ללכת עם אפידורל

את לא חייבת להישאר מרותקת למיטה עם אפידורל. גם בארץ כבר יש בתי חולים שמציעים Walking Epidural. מהו האפידורל שמאפשר חופש תנועה בלידה, ומדוע מומלץ להיעזר בדולה?

88 שיתופים | 132 צפיות

תארו לעצמכן שהייתן מגיעות לחדר לידה, נרדמות, מתעוררות ו… הפתעה – התינוק כבר נולד. זה בערך מה שקרה בשנות ה-40 ליולדות בארצות הברית. הן קיבלו טשטוש, לרוב בכלל מבלי לשאול לרצונן, וילדו באלחוש טוטאלי.

זהר כרמי, מומחית למדיניות חדרי לידה, בעלת האתר "זהר כבר בדקה" ומנחת קורס דולות במכללת בייבי לינק, מספרת שכשהתחילה התנועה של לידה טבעית בארצות הברית, התחילו גם לחפש אופציות אחרות לאלחוש ומצאו את האפידורל.

ללכת עם, להרגיש בלי

"מטרת האפידורל היא לתת אנלגזיה, כלומר להפחית את הכאבים, בניגוד לאנסתזיה, שמורידה כל תחושה", מסביר ד"ר פיליפ אבקסיס, מנהל היחידה להרדמה מיילדותית בבית החולים רמב"ם, ומגולל את תולדותיו של האפידורל: "משנות ה-80 ועד תחילת שנות ה-2000 לא ידעו איך לבצע אפידורל בצורה שתשפיע רק על הכאבים מבלי להשפיע על השרירים, וכתוצאה מכך היולדות שקיבלו אפידורל מצד אחד לא היו מרגישות כאבים, אבל מצד שני גם הרגליים שלהן היו מאוד כבדות, אם לא משותקות לגמרי, ולא היתה להן בכלל אפשרות לזוז.

בתחילת שנות ה-2000 שינו את החומרים שמזריקים באפידורל ובעיקר את הריכוז, וכיום אפשר לבצע אפידורל שמשפיע רק על הכאבים בלי כמעט שום השפעה מוטורית על כוח השרירים". ה-Walking Epidural (אפידורל מהלך) ניתן כיום בבתי חולים בודדים בארץ.

מה ההבדל בין Walking Epidural לאפידורל הרגיל?
ד"ר אבקסיס מסביר שההזרקה מתבצעת לאותו מקום, אבל לא באותה צורה: "באפידורל רגיל מזריקים את החומר, מחכים, בודקים שהכל בסדר וממשיכים לטפטף, והאישה יכולה להוסיף חומר לבד. ב-Walking Epidural מזריקים לאישה את החומר, וכשיהיו שוב כאבים, עוד שעתיים-שלוש, יזריקו לה שוב חומר נוסף". הצינורית בגב, אגב, נשארת גם כאן.

ד"ר אבקסיס מסביר שאחרי שהאפידורל מתחיל להשפיע והיולדת כבר לא חשה כאבים, המרדים מבצע סדרת בדיקות קצרה (כמו לבדוק אם היא יכולה לקום ללא עזרת ידיים מהכיסא), שבסופה יינתן לה האישור להסתובב.

ממש אפשר ללכת עם האפידורל?
לדברי ד"ר אבקסיס, אמנם אי אפשר לקבל את האפידורל וללכת לשתות קפה בקניון, אלא הכוונה היא שהיולדת לא תישאר "תקועה" במיטה. שהיא תוכל להרגיש את רגליה, לבצע תנוחות במיטה ובסביבתה, להשתמש בכדור פיזיו וכו' כדי לקדם את הלידה. היא גם יכולה ללכת בחדר הלידה או לשירותים בליווי הבעל/ המלווה, כדי שלא תיפול למקרה שתחוש חולשה.

בקיצור, היולדת מרגישה שיש לה שליטה פיזית ומנטלית בלידה. עם זאת, ד"ר אבקסיס משתף שמניסיונו, כשנגמרת השפעת החומר בפעם הראשונה, היולדות מעדיפות לנוח במיטה ולבצע בה תנוחות לקידום הלידה.

"חשוב ליולדות שהן יכולות להרגיש את הגוף שלהן, להזיז את הרגליים, לשבת, להיות בתנוחות במיטה ועל כדור. Walking Epidural נותן אפשרות לבצע תנוחות ותרגילים כדי לעזור ללידה להתקדם".

כרמי גורסת שישנם חדרי לידה שבהם האפידורל מכוון להיות יותר סנסורי ופחות מוטורי, אבל לא ממש ללכת. "אין בית חולים שבו תוכלי לבקש Walking Epidural במובן הזה שתתהלכי איתו. את יכולה לבקש אפידורל שתוכלי להיות יותר תנועתית איתו, אבל רק בגבולות המיטה. מקסימום ייתנו לך לרדת מהמיטה ולשבת על כדור פיזיו לצד המיטה".

מי יכולה לקבל Walking Epidural?
ד"ר אבקסיס: "אישה עם לידה תקינה לחלוטין ללא הפרעות במוניטור או בעיות אחרות". ד"ר אבקסיס מציין שלרוב גם אי אפשר לקבל Walking Epidural בלילה, משום שזה מחייב מרדים בסביבה כל הזמן וזה לא אפשרי בשעות הלילה.

מה בנוגע לחיבור למוניטור?
"יש שתי אפשרויות. אם המיילדות והרופא חושבים שיש לידה די שקטה ואין מה לדאוג, היולדת יכולה להסתובב בלי מוניטור וכל שעה-שעה וחצי לעשות מוניטור. אם לא, יש מוניטור אלחוטי, מוניטור רציף אבל ללא חוטים".

האם היתרון הוא שרק מרגישים את הרגליים, או שגם אפשר ללחוץ יותר בלידה?
ד"ר אבקסיס אומר שרוב היולדות ברמב"ם שמקבלות אפידורל (ולא רק Walking) יכולות ללחוץ ללא כל בעיה, כי הוא לא משפיע מוטורית על השרירים.


ה-Walking Epidural מאפשר לבצע תנוחות ותרגילים כדי לעזור ללידה להתקדם

לא על האפידורל לבדו

כמה עובדות על Walking Epidural
נוע תנועי: מדובר באפידורל שהוא יותר סנסורי ופחות מוטורי, כלומר יותר מאלחש ופחות משתק, דבר המאפשר ליולדת להיות יותר פעילה בלידה (גם מנטלית). היא יכולה לבצע ולשהות בתנוחות שיולדת עם אפידורל רגיל תתקשה לבצע (עמידת שש, ישיבה על כדור פיזיו וכו'), והיא אף יכולה ללכת (בזהירות ועם ליווי צמוד!) בחדר הלידה.
ליווי צמוד: למעוניינות ב-Walking Epidural מומלץ להצטייד בדולה. דולה תדע להדריך את היולדת איך לנצל את החופש התנועתי שמתאפשר לה.
נטל ההוכחה: עדיין לא הוכח ש-Walking Epidural אכן תורם להתקדמות הלידה. עם זאת, עבודות המחקר שבדקו את הנושא היו בודדות וקטנות ודרוש מחקר מקיף בנושא.
איפה ומתי? כיום בארץ רק במיעוט בתי חולים אפשר לקבל Walking Epidural. אם את מעוניינת בכך, בררי מראש אם בבית החולים שבו את מתכוונת ללדת ניתן לקבלו, וכן באילו שעות הוא ניתן (כאמור, בשעות הלילה יש פחות סיכוי שזה יתאפשר).

כרמי טוענת שלקבל Walking Epidural זה לא מספיק, צריך גם לדעת איך להתנהל איתו: "המרדים יכול לעשות אפידורל מעולה שבו האישה יכולה להניע את הרגליים, אבל לצוות בלידה צריכה להיות פתיחות לכך שאישה מתנועעת עם אפידורל. אם אין לה מלווים שיודעים מה לעשות עם זה, ייתכן שמבחינה קלינית עשו לה Walking Epidural, אבל היא בכלל לא תדע מזה בגלל שהמיילדת – שלא צמודה אליה מן הסתם אלא מתחלקת בין עוד שני חדרים בדרך כלל, לא עוזבת עכשיו הכל והולכת להיות איתה ולהניע אותה ולהפוך אותה מצד לצד ולעזור לה לעמוד על שש וכדומה."

"אם אין ליולדת דולה או בעל שממש הפנים עמוקות את נושא ההכנה ללידה, היא לא תפיק מזה את היתרונות. אם אין לה ליווי מקצועי בלידה, כל האפידורל הזה לא ייתן לה שום דבר. אין לצוות יכולת להתפנות לליווי צמוד שיולדת פעילה זקוקה לו. כמו שחדרי הלידה בארץ בנויים היום, הצוות לא ערוך להתמודד עם דבר כזה".

לדברי כרמי, זו גם הסיבה שבקורס הדולות שהיא מכשירה (ולדבריה, הקורס היחיד שמכשיר דולות על ידי מיילדת ודולה ביחד) מושם דגש על ליווי לידה אפידורלית. "עם כל הכבוד ללידה טבעית שהיא כידוע האופציה הבריאה ביותר עבור האמא ועבור התינוק, עדיין רוב הלידות בישראל הן לידות שלפחות יש בהן התערבות של אִלחוש אם לא התערבויות נוספות, ולכן הדולה כמקצוענית לידה צריכה לדעת לעבוד היטב עם יולדת מאולחשת", היא אומרת. "אם דולות אינן מעולות בעבודה עם אפידורל, אז הן לא דולות טובות מספיק".

יתרונו טרם הוכח

ד"ר אבקסיס מספר שיש עבודות מחקר בודדות שהשוו בין קבוצות שקיבלו אפידורל קלאסי לקבוצות שקיבלו Walking Epidural: "העבודות שיש בינתיים אינן מראות על הבדל דרמתי מבחינת תהליך הלידה, כלומר לא נמצא ש-Walking Epidural תורם להתקדמות הלידה. עם זאת העבודות האלה היו מאוד קטנות, ודרוש מחקר מקיף כדי ללמוד את הנושא.

"מכיוון שהעבודות מראות שאין השפעה, נושא ה- Walking Epiduralלא תפס מבחינה רפואית", הוא מציין. "אם היו רואים שיש הבדל גדול בתהליך הלידה, העולם הרפואי היה תופס אותו כמטרה רפואית. בגלל שלא, הוא נתפס יותר כקוסמטיקה. ה- Walking Epiduralתפס טוב בצרפת ובאנגליה, בעיקר בבתי החולים הפרטיים שרוצים לתת שירות-על".

כרמי: "הכל מתחיל בדרך כלל ממי שאחראי על ההרדמה המיילדותית באותו בית חולים ומההנחיות המקצועיות שהוא נותן לצוות המרדימים שלו, ואז, אם המיילדות כבר נחשפו ל- Walking Epidural וקיבלו הרבה לידות של נשים שאולחשו בצורה כזאת, הן גם יודעות לעבוד איתו. אבל המצב עוד רחוק מאוד מסיטואציה שבה אישה תגיע לכל בית חולים בארץ, תבקש Walking Epidural, יעשו את זה בלי בעיה, וגם יידעו איך לעבוד עם הלידה הזאת".