לנפוש בשפיץ של השפיץ

טיול ברחובות גשטאד | צילום: Gettyimages
טיול ברחובות גשטאד | צילום: Gettyimages

לשתות קפה עם מדונה או לשבת מול האח עם סטינג: הצצה לעיירה הסודית גשטאד שבה מבלים הכוכבים ואנשי ההון העולמי את חופשת הסילבסטר

88 שיתופים | 132 צפיות

מחלון המטוס בקתות העץ הציוריות של גשטאד נראות כיהלומים זעירים המשובצים בין פסגות ההרים שבדרום־מערב שווייץ. יופייה של העיירה מושך אליה זה שנים שועי עולם, בני מלוכה ושורה ארוכה של סלבריטאי צמרת. רוג'ר מור, אליזבת טיילור, ג'ולי אנדרוז, רומן פולנסקי וברני אקלסטון – הבעלים של מירוצי פורמולה 1 – הם רק חלק ממי שהקימו כאן בית. בני משפחות המלוכה של אנגליה, ספרד ומונקו הפכו אותה למקום חופשה מועדף; ומדונה, פריס הילטון, דיוויד בואי, סטינג ורובי וויליאמס הם רק חלק מהסלבס שמשארים אחריהם שובל של אבק כוכבים במדרונות המושלגים העוטפים את העיירה.

גשטאד, לנפוש כמו בן מלוכה | צילום: Gettyimages
גשטאד, לנפוש כמו בן מלוכה | צילום: Gettyimages

מנקודת הנחיתה אני פוסעת ברגל למרכז העיירה (טיפ: מה ש"קרוב" בשביל המקומיים המטפסים בהרים מהרגע שבו למדו ללכת – בשבילנו עלול להיות רחוק למדי). ריח תמרוקים יוקרתיים נמהל בריחות מאפים טריים הגודשים את האוויר בניחוח משכר. מה שממרחק נראה כסמטאות משובצות חנויות קטנות במבנים ספוני עץ של עיירת הרים טיפוסית מתגלה ממבט מקרוב כחנויות הבוטיק האקסקלוסיביות של צמרת מעצבי העל בשדרה החמישית בניו יורק. מבעד לחלונות הראווה זוהרים זה לצד זה מיטב הפריטים של גוצ'י, לואי ויטון, פראדה, קרטייה, ראלף לורן, שאנל ושאר מותגי על. בתי הקפה האלגנטיים מלאים אנשים שחייהם מתנהלים בהילוך אחר בתוך הציור הפסטורלי הזה. בכיכר הסמוכה מתנוסס עגל ברונזה שפיסלה בתה של ליז טיילור, ובכנסייה העתיקה שמגדלה חולש על העיירה יותר מ־600 שנה – איכרים ומיליארדרים (סתם תקציב של מיליונר לא יספיק כדי לרכוש כאן בית) מתפללים זה לצד זה לאותו אלוהים. בקתות העץ הסמוכות זו לזו שבהן הם מתגוררים נראות מן החוץ כמעט זהות, וזר יתקשה להבחין במבט חטוף בין בקתתו של האיכר לבין זו של שכנו איל ההון. שימור צביונה הכפרי המסורתי של העיירה הוא ערך עליון של פרנסיה, ועל פי החוק המקומי יש לבנות את הבתים בסגנון בקתות עץ אלפיניות שגובהן אינו עולה על שלוש קומות. אבל כפי שמתברר שוב ושוב, בגשטאד לעתים החזות החיצונית היא רק המארז, והעושר הגדול חבוי מתחת לפני האדמה – שם נבנים היכלות פאר הכוללים בריכה, סאונות וכל הנחוץ לחיי מותרות בעומק המגיע לעתים אף לחמש קומות מתחת לבקתה הכפרית והתמימה לכאורה.

יפים ונהנים בגשטאד | צילום: Gettyimages
יפים ונהנים בגשטאד | צילום: Gettyimages

טיול מתוק בשוקולד

היכל נוסף מסוג אחר לחלוטין החבוי בגשטאד הוא קתדרלת הגבינות (Gstaad grotto) שבה מאופסנים עשרות טונות של גבינה משובחת בשלבי הבשלה שונים המיוצרת על ידי הגבנים המקומיים. ערכו הכולל של אוצר הגבינות נאמד בכמיליון פרנקים שווייצריים. גרם מדרגות תלול מוביל אל נבכי המערה האפלולית בעומק של כ־25 מטרים בבטן האדמה. שם, לאור הנרות, כשברקע צלילי אופרה הממלאים את האוויר הספוג בניחוח חריף מתקתק, מוזמנים המבקרים לסייר במקדש הגבינה הזה, להקיש את גביעי היין ולהתיישב לסעודה קלה של טעימות כשהם מוקפים במאות כיכרות ענק של גבינה מקומית הגודשות בסדר מופתי את המדפים.

כל הסטייל במדרונות המושלגים | צילום: gettyimages
כל הסטייל במדרונות המושלגים | צילום: gettyimages

בחורף עוטה האזור כולו שלג ומהווה את אחד מיעדי הסקי הנחשקים והיוקרתיים ביותר. עם בוא האביב, כשהשלג מתמוסס, מתעוררים האגמים מקיפאונם, המדרונות המושלגים ואתרי הסקי משנים את פניהם ומציעים שפע פעילויות ומסלולי טיול מרהיבים בנופים אלפיניים עוצרי נשימה. אחד היפים שבהם חולף בין יערות המחט, עצי אשוח ועצי מייפל אלפיני הסובבים את אגם Lauenen. על גדות האגם נמצאת מסעדת הרים שמשקיפה אל כל הנוף הזה ומגישה מגוון מטעמים טיפוסיים למטבח המקומי. מומלץ לטעום hobelkäse – גבינה מקומית עזת טעם המוגשת כפרוסות דקיקות מגולגלות לגלילים. אם תבחרו להחליף את התשוקה לגבינות בשוקולד תוכלו לנסות את מסלול ה־Fondue trail היוצא מ־Schonried הסמוכה או לעלות על רכבת השוקולד החולפת בעיירה בדרכה אל Gruyères ולקנח במפעל השוקולד המיתולוגי Cailler ב־Broc הסמוכה.

טיול ברחובות גשטאד | צילום: Gettyimages
טיול ברחובות גשטאד | צילום: Gettyimages

לסיום הביקור באזור מומלץ להעפיל למרומי הקרחון הסמוך, Glacier 3,000. שם, בגובה של 3,000 מ' מעל פני הים, ממתין עולם של קרחוני עד ושלג נצחי, שבו אפשר לצאת לטיול במזחלות שלג הרתומות לכלבי האסקי, לדהור במורד במגלשת ההרים האלפינית הגבוהה בעולם, להשקיף מקצה הקרחון על ההוד הלבן של הפסגות והמרחבים המושלגים הנמתחים מאופק עד אופק ולשכוח לחלוטין, לפחות לזמן מה, כל מה שהיה ומה שעוד יהיה – לפחות עד שתגיע העת להתנתק ולהתחיל את הדרך בחזרה למציאות הממתינה במרחק טיסה כל כך קצרה מכאן.

להזמנת מלון בגשטאד

להזמנת מקום