לגלות את הגלפאגוס

איגואנה ימית. נראית כמו מפלצת מעידן אחר. צילום: שאטרסטוק

בלב האוקיינוס השקט מתחבא גן עדן של איים געשיים, המתאפיינים ביופי פראי ובמגוון עשיר של בעלי חיים וצמחים, רבים מהם אנדמיים. ביקור באיי גלפאגוס הקסומים

88 שיתופים | 132 צפיות

אל איי גלפאגוס (Islas Galápagos) המפוזרים באוקיינוס השקט באזור קו המשווה, הגענו בטיסה מהעיר ואייאקיל (Guayaquil) שבאקוודור. נחתנו באי הקטן באלטרה (Baltra), ירדנו לרציף, עלינו על ספינה קטנה – המלון הצף שלנו לימים הבאים – והתמקמנו במיטת קומתיים בתא הזוגי הקטנטן. כשעתיים וחצי אחרי שהרמנו עוגן מצאנו את עצמנו במפרצון קטן עם ים טורקיז ורצועת חוף חולית שבה התגודדו המוני אריות ים. הלכתי ביניהם יחפה ומאושרת, מתאפקת לא ללטף את הגורים שממש התחככו בנו בחיבה. אמנם האיים הם גן עדן לאוהבי בעלי חיים ואלה שחיים בהם אינם חוששים כלל מבני האדם, אך הארכיפלג אינו פינת ליטוף.

מפלצות משתזפות בשמש

איי גלפאגוס מבודדים למדי (במרחק מאות קילומטרים משטחי היבשה הקרובים ביותר), אבל איש אינו מגיע אליהם רק כי חלם על אי בודד עם חופי טורקיז ודקלי קוקוס. מה שמצדיק את המסע הארוך והיקר הוא העובדה שהארכיפלג הוא מוזיאון חי וחלון ראווה של האבולוציה.

בכל בוקר עגנה הספינה מול אי אחר, שונה לחלוטין מקודמו, ולנו לא נותר אלא לגלות בו עולם חדש ומסקרן של צורות צומח מיוחדות ובעלי חיים שונים ומשונים.

הפלגנו צפון-מזרחה וחלפנו על פני איסבלה (Isabela), הגדול שבשרשרת האיים. צורתו כשל סוסון ים, אדמתו סלעי בזלת רכים עם בועות אוויר שנכלאו בהם בעידנים קדומים ויופיו פראי ובתולי. המשכנו אל האי נורת' סימור (North Seymour), ששטחו הזעיר עומד ביחס הפוך לעושר הבלתי נתפס של מיני בעלי הכנף ובעלי החיים הימיים החיים בו: אנפות כחולות (Ardea herodias) צווחו מעלינו, קורמורנים גדולים אך חסרי כושר תעופה (Phalacrocorax harrisi) עמדו במרחק נגיעה, סרטנים ענקיים אדומים כדם (Grapsus grapsus) התרוצצו על גבי סלעים שחורים כמו הלילה ומאות איגואנות ימיות (Amblyrhynchus cristatus) שנראו כמו מפלצות מעידן אחר השתזפו בשמש.

בלילות שכבתי על הסיפון, בהיתי בכוכבים וקינאתי בתחושת הראשוניות שלה זכו האירופאים הראשונים במקום. האדם הלבן דרך לראשונה על אדמת האיים בשנת 1535, כאשר ספינתו של תומס דה ברלאנגה, הבישוף הרביעי של פנמה, סטתה מדרכה בשל סערה ובמקום להגיע לפרו נסחפה לאחד האיים. היה זה עוד בטרם הספיקו להכחיד מינים שונים של בעלי חיים, כמו תתי-מינים של צבי היבשה הענקיים, שעל שמם נקראים הארכיפלג (המילה "Galopegos" פירושה "צבים" בספרדית).

גליה גוטמן – עיתונאית וטיילת

טיפ לדרך

כדי להבין במשהו את חשיבות משנתו של דרווין צריך להתבונן בפרושים (פָּרוּשׁ, באנגלית "Finch", הוא ציפור שיר ממשפחת הפרושיים) של איי גלפאגוס. דרווין עמד על השוני בין מיני הפרושים החיים באיים השונים, זיהה את ההבדלים במקוריהם (מקורו של כל מין התפתח בהתאם למזון באי שבו הוא חי) וחשב עמוקות. השאר, כמו שאומרים, היסטוריה, ודרווין אף זכה לכך שהפרושים של גלפאגוס ייקראו על שמו, "פרושי דרווין" (Darwin finches).