"קיבלתי הרבה תגובות על המראה שלי, אז השתמשתי בזה"

מאיה לי לוי | צילום: studio twenty twenty
מאיה לי לוי | צילום: studio twenty twenty

העולם מטריד אז צוחקים: הכירו את מאיה לי לוי בת ה-19 שעושה שיימינג עוקצני ברשת למטרידנים מינית

88 שיתופים | 132 צפיות

בעמוד האינסטגרם שלה "המוזרים של מאיה לי לוי" מכריזה מאיה לי לוי (19) כי משאלת ליבה היא שהטרדות מיניות יכחדו מהעולם אבל עד שזה יקרה, היא מתכוונת להעלות את המודעות לנושא באמצעות הומור שחור. שם, מדי יום היא משתפת עם למעלה מ-78 אלף העוקבים שלה סיפורים אישיים על מטרידנים ושאר מקריפים שונים ומשונים.

>> כוכבת הרשת קים אור אזולאי עונה לטוקבקיסטים שמשמיצים אותה

מה גילית בתור משפיענית רשת שלא ידעת לפני שהיית כזו?
"בעשור האחרון הרשת הפכה ממקום שבו אנשים מציגים את החיים שלהם, לכלי שבאמצעותו אנשים עם אג'נדה חברתית, פוליטית או מסחרית יכולים לקדם מטרות שחשובות להם. הייחוד של הרשת הוא שהיא פתוחה לכולם, לא רק למי שכבר התפרסם בתקשורת או בטלוויזיה. ברשת החברתית, מה שמעניין – מצליח, וזה נותן מקום לאנשים ולגופים להתבטא ולהעביר מסרים מגוונים".

 

מה הבינו משפיעניות הרשת שלא השכילו להבין בעולם התקשורת?
"הכוח של הרשת החברתית הוא ללא ספק הנוער, והיכולת לפנות אל הקהל הצעיר בגובה העיניים. בניגוד למסגרות אחרות, שמנסות ללמד את הנוער איך להתנהג ומה כן/לא לעשות בצורה ממסדית, שיפוטית, וביקורתית, הרשתות החברתיות מוכיחות פעם אחר פעם שנוער הוא כוח שיש להעריך, ושאפשר להשפיע עליו לטובה גם מה'שטח', מלמטה, ולא רק ממגדל השן. לעומת התקשורת המסורתית התוכן ברשתות נגיש יותר, צעיר, צבעוני ומאפשר תקשורת דו־כיוונית. בעמוד שלי אני מנגישה לקהל הצעיר את הנושא המורכב של הטרדות מיניות. זה מתבטא בהומור עדכני וטרנדים, שעוטפים מסר חשוב מאוד. באמצעות המעטפת הנגישה, המסר עובר בצורה הטובה ביותר. זה משהו שקיים היום רק ברשתות החברתיות".

מהי התופעה הכי חשובה שהולידה הרשת?
"הרשת כל הזמן עוברת תהפוכות, אך הגדולה שבהן, בעיניי, היא העובדה שהרשת החברתית לאט לאט הופכת להיות יותר 'אמיתית' ופחות מזויפת. הרשתות החברתיות כבר מזמן לא מסתכמות בתמונות יפות או בסטורי מעורר קנאה. יותר ויותר משפיענים משתמשים בכוח שלהם כדי להעביר מסרים אמיתיים. זה תהליך, אבל אני אישית רואה את השינוי בכל יום. אני נחשפת ליותר ויותר משפיעניות שמשדרות לקהל שלהן גם את הרגעים הפחות ורודים וטובים, גם את הקשיים, גם את הנושאים הפחות 'פוליטיקלי קורקט', וגם את הצד הפחות 'פוטוגני' שלהן. זה מדהים בעיניי, וזה תהליך שחשוב מאוד שנעבור כחברה".

מהי התופעה הכי מסוכנת שהולידה הרשת?
"ללא ספק – קלות היד על המקלדת. לצד היתרונות המשמעותיים שיש לרשתות החברתיות, יש גם הרבה חסרונות. הקלות שבה ניתן לכתוב, להגיב, ולפרסם – היא אחת הסכנות הגדולות. אנשים לא תמיד חושבים לפני הלחיצה על 'שלח', וקל להסתתר מאחורי המסך ולהרגיש גיבור. זה מוביל לתופעה שקשה מאוד להילחם בה – בריונות ואלימות ברשת".

 

מה אנשים לא יודעים על איך שהרשת עובדת?
"אנשים לא יודעים שניתן לשנות תודעה ותפיסות בצורה גורפת ברשת. ניתן להטמיע מסרים בקהל די בקלות בצורה חיובית (וגם שלילית) על־ידי שימוש בכל מיני טכניקות. יש דרכים מורכבות שממש דורשות סוג של ניתוח פסיכולוגי והבנה של הקהל, ויש דרכים פשוטות שבהן ניתן להשפיע. למשל, אם משפיען משדר הכרת תודה, אמפתיה ושיתוף, הוא מצליח ליצור סוג של 'קהילה' תומכת ואיכותית רק על־ידי כך שהטמיע בהם את הרעיון שהם 'קהילה' תומכת ואיכותית. אנשים ירגישו צורך להיות חלק, אם ישדרו להם שהם חלק. הם יאמינו שהם יכולים לשנות ולהשפיע אם ישדרו להם שהם משנים ומשפיעים, והם ישתמשו באומץ שיקבלו כדי להפיץ את המסרים החיוביים גם מחוץ לקהילה שלהם".

מה אנשים לא יודעים על מה זה אומר להיות משפיענית רשת?
"אנשים לא מבינים שזה יותר מסתם להעלות סטורי או תמונות יפות. הכותרת של 'משפיען' מגיעה עם מחויבות, וזו עבודה לכל דבר. בעיניי, לא כל אדם עם קהל הוא משפיען. לא סתם קוראים לזה 'מובילי דעת קהל', זה יותר מסתם מישהו עם הרבה עוקבים, יש לזה משמעות".

על מה לא מדברים מספיק ברשת והגיע הזמן לפתוח?
"וואו, שאלה מדהימה. אני חושבת שלאחרונה זה משתפר אבל עדיין לא מדברים מספיק על הפרעות נפשיות. זה נושא שהוא טאבו, זה מרגיש שממש ממש משתדלים לא לדבר עליו בפומבי ולא לחשוף אותו. בעמוד האישי שלי אני חושפת הרבה פרטים אישיים על עצמי בהם המסע שלי עם דיכאונות, חרדות, OCD ועוד. לא תאמינו כמה הודעות אני מקבלת מבני נוער שמרגישים יותר טוב כי מישהו סוף סוף מדבר על זה. חשוב בעיניי להציג ברשתות החברתיות גם את הצדדים הפחות זוהרים ויפים, כי בינינו, כבר נמאס מהשאיפה לשלמות המוצגת לנו ברשתות".

ומה הקטע עם ההומור השחור?
"אני חושבת שאחד הדברים שהכי מייצגים אותי ברשת הוא השימוש בהומור. ההומור שלי הוא לפעמים קצת ציני ולפעמים קצת שחור ואני צריכה להשתמש בו בזהירות. בהתחלה כאשר הייתי מעלה תמונות הייתי מקבלת הרבה תגובות על המראה החיצוני שלי, על הלבוש ועל מידת החושפניות שלו. השתמשתי בזה והפכתי את זה לסוג של בדיחה משותפת עם העוקבים שלי, שזרמו איתי, ומאז יש לי 'היילייט צניעות' – על כל תמונה תמיד כותבים לי תגובות בסגנון 'רואים לך את התלתל איפה הצניעות?' או 'חשפת את הריסים אוי ואבוי'. זה מצחיק אותי מאוד, זו שפה משותפת ביני ובין העוקבים שלי שמפרגנים ואוהבים את הדף".

>> גם נשים משקרות: שנתיים למהפכת Me Too