מארינה מקסימיליאן: "פאודה הפכה אותי לאימא נוראית"

מארינה מקסימיליאן וליאור רז. מתוך העונה השלישית של 'פאודה' | צילום: נטי לוי
מארינה מקסימיליאן וליאור רז. מתוך העונה השלישית של 'פאודה' | צילום: נטי לוי

אחרי שלקחה הפסקה ארוכה ממשחק מארינה מקסימיליאן מצטרפת לקאסט הגברי של 'פאודה' וחושפת איך השפיעה עליה הסדרה

88 שיתופים | 132 צפיות

אפלה יותר, מבצעית יותר ומותחת יותר: 'פאודה' צפויה לחזור בקרוב לעונתה השלישית, שבמהלכה יושלך צוות המסתערבים היישר אל תוך הכאוס השורר ברצועת עזה. עד עתה שמרו יוצרי הסדרה, אבי יששכרוף וליאור רז, על מעטה חשאיות שלא היה מבייש את השב"כ בכל הקשור לעונה החדשה – ולא נידבו שום מידע על הדמויות החדשות שמצטרפות לסדרה, שאותן יגלמו מארינה מקסימיליאן, ריף נאמן וח'ליפה נאטור. חברת yes ערכה מפגש עבור עיתונאים ישראלים ובינלאומיים בסמוך לסט צילומי העונה החדשה של פאודה, שם נחשף מעט ממה שצפוי לנו בעונה הקרובה, תוך הבטחה: "הכניסה לזירה העזתית תעלה את מפלס האקשן לשיאים חדשים". בינתיים, בשקט שלפני הסערה, יוצרי הסדרה כבר מתחילים לעבוד על התסריט לעונה הרביעית, כך שאין מה לחשוש שהכאוס יסתיים בעתיד הקרוב.

אולם לצד הקצב המסחרר, האלימות הגרפית והסצנות הקשות הצפויות בעונה הקרובה – יוצרי הסדרה מבטיחים שנזכה הפעם גם לצלול עמוק יותר אל עולמן של הדמויות. "זו עונה הרבה יותר רגשית", מדגיש ליאור רז, שגם משחק בסדרה בתפקיד הראשי. "בעונות הקודמות הסדרה התמקדה בעיקר בדורון, אבל בעונה הזו לכל דמות יש עולם שלם שנפתח לפנינו, שלא נחשפנו אליו עד כה".

האם במסגרת העונה השלישית נזכה להיחשף גם לעולמן של הדמויות הנשיות של 'פאודה'? מארינה מקסימיליאן, שתיכנס בעונה הקרובה לנעליה של אשת השב"כ הילה בשן, משיבה בחיוב. "הדמות שאני זוכה לגלם בסדרה היא דמות מרובדת, מורכבת וקשוחה. היא טיפוס הרבה יותר קיצוני ממה שיוצא לי להיות בחיים האישיים שלי", היא חושפת. "הסדרה מציגה אותה מהיבטים שונים ומזוויות שונות, כך שנוצרת דמות מאוד עגולה. מהבחינה הזו, זה תפקיד מאוד פמיניסטי".

"זה תפקיד מאוד פמיניסטי", מארינה מקסימיליאן באירוע השקת העונה השלישית של 'פאודה' | צילום: רפי דלויה
"זה תפקיד מאוד פמיניסטי", מארינה מקסימיליאן באירוע השקת העונה השלישית של 'פאודה' | צילום: רפי דלויה

 

דבריה של מקסימיליאן נאמרים לאור הביקורת שספגה 'פאודה' בעונותיה הקודמות, כאשר צופי וצופות הסדרה טענו שהיא מציגה נשים באופן שטחי ושולי. מבקרי הסדרה הלינו על כך שרוב הדמויות הנשיות בסדרה אינן עומדות בפני עצמן, אלא מופיעות בעיקר בהקשר של מערכות היחסים שלהן עם הגיבורים הראשיים, ומקבלות משמעות רק מתוקף היותן אימהות, אחיות ובנות זוג. לדברי מקסימיליאן, הדמות שהיא מגלמת מנפצת את התבנית הזו. "מדובר באישה חזקה, מלאת מוטיבציה ואמביציה", היא מתארת, "שנמצאת בלב העשייה המבצעית, ויש לה המון אחריות על הכתפיים", היא מדגישה. "כראש דסק עזה בשב"כ, התפקיד שלה הוא לקבל את כל המידע, להרכיב את הפאזל ולקבל החלטות קשות שכרוכות בסיכון חיי אדם. היא זו ששולחת את הלוחמים למשימות שאולי לא יחזרו מהן".

לכתב ההגנה על הסדרה מצטרף גם ליאור רז, שטוען שמבקריה של 'פאודה' דווקא מפספסים הישגים חשובים אחרים שיש לזקוף לזכות סדרת האקשן המצליחה. לדעתו, המבקרים מתעלמים מהדמויות הנשיות החזקות שיצר – שלטענתו, דווקא הן אלו ש"מחזיקות את הסדרה", לפחות מהצד הפלסטיני של המתרס. "נכון שמדובר באחיות של, אימהות של, נשים של", הוא לא מכחיש. "אבל עדיין, מתי יצא לכם לצפות בסדרה ישראלית שמציגה שתי נשים פלסטיניות שיושבות במטבח, מעשנות סיגריה ומדברות על הסכסוך או על מה שעובר עליהן? זה לא היה קיים לפני 'פאודה'". לפי תיאור זה, עושה רושם ש'פאודה' עוברת את מבחן בכדל בלי למצמץ, ועוד עם בונוס בציון על גיוון אתני.

לצד הרצון לגונן על הסדרה, רז לא מתעלם מן המגבלות שלו ככותב. "לצערי אני גבר, וזו נקודת המבט שלי. אני והכותבים הגברים האחרים מאוד מתאמצים לכתוב דמויות נשיות מורכבות, אבל זה מאתגר עבורנו", הוא מודה. "בכוונה צירפנו לצוות הכותבים גם תסריטאית ועורכת תסריט, כדי שלא ניכשל באתגר הזה".

אבטחת ספוילרים כבדה

בעוד שקיבלנו כמה פירורי מידע בסיסיים על דמותה של מקסימיליאן ועל אופייה, הדמות החדשה שתגלם ריף נאמן נתונה תחת אבטחת ספוילרים כבדה. אך מה שכן גילינו – נראה, על פניו, תלוש מחייהם של הגיבורים כפי שהכרנו אותם עד כה. "כל מה שאפשר להגיד עליה זה שקוראים לה יערה, שהיא בת 17, ושהיא לומדת במכינה קדם צבאית", מספרת נאמן. כשהיא מתבקשת לגלות עוד פרטים על אודות הנערה המסתורית, היא מתחילה למנות את רשימת תחביביה, וכך מתחמקת באלגנטיות מהעיקר. "היא ילדה מגניבה וטובה, שאוהבת לטייל", מספרת נאמן ומצהירה כי לא התלבטה בכלל אם לקבל על עצמה את התפקיד. "צפיתי בעונות הראשונות, והיה לי ברור שאני רוצה להשתתף בסדרה".

לעומתה, מקסימיליאן מספרת שדווקא היססה לפני שהחליטה להצטרף. "לא בגלל 'פאודה' – אלא בגללי", היא מחדדת. "מצד אחד, כבר כמה שנים שלא שיחקתי, בין השאר כי לא פגשתי דמות נשית מספיק מורכבת ומעניינת", היא פותחת בהסבר. "מצד שני, דווקא בגלל שהתפקיד שלי ב'פאודה' כולל סצנות מאוד מורכבות, הייתי צריכה לקחת רגע ולהבין שאני מסוגלת לעשות את זה, כי אף פעם לא למדתי משחק באופן מקצועי, ואין לי כלים טכניים להיכנס לדמות", היא משתפת.

"רק כשהכל נגמר את יכולה להתפרק", מארינה מקסימיליאן באירוע השקת העונה השלישית של 'פאודה' | צילום: רפי דלויה
"רק כשהכל נגמר את יכולה להתפרק", מארינה מקסימיליאן באירוע השקת העונה השלישית של 'פאודה' | צילום: רפי דלויה

 

לדבריה, העובדה שלא הוכשרה כשחקנית הופכת כל תפקיד לחוויה טוטאלית עבורה, לטוב ולרע. "בגלל שמשחק זה משהו שבא אצלי ממקום יותר טבעי ופחות טכני, אני ממש נכנסת לדמות גם בחיים האישיים השלי", היא אומרת. "זו אחת הסיבות שאני מתלבטת על כל דמות, כי אני יודעת שהיא הולכת להיהפך לחלק ממני ולחזור איתי הביתה מהצילומים כל יום. אני צריכה לשאול את עצמי – האם זה משהו שאני יכולה להתחייב אליו כרגע?".

במקרה של רכזת השב"כ מ'פאודה', מקסימיליאן הרגישה ש"משהו באישה הזו" מושך אותה, ומאפשר לה להתגבר על הפחד שלה ממחוייבות. היא מספרת שבמהלך העבודה על העונה החדשה, הגבולות בינה ובין דמותה של הילה בשן החלו להיטשטש. "אני הולכת לישון איתה וקמה איתה בבוקר, והיא משנה אותי כאדם", היא מתארת. "לדעתי אפילו נהייתי אמא נוראית בהשראתה", היא מתבדחת. "יש איזו קשיחות חדשה באיך שאני מתנהלת ביומיום שלי. צריך לשאול את ליצ'י, הבת שלי, אם היא בסדר עם השינוי הזה".

צופי הסדרה יופתעו לגלות כי דמותה של אשת המודיעין הקשוחה אינה בדיונית לחלוטין. מקסימיליאן חושפת כי הדמות שהיא משחקת ב'פאודה' מבוססת על אשת שב"כ אמיתית – וכי היא אף זכתה לפגוש אותה במציאות ולחקור אותה על עבודתה ועל חייה. "היא הותירה אותי פעורת פה", היא מעידה. "במציאות, היא אפילו יותר קיצונית מהדמות שלי, והיא הרבה יותר זוהרת", היא מתארת. "אפילו נאלצנו להצניע אותה קצת, כי היא אדם מאוד צבעוני והדמות שלי צריכה להיות יותר אסופה וקשוחה. זה מקרה מאוד ייחודי, בדרך כלל זה הפוך".

כחלק מההכנה לתפקיד, פגשה מקסימיליאן בנשות שב"כ נוספות, וניסתה לחלץ גם מהן מידע על החוויות וההתמודדויות שלהן. "כמובן שהן לא יכלו לספר כמעט כלום", היא מסייגת, "אבל הן כן נתנו לי דוגמאות כלליות ושיתפו בתחושות שלהן", מסבירה. בין השאר, ניסתה מקסימיליאן לגלות עד כמה יש מקום לרגשות בעבודה היומיומית. "עניין אותי לדעת איפה הן מרשות לעצמך להראות רגש ואיפה לא, כדי לדעת כמה לחשוף בעצמי בסצנות שונות", היא מדגימה. "הן הסבירו לי שבזמן הפעילות עצמה אין שום מקום לרגש. הראש כל הזמן עסוק בלחשוב על הדבר הבא, וברגע שאת נותנת לעצמך מקום להרגיש – את למעשה מרפה, וזה פוגע בתפקוד. רק אחר כך, כשהכול נגמר, את יכולה להתפרק".

לא סדרה פוליטית

לצד הדמויות הנשיות שמצטרפות לטירוף, נכיר בעונה הקרובה גם דמויות פלסטיניות חדשות – וביניהן הדמות שמגלם השחקן הערבי-ישראלי ח'ליפה נאטור. נאטור מספר כי מדובר ב"דמות של אדם שמנסה להתחיל מחדש אחרי המון שנים בכלא. הוא מנסה לאסוף את החיים שלו במרחב מאוד בעייתי, ועובר דברים מאוד מטלטלים עם המשפחה שלו", הוא מפרט. "הוא מגלה שלהתחיל מחדש זה לא כזה פשוט".

אולם, בעוד שמעטה החשאיות סביב הדמויות החדשות נסדק, יש סוד אחד, שמור מכל משמר, שליאור רז לא מסכים בשום פנים ואופן לחשוף. "אף אחד לא יודע מה הדעה הפוליטית שלי, וזה יישאר ככה", הוא קובע. זאת משום שמה שחשוב בעיניו הוא לא המסר הפוליטי, אלא הסיפור. "אנחנו מנסים לייצר זירה ללא שיפוטיות, כי אנחנו לא אוהבים סדרות שיש בהן טוב ורע מוחלטים", הוא אומר. "הקהל אוהב את האופן שבו אנו מטפלים בצד השני. הצופים לא רגילים לראות את ה'רע' בוכה, או את היחסים שלו עם המשפחה. לדעתי, זה הייחוד של 'פאודה' – וזו אחת הסיבות להצלחה שלה".