ליוויס, גוצ'י ואיקאה משיקים חנויות יד שנייה

חלון ראווה של גוצ'י | צילום: shutterstock
חלון ראווה של גוצ'י | צילום: shutterstock

גוצ'י חברו לאתר יד שנייה מפורסם, איקאה יפתחו חנות פיזית בשבדיה וליוויס מזמינים את הלקוחות להביא פריטים ישנים של המותג בתמורה לגיפט קארד, אבל למה רק בישראל לא?

88 שיתופים | 132 צפיות

בעקבות המודעות ההולכת וגוברת של הלקחות למשבר האקלים, שוק קנייה ומכירת פריטי יד שניה ממותגי יוקרה צובר תאוצה. על פי הערכות הוא עתיד לצמוח ב-20-15 אחוז בשנים הקרובות, הודות להכנסות של 32 מיליארד דולר בשנת 2019 (סכום קטן מכלל תעשיית היוקרה שהרוויחה מעל 1.3 טריליון בשנת 2019) והוא צפוי לקפוץ ל-51 מיליארד דולר עד 2025. בעקבות כך החליטו גוצ'י וליוויס בצעד ראשון מסוגו להשיק פלטפורמות רשמיות למכירת פריטי יד שנייה של המותגים שלהן. אז איך זה יעבוד?

ג'ינס של ליוויס | צילום: יח"צ
ג'ינס של ליוויס | צילום: יח"צ

גוצ'י, שהוא אחד המותגים הכי רווחיים כרגע בעולם, הכריזו בשבוע שעבר כי יקימו אתר מכירות יד שנייה בשיתוף האתר The Real Real, שהוא אתר שכבר שנים עוסק במכירת פריטי יד שנייה ממותגי יוקרה. בהצהרה הבטיחו כי עד סוף השנה יוקם באתר מתחם יחודי אליו יעלו פריטי יד שנייה גם לקוחות האתר (כפי שהיה עד עכשיו) וגם גוצ'י עצמם יספקו פריטים, בעיקר כאלה ששומשו לצילומים ומיצגים שונים ולא נמכרו מעולם. שני הגופים התהדרו במהלך המעודד לא לקנות בגדים חדשים כדי לנסות ולצמצם את הנזק של תעשיית האופנה.

המותג ליוויס יצא גם הוא ביוזמה שבמסגרתה הוא מציע ללקוחות להגיע לסניפי ליוויס ברחבי העולם, לתת להם פריטים ישנים של המותג ובתמורה יקבלו גיפט קארד למימוש בחנויות הרשת (מתן גיפט קארד ולא כסף הוא רעיון חכם מאוד, כי כך ניתן לשמר את הלקוח ולוודא שיחזור לקנות במותג). ליוויס ייקחו את הפריט ינקו אותו ויתקנו מה שצריך וימכרו אותו באתר ייחודי שהקימו כפריט יד שנייה.

"הצעירים היום קונים מיד שנייה הרבה יותר מכל דור אחר, ואני יכול לדבר מניסיון אישי. זה מה שהילדים המתבגרים שלי עושים. הם אוהבים לחפש, הם מרגישים שהם מקבלים משהו קצת יותר ייחודי כשהם עושים קניות וינטג' ובעידן הזה שבו מראה הרטרו של שנות השמונים והתשעים כל כך באופנה, הם מעדיפים לקנות את הדבר האמיתי", אמרה ג'ניפר סיי, מנהלת השיווק העולמית של ליוויס.

בישראל השירות עוד לא קיים ואנחנו העיתונאים עדיין לא קיבלנו מידע על כך שהשירות הזה מתוכנן להגיע לארץ בהמשך. גם מאתר היד שנייה של ליוויס לא ניתן להזמין כרגע לישראל. מפקטורי 54, נציגת ליוויס בישראל, נמסר בתגובה: "מותג הדנים האהוב ליוויס לפקטורי 54 פועל בכל שנה עם יוזמות למען הסביבה והקהילה כחלק מהאג׳נדה של המותג הבינלאומי. בישראל הוזמנו אוהבי ליוויס לחנויות לשדרג את הג’ינס האהוב והישן שלהם עם פאצ׳ים וטלאים ושירות תיקונים בחנות ומתוכננות עוד יוזמות חדשות ומעניינות כאשר ייפתחו החנויות".

צילום מסך מהסטורי של ליוויס
צילום מסך מהסטורי של ליוויס

לאחרונה נרתמו גם עוד מותגים ליוזמות שמטרתן למנוע את הנזק העצום של תעשיית האופנה, שכידוע ממוקמת במקום טוב למעלה ברשימת התעשיות המזהמות ביותר, ויש הבנה גם מצד בתי האופנה כי הם חייבים להשתנות. רק לאחרונה בתצוגה של דיור בשבוע האופנה בפריז התפרצה למסלול פעילה מתנועה שפועלת למען כדור הארץ. סידני טולדנו, יו"ר ומנכ"ל LVMH (קבוצת מותגי היוקרה המחזיקה בדיור בין היתר), אמר ל-WWD בתגובה לפעילה שהתפרצה למסלול. "אני לא חושב שאנחנו הורסים את כדור הארץ, אנחנו פועלים כדי למגר את הנזקים על ידי צמצום פליטת הפחמן הדו חמצני ועוקבים אחר חומרי הגלם שלנו. אני חושב שיש תעשיות שמזהמות הרבה יותר".

הבעיות הן היצור ההמוני המעודד את הצרכנים לקנות עוד ועוד, חומרי הגלם הכוללים צבעים רעילים, בדים סינתטיים ופלסטיקים שאינם מתכלים והעודפים שנערמים ונטמנים מזהמים את האדמות והמים וגורמים מחלות לאנשים שחיים באותם מקומות. וככל שהקהל נהיה יותר מודע ודורש שינוי, המותגים נאלצים לפעול בהתאם.

אקנה סטודיו השיקו קו ממוחזר מבדים וחומרי גלם שנשארים מעודפי הייצור, בקולקציה נעשה שימוש בבדי טוויד, ג'ינסים ועורות שנשארו עודפים. "המטרה היא  להשתמש ביצירתיות שלנו כדי לעשות דברים חיוביים יותר", אמר ג'וני ג'והנסון, המנהל האמנותי של אקנה סטודיו. H&M הכריזו היום כי ישיקו מערכת מיחזור בשם LOOP כרגע רק בחנות הדגל בשטוקהולם. לקוחות הרשת בשבדיה יוכלו להביא לחנות טקסטילים ישנים ולצפות במכונה ממחזרת אותם והופכת אותם למוצר חדש לחלוטין אותו ייקחו לביתם בתום התהליך. 

מערכת LOOP של H&M | צילום: הנס ומאוריץ
מערכת LOOP של H&M | צילום: הנס ומאוריץ

נישאר בשבדיה: גם רשת איקאה החליטה להשיק חנות יד שנייה שתיפתח עד סוף השנה. בעבר הצהירה החברה כי תנסה ליזום תוכניות השכרה ומיחזור אחרי שנתקפה לא פעם שהרהיטים הזולים מובילים לצריכת יתר ויצירת פסולת רבה. המוצרים שימכרו שם יהיו גם מלקוחות שיוכלו להחזיר מוצרים למכירה או תרומה ומחנות איקאה הסמוכה שתאגד מוצרים שנהרסו ותוקנו מחדש. כרגע תיתפח חנות כזאת רק בשבדיה ולא ברור עדיין מתי בשאר העולם.

תעשיית האופנה מתגייסת לטובת הסביבה

בעולם האופנה כבר מזמן הבינו כי כדי "לקנות" את הקהל שנהיה יותר ויותר מודע לתהליכים ההרסניים כלפי כדור הארץ או האכזריים של ייצור הפריטים, הם צריכים לפתח מודעות חברתית וסביבתית, מה גם שפעילים נגד משבר האקלים (שגם עשו הפגנות ענק ברחבי העולם) או שימוש בחומרי גלם מן החי תוקפים אותם ומעלים את המודעות לנושאים האלה יותר ויותר. ב-2018 מייקל קורס, גוצ'י ועוד בתי אופנה הכריזו כי לא ישתמשו יותר בפרוות ואפילו שאנל הודיעו כי לא ישתמשו בעורות אקזוטיים. בלנסיאגה השיקו קולקציות עם WORLD FOOD PROGRAMME, ארגון שמטרתו לשים סוף לרעב העולמי במסגרת שיתוף הפעולה הם תרמו עשרים אחוז מההכנסות לארגון וקמו עוד לא מעט יוזמות מבורכות כאלה ואחרות. המגמה המוסרית והאקולוגית הולכת וצוברת תאוצה ואנחנו מחכות לראות עוד ועוד יוזמות של בתי האופנה ורשתות, שיפעלו כדי ליצור עולם טוב יותר.

מפגינה מתפרצת לתצוגה של דיור בשבוע האופנה בפריז | צילום: Stephane Cardinale – Corbis/Corbis via Getty Images
מפגינה מתפרצת לתצוגה של דיור בשבוע האופנה בפריז | צילום: Stephane Cardinale – Corbis/Corbis via Getty Images