"תירס חם? זה הרי ספר על הפגנה"

לי יאנג | צילום: באדיבות המצולמת
לי יאנג | צילום: באדיבות המצולמת

"תירס חם" הוא אנלוגיה למה שקורה בקפלן ו"אבא עושה בושות" הוא ספר מהפכני. הסופרת וחוקרת ספרי הילדים לי יאנג מציגה באור חדש את הקלאסיקות הגדולות. ומה חושבים ילדיה על הספרים שלה?

88 שיתופים | 132 צפיות

"כל דבר שאני רואה ושומעת יכול להפוך להתחלה של סיפור", אומרת הסופרת וחוקרת ספרי הילדים לי יאנג, "למשל 'תירס חם' של מרים רות, זה הרי ספר על הפגנה".

הפגנה?
"זה מתחיל מילד אחד, אופיר, שלאט לאט מצטרפים אליו ילדים נוספים, הם הולכים בחבורה, קוראים בקול שוב ושוב את המוטו שלהם ודורשים את מה שלטענתם מגיע להם. הנימה היא הרבה פחות זועמת, כמובן, אבל לילדים קטנים, שלא לגמרי מבינים מה קורה בקפלן כבר כמה חודשים, זו המחשה מצוינת לאיך תהליכים כאלה קורים ואיך קבוצה מתאגדת למטרה משותפת".

מטרתם של ספרי ילדים, לדעתך, היא לתווך את המציאות?
"לא בהכרח, אבל הם כן יכולים לתת נקודות למחשבה או זויות מבט קצת אחרות. נגיד 'אבא עושה בושות' של מאיר שלו, הוא ספר מהפכני בעיני, שבפעם הראשונה מציג מודל משפחתי לא גנרי ודמות אב שונה מהרגיל. זה כבר לא האבא הטיפוסי שהולך לעבודה בבוקר וחוזר בערב, אלא אבא שבכלל ישן עד מאוחר, טיפוס קצת הזוי וילדותי שכזה… לדעתי נהדר להראות לילדים שיש כל מיני סוגים של אנשים ותכונות אופי, ובאמת בפינה שלי דיברתי על הספר הזה בהקשר של חודש הגאווה".

לי יאנג | צילום: באדיבות המצולמת
לי יאנג | צילום: באדיבות המצולמת

יאנג בת ה-37, גם מגישה פודקסט ברדיו תל אביב ופינה אישית בתוכנית הבוקר של רשת 13, העוסקים שניהם בספרות ילדים מהיבטים שונים, החל מהעולם המופלא המתקיים בין הכריכה הקדמית לאחורית, דרך החוויה הילדית וההורית הנגזרת מפעולת הקריאה, ועד, לדבריה של יאנג "אנלוגיות מפתיעות למציאות העכשווית". היא מתגוררת בתל אביב עם בן זוגה ושני ילדיהם, בן 7 ובת 5. על אף שהחלה לכתוב סיפורים כבר בילדותה, לכתיבה במשרה מלאה היא הגיעה רק כשהפכה לאימא, ואחרי קריירה כמנהלת האופרציה הבינלאומית של Airbnb, שבמסגרתה אף היתה האחראית להשקת פעילות החברה בישראל.

"כשנולדו לי הילדים החלטתי להתמקד בבית וללוות את הגדילה שלהם", מספרת יאנג, "וכך, למעשה, נוצרו התנאים שאפשרו לי להגשים את החלום שלי להיות סופרת. אני מרגישה שזה יותר מסתם חלום. מבחינתי, לכתוב לילדים, לחלוק את האהבה לספרים ולקריאה ולהחזיר את ההתלהבות מספרי ילדים – זה התפקיד שלי בעולם".

עד כה פרסמה יאנג חמישה ספרי ילדים. הראשון, "ממלכת השינה", יצא לאור בשנת 2020 (הוצאת אוריון), ומתאר את מסעם הלילי של ילד קטן וצעצועיו מרגע יציאת אימו מהחדר ועד ההרדמות. ספרה החמישי של יאנג, "בעיה באמבטיה", יצא לאור ביולי 2022 (הוצאת כנרת, זמורה, דביר) ומספר על חבורת צעצועי אמבטיה שיום אחד מואסים בתפקידם ודורשים שיפור מיידי בתנאים. גם שאר ספריה של יאנג לקוחים מעולמם של ילדים, ומטפלים בנושאים כמו חברות, פחדים, הרגלים ועזרה בדרך עדינה, מלאת דימיון והומור.

בעוד שבבתים רבים הקראת ספר נחשבת לעוד שלב שיש לעבור בדרך להרדמת הטף, לפני, בין או אחרי החביתה והמקלחת, יאנג מבקשת להדגיש את חשיבותה, ומאיתנו, ההורים, לפנות לה זמן ומחשבה מיוחדים. "זו בדיוק ההזדמנות שלנו להעביר לילדים תכנים, לפתח שיחה, להתרגש או לצחוק ביחד, להקשיב לילדים. בהתחשב בחיים העמוסים של כולנו, מדובר בזמן איכות נדיר שכדאי להשתמש בו בחוכמה ובסבלנות", אומרת יאנג.

לי יאנג | צילום: באדיבות המצולמת
לי יאנג | צילום: באדיבות המצולמת

לך, כסופרת, יש מודל נערץ?
"ואוו, אי אפשר לבחור אחד… אני אוהבת כל כך הרבה… אני חושבת שגם לי כסופרת, וגם לכל אחד, חשוב לקרוא כמה שיותר ולהכיר כמה שיותר ספרים וסופרים, גם קלאסיים וגם עכשווים. קריאה והקראה הן פעילויות שאין להן תחליף, והערך המוסף שלהן לחיים שלנו, לאופן המחשבה, לעולם הרגשי ולדימיון שלנו הוא אדיר. אני מוצאת שספרים מעניקים נחמה".

איזה ספר ילדים חייב לדעתך להיות בכל בית?
"אם אני חייבת לבחור אחד, הייתי בוחרת בסדרה של 'צפרדי וקרפד' שכתב ארנולד לובל. זו אנציקלופדיה מופלאה של חברות ועזרה הדדית, קלאסיקה שרלוונטית תמיד".

הילדים שלך אוהבים את הספרים שאמא שלהם כותבת?
"חסר להם שלא!", צוחקת יאנג ומוסיפה: "הם מאוד אוהבים אותם, ואפילו גאים בהם, ובכל פעם שאנחנו עוברים ליד חלון ראווה ואחד הספרים שלי מוצג בו, הם מצביעים עליו בהתלהבות וממש מתרגשים".

יש לך מחשבות גם על כתיבה למבוגרים?
"ברור, תמיד יש, אבל מרכז החיים שלי כיום הוא ילדים וכתיבה לילדים. אני יודעת שמעבר לעולם המבוגרים ידרוש ממני תשומת לב רבה מדי, ויסיט את תשומת ליבי מהעיקר, שמבחינתי הוא ספרי ילדים. אבל מי יודע, אולי בעתיד".

ואם אנחנו כבר מדברות על העתיד, יש לדעתך עתיד לספרות?
"ועוד איך. כולם מדברים על כך שהספרות הולכת ונעלמת, אבל הנה, שבוע הספר ממשיך להתקיים מדי שנה, ספרים חדשים יוצאים, ואני מאמינה שזה ימשיך ככה. אני גם חושבת שעל אף הטכנולוגיה והטלפונים וכל הגירויים המהירים שמסביב, בשביל להיות בנאדם בעולם הזה חייבים לקרוא ספרים".