williams
העמדות של פקידי הבנק נותרו על כנן כשהן חוצצות בין מרחב הקפה לחדרי הישיבות, מהוות עדות למורשת של המקום | צילום: Adrien Williams
העמדות של פקידי הבנק נותרו על כנן כשהן חוצצות בין מרחב הקפה לחדרי הישיבות, מהוות עדות למורשת של המקום | צילום: Adrien Williams

 

אירועי עיצוב ואמנות בארצות הברית: ממזרח עד מערב

חובבי אמנות ואספנים שיגיעו לארצות הברית החודש יוכלו ליהנות משני אירועים מיוחדים. האירוע The Salon Art + Design יתקיים בניו יורק באמצע החודש ויקבץ תחת קורת גג אחת 55 גלריות בינלאומית המציגות עיצוב אוניברסלי ועל-זמני: ריהוט היסטורי, מודרני ועכשווי, אמנות דקורטיבית פורצת דרך ויצירות אמנות מסוף המאה ה-19 והמאה ה-20. בצד השני, במיאמי פלורידה, ייפתח בפעם ה-12 יריד דיזיין מיאמי – יריד לעיצוב מודרני ועכשווי המפגיש אוצרים, גלריסטים, אספנים, אמנים ומעצבים משפיעים מכל העולם. גלריות מובילות יציגו עיצוב היסטורי ועכשווי – ריהוט, תאורה וחפצי אמנות – מאז הופעת המודרניזם (בסביבות 1900) ועד ימינו, לצד מבחר גלריות המתמחות בעתיקות מהמאות ה-18 וה-19. היריד, בשונה מירידי עיצוב בינלאומיים אחרים, אינו מציג עיצוב בייצור המוני, אלא מהדורות מוגבלות של עיצוב ופריטי אספנות ומשמש מנוע צמיחה משמעותי בתחום המתפתח של אספנות העיצוב.
The Salon Art + Design, מציג בין ה- 14-10 בנובמבר, Park Avenue Armory ניו יורק
Design Miami מציג בין ה- 30 בנובמבר עד 4 בדצמבר, מיאמי ביץ'

מדף Enigmum של המעצב האירי ג'וזף וולש (2013). שם המדף נוצר מחיבור המילים הלטיניות aenigma (מסתורין) ו-Lignum (עץ). התמונה באדיבותThe Artist and Sarah Myerscough Gallery (יריד Design Miami)
מדף Enigmum של המעצב האירי ג'וזף וולש (2013). שם המדף נוצר מחיבור המילים הלטיניות aenigma (מסתורין) ו-Lignum (עץ). התמונה באדיבותThe Artist and Sarah Myerscough Gallery (יריד Design Miami)

 

פרס: חזון בר קיימא

ה-,Visionary Award פרס החזון המוענק במסגרת יריד דיזיין מיאמי יוענק השנה למשרד האדריכלים הניו יורקי SHoP Architects על תרומתו המשמעותית לתחום העיצוב – אדריכלות מעוררת השראה, יוזמות פילנתרופיות ופיתוח בר קיימא. המשרד הוזמן לעצב כיכר ציבורית בכניסה ליריד, שם יציג מיצב תלת ממד ענקי (165 מ"ר) בשם Flotsam & Jetsam (סחף ופסולת ימית). לדברי המעצבים, העבודה מייצגת את המפגש בין הרוח המפורסמת של מיאמי שהיא תולדה של מיקומה על רצועת החוף הארוכה, לבין הצד הפחות מוכר שלה – התהוותה כמרכז של חזון יצירתי וטכנולוגי. העבודה מבקשת לבטא את פוטנציאל ההבעה של טכנולוגיות חדשות בתנאים של העולם האמיתי – חגיגת צביונה הנוכחי של העיר לצד העלאת המודעות לפוטנציאל הגלום בה. בתום היריד המיצב יועבר ויוצב מחדש ולטווח ארוך ב-Miami Design District, שם תוצג תוכנית תרבותית חיצונית בשותפות מכון מיאמי לאמנות עכשווית.

Flotsam & Jetsam: מיצב תלת ממד ענקי, שמייצג את המפגש בין הרוח המפורסמת של מיאמי לבין הצד הפחות מוכר שלה – התהוותה כמרכז של חזון יצירתי וטכנולוגי
Flotsam & Jetsam: מיצב תלת ממד ענקי, שמייצג את המפגש בין הרוח המפורסמת של מיאמי לבין הצד הפחות מוכר שלה – התהוותה כמרכז של חזון יצירתי וטכנולוגי

 

אדריכלות: כוכב בלב יער

בכפר הנופש הממוקם לאורך נהר סן לורן שבקוויבק, קנדה, השלים משרד האדריכלים Bourgeois Lechasseur את בנייתו של ה-Altaïr House. הבית, הקרוי על שם אלטאיר, הכוכב הבהיר ביותר בקבוצת הכוכבים נשר, מוקף ביער ציורי ומשקיף אליו מחזיתו האחורית. הבית בנוי משני חלקים ארוכים, עשויים עץ וזכוכית, זה על גבי זה, כשהמפלס העליון יוצא כשלוחה לכיוון השטח המשופע ומחווה אל עבר הנהר. הכניסה הראשית ממוקמת בקומת הקרקע. כנף אחת כוללת שלושה חדרי שינה, והשנייה כוללת אגף אירוח המתחבר לפטיו חיצוני ולבריכת שחייה עשויה בטון. מדרגות פלדה ועץ מובילות אל הקומה השנייה, שם נמצאת יחידת ההורים ובסמוך אליה מטבח פתוח, פינת אוכל וסלון. חלונות הזכוכית הגדולים מאפשרים לנוף עוצר נשימה של הנהר, היער והעיר הסמוכה לפרוץ פנימה. הנוף ממוסגר כתמונה על הקיר במסגרת החלון השחורה. מעקות הזכוכית סביב מרפסות העץ רחבות הידיים אינן גורעות מהנוף הנשקף ותקרות הפנים מחופות בעץ ארז ששימש גם לחיפוי החיצוני, וכך נשמרת הזרימה בין חוץ לפנים.

Altaïr House: הנוף ממוסגר כתמונה על הקיר במסגרת החלון השחורה | צילום: Adrien Williams
Altaïr House: הנוף ממוסגר כתמונה על הקיר במסגרת החלון השחורה | צילום: Adrien Williams
ה- Altaïr House מוקף ביער ציורי ומשקיף אליו מחזיתו האחורית | צילום: Adrien Williams
ה- Altaïr House מוקף ביער ציורי ומשקיף אליו מחזיתו האחורית | צילום: Adrien Williams
מעקות הזכוכית סביב מרפסות העץ רחבות הידיים אינן גורעות מהנוף הנשקף | צילום: Adrien Williams
מעקות הזכוכית סביב מרפסות העץ רחבות הידיים אינן גורעות מהנוף הנשקף | צילום: Adrien Williams
הזרימה נשמרת בין חוץ לפנים | צילום: Adrien Williams
הזרימה נשמרת בין חוץ לפנים | צילום: Adrien Williams

 

פתיחה: דרמה דנית

תקופה ממושכת הייתה חנות הדגל של המותג "נורמן קופנהגן" סגורה ומכוסה בנייר ורוד מסתורי. מאחורי הדלתות עמלו המעצבים על מתיחת פנים לאולם התצוגה השוכן בבירה הדנית, ואלה נפתחו בחודש שעבר. על פני 1,700 מ"ר, בינות לקשתות המקוריות, התקרות הגבוהות ועמודי השיש המפוארים של הבניין ששימש בעבר כאולם קולנוע, ממשיכה הדרמה להתחולל. הפעם מספר החלל את סיפורו של המותג באמצעות עיצוב נועז המציע יקום קונספטואלי, תיאטרלי, ההולם את הזהות שלו. מנהרה של פלדה מקדמת את פני הבאים ולאורכה משתרעת ספה מודולרית באורך 20 מטר. הקטיפה הרכה וגווניה החמים מנוגדים לאולם המחופה פלדה בוהקת ומואר בשורת ניאון. המסדרון הארוך מוביל אל מדרגות המכוסות בשטיח קטיפה ורוד ומספקות רמז קטן למה שצפוי בחלל הסמוך שטובל כולו בגוונים של ורוד. "רצינו לתת למבקרים תחושה שהם נעים סביב מיצב אמנותי. שיחקנו עם הניגוד בין חם וקר בסביבת פנים עכשווית", אומר המעצב האנס הורנמן, שיחד עם בריט בונסן, מנהלת המותג של נורמן קופנהגן, פיתח את הקונספט והעיצוב של אולם התצוגה החדש. וכך, תערובת של חומרים קונטרסטיים – אפוקסי, פלדה, זכוכית רפלקטיבית ואקריל צבעוני – פוגשים אלמנטים אורגניים כמו שטיחים, קטיפה, טרצו בחלל תצוגה הנושא אופי של תערוכת אמנות שנאצרה בקפידה.

חנות הדגל של המותג " נורמן קופנהגן"
חנות הדגל של המותג " נורמן קופנהגן"
תערובת של חומרים קונטרסטיים פוגשים אלמנטים אורגניים בחלל תצוגה הנושא אופי של תערוכת אמנות | "נורמן קופנהגן"
תערובת של חומרים קונטרסטיים פוגשים אלמנטים אורגניים בחלל תצוגה הנושא אופי של תערוכת אמנות | "נורמן קופנהגן"
מנהרה של פלדה מקדמת את פני הבאים ולאורכה משתרעת ספה מודולרית באורך 20 מטר | "נורמן קופנהגן"
מנהרה של פלדה מקדמת את פני הבאים ולאורכה משתרעת ספה מודולרית באורך 20 מטר | "נורמן קופנהגן"

 

עיצוב תעשייתי: תחנת טעינה

בכל הקשור לעיצוב המשלב טכנולוגיות חכמות, נדמה כי המרחב הציבורי מפגר שנות אור אחר המרחב הפרטי. בשורה מפתיעה מגיעה מכיוונה של תורכיה, שהציבה בתחנת תחבורה ציבורית במרכז איסטנבול עמדת טעינה ציבורית למכשירים סלולריים. העמדה (Mito) עוצבה על ידי סטודיו מוסקבאי בשם Art Lebedev עבור חברה תורכית המספקת פתרונות טכנולוגיה לערים חכמות. היא עשויה ברובה מעץ כדי להוות תוספת אטרקטיבית לתחנות התחבורה הציבורית והיא מופעלת באמצעות אנרגיה סולארית. נוסף על שקעי הטעינה, העמדה כוללת גם מסך LCD מובנה המציג נתונים כמו טמפרטורה, שם התחנה ומסלול הנסיעה.

עמדת הטעינה (Mito) בעיצוב סטודיו מוסקבאי בשם Art Lebedev
עמדת הטעינה (Mito) בעיצוב סטודיו מוסקבאי בשם Art Lebedev

 

עיצוב מוצר: של מי הקספר הזה?

Who’s Casper?, פרויקט צדקה משותף של מותג הריהוט הבריטי Modus ופלטפורמת העיצוב designjunction, הניב 15 שרפרפים במהדורה מוגבלת שיוצרו על ידי אמנים, מאיירים, אדריכלים ומעצבים, בהם טום דיקסון ורוס לאבגרוב. היוצרים העניקו פרשנות אישית לשרפרף קספר (Casper stool) – שרפרף השעם שעיצב מייקל סדואו עבור Modus. השרפרפים השונים הוצגו בפסטיבל העיצוב בלונדון ובזמן כתיבת שורות אלה הם נמכרים במכירה פומבית באינטרנט, ללא שם היוצרים. כל ההכנסות מהמכירה הן קודש לקרן Movement on the Ground, המסייעת לפליטים באירופה (סדרת השרפרפים הרגילה תמשיך להימכר באתר Modus ו-10 אחוז מההכנסות יועברו לקרן).

Who’s Casper? – שרפרפים במהדורה מוגבלת
Who’s Casper? – שרפרפים במהדורה מוגבלת
פרשנות אישית לשרפרף קספר
פרשנות אישית לשרפרף קספר
כל ההכנסות מהמכירה הן קודש לקרן המסייעת לפליטים באירופה
כל ההכנסות מהמכירה הן קודש לקרן המסייעת לפליטים באירופה

 

עיצוב מוצר: שרשרת אור

בכפר קטן לאורך נהר סן לורן שליד מונטריאול יצרו המעצבים אודרי ל. לארוז ופליקס גויו עולם משלהם המוקף בהילה של שירה, רומנטיקה, אלגנטיות ויופי. לארוז היא בעלת רקע בעיצוב סביבתי וגויו בעיצוב תעשייתי, והסטודיו שלהם (Larose Guyon) מתמקד בעיצוב מוצר ותאורה. בהשראת הרקדנית קרולין אוטרו ואהבתה לתכשיטים הם יצרו את ה-Otéro, מנורת תליון במראה של שרשרת ענקית מוארת, עשויה נחושת – החומר האהוב עליהם. הייצור וההרכבה נעשים על ידי בעלי מלאכה מקומיים, ללא כל שימוש בהלחמה. המנורה, יחד עם שני גופי תאורה נוספים בסדרה, הושקה השנה בתערוכת ה ICFF היוקרתית בניו יורק.

Otéro: מנורת תליון במראה של שרשרת ענקית מוארת, עשויה נחושת | צילום: laros guyon
Otéro: מנורת תליון במראה של שרשרת ענקית מוארת, עשויה נחושת | צילום: laros guyon

 

עיצוב מוצר: בין האובייקט למרחב

פרויקט Indefinite Vases (אגרטלים בלתי מוגדרים) של הסטודיו השבדי E.O. חוקר את הקשר בין צורות גיאומטריות-אורגניות שקופות ואטומות. האגרטלים הם פסלים או כלי קיבול, פונקציונליים או דקורטיביים. הניגוד בין האבנים המסותתות וצורת הזכוכית המנופחת ביד מדגיש את הקשר שבין המרחב והאובייקט ואת יחסי הגומלין בין החומר השביר ומקבילו האיתן.

פרויקט Indefinite Vasesחוקר את הקשר בין צורות גיאומטריות-אורגניות | צילום: Gustav Almestål
פרויקט Indefinite Vases
חוקר את הקשר בין צורות גיאומטריות-אורגניות | צילום: Gustav Almestål
הניגוד בין האבנים המסותתות וצורת הזכוכית מדגיש את הקשר שבין המרחב והאובייקט | צילום: Gustav Almestål
הניגוד בין האבנים המסותתות וצורת הזכוכית מדגיש את הקשר שבין המרחב והאובייקט | צילום: Gustav Almestål

 

עיצוב מוצר: כדורגל בסלון

עיצוב חכם מעניק פרשנות חדשה לאובייקט שנוכח בחיינו תקופה ארוכה בלי להשתנות. The Pure ("הטהור") של אלן ז'יל בהחלט עונה על ההגדרה.ז'יל, מעצב תעשייתי מבלגיה, עיצב גרסה עכשווית, מרעננת ומתבקשת לשולחן הכדורגל הקלאסי עבור המותג Debuchy by Toulet. המשחק, הכללים והכיף לא השתנו אבל עכשיו כבר לא צריך להחביא את השולחן במרתף. השולחן עשוי עץ אלון והשחקנים מאלומיניום כרום, הוא מגיע במגוון רחב של גימורים וצבעים, בעיצוב חמים, בעל נוכחות שקטה וניחוח נורדי.

The Pure של אלן ז'יל:גרסה עכשווית, מרעננת ומתבקשת לשולחן הכדורגל הקלאסי
The Pure של אלן ז'יל:
גרסה עכשווית, מרעננת ומתבקשת לשולחן הכדורגל הקלאסי