לפני שקופצים למים

יוצאים לבילוי משפחתי בים או בבריכה? הנה 10 הנחיות ומשפטים שאתם חייבים לומר לילדים כדי לשמור על בטיחותם ועל ההנאה שלכם מהבילוי המשותף

88 שיתופים | 132 צפיות

ים או בריכה הם חוויה כיפית גם לילדים וגם להורים. עם זאת, בבילוי משפחתי זה כרוכות גם לא מעט סכנות. ולכן, על מנת לשמור על בטיחותם של הילדים ועל ההנאה שלכם, חשוב להעביר להם מראש כמה מסרים שיעזרו לכם בכך. הנה כמה משפטים שתוכלו לומר להם.

"הים מסוכן ולכן תמיד תישאר לידי"

בילוי בים ובבריכה עלול להיות מסוכן אם לא נזהרים, בעיקר כשיש ילדים קטנים שלא יודעים לשחות ושעלולים ללכת לאיבוד בתוך ההמון. חשוב שהילדים יפנימו את העובדה שלצד הכיף שבבילוי בים או בבריכה יש גם סכנות, והכי בטוח זה להישאר ליד ההורים.

"השמש חזקה ולכן חשוב להימרח בקרם הגנה"

ילדים רבים לא אוהבים להימרח בקרם הגנה או לחבוש כובע. חשוב להסביר בקצרה שהשמש הנעימה עלולה להיות מסוכנת, ולאפשר את היציאה מהבית רק לאחר שנמרחים בקרם וחובשים כובע.

"לבריכה נכנסים רק אחרי ששמים מצופים, ועם אמא או אבא"

לעיתים ילדים אינם יודעים למה הם מסוגלים ולמה לא, ויכולים לחשוב שהוריהם מקפידים יתר על המידה. סיכום מראש של כללי הכניסה לבריכה יעזור למנוע ויכוחים. אם הילד שובב, אפשר לשים לו את המצופים כבר ביציאה מהרכב, ותמיד להגדיר לו מתי נכנסים למים ועם מי.

"נקבע מקום מפגש, למקרה שלא תמצא אותנו או שאנחנו לא נמצא אותך"

משפט זה מרגיע את ההורים ואת הילדים. חשוב לסכם מראש על מקום מפגש, ולהסביר לילדים שכך לא תדאגו אם פתאום לא תמצאו זה את זה. הראו לילד את מקום המפגש עם כניסתכם לבריכה. אם אתם חוששים שלילד לא תהיה סבלנות לחכות במקום, הסבירו לו שהוא יכול גם ללכת למציל ולבקש ממנו לקרוא לכם. הראו לו בדיוק מיהו המציל, כך שיידע למי עליו לפנות אם משהו קורה.

"בואו נסכם שוב את שלושת הכללים שלנו. זוכרים?"

יש דברים רבים שבא לנו להגיד לפני היציאה לבריכה. ים של איסורים והתראות. מי רוצה לשמוע את זה בכלל? קודם כל, כדאי למקד את ה"לאווים" בשלושה עיקריים ומרכזיים, וכך יש סיכוי טוב יותר שהילדים יקשיבו וגם יזכרו. חשוב מאוד לבקש מהילדים לחזור על הנאמר כדי שיפנימו את העניין ויעמדו בהתחייבות. למיטיבי הלכת שבינינו, מומלץ לחבר סלוגן שכולכם תדקלמו בקולי קולות, והנה יש לכם קטע משפחתי שייזכר לדורי דורות.


יש להבהיר שהכי בטוח זה להישאר ליד ההורים. אילוסטרציה: ingimage

"אתה זוכר שאני אומרת לך פעם אחת לצאת מהמים, ואתה יוצא?"

אם כבר סיכמנו על כללים, זה הזמן לאכוף אותם. בשלב הראשון צריכים לעיתים עוד תזכורת אחת קטנה וזו הדרך לעשות אותה, בלי לפרט שוב למה ואיך. תזכורת קצרה שמעבירה גם מסר לילד שאנחנו יודעים שהוא זוכר, רק מציינים זאת שוב בקול רם. הקפידו לבחור דבר אחד שאתם מבקשים לחזק, כך הסיכוי שזה גם ייחקק ויעבוד – גבוה יותר.

"אני סומכת עליך, חמוד שלי, שיהיה לנו כיף כמו בפעם הקודמת"

לעיתים זה מצליח – הולכים לבריכה (או לכל מקום אחר), והילד, לשם שינוי, ממושמע ומשתף פעולה. אז בואו נמנף את המקרה הפלאי הזה ונתייחס אליו כאל הנורמה החדשה. משפט כזה שאנחנו אומרים מעביר מסר מחזק ומדרבן לילד שלנו: אנחנו מאמינים בו וביכולותיו, אנחנו חושבים שככה הוא תמיד (גם אם שכחנו את הפעמים הבעייתיות) ומילת החיבה שהוספנו כאן רק מחזקת עוד יותר את התחושה הטובה הזאת.

"בואו נערוך חידון – איך מתנהגים בבריכה? מי שיודע שירים אצבע"

כל דבר שהופכים אותו למשחק עושה חשק. במקום לחזור שוב ושוב על אותו נאום (שממילא רק אנחנו קשובים לו), המפרט לעייפה את כל ה"עשה" ו"אל תעשה", אפשר ורצוי להפוך אותו למשהו קליל והומוריסטי. אפשר לתת לכל שאלה כזאת שלוש תשובות אפשריות, כששתיים מהן הזויות לגמרי ומצחיקות, והנה רתמנו את הילדים למשחק מגניב ומהנה – ועל הדרך גם "הרבצנו בהם תורה".


חשוב להסביר שהשמש אמנם נעימה אך עלולה להיות מסוכנת. אילוסטרציה: ingimage

"נקנה בקיוסק שבבריכה רק ארטיק אחד, ואחרי האוכל"

הקיוסק בבריכה תמיד עמוס בילדים שקונים נקניקיות, צ'יפס, ארטיקים ועוד, והילדים שלנו רוצים גם וגם וגם. אך גם אם תסכמו עם הילדים מראש מה קונים – זה לא אומר שהם לא יבקשו עוד דברים. במקרה כזה, הזכירו להם מה סיכמתם ואת הסיבה: המחיר בקיוסק של הבריכה יקר מאוד, ולכן הבאנו אוכל מהבית.

"אחרי שנאכל ארטיק, נחזור הביתה"

יש ילדים שקשה להם להיפרד מהבריכה. יצירת סימן קבוע מראש שהילד יוכל להתחבר אליו, תעזור להכין אותו לעזיבה המתוכננת.

ייעוץ מקצועי:
ד"ר אלי שגיא – פסיכותרפיסט העוסק בטיפול פרטני, זוגי ומשפחתי ובהדרכת הורים, ומחבר הספר "ילדים זה שמחה" (הוצאת כנרת זמורה ביתן)
אלי זוהר ניב – יועצת משפחתית ומנחת קבוצות הורים
אפרת מונשרי גורן – MA בחינוך, יועצת להורים, מרצה ומנחה סדנאות