מאסטר שף VIP מציגה מתיקות עממית אבל רק מעמיקה את הפער העדתי בישראל

ח"כ דודי אמסלם ב"מאסטר שף" | צילום: רונן אקרמן, רשת 13
ח"כ דודי אמסלם ב"מאסטר שף" | צילום: רונן אקרמן, רשת 13

למרות החיוכים, מאסטר שף בעיקר עושה שירות טוב לתפיסות שמפרידות בין אשכנזים למזרחיים בישראל. דודי אמסלם מגיע עם שלל תיאוריות קונספירציה ותחושת קורבנות, אז מה הפלא שהוא המנצח?

88 שיתופים | 132 צפיות

"כשאני אוכל את הקציצה הזאת אני יכול להגיד בטבעיות שזה הדבר הכי טעים שאני יכול לאכול בעולם" את המשפט הזה אמר אתמול אייל שני בפרק הספיישל השני והאחרון של מאסטר שף VIP. זה נאמר על הקציצות של אחד מחברי הכנסת הכי שנויים במחלוקת – דודי אמסלם. כשנאכל בארוחת שישי את הקציצות של אמסלם נתלונן על זה שפוליטיקאים שאנחנו משלמים להם משכורת מבזבזים את הזמן על השתתפות בתוכניות כמו מאסטר שף. ואני תוהה: במה בדיוק יש לנו להאשים אותם? כשבערוץ הכנסת יש יותר אקשן מבערוץ לייב של האח הגדול ובימים שבהם החדשות הפכו לפאנלים צעקניים, באיזה מקום אחר הם יכולים לדבר אל הציבור? הרי כולנו, בדיוק כמו אמסלם, שהצהיר אתמול בתחילת התכנית שהוא ״לא צופה בחדשות, רק בתכניות בישול״, כבר מעדיפים לנוח בערב מול חתונמי ותכניות בישול מאשר מול החדשות.

לאורך כל התכנית כולם היו עסוקים בללטף וללקק והכל היה נראה כמו מסיבת יח״צ  גדולה שמכניסה שרה וחבר כנסת מכהן אל תוך ביצת הריאליטי והסלבס

 

השפים והפקת מאסטר שף פספסו אתמול הזדמנות להפוך לתכנית רלוונטית במציאות של 2022, אם תרצו האופירה וברקו המחבקים של הפריים טיים. דווקא תכנית בישול כמו מאסטר שף היא בדיוק הזדמנות להוציא מפוליטיקאים רגעים אנושיים וכנים. הרי אף אחת מאיתנו לא צופה במאסטר שף בגלל הבישול העילי, כולנו דבוקות למסך בגלל הדמויות וסיפורי החיים שנחשפים שם. אבל במקום רגעים כנים של אנשים שתמיד נראים לנו מזויפים קיבלנו עוד רצף של קלישאות נדושות וחיוך שובה לב למצלמה. לאורך כל התכנית כולם היו עסוקים בללטף וללקק והכל היה נראה כמו מסיבת יח״צ אחת גדולה שמכניסה רשמית שרה וחבר כנסת מכהן אל תוך ביצת הריאליטי והסלבס. אתי כרייף גם היא מבינה היטב את הקשר שבין סלבס לפוליטיקאים ומיד לאחר התפקדותה לליכוד כבר החלה לקפץ בין השקות. 

בפרק הקודם עלתה לבשל שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, או כמו שבעלה קורא לה ״שאשא״. ביטון סיפרה שהתחתנה עם אהוב ליבה מהתיכון ולמדה לבשל עבורו וגם בתור שרת החינוך היא ממשיכה להכין עוגות לשבת. לגמרי אשת חיל. את ההבניות המגדריות דווקא אתגר לא אחר מאשר הח״כ אמסלם, שבעקבות מותה של אשתו מסרטון גידל את ילדיו בכוחות עצמו ומהווה דוגמה לעקר בית למופת. עד היום הוא מעמיד כל שישי 12 סירים על האש ואפשר להתרשם מהכישרון של הזוכה הגדול של הערב גם בחשבון האינסטגרם מעורר התיאבון שלו. ההשתתפות של אמסלם טובה לכולם בסיפור הזה – זה טוב לו לקראת הפריימריז בליכוד וזה טוב לרייטינג כי הוא פרובוקטור לא קטן. דודי הציג את עצמו כאיש עממי, חם ותמים שרואה בפוליטיקה שליחות. כשסיפר איך הוא מקריב את בניו לצייצני השמאל כבר לא ידעתי אם לצחוק או לבכות מהעתק הדבק שהוא עושה להתקרבנות המוכרת של נתניהו. ובכל זאת – קיים הבדל מהותי בינו לבין נתניהו ודודי יודע את זה היטב – דודי באמת מזרחי. 

לאורך כל עונותיה מאסטר שף תרמה רבות לעלייה בפופולריות של האוכל המזרחי והתרבות המזרחית ולתפיסה שאשכנזים הם מתנשאים ומזרחים הם חמים

 

אנחנו אוהבות לצפות בריאליטי כי יש בו משהו מנחם, רגע של בריחה מהמציאות והדאגות היומיומיות, שעה בערב של התמסרות למשהו שלא מעסיק את המוח. בראש הפירמידה של האסקפיזם יושבת לה מאסטר שף – שמציעה עולם מנחם וטעים. במאסטר שף אין תככים ואין ריבים. להפך כולם חברים, הכל ורוד, השופטים מחמיאים. זהו עולם מקביל לכל שאר תכניות הריאליטי שמחפשות לייצר ריבים, בו גר בשלום אלכס חזנוב שמעולם לא טעם קוסקוס אמיתי עם עינב בובליל והיא לא תצחק עליו בזמן שהוא לא יתנשא עליה שהיא לא מכירה רטבים יפניים מיוחדים. אבל כל השלום הבין עדתי הזה הוא רק למראית עין. האמת היא שדווקא מאסטר שף, אולי יותר מכל תכניות הריאיליטי על המסך שלנו, טומנת בחובה את הקונפליקט הכי מדמם בחברה הישראלית והוא השסע העדתי העמוק. זו תכנית שהיא מיקרוקוסמוס של ריחות וטעמים של המרכיבים של החברה הישראלית. הצד המזרחי לוקח את האוכל האשכנזי התפל ביג טיים. לאורך כל עונותיה מאסטר שף תרמה רבות לעלייה בפופולריות של האוכל המזרחי והתרבות המזרחית בחברה הישראלית, ולתפיסה שאשכנזים הם מתנשאים ומזרחים הם חמים. אז נכון, תרבותית המוזיקה המזרחית והאוכל המזרחי ניצחו אבל הניצחון הזה נשאר בעיקר שם. במגזין הסופ״ש האחרון של מאקו נווה דרומי ראיינה את אמסלם לפני התכנית ובין כל ההאשמות שלו את האשכנזים כגזענים הוא גם העלה נקודה חשובה כשביקש מכל אזרח לבדוק ״כמה אשכנזים וכמה ספרדים מפנים לו את האשפה, מי הגננים בעירייה, מי הסוהרים בבתי הסוהר, מאיזה מגזרים הם מגיעים. ואז שיבדוק מי בא מ-8200, מי מוביל את הפרקליטות, מי העשירים״. 

 

אם באמת נלך ונבדוק נגלה כנראה שאמסלם צודק, נגלה שגם יש פערים מטורפים בהשכלה ובהכנסות בין מזרחים לאשכנזים. הפערים קיצוניים עוד יותר כמדובר בנשים. כל כך בא לי להאמין לעיניים הטובות שלו, להאמין לאותו צדיק שכל הזמן נופל קורבן. אבל אז אני נזכרת שמדובר בשר הדיגיטל לשעבר שלא השכיל להכשיר על חשבון המדינה אלפי צעירים חרדים וצעירים מהפריפריה לעבודה בהייטקס. אני נזכרת שמדובר בחבר מפלגת הליכוד שתחת הנהגתה גדל דור שלם של צעירים שהפערים המעמדיים ביניהם – על רקע אי לימודי ליבה למשל – רק הלכו וגדלו. ואז אני מבינה שכן, גם קצת בגללו, בזמן שהאשכנזים ממלאים את שורות האוניברסיטאות ומשרדי ההייטק המזרחים מנצחים בתכניות ריאליטי.  הניצחון המתוק של אמסלם אתמול מזכיר לנו בעיקר שכמו תיאוריות הקונספירציה שלו לגבי בנט, סער וכל השמאלנים, גם הריאליטי הוא הכי רחוק מהמציאות.