"אם חיים ינצלו בעקבות מה שקרה למיכל, יש בזה משהו מנחם"

מימין: מיכל סלה ז"ל, משמאל: לילי בן עמי
מימין: מיכל סלה ז"ל, משמאל: לילי בן עמי

אם ישראל משתמשת בהייטק בשביל לעצור טרוריסטים, למה שלא תעצור גם גברים שעומדים לרצוח את בנות זוגן? לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה ז"ל, יוצאת למלחמה, ויש לה תמיכה מפתיעה

88 שיתופים | 132 צפיות

"עשייה גורמת לי להרגיש קרובה למיכל", אומרת לילי בן עמי, מייסדת פורום מיכל סלה. מאז אוקטובר שעבר, עת אחותה נרצחה באכזריות בלתי נתפסת מול בתה התינוקת, על ידי מי שהיה בן זוגה – בן עמי עוסקת ללא הפוגה בנושא האלימות במשפחה. מהרגע הראשון שבו לקחה את תפקיד הדוברת המשפחתית אל מול המשטרה, הפרקליטות, הרווחה והתקשורת, דרך הקמת ארגון לזכר סלה ז"ל, פגישות עם שרים, אנשי שטח, אנשי מקצוע, ועד להקמת האקאתון הראשון מסוגו למציאת פתרונות טכנולוגיים לאלימות במשפחה – בן עמי לא מאפשרת לעצמה רגע בו הנושא אינו חלק מיומה.

>> נשים בישראל ממשיכות להירצח ללא מענה

את אחותה, היא יודעת, זה לא יחזיר, אבל הקרבה שזה מאפשר לה לחוש אליה היא מה שנותן לה דלק. "זו הדרך שלי להתמודד, לצקת משמעות למוות המיותר כל כך. אם חיים ינצלו בעקבות מה שקרה למיכל, יש בזה משהו מרפא ומנחם", היא אומרת. החזון של בן עמי להצלת חיים מגיע מכיוון שעד כה לא נשמע בהקשר של אלימות נגד נשים – עולם ההייטק. הוא כולל שימוש בטכנולוגיה עכשווית כמו זיהוי קול בסמארטפון, כדי לסייע לנשים שבני זוגן מאיימים עליהן. "הטלפון יכול להיות כלי הרסני בסיפור הזה, עם בני זוג אובססיבים קנאים שמשתילים תוכנות ריגול ומחטטים במכשיר, אבל הוא גם יכול להיות חלק מהצלת החיים", היא אומרת. בן עמי לא היססה לאמץ את הביטוי האקאתון מעולם ההייטק – תחרות תכנות שמתפרשת על פני כמה ימים, עם שופטים, גמר ושלושה זוכים, והאפליקציות הזוכות מקבלות תמיכה כספית, משפטית ועסקית להמשך פיתוח.

"המצב הקיים בישראל הוא שאת צריכה להירצח כדי לדעת שאת בסכנת חיים"

רגע לפני קיום האירוע שריל סנדברג, סמנכ"לית התפעול של פייסבוק העולמי, נתנה רוח גבית כששיתפה את סיפורה הנורא של סלה ז"ל בעמוד האישי שלה וסיפרה על הפעילות לזכרה. "פייסבוק היא אחד מנותני החסות של האירוע, אבל לא ידעתי ששריל תכתוב עלינו ככה, זו הייתה הפתעה", משחזרת בן עמי, "סנדברג היא אישה שאני מעריצה את העשייה שלה, גם קראתי את הספר שלה. קיבלתי ממנה מייל אישי שבו כתבה לי עד כמה הסיפור שלי נגע ללבה. הנושא של אלימות נגד נשים חשוב לה, והדרך שבה בחרתי להתמודד דיברה אליה".

שריל סנדברג | צילום: GettyImages, FABRICE COFFRINI
שריל סנדברג | צילום: GettyImages, FABRICE COFFRINI

איך החלטת שדווקא הייטק הוא התשובה?
"אחרי הרצח של מיכל החלטתי ללמוד את הנושא, רציתי לדעת איך זה יכול היה לקרות לי. אני כבר 20 שנה פעילה חברתית ופמיניסטית, ואם זה קרה לנו, לי שאני מחשיבה את עצמי כאדם עם מודעות וחשיבה ביקורתית – משהו לא עובד נכון. יצאתי לחקור וגיליתי שבכל מה שקשור לנושא הזה, אנחנו כמעט בימי הביניים. ידעת למשל שבתי משפט שולחים צווי הרחקה לגברים מסוכנים בפקס? למי יש פקס היום? כל הפתרונות הקיימים הם רק בדיעבד, ורק במקרים של אלימות קשה, כשהכל מונח על הכתפיים של האישה".

באיזה מובן?
"שלושת הפתרונות היחידים הם פנייה לרווחה, פנייה למשטרה ופנייה למקלט. אין פתרונות למניעה, אין פתרונות בזמן אמת ואין כלים לסביבה לזהות אלימות כזאת. אמרתי לעצמי שצריך לראות איפה מדינת ישראל עושה עבודה טובה בהצלת חיי אדם, כי איפה אנחנו מומחים? במלחמה בטרור. אנחנו מייצאים טכנולוגיות בטחוניות לכל העולם, עצרנו את אינתיפאדת הסכינים עם בינה מלאכותית. אנחנו סטארטאפ ניישן עם מוחות מבריקים בביטחון ובהייטק, אז אמרתי – בואו נעתיק את הקונספט. אם מדינת ישראל יודעת לעצור מחבל לפני שהוא רוצח, היא יכולה למנוע גם רצח של נשים".

איך להיפרד ולהישאר בחיים

בן עמי היא מרצה מומחית ומנהלת תוכניות לימודים ביזמות חברתית, בחינוך ומגדר, אבל גם בעלת רקע בתיכנות, והיא החליטה לשלב את כל העולמות שלה. היא יצאה בקול קורא לחברות הייטק לעודד את עובדיהן להירשם להאקאתון מיכל סלה ולבחור אתגר להסתער עליו. 1,800 מתכנתות ומתכנתים נרשמו לתחרות, ובמשך שלושה ימים סערו המוחות ב־54 צוותי עבודה. שבעה צוותים עלו לגמר בבית הנשיא, ושלוש אפליקציות זכו הגיעו אל הגמר, שנערך בבית הנשיא ביום ההולדת ה־33 של סלה ז"ל.

מימין: מיכל סלה ז"ל, משמאל: לילי בן עמי
מימין: מיכל סלה ז"ל, משמאל: לילי בן עמי

במקום הראשון זכו שתי חיילות מיחידת 8200 – גאיה זולטי והדס דניאל – עם אפליקציה בשם Stay Tuned. האפליקציה נועדה לזיהוי מוקדם של אלימות במשפחה כשהיא מפעילה אנשי קשר ומזעיקה אותם בדיסקרטיות במקרה הצורך. האפליקציות הנוספות שהגיעו לגמר עוסקות בקריאה למוקדי חירום ובזיהוי קולי שיסייע לשכנים לדעת אם מישהו משכניהם חי תחת איום.

"האפליקציה הזוכה מתחזה לאפליקציה אחרת בסמארטפון, למשל לאפליקציית חדשות ומתכונים, ככה שגם אם בן זוג אלים מחטט בטלפון הוא לא יגלה שהיא שם", מספרת בן עמי. "אין לי ספק שאם הייתה למיכל אפליקציה כזאת על הטלפון, היא הייתה בחיים היום. האפליקציה הייתה מזהה אותי או חברה שלה, מישהי שתשמש כאשת ביטחון, וקוראת לנו. ברגע שמיכל הייתה בסכנה – אני הייתי יכולה להזעיק עזרה".

"אין לי ספק שלו למיכל הייתה אפליקציה כזאת על הטלפון, היא הייתה בחיים היום. ברגע שמיכל הייתה בסכנה – אני הייתי יכולה להזעיק עזרה"

מצמרר לחשוב היום על מה שיכול היה להיות אחרת, כשיודעים על השעות האחרונות של סלה ז"ל. "לדברי קרימינולוגים מומחים, רוב הנשים שנרצחות – נרצחות שעה שהן מבקשות להיפרד מבן זוג שהוא קנאי אובסיסיבי", אומרת בן עמי, "כל נערה ונער, אישה ואיש צריכים לדעת: מבן זוג קנאי אובססיבי אסור להיפרד לבד. יש לקבל ליווי ממומחית לאלימות במשפחה במוקד 118 של הרווחה".

זה מה שקרה שם? מיכל נפרדה מהרוצח?
"כן. אני משוכנעת שכן, והיא לא ידעה שהיא בסכנת חיים. גם אנחנו לא ידענו. לו היינו קרימינולוגיות היינו אומרות לה את זה, כי לקרימינולוגים יש ידע, והם יודעים שמאדם שהוא קנאי ואובסיסיבי אסור בשום אופן להיפרד לבד. זה צריך להיות ידע כלל עולמי, בדיוק כמו היימליך או גילוי מוקדם של סרטן השד או חצייה בטוחה של כביש. מיכל לקחה את הרוצח לטיפול זוגי בגלל הקנאה שלו, אבל המטפלת לא ראתה את הסימנים למסוכנות כי אין הוראה בישראל שמטפלים זוגיים חייבים לעבור הכשרה באלימות במשפחה. המצב הקיים הוא שאת צריכה להירצח כדי לדעת שאת בסכנת חיים".

"המסר שצריך לעבור הוא שהאישה היא לא החלשה בסיפור הזה. זה הגבר שחלש. היא חזקה והיא לא לבד"

נשמע שנדרשת כאן עבודה יסודית של שינוי מדיניות. זה אפשרי בכלל?
"אני מאמינה שישראל תוכל להיות חוד החנית של העולם בתחום הזה. מטרת פורום מיכל סלה היא לקדם חשיבה חדשנית, פתרונות שהם מחוץ לקופסה. בהמשך אנחנו נרים כנס בינלאומי למיגור האלימות במשפחה באמצעות חשיבה חדשנית, ואנחנו גם רוצות לצאת עם קמפיין לזיהוי תמרורי אזהרה שאת נמצאת במערכת יחסים אלימה ומסוכנת, גם אם אין בה אלימות פיזית".

בן עמי רוצה להיות חלק מדרך אחרת בה יסופר הסיפור של אלימות במשפחה. "איך מפרסמים את צה"ל? עם תמונה של אוטובוס שהתפוצץ ופצועים או עם תמונה של חייל עם קסדה ורובה? לצה"ל יש בית הלוחם, לא בית הנכה. ומה יש לנו? 'מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית'. במקום זה צריך לומר 'מרכזי הלוחמות' או 'מרכזי השורדות'. אני רוצה שנעבור משיח של בעיות וקורבנות לשיח של פתרונות וסולידריות, של מעורבות חברתית ועוצמה נשית. די, זה כבר לא הסיפור של האישה המקופלת בפינה עם פלסטר על הפה, זו לא השפה שלי. המסר שצריך לעבור הוא שהאישה היא לא החלשה בסיפור הזה. זה הגבר שחלש, היא חזקה והיא לא לבד".

* מוקד 118 של משרד העבודה והרווחה והשירותים החברתיים הוא מוקד טלפוני (שיחת חינם) שניתן לפנות אליו 7 ימים בשבוע, 24 שעות ביממה. ניתן להתקשר בעצמכם, או בשם חבר, בן משפחה, שכן ועוד. בנושאי אלימות במשפחה ניתן גם לפנות בהודעת טקסט למספר 055-7000128.
במוקד מערכת ממוחשבת של מאגרי מידע רבים המכילים נתונים לגבי נותני שירותים בישראל תוך פילוח הנושאים לשירותי חירום, אלימות במשפחה, פגיעה מינית, התמכרויות, נושאים הקשורים לפרט ולמשפחה, לילדים ונוער, לאזרחים ותיקים ויתר נושאי הרווחה.