ילדים

כך תהפכו את ל"ג בעומר לחוויה משפחתית בלתי נשכחת

ל"ג בעומר עם הילדים | צילום: shutterstock
ל"ג בעומר עם הילדים | צילום: shutterstock

חיזוק הערך העצמי ואפשרות להתנתק מהמסך - מדורת ל"ג בעומר יכולה להיות הזדמנות מעולה לזמן איכות עם הילדים. כל הטיפים

ל"ג בעומר אולי נראה לכן כאחד החגים הכי מבאסים בלוח השנה העברי- הוא דורש הרבה השקעה, אין חופשה מהעבודה והילדים מתמלאים ריח של פיח- גורם מספר אחת להארכה משמעותית בזמן המקלחות ותחושת הייאוש הכללית. אבל החג הזה יכול לספק לנו זמן איכות משפחתי מיוחד במינו עם מלא חוויות משותפות וחיוכים. הנה מספר טיפים שיעזרו לכם לקבל חוויה משפחתית שילדיכם ואתם תזכרו לעוד הרבה זמן:

הכנות מקדימות

תתחילו בלשתף את הילדים בכל ההכנות למדורה: שבו איתם והכינו רשימה יחד. שאלו אותם מה לדעתם צריך לקחת למדורה ותנו להם להעלות רעיונות. עכשיו שאלו כל ילד, מקטן עד גדול מה הוא רוצה לקחת תחת אחריותו: אחד יביא את נייר האלומיניום מהמגירה, אחר יעטוף את תפוחי האדמה, ילד אחר ידאג לקחת שקיות זבל או את המגבונים וכדומה. לפני שאתם יוצאים מהבית הקריאו איתם את הרשימה וודאו שהכל נמצא, ותמיד תנו להם את ההרגשה שידעתם שאפשר לסמוך עליהם.
ככל שהילדים ייקחו תפקידים ואחריות בתוך המשפחה, הם ירגישו תחושת שייכות רבה יותר. הצלחת ה"אירוע" שהם היו חלק ממארגניו תביא לחוויה וסיפוק משמעותיים יותר בשל חלקם במאמץ המשותף להצלחתו.

התכוננו מראש לבעיות צפויות וגם הכינו את הילדים לכך: אם אתם רגילים לבלות שעות בשטח וגם אם לא, כאשר יוצאים לשטח ולטבע יש צורך בהכנות מסוימות לבעיות שצריך לקחת בחשבון מראש. למשל, בעיית המעופפים והזוחלים הוותיקה. רוב הילדים אינם מתחברים לז'אנר המעופפים ולעתים נוכחותם עלולה להרוס את החוויה. יש להכין את הילדים מראש לכך שכנראה יפגשו בבעלי חיים במהלך המדורה ואף לספר להם אילו סוגי חרקים ומעופפים צפויים לפגוש אותם שם, כך הם לא יופתעו ויעשו מזה עניין. כמו כן, עקיצות וגירודים יפריעו לחוויה גם אם יודעים עליהם מראש, ולכן תמיד כדאי להצטייד בתכשיר בייבי באזז שיגן עליהם בפני עקיצות היתושים וכן באלוורה להרגעה.

בזמן הישיבה מול האש עולות מחשבות, מתפתחות שיחות ויש הזדמנות באמת להיות ביחד | צילום: shutterstock
בזמן הישיבה מול האש עולות מחשבות, מתפתחות שיחות ויש הזדמנות באמת להיות ביחד | צילום: shutterstock

תמיד תנו להם את ההרגשה שידעתם שאפשר לסמוך עליהם. ככל שהילדים ייקחו תפקידים ואחריות בתוך המשפחה, הם ירגישו תחושת שייכות רבה יותר

הקמת המדורה

תנו לילדים להשתתף גם בזה! בהתאם לביטחונם האישי ולגילם כמובן. התייעצו איתם על אופן סידור הקרשים, על הדרך בה ניתן להדליק את האש ולשמר אותה. תנו להם תחושה שרעיונותיהם חשובים ושיש ביכולתם למצוא פתרונות לבעיות שמתעוררות בשטח. לדוגמה: האש לא נדלקת או נכבית שוב ושוב, מה ניתן לעשות? מתי כדאי ללבות את האש ומתי להרפות? ועוד. למדו אותם מהידע והניסיון שלכם.

השאירו את המסכים בבית

עשו לעצמכם טובה והגיעו למדורה ללא מסכים! נצלו את הזמן הזה כדי באמת לבלות יחדיו. כמו כן, השהות ליד המדורה, ללא משחקים ומסכים מאפשרת הזדמנות חסרת תקדים לבהייה. מחקרים מראים שבהייה מאפשרת לנו להעלות מחשבות ורעיונות שכנראה לא היינו מגיעים אליהם בעודנו עסוקים במשהו.

הילדים היום אינם רגילים לבהות או אפילו להשתעמם. כמעט כל דקה פנויה ביומם מתמלאת במסך או בפעילות מתוכננת, וגם לנו ההורים, חשוב תמיד 'למלא את הזמן'. ליד המדורה מתאפשר לכם לצאת מעט מהשגרה השוחקת של בית-עבודה-פקקים-ארוחת ערב-מקלחות ולהתנסות במשהו קצת שונה. בזמן הישיבה מול האש עולות מחשבות, מתפתחות שיחות ויש הזדמנות באמת להיות ביחד. נצלו אותן להקשיב לילדיכם, לשתוק איתם, וללמוד עליהם משהו חדש.

אלתרו משחקים

נסו להסתדר עם מה שיש בטבע בסביבתכם והמציאו משחקים בשטח. למשל, אספו מקלות ושחקו איתם 'דוקים מקלות', סיפרו כוכבים, ספרו סיפורים שהמצאתם כרגע או היזכרו בחוויות ל"ג בעומר בילדותכם ושתפו את הילדים, וכמובן שירו ביחד שירים מסביב למדורה. הדבר ילמד אותם ליהנות מהדברים הפשוטים הזמינים בכל מקום ולשמוח בחלקם.

השהות ליד המדורה, ללא משחקים ומסכים מאפשרת הזדמנות חסרת תקדים לבהייה

חיזוק חיובי

במשך כל האירוע נצלו את ההזדמנויות להעצים את הילדים: עודדו אותם והחמיאו להם על הרעיונות החכמים שהעלו בשיחה לפני היציאה לשטח, חזקו אותם על ההתארגנות והאחריות שגילו ואמרו להם תודה על העזרה שהם מעניקים לכם. ציינו בפניהם כמה כיף לכם לבלות איתם ככה רק המשפחה. כל אמירה כזו, המשדרת לילד שנעים להורה להיות בחברתו, מעבירה לו את המסר שהוא בעל ערך וחשוב. ועבור הילד שלכם זה הדבר המחזק ביותר.
טיפ נוסף על מנת להימנע ממריבות וכעסים מיותרים במהלך הערב: הרפו מלהעיר לילדיכם במהלך הערב על נושאי ניקיון ואסתטיקה. הילדים שלכם יחזרו הביתה מלוכלכים, מפויחים, עם ריח חזק של מדורה על בגדיהם. אז מה? החוויה שתעברו יחד שווה כל רגע. הרפו מלהעיר להם במהלך הערב ובמקום זאת נסו לשחרר ולתת לכולכם להרגיש את הטבע באמת. האמינו לי, לא יקרה להם שום דבר, הם רק ירוויחו מזה.

גילוי נאות: הכותבת עבודת בשיתוף חברת "בייביבאזז", תכשיר נגד עקיצות יתושים המוזכר בכתבה