מבזק עולמי: חדשות עיצוב מהעולם לחודש אפריל

הקולקציה של זאהה חדיד עוצבה בהשראת קומפלקס גורדי השחקים Wangjing Soho שתוכנן על ידי חדיד ובנייתו בביג'ין הושלמה ב-2015 | צילום: Christian Hogstedt
הקולקציה של זאהה חדיד עוצבה בהשראת קומפלקס גורדי השחקים Wangjing Soho שתוכנן על ידי חדיד ובנייתו בביג'ין הושלמה ב-2015 | צילום: Christian Hogstedt

שירת הברבור של זאהה חדיד, מקדש ספרדי לאמנות וההולנדים באים. כל מה שחשוב לדעת בחודש אפריל בתחום העיצוב העולמי

88 שיתופים | 132 צפיות

 

אדריכלות – בית מקדש לאמנות אורבנית

אמן הרחוב הספרדי אוקודה סן מיגל (Okuda San Miguel) כבר הציג בעשרות תערוכות ברחבי העולם ושיתף פעולה עם מותגים נחשבים, אבל העבודה הזו, הוא מעיד, מציבה שיא חדש בקריירה שלו.
תוך שבעה ימים הוא הסב כנסייה נטושה בספרד לסקייט פארק. הכנסייה, הממוקמת באסטוריאס שבצפון ספרד, נבנתה בשנת 1912 ושימשה את העובדים במפעל התחמושת שהיה במקום.מאז שהמפעל סגר את שעריו בתום מלחמת האזרחים, היא נותרה ריקה ועמדה ללא שימוש. היזם ארנסטו פרננדז ריי החליט להסב אותה לסקייט פארק. הוא גייס כסף לבניית רמפה, החל להתאמן במקום, והשמועה על האתר הייחודי החלה להתפשט. השילוב בין המבנה הארכיטקטוני המעניין לבין סצנת הגלישה שנוצה שם צד את עינו של סן מיגל והוא יצר קשר עם פרננדז ריי וביקש לצייר על קירות המבנה. באמצעות מימון המונים וגיוס חסויות הושלם הפרויקט ומתוך ההריסות צמחה יצירת מופת של ממש. האבק והצבע המתקלף הוחלפו בחגיגה ססגונית, בדגמים של קלידוסקופ וצורות גיאומטריות צבעוניות, תוך שילוב הכוכב, מצפן צבעוני סימטרי – דימוי שחוזר בעבודתו של סן מיגל ופירושו, לדבריו, שאין זה משנה היכן נמצאים או מה עושים, הכיוון היחיד שחשוב הוא זה המקרב להשגת המטרות. באתר האמן יש סרטון קצר המספק הצצה לתהליך העבודה.

שיא חדש בקריירה של אוקודה סן מיגל | צילום: Elchimo Pomares
שיא חדש בקריירה של אוקודה סן מיגל | צילום: Elchimo Pomares

 

תערוכה בניו יורק – השריון של מרטן בס

המעצב ההולנדי מרטן בס (Maarten Baas) יציג קולקציית רהיטים חדשה ב-Carpenters Workshop Gallery בניו יורק. התערוכה, הנקראת "Carapace" (שריון), חוקרת את התחושה של פגיעות והגנה אל מול הרצון להתפתח בסביבה. בס שאב השראה מהצורות האורגניות המעוקלות המצויות בטבע, שתכליתן להוות שכבת הגנה קשה על הגוף הרך המצוי תחתיה. כך הוא ציפה את הרהיטים שלו בטלאים של ברונזה שאותם ריתך, חתיכה אחר חתיכה, בניסיון להיצמד לתוואי הגוף של הרהיט. עוד תוצג בתערוכה התוספת האחרונה בסדרת Real Time שלו, ה-Self Portrait Clock – שעון עשוי ברונזה ופליז המדמה תיאטרון בובות מסורתי שבו הקהל רואה רק את החלק שהשחקן רוצה.

נעילה: 30 באפריל

שעון עשוי ברונזה ופליז של מרטין בס | צילום: יח"צ
שעון עשוי ברונזה ופליז של מרטין בס | צילום: יח"צ
מתוך קולקצית הרהיטים החדשה של מרטין בס | צילום: יח"צ
מתוך קולקצית הרהיטים החדשה של מרטין בס | צילום: יח"צ

עיצוב מוצר – שלד של שרפרף

המעצב האיטלקי הצעיר מריו אלסיאני (Mario Alessiani) עיצב עבור חברת Offiseria שרפרף  השומר על פשטות ושקיפות, בבחינת  What You See Is What You Get. המתכת שבבסיסו היא החלק הפונקציונלי, התומך במבנה העץ המולבש עליו. באמצעות צבעים בולטים ביקש המעצב להדגיש דווקא את מה שקרוי "השלד". השרפרף מגיע באריזה שטוחה ומורכב ללא הדבקות, עם ברגים בלבד.

עיצוב השרפרפים של מריו אלסיאני | צילום: יח"צ
עיצוב השרפרפים של מריו אלסיאני | צילום: יח"צ

עיצוב מוצר – כורסה קלה

המעצבים סילוונה אנג'לטי ודניאלֶה רוזה (Silvana Angeletti, Daniele Ruzza), בעלי המותג Angelettiruzza עיצבו לחברת הריהוט האיטלקית My Home את הכורסה WINDY. הכורסה השיקית והמעודנת עשויה מתכת בציפוי לכה ומגיעה במבחר צבעים ובמגוון רחב של בדים וגימורים – עור, דמוי עור, קטיפה ואפילו צבעים שונים של החוט הרקום במסגרת. שילוב נפלא בין עיצוב משובח לנוחות.

הכורסה בעיצובם של סילוונה אנג'לטי ודניאלה רוזה | צילום: יח"צ
הכורסה בעיצובם של סילוונה אנג'לטי ודניאלה רוזה | צילום: יח"צ

עיצוב מוצר – השראה אורבנית

העיצוב התעשייתי והאורבני שחדר לחללי הבתים ניכר היטב בעיצוב הכללי וברמת הפריטים – רהיטים, גופי תאורה וטקסטיל. בפברואר האחרון הושק ביריד העיצוב בשטוקהולם שיתוף פעולה בין מעצב העל הבריטי טום דיקסון לבין מותג השטיחים האירופי Ege Carpets. הסדרה הנושאת את השם Industrial Landscape, מספרת את סיפורה של לונדון דרך החומרים המצויים בה, אלה ששימשו לבנייתה ועדיין ממשיכים לעבור תהליכים ולהגדיר אותה. הקולקציה משקפת את המרקם המחוספס של העיר – מסילות ברזל, מנהרות, מפעלים, בתי מלאכה ומחסנים. בדיוק כפי שהלבנים האדומות הן סמלה המובהק, כך מעצבים את פניה גם הערפיח שנספג בקירות הבניינים והתחריטים שהותירו המים הגואים של התמזה. הסדקים, הצלקות, האבנים המתפוררות אל תוך הנהר החוצה את העיר – האוסף מייצג סדרה של דפוסים וטקסטורות הנוצרים בתהליך הבנייה והשחיקה של העיר. שבעה עיצובים, שבעה סיפורים.
בסרטון יפהפה המוצג באתר של Ege Carpets  מספר דיקסון על ההשראה שהוא שואב מהעיר המיוחדת ומה שימש כנקודת המוצא בעיצוב הקולקציה.

מתוך שיתוף הפעולה בין טום דיקסון למותג השטיחים Ego Carpet | צילום: יח"צ
מתוך שיתוף הפעולה בין טום דיקסון למותג השטיחים Ego Carpet | צילום: יח"צ

תערוכה באמסטרדם – אבי העיצוב ההולנדי

אם מזדמן לכם להגיע לאמסטרדם עד סוף מאי, תוכלו לנצל את ההזדמנות להיחשף לסקירה מקיפה של העיצוב ההולנדי לדורותיו המוצגת בבבניין Beurs van Berlage. התערוכה היא מחווה להנדריק פטרוס בֶּרלאחֶה (Hendrik Petrus Berlage) שנחשב לאחד המעצבים החשובים בהיסטוריה ההולנדית. ברלאחה הושפע מאדריכלים אמריקאים כמו הנרי הובסון ריצ'רדסון ופרנק לויד רייט ונמנה עם מבשרי האדריכלות המודרנית בהולנד בשנים שלפני ואחרי מלחמת העולם הראשונה. ברלאחה הרבה לעסוק בתכנון אורבני, היה מעורב בתכנונה של דרום אמסטרדם, ובין היתר, תכנן את בניין הבורסה באמסטרדם. נוסף על עבודתו האדריכלית עיצב ברלאחה גם רהיטים מיוחדים ששולבו בתוך המבנה. כך, פריטי ריהוט אותנטיים, כמו שולחן עץ מגולף בקפידה שעיצב, מוצגים לצד עבודותיהם של יותר מ-30 מעצבים הולנדים עכשוויים. התערוכה משקפת את האופן שבו עקרונות העיצוב של ברלאחה ממשיכים להתקיים ומשפיעים עד היום על מעצבים הולנדים בולטים, בהם יוסט ואן בליישווייק ((Joost van Bleiswijk, רישאר הוטן (Richard Hutten), BertJan Pot ומרטן בס.

נעילה: 15 במאי

מחווה להנדריק פטרוס ברלאחה באמסטרדם | צילום: יח"צ
מחווה להנדריק פטרוס ברלאחה באמסטרדם | צילום: יח"צ

מיזם – יופי מתחיל מלמטה

בזמן שהתיירים בברצלונה מרימים מבט לכיוון הצריחים של סגרדה פמיליה, הם לעתים מפספסים את האוצרות הפרושים תחת רגליהם. הצלם הגרמני סבסטיאן אראס (Sebastian Erras), בשיתוף פעולה עם חברת הדפוס Pixartprinting, יצר סדרת צילומים צבעונית ושובת לב של הרצפות בבירת קטלוניה. יחד הם מציעים נקודת מבט חדשה ולוקחים את הצופה למסע ויזואלי לא שגרתי, דרך הרחובות ונקודות הציון של העיר. אחד המאפיינים העיקריים של המרקם העירוני הוא הפסיפס המורכב מאריחים מעוטרים, סמל המודרניזם הקטלוני, השואב את השראתו מן הצומח ושם דגש על קווים טבעיים ומעוגלים, על צבעוניות רבה ועל חומרים פשוטים ומקומיים. אומרים שתרבות מתחילה מלמטה, ולכן לכל עיר הייחוד שלה. בהקשר זה, מעניין לראות באתר הצלם פרויקטים דומים שעשה בעבר בפריז ובוונציה. הקונספט זהה, הסיפור שונה.
הפרויקט המעניין מתועד באתר שהקימה חברת Pixartprinting. נוסף על סדרת הצילומים המלאה אפשר למצוא באתר את רשמיו של הצלם מהמסע המרתק שלו בברצלונה, כולל תיאור נקודת המפנה שחלה בעיר עם תנופת הבנייה הגדולה שהתלוותה למהפכה התעשייתית, והתייחסות ל"קרב האבוד מראש", בין הפסיפס של גאודי לאריחי המלט המעוטרים. לאתר מצורפת מפה מצוינת המפרטת את כל נקודות הציון המצולמות.
אתר הפרויקט + המפה
אתר הצלם

מתוך סדרת הצילומים של הצלם סבסטיאן אראה | צילום: סבסטיאן אראס
מתוך סדרת הצילומים של הצלם סבסטיאן אראה | צילום: סבסטיאן אראס

אדריכלות – שירת הברבור של זאהה חדיד

רגע לפני שהגיליון הנוכחי ירד לדפוס, הגיעה הידיעה המצערת על מותה של האישה והאגדה – האדריכלית זאהה חדיד. יומיים קודם לכן קיבלנו ממשרדה תמונות של שיתוף הפעולה שלה עם חברת התכשיטים והצורפות Georg Jensen. תקצר היריעה מלסכם כאן את פועלה ומורשתה, לכן בחרנו להיצמד לידיעה המקורית שתכננו לפרסם. למרבה הצער, את עותק הגיליון שהתבקשנו לשלוח אליהם, חדיד כבר לא תוכל לראות.

האדריכלית זאהה חדיד עיצבה קולקציית קפסולה של תכשיטים לחברה הדנית Georg Jensen. הקולקציה, הנקראת lamellae, הוצגה לראשונה בתערוכת Baselworld 2016 שהתקיימה בשווייץ בחודש מרץ והיא כוללת חמש טבעות ושלושה צמידים עשויים כסף סטרלינג, רודיום שחור ויהלומים שחורים. לדברי חדיד, השלמות הטמונה בהגיון המבני האורגני המצוי בטבע מנחה אותה כאשר היא פועלת ליצור סביבות. האתגר הפעם היה לתרגם את זה לתכשיט ולהעניק אינטרפרטציה משלה לגישת התכנון של Georg Jensen. זו הייתה הזדמנות עבורה להביע את רעיונותיה ב"מדיום" אחר ובקנה מידה אחר.

מלבד התכשיטים תכננה חדיד את אזור הטרקלין בביתן של Jensen בתערוכה. הטרקלין עוצב בסגנון דומה לסגנונה של הקולקציה, כשהוא עוטף את המבקרים בקווים העגולים והחושניים המזוהים כל כך עם עבודתה של חדיד.

זאהא חדיד | צילום: GettyImages
זאהא חדיד | צילום: GettyImages
טבעת מקולקציית Lamellae | צילום: Gerog Jensen
טבעת מקולקציית Lamellae | צילום: Gerog Jensen
טרקלין הביתן בתערוכה | צילום: Gerog Jensen
טרקלין הביתן בתערוכה | צילום: Gerog Jensen