מה זה הטמטום הזה להפסיק את הלמידה מרחוק?

ילדות מרוצות בשיעור העשרה אונליין | צילום: מורן מישל
ילדות מרוצות בשיעור העשרה אונליין | צילום: מורן מישל

כל השנה מטמטמים אותנו עם תרגולי למידה מרחוק בחירום, ואז מגיע מצב חירום וממוטטים את המערך לפני שנתנו לו צ׳אנס להתרומם. מורן מישל עם 11 הערות על הלמידה המקוונת

88 שיתופים | 132 צפיות

שמעתי שרוצים לעצור את הלמידה מרחוק כי היא לא אפקטיבית. איך מודדים אפקטיביות בשלושה ימים? מה זה השטויות האלה?!
והאם אפקטיביות זה כל מה שלמידה אמורה לתת?

אז הנה כמה דברים טובים על הלמידה מרחוק:

1. המערך עלה לאוויר בכלום זמן. בום! בהינתן האות פשוט החל לפעול. מושלם? לא. טוב? כן. ישתפר? בטוח!

2. בלמידה מרחוק מתגלים המורים הטובים באמת. כלומר, לא פדגוגית, אלא ממש אלה שטובים לילדים שלנו. המורים המעולים של הבנות שלי שומרים על קשר, מוצאים דרכים יצירתיות לעניין את הילדים, מוציאים מעצמם דברים חדשים.

הגננת צילמה ושלחה לנו שעת סיפור, שיהיה לילדים קצת ממה שהם רגילים. המחנכת יזמה מפגש בזום כדי לחבר את כולם ביחד. הבנות מרגישות בחום ובאכפתיות גם דרך הזום והוואטסאפ ואותי זה מרגש.

בלמידה מרחוק מתגלים המורים הטובים באמת. כלומר, לא פדגוגית, אלא ממש אלה שטובים לילדים שלנו

3. הבנות מבסוטיות לאללה מהאפשרויות שפתחה בפניהן הלמידה מרחוק:

נמש ילדת השמש, כיתה ז׳, הפרעת קשב – עפה בע׳ הידיעה על האפשרות לשבת מול מורה בלי שאף רחש מסיח את דעתה. היא בעננים מזה שהיא יכולה להריץ קדימה קטעים שחופרים לה, והיא מעידה שהיא קולטת נושא בשליש הזמן הדרוש לה בכיתה.

הדובדבן, כיתה ב׳, ילדה מחוננת – מתה על בי"ס ובמיוחד על המחנכת שלה, אבל מה זה מאושרת מהלמידה מרחוק. היא גילתה שהיא יכולה להכנס לשיעורים של כיתות ג׳-ד׳ ומצאה מענה לסקרנות ואתגר שמתאים לה.

4. בכל תחום אחר כבר יודעים שהתאמה אישית זה הדבר, רק שבבתי הספר זה לא אפשרי. בכל זאת 40 תלמידים בכיתה. פתאום הן יכולות להגיש משימות עד שמונה בערב. לנהל את סדר היום שלהן, ללמוד כל אחת בשעה שיותר אפקטיבית עבורה. זה גאוני. זה גם כל כך 2020. סופסוף.

5. סדר יום זה דבר חשוב, ושגרה גם. תבטלו למידה מרחוק, תבטלו את המסגרת שגרמה להן לקום בכל זאת מדי בוקר כדי לסמן נוכחות עד עשר ולהכנס למוד של למידה ועשייה.

זה חשוב גם לנו, ההורים, לדעת שיש עוגן כזה ביום ועוד מישהו שמחזיק איתנו את רשת הבטחון שאנחנו מתאמצים כל כך לפרוש עבורם מעל תהום אי הוודאות שנפערה.

6. הלמידה מרחוק מחזירה שליטה לידיים של מערכת החינוך, משום שזו פעם ראשונה מזה עשרות שנים שהמערכת אשכרה נשענת על אמצעים מעולמם של הילדים. בעולם שכל הידע בכף ידם, להיות אלה שמכוונים אותם להשתמש באמצעים הדיגיטליים לצורכי למידה ורכישת ידע זה לחזור להיות אוטוריטה ולהגדיל את הסיכוי שהם ירצו להמשיך ללמוד.

בשלב הבא של המהפכה, הילדים גם יוכלו להרכיב את המערכת ממה שבאמת מעניין אותם ולבחור עם איזה מורה הם רוצים ללמוד.
אוי, איזה חלום!

7. ותקלטו איזה קטע – מורה אחת/ד יכולים ללמד 100 תלמידים שיעור באנגלית. טאדאם! נגמר המחסור במורים מקצועיים איכותיים.

מורה אחת יכולה ללמד 100 תלמידים בשיעור. טאדאם! נגמר המחסור במורים מקצועיים ואיכותיים

8. כמו כן, אין דיבורים בכיתה, עונשים, צעקות, וכיוצא באלה הפרעות ללמידה משמעותית ובשל אלה פגיעה בתלמידים ובמורים.

9. הורים מתלוננים? בזה דווקא אין שום חידוש. אסור לתת לזה לחסום את האפשרות לשינוי. בכל משבר יש הזדמנות לצמיחה, והקורונה הזאת היא כנראה הבעיטה בתחת שמערכת החינוך היתה זקוקה לה כבר לפני 30-40 שנים. זה יהיה בגדר רשלנות פושעת לא לנצל את המשבר הזה כדי להתחיל להחיל שינוי.

החלום שלי: שבוע לימודים של שלושה ימים מהבית ללמידה משמעותית עדכנית ויומיים בבית ספר בשביל המגע האישי, שעת חינוך, חנ״ג מקצועות מעבדה, מגמות וכאלה. די והותר.

10. מי מפחד מהשינוי? מורים לא רלוונטיים. כוחה של הסתדרות המורים נחלש במצב כזה. למה? כי זה המקום שבו אנחנו נגלה מי עושה מעל ומעבר, מי נמצא בשליחות אמיתית ומי הם המורים שכולנו צריכים לסבול רק בגלל שההסתדרות ממסמרת אותם למקום. מי שרואה בשעות כיתה שורה בתלוש או בפנסיה משקשק משינוי כזה.

11. מי חי בסרט? מי שחושב שאחרי מה שיעבור עלינו בתקופה הקרובה הילדים ישבו בכיתות ביולי-אוגוסט.

משרד החינוך, משרד האוצר, מי שלא תהיו, מקבלי ההחלטה המטופשת הזאת, בזמן כל כך קריטי ועם רפרנס כל כך דל להצלחת מערך הלמידה מרחוק – החזירו אותה לאלתר! בשביל הילדים, המורים וההורים. לפחות כדי שמי שירצה ייקח, והלוואי שכולנו נקבל את המערך המשופר שיגיע כתוכנית הלימודים החדשה שתהיה מהפכת החינוך לאחר הסקת מסקנות מבוססת על יותר מיומיים.

תודה גדולה למורות ולמורים שלנו ❤️