מבזק עולמי: חדשות עיצוב מהעולם לחודש דצמבר

Superkilen, Copenhagen 2012 | צילום: Iwan Baan
Superkilen, Copenhagen 2012 | צילום: Iwan Baan

תערוכה גרמנית של אדריכלות חוצה יבשות, ספסל בהשראה פגנית, אנדרטה מעשרות אלפי שבבי עץ, אדריכל שמכופף עצים ועוד תערוכות ומוצרים חדשים שכדאי להכיר

88 שיתופים | 132 צפיות

 

 

אדריכלות

יין ויאנג גרסת מנהטן

A+I – סטודיו לאדריכלות, עיצוב ואסטרטגיה מניו יורק, השלים לאחרונה את בניית המטה הגלובלי של חברת Squarespace העוסקת בבניית אתרים ופרסום ברשת. הסטודיו נדרש ליצור בבניין היסטורי במנהטן (בית דפוס משנת 1926) ארבעה משרדים שונים של החברה. המטרה הייתה ליצור סביבה שבה יצירתיות, נוחות, וקולגיאליות יכולים לדור בכפיפה אחת ולאפשר לעובדים לעבור בקלות בין עבודה לבד ועבודת צוות. את רוח המותג, המשדר תחכום ויוקרה, צריך היה לבטא באמצעות עיצוב פנים פונקציונלי ואלגנטי. הכניסה אל הבניין דרך דלת שחורה בסגנון תעשייתי מובילה אל לובי רחב ידיים ורב תכליתי ובו מיצבי אמנות מתחלפים בשיתוף גלריות מקומיות, לצד חללים מתוחכמים המאזנים בין סביבת עבודה לחוויית אירוח. מצבי העבודה השונים (עבודה לבד או בצוותים) מוגדרים בהשראת המושג יין ויאנג, שחור-לבן. חלקים גדולים מהתקרה והקירות עשויים מבטון אפור ורצועות דקות של עץ מושחר. הצמחייה מוסיפה כתמים ירוקים ועץ אגוז כהה מוסיף חמימות. אין בבניין משרדים קונבנציונליים והעיצוב מעודד אינטראקציות בין העובדים. בקומות העליונות רוב עמדות העבודה פתוחות וחדרי הישיבות תחומים על ידי מחיצות זכוכית צבועות. בר הפנורמה בקומה ה -12 מציע מרחב לעבודה, להירגעות ולשהות עם עמיתים.

הצמחייה מוסיפה כתמים ירוקים וחמימות | צילום: Magda Biernat
הצמחייה מוסיפה כתמים ירוקים וחמימות | צילום: Magda Biernat
תחכום ויוקרה שמתבטא באמצעות עיצוב פנים פונקציונלי ואלגנטי | צילום: Magda Biernat
תחכום ויוקרה שמתבטא באמצעות עיצוב פנים פונקציונלי ואלגנטי | צילום: Magda Biernat
איזון בין סביבת עבודה לחוויית אירוח | צילום: Magda Biernat
איזון בין סביבת עבודה לחוויית אירוח | צילום: Magda Biernat
לובי רחב ידיים ורב תכליתי ובו מיצבי אמנות מתחלפים בשיתוף גלריות מקומיות | צילום: Magda Biernat
לובי רחב ידיים ורב תכליתי ובו מיצבי אמנות מתחלפים בשיתוף גלריות מקומיות | צילום: Magda Biernat

 

תערוכה בלונדון

טקס האינדיגו

מי שיזדרז להגיע לגלריית Fumi בלונדון יוכל לראות מהדורה המוגבלת של ספסל האינדיגו שיוצג במסגרת תערוכה קבוצתית של אמני הגלריה. ג'יימס ראסל והאנה פלאמב מהסטודיו הלונדוני JamesPlumb ייצרו מהדורה מוגבלת של שמונה יחידות בלבד. הספסל הוא חלק מפרויקט אינדיגו של הסטודיו, הכולל אהיל וספת צ'סטרפילד. היוצרים נשבו בקסמו של הגוון העמוק שבתרבויות עתיקות יוחסו לו שלל תכונות מאגיות ורוחניות. את הצביעה הם מתארים כטקס הכרוך שוב ושוב בהשריית הבגדים בצבע כחול עמוק מעורבב עם חלבוני ביצה, דם שור או חזירים (כן, אתם קוראים נכון) ומיצי פירות תוססים המסייעים בספיגת הצבע. כדי להוציא את הברק עובר הבד "מסכת התעללויות" הכוללת מכות עם פטישי עץ, סחיטות ומעיכות. עיצובו של ספסל האינדיגו רווי בסתירות – הוא שופע מחד גיסא וסגפן מאידך גיסא, מתוח ומכופתר בצדו האחד, פרוע ופרום בצדו השני. בכך הוא מיטיב להפגין את האיכויות האדריכליות-פיסוליות של הטקסטיל בצורה הגולמית שלו. עד ינואר 2017

לספסל האינדיגו מיוחסות תכונות מאגיות ורוחניות ומאפיינים פגניים | באדיבות: Gallery FUMI
לספסל האינדיגו מיוחסות תכונות מאגיות ורוחניות ומאפיינים פגניים | באדיבות: Gallery FUMI

 

 

תערוכה בלונדון

טקסטיל באחריות

במוזיאון Cooper Hewitt שבניו יורק נפתחה התערוכה Scraps: Fashion, Textiles, and Creative Reuse (שאריות: אופנה, טקסטיל ושימוש חוזר יצירתי), המציגה את עבודתיהן של שלוש מעצבות שהציבו בלב תהליך העיצוב את נושא הקיימות: לואיזה צ'ווס – מייסדת חנות אביזרי האופנה Riedzioni שבמילאנו, מעצבת האופנה כריסטינה קים – מייסדת בית העיצוב Dosa שבלוס אנג'לס, ורייקו סודו – מייסדת ומנכ"לית חברת הטקסטיל NUNO שבטוקיו. שלושתן משלבות טכנולוגיות חדשות בתהליך המחזור ומגלות גישות יצירתיות להתמודדות עם שאריות טקסטיל. באמצעות יותר מ-40 יצירות התערוכה בוחנת היבטים מרכזיים של אחריות סביבתית – שימוש חוזר מתוחכם וחדשני תוך שימור מסורות מלאכה מקומיות. עד 16 באפריל 2017

גישות יצירתיות להתמודדות עם שאריות טקסטיל | צילום: Luisa Cevese – Spread Threads
גישות יצירתיות להתמודדות עם שאריות טקסטיל | צילום: Luisa Cevese – Spread Threads

 

תערוכה בפרנקפורט

בין הקטבים

חובבי אדריכלות שיגיעו בקרוב לפרנקפורט יוכלו לזכות להצצה מרתקת אל מאחורי הקלעים של תהליך היצירה של אחת מקבוצות העיצוב הגדולה בעולם – קבוצת BIG בראשותו של האדריכל הדני ביארק אינלגס. התערוכה Hot TO Cold. An Odyssey of Architectural Adaptation (מחם לקר. אודיסיאה של התאמה אדריכלית) לוקחת את הצופים למסע חוצה יבשות – מהמקום החם ביותר למקום הקר ביותר – תוך בחינת פתרונות העיצוב של BIG הנוצרים בהקשרים תרבותיים ואקלימיים. בזמן שבסביבות "מתונות" או ממוזגות גורמים כמו תרבות, פוליטיקה וחקיקה הם הקריטריונים העיקריים המשפיעים על עיצוב המבנים, במקומות שבהם שורר אקלים קיצוני האדריכלות נדרשת לאתגרים אחרים. התערוכה כוללת סרטונים, צילומים ודגמים תלת ממדיים המציגים עשרות עבודות של הקבוצה, לרבות 20 מהעבודות האחרונות שלה, חלקן עדיין לא הסתיימו. עד 12.2 – קומת הקרקע של מוזיאון האדריכלות בגרמניה

הבית הדני, וורלד אקספו 2010 שנחאי | צילום: Iwann Baan
הבית הדני, וורלד אקספו 2010 שנחאי | צילום: Iwann Baan

 

 

 

בין הונגריה לקנדה

מנהרה הונגרית

Tunnel through Time (מנהרה דרך הזמן) היא אנדרטה שהוזמנה על ידי הקונסוליה ההונגרית בטורונטו כמחווה לעם הקנדי ולזכר יום השנה ה-60 לאירועי אוקטובר 1956 בהונגריה. Hello Wood סטודיו אדריכלות הונגרי (המייצג את הדור השני של ההונגרים מאז המהפכה), יצר את המנהרה המורכבת מ-37,565 חתיכות עץ, שכל אחת מהן מייצגת פליט הונגרי שנמלט מהשלטון הקומוניסטי והעתיק את חייו לקנדה. המנהרה, המייצגת את המסע שעברו הפליטים, מתחילה ומסתיימת בסמלי שתי המדינות שגורלן נקשר זו בזו. פתחה מעוצב כחור הנפער במרכזו של לוח העץ (ומרמז על דגל הונגריה בתקופת המרד), ובקצה השני שלה – מתכנסות כל קורות העץ ליצירת דוגמה של עלה מייפל, הסמל הלאומי של קנדה. האנדרטה הוצבה בחודש שעבר בפארק בודפשט שבטורנטו ולאחר חודש הועברה לאזור מפלי הניאגרה, שם תוצב עד דצמבר 2018. Arpad Parkban – 10215 Montrose Road Niagara Falls

המנהרה מורכבת מ-37,565 חתיכות עץ, שכל אחת מהן מייצגת פליט הונגרי | צילום: Gergely Szinnay, Soraya Hegyesi
המנהרה מורכבת מ-37,565 חתיכות עץ, שכל אחת מהן מייצגת פליט הונגרי | צילום: Gergely Szinnay, Soraya Hegyesi

 

עיצוב מוצר

שטיח דיגיטלי

האמן האזרבייג'יני פאייג אחמד חקר את המשמעות של מוטיבים עתיקים החוזרים על עצמם בשטיחים הארוגים שהקיפו אותו בילדותו ומצא דמיון רב ביניהם בתרבויות השונות. "שטיח הוא סוג של ספר שבו אתה יכול לקרוא אם אתה יודע את המילים", הוא אומר ובוחר להעניק לסיפור זווית אישית, עכשווית וסוריאליסטית. את הדפוסים המסורתיים הוא הופך למושגים חדשים ומפתיעים באמצעות מניפולציה דיגיטלית – עיוות, פיקסליזציה, אפקטים של מריחה – והשטיחים נראים לעתים כאילו נמסו בקצוות. העבודה נעשית במחשב, מועברת נקודה אחר נקודה לנייר מיוחד ומשם עוברת לבעלי מלאכה האורגים את השטיחים מצמר צבוע בצבעים טבעיים בלבד בטכניקה עתיקה.

שטיח Oiling, גודל 100X150 ס"מ, 2012
שטיח Oiling, גודל 100X150 ס"מ, 2012

 

אדריכלות

קל לעיקול

אנחנו מורגלים באדריכלים ה"חוטאים" בעיצוב מוצר. המסלול ההפוך פחות מקובל ולא פחות מסקרן. המעצב הבריטי טום רפילד מתמחה בעיצוב וייצור רהיטים, אביזרים וגופי תאורה מעץ מכופף (בטכניקה של אידוי בקיטור). את הידע שלו תרגם בשיתוף האדריכל כריס סטרייק למבנה דו קומתי שתוכנן כהרחבה של בית קיים ביערות במחוז קורנוול שבדרום מערב אנגליה. מסגרת העץ של הבניין תוכננה על ידי האדריכל ורפילד תכנן ויצר את גימור העץ המכופף, המחפה את המבנה. הבית נטמע בנוף הסובב אותו ומתמזג עם החורש הטבעי. אשור, אלון ועצים נוספים שנאספו באזור שימשו לבנייה וכן לייצור הריהוט וגופי התאורה של המעצב המשולבים בכל חדרי הבית.

הבית שעיצב טום רפילדנטמע בנוף הסובב אותו ומתמזג עם החורש הטבעי
הבית שעיצב טום רפילד
נטמע בנוף הסובב אותו ומתמזג עם החורש הטבעי
הריהוט וגופי התאורה נבנו מעצי האזור
הריהוט וגופי התאורה נבנו מעצי האזור
בכל הבית משולבים פריטים מהעץ המכופף
בכל הבית משולבים פריטים מהעץ המכופף
גם מתלה הבגדים משתלב באווירת הבית
גם מתלה הבגדים משתלב באווירת הבית

 

עיצוב מוצר

מים. אדם. טבע

Deepwater הוא חלק מהאוסף Still Waters שיוצר על ידי סטודיו Wieki Somers לחברת Thomas Eyck במהדורה ממוספרת ובה 99 חתיכות בלבד. האוסף כולל סדרה של חמישה אגרטלים שכל אחד מהם הוא ייצוג פואטי של שלב אחר במחזור המים. יחד הם משקפים את היחסים בין האדם לטבע. הסדרה נוצרה בשילוב של טכניקות שונות, בהן ניפוח, יציקה, איטום, השחזה, פיוזינג והתזת חול. Deepwater, העשוי זכוכית בורוסיליקט, שמן ומים, מתייחס לשמן שמקורו בתחתית האוקיינוסים, שהאיזון הטבעי שלו עם מים מופר באמצעות פעולות אנושיות.

כל אגרטל הוא ייצוג פואטי של שלב אחר במחזור המים
כל אגרטל הוא ייצוג פואטי של שלב אחר במחזור המים

 

 

עיצוב זכוכית

זהירות, שביר!

שיתוף פעולה בין האמן הקנדי וינסנט צ'גנון ואן דונזה, מעצבת תכשיטים צרפתייה, הוליד סדרת תיקים מזכוכית מנופחת, שחלקם יכולים לשמש גם כאגרטל או אקווריום. בין הפריטים: S'accrocher à la vie (ההיצמדות לחיים) – זכוכית מנופחת בצורת שקית פלסטיק ריקה הנתלית באמצעות קרס; Le Sac (התיק) – ללא הקרס, בצבעים שונים; Dos A Dos (גב אל גב) – תיק זכוכית בשילוב עור ובתוכו פסלי דמויות אנושיות; Baise En Ville (העיר המזדיינת) – תיק זכוכית בשילוב עור בתוכו דגמי בניינים רבי קומות ועוד.

Dos A Dos: תיק זכוכית בשילוב עור ובתוכו פסלי דמויות אנושיות
Dos A Dos: תיק זכוכית בשילוב עור ובתוכו פסלי דמויות אנושיות
S'accrocher à la vie: זכוכית מנופחת בצורת שקית פלסטיק ריקה
S'accrocher à la vie: זכוכית מנופחת בצורת שקית פלסטיק ריקה

http://annedonzevincentchagnon.com/

עיצוב מוצר

מה שיותר כחול

אוסף הרהיטים Wasi ("בית" בשפה האינדיאנית קצ'ואה) עוצב במיאמי ומיוצר בעבודת יד בפרו. הקולקציה עוצבה בהשראת תערוכה של אמנות פרואנית שאליה נחשפו מעצבי הפנים ג'יי בריטו ודיוויד שארט (Britto Charette). כעת מצטרפת אליה גרסה נוספת של קונסולת Moray בגוון כחול עשיר המנוגד לכובד המשתקף מהמשטח העליון העשוי שיש קררה.

קונסולת Moray: גרסה נוספת של אוסף הרהיטים Wasi
קונסולת Moray: גרסה נוספת של אוסף הרהיטים Wasi

 

אדריכלות ועיצוב פנים

שווה להכיר

האדריכל הבריטי יליד טנזניה דיוויד אדג'יה נבחר לשמש כאורח הכבוד בתערוכת עיצוב הפנים שתתקיים החודש בטורונטו. רק לאחרונה זכה אדג'ייה במדליית העיצוב היוקרתית בפסטיבל העיצוב בלונדון, ובעבר זכה בפרסים נוספים, בהם פרס הממציא של ה"וול סטריט ג'ורנל", Design Miami ועוד. לאדג'יה משרדים בלונדון, ניו יורק ואקרה (גאנה) והוא מעורב בפרויקטים חוצי יבשות באירופה, צפון אמריקה, המזרח התיכון, אסיה, ואפריקה, בסדרי גודל ובהיקפים שונים. בין עבודותיו: מרכז נובל לשלום באוסלו, המוזיאון לאמנות עכשווית בדנבר והמוזיאון הלאומי להיסטוריה ותרבות אפרו-אמריקאית בוושינגטון. אדג'יה מתרגם את החזון האדריכלי שלו לתחומים נוספים בקנה מידה שונה במסגרת שיתופי פעולה אמנותיים, מיצגים ואפילו עיצוב מוצר. בנוסף, הוא מרצה באוניברסיטאות פנסילבניה, ייל ופרינסטון. עבודותיו מזוהות עם שילוב אקלקטי של חומרים וצבעים ועשייתו האדריכלית והאמנותית מעוררות שיח תרבותי עשיר.

דיוויד אדג'יה: מעורר שיח תרבותי עשיר בעבודותיו | צילום: Alan Karchmer
דיוויד אדג'יה: מעורר שיח תרבותי עשיר בעבודותיו | צילום: Alan Karchmer