לטיפולך המסור אודה

הבחירה במסגרת טיפולית לתינוק מבלבלת – האם לבחור במטפלת, במשפחתון פרטי או במעון יום? הנה כל הפרטים שחשוב לבדוק, וגם: כך תדעו אם טוב לתינוק

88 שיתופים | 132 צפיות

כמו בכל דבר בחיים, גם בבחירה בין מסגרות הטיפול השונות יש לבחון את היתרונות ואת החסרונות של כל אחת מהן. בהמשך, כדאי לחשוב על הצרכים הספציפיים של המשפחה ולבדוק אילו יתרונות מתאימים לנו ועם אילו חסרונות אנחנו מסוגלים לחיות. זכרו כי מה שחשוב למשפחה אחת, אינו רלוונטי עבור משפחה אחרת, כך שההעדפות יכולות להשתנות ממשפחה למשפחה, ואף באותה משפחה בעיתוי שונה.

החשיבות של טיפול אחד על אחד

איריס בר סבר, מנכ"לית חברת ההשמה למטפלות מאמינה כי מטפלת היא הפתרון הטוב ביותר עבור פעוטות עד גיל שנה וחצי-שנתיים. "עד גיל שנתיים התינוק צריך להיות אחד על אחד עם דמות מיטיבה המכירה אותו והנענית לצרכיו באופן מיידי. המשימה של התינוק בשנה הראשונה לחייו היא לפתח אמון בעולם סביבו. את זה הוא עושה דרך אינטראקציה עם דמות מטפלת או עם ההורה. מגיל שנה איני שוללת את האפשרות לשלוח את הפעוט למשפחתון קטן ואינטימי".

עינת בניטה, מדריכת הורים ומטפלות ומנהלת מעון, מדגישה כי כבר מגיל מוקדם יש משמעות לחברה: "תינוקות בגיל שנה וחצי כבר משחקים משחק סוציודרמטי חברתי. משחק עם עוד תינוקות מחנך את התינוק לאמפתיה. משחק כזה משמעותי יותר במעון שיש בו קבוצות הומוגניות".

כהורים, לא קל לנו להפקיד תינוק צעיר בידי מטפלת, אך בר סבר מדגישה כי לתינוקות דווקא קל יותר להסתגל לשינוי לפני גיל חצי שנה. "בסביבות גיל שבעה חודשים התינוק מפתח חרדת זרים וקשיי פרידה. עדיף להרגיל את התינוק למטפלת לפני גיל חצי שנה, או לדחות את המעבר לאחר גיל שנה. אם בכל זאת אין ברירה, כדאי להתארגן לתקופת הסתגלות ארוכה ואיטית".


כהורים, לא קל לנו להפקיד תינוק צעיר בידי מטפלת. צילום: shutterstock

דרושה מרי פופינס

בר סבר,הבינה כי מטפלת טובה לא תסולא בפז וכי קשה מאוד למצוא אחת כזו. היא החליטה להתמחות בתחום, והקימה חברה שמטרתה "לשדך" בין מטפלות נבחרות לבין משפחות מחפשות. איך בכל זאת לבחור מטפלת? בר סבר מייעצת:

* ראיון אישי: לשבת נטו מול המטפלת, בלי לפטופ וטלפונים, ולהכיר אותה דרך שיחה אישית, גם על הדברים שמעבר לעבודתה.

* המלצות: לקבל מהמטפלת המלצות. לא להסתפק בהמלצות בכתב, אלא לשוחח עם הממליצים, לשאול מה אהבו אצלה ומה לא.

* הפגישה הראשונה: אחרי המפגש הראשון והשיחה עם הממליצים, כדאי להפגיש את המטפלת עם התינוק. אם יש אח גדול יותר רצוי שגם הוא ישתתף במפגש, מכיוון שתינוקות וילדים מזהים באופן טבעי זיופים. הם רואים את המטפלת בלי מחסומים וחשים דברים, גם אם היא יוצאת מגדרה מולם. עם זאת, כדאי לזכור שתינוק בגיל שבעה עד שמונה חודשים יכול לחוות חרדת זרים ולבכות מכל פרצוף זר. זו לא סיבה לפסול מיד את המטפלת.

* מקום ושעה: יש מטפלות הלהוטות לעבוד ואומרות שיגיעו לכל מקום, אך בפועל מתברר שזה גורר בעיות. כך גם לגבי שעות עבודה. חשוב שהמטפלת תתגורר בקרבת מקום וששעות העבודה שלה יוגדרו מראש באופן ברור ומוסכם.

* ניסיון, גיל וסגנון:
לא כדאי להתפשר על הניסיון כמטפלת, בעיקר כשמדובר בתינוקות. אישה שגידלה את חמשת ילדיה אינה הופכת אוטומטית למטפלת טובה. הניסיון פחות חשוב רק במקרים שבהם ההורה נמצא בבית עם המטפלת. "יש הורים שמעדיפים מטפלת צעירה שלא תעז לבקר אותם, אחרים מעדיפים מטפלת מבוגרת בסגנון סבתא. הגיל פחות רלוונטי בעיניי, אבל יש להתייחס לאופי ולסגנון של המטפלת ולהתאים אותו למשפחה", מסבירה בר סבר. "פרט נוסף שאני לא מוכנה להתפשר לגביו הוא עישון. עקרונית אנחנו לא עובדים עם מטפלות מעשנות".

* החוזה: החוזה מיועד לתיאום ציפיות אופטימלי. בחוזה יש לפרט את שעות העבודה, את היחס לשעות נוספות, לחופשות, לערבי חג וחול המועד, וגם את כל מה שמצופה מהמטפלת לעשות עם התינוק, וגם בבית – בישול, כביסות וכדומה. "חשוב לדבר על הכל מראש ולעגן הכל בחוזה, מכיוון שהדברים האלה עלולים לעורר מחלוקות מיותרות", היא מבהירה.

איך נדע שטוב לתינוק?
* מבחן הפגישה: האם בבוקר התינוק נפגש בשמחה עם המטפלת שלו?
* מבחן הפרידה: אם התינוק מתקשה בפרידה מההורים בבוקר, איך המטפלת מגיבה?
* מבחן ההתנהגות: האם חל שינוי מהותי לרעה בהתנהגות התינוק מאז שנכנס למסגרת החדשה?
* מבחן התגובה: איך המטפלת מגיבה להערות שלכם?
* מבחן התוצאה: האם בסוף היום התינוק נקי, שבע ושמח?

* מצלמות בבית: הצבת מצלמה ללא ידיעת המטפלת היא בניגוד לחוק הפרטיות. למרות זאת, למען השקט הנפשי אפשר להפעיל מצלמת אינטרנט ליום או יומיים, אך חובה לעדכן את המטפלת. נכון שכשהיא יודעת שצופים בה יש סיכוי שהיא לא תתנהג כרגיל, אבל היא תיאלץ להקפיד ביתר שאת על התנהלות חיובית. לאלה שבוחרים לא להציב מצלמות, מציעה בר סבר לשלוח מדי פעם שכן או סבתא שיגיעו בשעות שונות "במקרה", ויראו את ההתנהלות הטבעית של המטפלת בבית או בגינה הציבורית.

מה לגבי החיסרון הגדול של מטפלת – המחיר הגבוה ביחס לאפשרויות האחרות?
"מטפלת היא באמת אפשרות יקרה יותר ממשפחתון. אפשר להוזיל את העלות אם המטפלת תעבוד מהבית שלה, אבל אז צריך לבדוק שהבית בטיחותי ושיש לה ציוד מתאים. עוד אפשרות היא לשכור מטפלת לשני תינוקות, וכך שתי משפחות מתחלקות בשכר".


בין היתר, חשוב שבמשפחתון תהיה פינת משחקים נחמדה. צילום: shutterstock

המשפחתון הנכון

משפחתון הוא שביל האמצע בין מטפלת לגן. יש סוגים רבים של משפחתונים, ממשפחתונים עם שניים עד חמישה תינוקות הפועלים בבית פרטי, ועד משפחתונים הפועלים במבנה ייעודי, הכוללים מספר גדול יותר של תינוקות ומטפלות. בכל מקרה, מעצם הגדרתו, אנחנו מצפים ממשפחתון שיהיה חמים ושיעניק לילדינו תחושה משפחתית ומחבקת.

"היתרון הגדול במשפחתון הוא היחס", אומרת איבון אליאסי, בעלת תואר ראשון בחינוך ובעלת משפחתון בכפר סבא. "בדרך כלל הקבוצה קטנה והיחס אישי. תינוקות נהנים מהחברה גם בגילאים צעירים. אני רואה איך תינוקת בת שבעה חודשים מחייכת כשהיא רואה את התינוקות האחרים ומחפשת אותם. כשהקטנים מתעוררים מהשינה הם מקשקשים יחד, ואחרי גיל שנה הם כבר ממש חברים. עוד יתרון הוא שבקבוצה קטנה פחות נדבקים במחלות מאשר בגן".

היא אומרת שמשפחתון טוב מומלץ למצוא מפה לאוזן, מכיוון שאין כמו המלצות אישיות, ומוסיפה: "פעמים רבות פונים אלי אנשים בגינה הציבורית, שרואים כמה כיף לתינוקות ואיך אני מתנהגת איתם". אליאסי נותנת את הדגשים שחשוב לשים לב אליהם בבחירת משפחתון:

* ניסיון: ניסיון ורקע בעבודה עם תינוקות וילדים הם קריטיים עבור מטפלת במשפחתון. כמי שעבדה בעבר בגני ילדים, אליאסי התנסתה בטיפול בכמה ילדים יחד. הניסיון העניק לה כלים להתמודד בקור רוח גם במצבים שבהם שלושה תינוקות בוכים במקביל. לעומת זאת, יש אמהות שפותחות משפחתון רק כדי להעביר את הזמן שבו הן מטפלות בילדיהן הקטנים. אמהות כאלה עלולות לאבד את העשתונות ברגעי משבר, ולהיכנס ללחץ במקום להתנהל ברוגע ובאחריות.

* בטיחות וניקיון: לוודא שיש שער למטבח, שאין חפצים כבדים באזור שבו התינוקות משחקים, שיש מגיני פלסטיק על פינות השולחנות וכדומה. כדאי לשים לב לניקיון, במיוחד אם התינוק עדיין זוחל.

* שינה: צריך לבדוק איפה כל תינוק ישן – יש מקומות שבהם התינוקות ישנים על מזרנים על הרצפה, במקום שלכל תינוק תהיה מיטה משלו.

* משחקים: יש לוודא שיש מגוון משחקים המותאמים לגיל. לא חייב להיות במשפחתון ג'ימבורי מושקע, מספיק שתהיה פינת משחקים נחמדה.

* ביטוח:
מכיוון שעל משפחתונים אין כל פיקוח, כל אחד יכול להחליט שהוא פותח משפחתון. אחת הדרכים לבדוק עד כמה המשפחתון מסודר היא לוודא שהתינוקות במשפחתון מבוטחים בפוליסת ביטוח ייעודית.

* חוזה: חשוב לחתום על חוזה מסודר הכולל התייחסות לחופשות, לחגים ולמחלות.

איך ההורים יכולים לדעת מה באמת עובר על התינוק במשפחתון?
"ההורים צריכים להרגיש שהם בוטחים במי שמטפל בתינוק שלהם. אני למשל, נוהגת לרשום להורים בכל יום כמה התינוק אכל, האם עשה קקי וכמה, מתי יצאנו ואיפה היינו. ככה להורים יש מעקב מלא וההרגשה שמה שקורה בבית ומה שקורה במשפחתון משלימים זה את זה".


המטפלות בגנים עוברות השתלמויות והדרכות באופן קבוע. צילום: shutterstock

הפרח בגני

נקודות התורפה של המטפלות ושל המשפחתונים, הן נקודות החוזק של מעונות היום ושל הגנים, לדברי בניטה. היתרון החשוב ביותר הוא הפיקוח המקצועי הקיים במעונות והסטנדרטים האחידים שנקבעו על ידי משרד התמ"ת. יש לציין כי גם גנים שאינם משויכים לתמ"ת נוהגים לרוב לפי הסטנדרטים הקבועים ולעיתים אף למעלה מזאת, הכל ביחס למחיר שמשלמים ההורים.

כך לדוגמה, לפי התמ"ת בקבוצת התינוקות צריכה להיות מטפלת אחת על כל חמישה תינוקות, מגיל שנה וחודשיים יש מטפלת אחת על תשעה פעוטות, ומגיל שנתיים וחודשיים עובדת מטפלת אחת עם 11 פעוטות.

העובדה שבגנים יש יותר ממטפלת אחת מאפשרת יותר חופש פעולה למטפלת. המטפלת יכולה להיות חולה בלי להפר את שגרת הגן, ואם היא צריכה חמש דקות הפסקה, יש מי שיגבה אותה. בניטה מדגישה כי במעונות התמ"ת המטפלות עוסקות אך ורק בטיפול בילדים, ומנהלת הגן עוסקת בניהול בלבד. הפרדת התפקידים מאפשרת לכל אחד לבצע את תפקידו בצורה אופטימלית.

בנוסף, המטפלות בגנים עוברות השתלמויות והדרכות באופן קבוע בתחומים שונים של טיפול בגיל הרך. "חום ואהבה הם אמנם הדברים הכי חשובים", אומרת בניטה, "אבל כדאי לתבל אותם בערך מוסף. לתינוק בן חצי שנה אפשר להציע לגעת במרקמים שונים, לחשוף אותו למוזיקה, לסיפורים ולמגוון פעילויות. מטפלת שאינה אשת חינוך לא תמיד תדע לעשות זאת בצורה נכונה ובהתאם לכל גיל".

עוד יתרון חשוב הוא המבנה הייעודי של הגן המותאם לתינוקות ולפעוטות. ארגון בטרם מפרסם המלצות ברורות לשמירה על מרחב מוגן לקטנים. בבית קשה לנו להקפיד על כל הכללים, ואילו הגנים המפוקחים עומדים בסטנדרטים המחמירים ביותר. "בבית אנחנו אומרים 'אסור' ו'מסוכן' מכיוון שאי אפשר להעלים כל וילון מתנפנף או רהיט כבד", מדגישה בניטה. "בגן יש מרחב תמרון גדול יותר ואנחנו פחות מסרבים לילד. כך אנחנו מאפשרים לו יותר עצמאות".

מי זכאי להירשם למעונות של התמ"ת?
"כל אחד יכול להירשם, אבל לא כל אחד מתקבל. זה תלוי בכמות הילדים. כשהביקוש גבוה יותר מההיצע, יש ועדת קבלה הפועלת לפי קריטריונים של משרד התמ"ת. קודם כל מתקבלים ילדים לאמהות חד הוריות ולאמהות העובדות במשרה מלאה. המטרה הראשונית של המעונות היא לעודד נשים לצאת לעבוד".

על פי מה נקבע גובה התשלום עבור הגן?
"על פי מבחן הכנסה. המדינה מעדיפה לעזור למשפחות שבהן ההכנסה לנפש נמוכה. משפחות אחרות יכולות לבחור במעונות פרטיים".

מלבד המחיר, יש עדיפות למעונות התמ"ת על פני מעונות פרטיים?
"מעון פרטי הוא עסק לכל דבר המונע משיקול עסקי. בגן פרטי כדאי לוודא שבעלת הגן אינה חוסכת על הילדים באוכל, בחומרי יצירה וכדומה. כאמור, מומלץ גם לבדוק שהגן עומד בסטנדרט הבטיחות של ארגון בטרם, ושהמטפלות עוברות הכשרות".

אחד האבסורדים הוא שאף על פי שבמדינת ישראל חופשת הלידה אורכת 14 שבועות, משרד התמ"ת אינו מקבל למעונות היום שבפיקוחו תינוקות מתחת לגיל חצי שנה.

"על פי תיאורית ההיקשרות, בגילאים הצעירים יש חשיבות גדולה לדמות עקבית שתהיה 'אחר משמעותי' עבור התינוק", מסבירה בניטה.

"כדי להכניס תינוקות בני ארבעה או חמישה חודשים למעון של ויצ"ו או נעמ"ת צריכה להיות סיבה אקוטית טובה, שתוגש לוועדה מיוחדת של התמ"ת וטיפת חלב. רוב המפקחות לא יאשרו הכנסת תינוק צעיר וידרבנו לשלוח אותו למסגרת אחרת". בדרך זו, המדינה מחזירה אותנו לנקודת ההתחלה, ומאלצת אותנו לבחור שוב בין מטפלת, משפחתון או הארכת חופשת הלידה.