בגליל, בגולן, בהרי יהודה ובערבה: מקומות מושלמים לטייל, לבלות ולאכול

עין חרדלית | צילום: כרמלה ווינברגר
עין חרדלית | צילום: כרמלה ווינברגר

ממקדש הפחממות המושלם דרך משאית האוכל הטרנדית ועד למעיין הסודי - המקומות השווים לבילוי מוצלח עם כל המשפחה בארץ

88 שיתופים | 132 צפיות

בעוד טיסה לחו"ל מחייבת בשלל בדיקות, פרוצדרות, פחדים ובידודים, ארץ ישראל על אתרי הטבע והאטרקציות שלה, היא המקום בו נחפש נחמה ודרך להעסיק את הילדים (ואת עצמך). נופש קל"ב הוא האיט גירל של קיץ-סתיו 2021. אז קבלי המלצות אטרקטיביות במיוחד:

רמת הגולן

לטייל: עין איה
בתום שנה מסויטת וקיץ מסויט, מקור מים צלול משקיף לנוף משיב את האמונה בכך שהעולם יכול להיות יפה. עין איה בדרום רמת הגולן הוא בדיוק החלום הזה: מי מעיין צלולים הממלאים בריכת בטון מול פנורמה מרהיבה של משולש הגבולות ישראל־ירדן־סוריה. המים נעימים וקרירים, וסמוך לבריכה תמצאי כמה ספסלים ועץ שיזף לערוך תחתיו פיקניק. לאתר הפסטורלי יש גם זווית אישית מצמררת, שכן עין אי"ה נקרא גם על שמו של סמ"ר אילון יעקב הורוביץ, בן מושב נוב, שנהרג בתאונת אימונים ברמת הגולן. חברי המושב בשיתוף עם בני הגולן וחיילי גדס"ר גבעתי שיפצו את המעיין והפכו אותו לאנדרטה בלב הטבע לזכר חברם שנפל.

עין איה | צילום: צילום בילי לוי
עין איה | צילום: צילום בילי לוי

לבלות: טיול עששיות ביער אודם
הג'ובה הגדולה ביער אודם היא תופעת טבע מרשימה – בור טבעי עשוי אבן בזלת שקוטרו 250 מטר ועומקו 60 מטר, שממוקם באמצע יער אלונים ירוק בצפון הגולן. בכל ערב, כרבע שעה לפני השקיעה, מיכל ואוהד גיגי מעבירים סיור רגלי מודרך להכרת הג'ובה. הסברים על חיות היער, הצמחייה, תופעת הג'ובה והכוכבים מעל וגם הפסקה לכוס תה חם, ממלאים בנוחות סיור שנמשך מעט פחות משעתיים. הפעילות מיועדת לילדים מגיל חמש ויש להצטייד בנעלי הליכה סגורות ובלבוש חם, כי ברמת הגולן קר בערב אפילו בקיץ. 45 ש"ח.
050-6894560 (מיכל) בשביל היער

סיור עששיות | צילום: 999 story
סיור עששיות | צילום: 999 story

לאכול: מטרלו
לפי מדריך מישלן, שלושה כוכבים מוענקים למסעדה ששווה לנסוע אליה במיוחד. בישראל מדריך מישלן אינו קיים, אך למטרלו שבעין זיוון שווה לנסוע במיוחד. בית הקפה הקטן הוא הממלכה של הקונדיטור עדי פרץ, שבכל בוקר משכים קום, מגלגל בצקים, ממלא ואופה. ריח משכר יוביל אותך אל המקום, חלל מרווח עם ויטרינה חלומית שהיא טור דה פורס של פחמימות: קרואסונים וטארטים, עוגות ועוגיות, מדופדפים ושמרים מלוחים ומתוקים. לאחר שחזרת לנשום והחלטת מה לקחת לדרך, הציצי בתפריט לאכילה במקום, המציע כריכי קרואסון מעלפים (מילוי קממבר, ריבת בצל ובלסמי הוא הפייבוריט שלנו).
קיבוץ עין זיוון, רמת הגולן, 054-2468019

מטרלו | צילום: סופגי
מטרלו | צילום: סופגי

ריח משכר יוביל אותך אל חלל מרווח עם ויטרינה חלומית שהיא טור דה פורס של פחמימות

הגליל

לטייל: עין חרדלית
טיול קצרצר ונטול מאמץ למקור מים בטבע הוא סוג של ספא לנפש. עין חרדלית שבגליל המערבי, הסמוך למושב עבדון, הוא אחד מהמעיינות שמזינים את נחל כזיב. רוב מימיו נשאבים כדי לספק מי שתייה לתושבי האזור, אך חלק מהם מוחזר לערוץ הנחל, וכך נשמרת סביבת החיים הטבעית שבו. האזור שבו המים הצלולים זורמים הפך לגן עדן של ממש למטיילים. יש בו עצי דולב ענקיים שמטילים צל, עצי תאנה מניבי פרי, מצוקים מרשימים וכמה בריכות שכשוך שלוות, שנמצאות במרחק 200 מטרים בלבד מהחניון. כדי להגיע לבריכת הצינור הרצינית יותר נדרשות עוד 15־20 דקות הליכה, אך מראה המים המשפריצים לכל עבר מצדיק את המאמץ.

עין חרדלית | צילום: כרמלה ווינברגר
עין חרדלית | צילום: כרמלה ווינברגר

לבלות: שמורת טבע החולה
שמורת החולה היא בית גידול מימי למגוון מרשים של בעלי כנף. ציפורים ועופות מים עוצרים באגמון כדי לנוח ולאסוף כוחות להמשך הדרך. חלקם נשארים אצלנו למשך כל הקיץ ונהנים משפע מזון ומחסה. מסע הנדודים שלהם, סיפור השמורה וסיפורו של עמק החולה עומדים בלב ה"עופוריה", מרכז מבקרים הממחיש את חוויית הנדידה באמצעות תזוזת כיסאות, משבי רוח, נתזי מים ועוד טכנולוגיות חדשניות מעולמות פארקי השעשועים. החווייה החושית היא חלק ממסלול המתאים לכל הגילים ומונגש ברובו. רצוי להצטייד במשקפת או לשכור אחת בחנות שבמרכז. נדרשת הרשמה מראש באתר רשות הטבע והגנים.

שמורת החולה | צילום: דורון ניסים
שמורת החולה | צילום: דורון ניסים

לאכול: נועלוש
בדרך צפונה כווני את הווייז לפריז, כלומר אל נועלוש – מעדנייה, קונדיטוריה ומסעדה בכביש המחבר בין מעלות תרשיחא לכפר ורדים. בלב הפסטורליה הזאת הגשימו מטי ונועה יפרח, זוג בחיים ובעבודה, את חלומם והקימו פינת חמד לעצור בה לאתנחתא קולינרית. תוכלי לבחור בין ארוחה מלאה (כי הילדים חיסלו כבר מזמן את הכריכים שהכנת לנסיעה) לקפה ועוגה או לקינוח שמייצר מוטי, בוגר הקורדון בלו בפריז. המעדנייה היא הממלכה של נועה – מדפים שעליהם מונחים דגים מעושנים, גבינות, ממרחים, יין וכל מה שצריך לפיקניק מדוגם.
אזור התעשייה כפר ורדים, 072-3971230

נועלוש | צילום: אנטולי מיכאלו
נועלוש | צילום: אנטולי מיכאלו

>> 11 מקומות מומלצים לטיול בארץ שלא הכרתם

מטה יהודה (הרי ירושלים)

לטייל: פארק בריטניה
לא בכל יציאה לטבע צריך לנסוע שעות ולטפס על ג'בלאות. לפעמים מותר לבחור באתר קרוב יחסית, שאינו מצריך מאמץ אקסטרימי. פארק בריטניה שבלב הרי יהודה הוא בדיוק כזה: שטח של כ־40 אלף דונם משובץ במסלולי טיול רגליים ומסלולי אופניים, שרידים ארכיאולוגיים ושפע חי וצומח. מסלול שביל האלות מתאים למשפחות עם זאטוטים: אורכו שני קילומטרים וחצי, נקודות ההתחלה והסיום זהות, ועצי אלה שפזורים לכל אורכו מספקים צל מושלם למנוחה. אם תישאי עיניים לשמים יש סיכוי שתראי חיוויאים במעופם, וכשתשפילי אותן לקרקע תגלי אולי מחילות דורבנים.

שביל האלות פארק בריטניה | צילום: רותם צדקה
שביל האלות פארק בריטניה | צילום: רותם צדקה

לבלות: קאנטרי קלאב רמת רחל
עם כל האהבה למרחבים ולטבע, בסוף הילדים הכי מאושרים בבריכה. בקאנטרי קלאב שבמלון רמת רחל המחודש יש לא פחות מאשר שלוש בריכות: בריכת קיץ פתוחה המשקיפה אל הנוף, מתחם בריכות מקורה ובו בריכת מסלולים חצי אולימפית, ובריכת פעוטות וילדים עם מתקנים של דמויות מעולם האגדות. הקאנטרי מקבל גם אורחים מבחוץ (שאינם לנים במלון) ליום כיף בשטחים פתוחים וירוקים עתירי מתקנים, בדיוק מה שצריך כדי לשרוף יום בחופשת החגים הבלתי נגמרת. אפילו אוכל אין צורך להביא מהבית כי במקום פועלת מסעדה חלבית. כרטיסים בכמות מוגבלת על פי ההנחיות נמכרים בכניסה לקאנטרי על בסיס מקום פנוי. הכרטיס מקנה כניסה לבריכות השחייה בלבד (ללא חדר הכושר והסטודיו).
מלון רמת רחל

רמת רחל | צילום: עוזי פורת
רמת רחל | צילום: עוזי פורת

לאכול: הטראק של איתיאלה
אם גם את עוקבת אחרי איתיאלה היאט מרגע שכף רגלה דרכה בריאליטי "מאסטר שף", את ודאי יודעת שבימי שישי היא מפעילה משאית אוכל במושב מטע. הטראק נמצא מול החממות של ירוקל'ה, המקום שממנו מגיעים הירקות ועשבי התיבול שהיאט עושה בהם קסמים. התפריט מצומצם ומשתנה לפי העונה ומצב הרוח של השפית המוכשרת, אך תמיד תמצאי בו קפה קר, מאפים מלוחים ומתוקים וקינוחים. התור ארוך ומייגע אך הסביבה הירוקה מרגיעה והאוכל הוא יותר מאשר פיצוי הולם. לפני היציאה לדרך מומלץ להתעדכן באינסטגרם בשעות הפתיחה.

הערבה הדרומית

לטייל: הר אמיר
טיול משפחתי מעגלי וקצר יחסית, שאליו תוכלי לגייס את עצמך ואת המשפחה, נמצא בהר אמיר שבשמורת הרי אילת, המשתרעת בין שולי בקעת עובדה בצפון עד מעבר הגבול טאבה בדרום, ובין כביש הערבה (כביש 90) במזרח לגבול מצרים במערב. בהר שגובהו 443 מטרים תוכלי לפסוע במעין גן שעשועים גיאולוגי שכולו נופי אבן גיר וחול בשלל צבעים וצורות, שפוסלו על ידי הטבע. כשתעלי בשביל מסומן בירוק מרחבת החניה של עמודי עמרם, תבחיני בשרידי מחנה להפקת נחושת ובגושים שחורים שנראים כמו אבנים – אלו הם סיגי נחושת, פסולת שהושלכה בתהליך הפקת המתכת האדומה מהעפרה החצובה. לפני סוף המעלה תבחיני בפירי כריה קדומים, ולקינוח ממתינה לך תצפית מרהיבה לעבר הרי אדום ומפרץ אילת. לפני היציאה לטיול זכרי להתעדכן במזג האוויר ולהיערך בהתאם.

הר אמיר | צילום: יעקב שקולניק, באדיבות רשות הטבע והגנים
הר אמיר | צילום: יעקב שקולניק, באדיבות רשות הטבע והגנים

לבלות: פארק יטבתה
השוקו כבודו במקומו מונח, אך הוא כבר אינו הסיבה היחידה שבגללה כדאי לעצור בצומת יטבתה. פארק יטבתה הוא מקום מושלם לחילוץ עצמות והתרעננות בדרך דרומה או בחזרה בתום החופשה. מרכז מבקרים חווייתי המספר את סיפורו של קיבוץ יטבתה מראשית ההתיישבות בערבה והקמת המחלבה באמצעים אודיו־ויזואליים חמודים: "טיסה" בשמי המדבר בסימולטור עם כיסאות זזים, התנסות בחליבת דגם פרות בגודל אמיתי ועוד. קיר טיפוס, משחקי חשיבה, מגלשות, מיני טרקטורים, מתקני משחקים ומזרקה שאפשר לרוץ בין סילוני המים שהיא משפריצה מספקים תעסוקה והזדמנות לפריקת מרץ.
פארק יטבתה

לאכול: שף במדבר
במבט ראשון קשה להבחין בכך, אך מרחבי הערבה הדרומית הם בית גידול לשפים מוכשרים לא פחות מאשר בכל עיר גדולה. השף רוברט ביטון מתמחה בבשר. בחצר ביתו בקיבוץ אליפז ניצבת מעשנה אימתנית, שבה הוא צולה במשך שעות ארוכות נתחי בשר גדולים. הארוחה מתחילה בפוקצ'ות מהבילות, ממרחים ומטבלים ונמשכת במנות פתיחה אישיות קטנות וטעימות. אחר כך מתחילה החגיגה האמיתית: נתח אחר נתח נשלפים מתוך המעשנה ומפורקים מול עיני האורחים המשתאים (והמורעבים עדיין בשלב זה, כי הניחוח משגע). קפה וקינוחים מעשה ידיה של שלי, אשתו של רוברט, ישלחו אותך לדרכך שבעה ומרוצה עם הבטחה לחזור.
053-7710006 (רוברט), 054-6150751 (שלי), "רוברט ביטון – שף במדבר"

שף במדבר. רוברט ביטון | צילום: באדיבות שף במדבר
שף במדבר. רוברט ביטון | צילום: באדיבות שף במדבר