לא רק גלריות

רחוב גורדון בת"א מציע גלריות וחנויות עיצוב שיקלעו לכל טעם

88 שיתופים | 132 צפיות

"ארביטמנ'ס"

חנות העיצוב "ארביטמנ'ס" נפתחה לפני כשנתיים על ידי בני ארביטמן, אמן תפאורות עטור פרסים בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה הישראלית. החנות עצמה היא היכל לעיצוב מודרני, עמוסה בפריטים לבית, המציגים שילוב בין קו קלאסי לעכשווי, בין קווים מינימליסטיים ונקיים לצבעוניות פופ ארטית עזה. בין הפריטים ניתן למצוא שלל כריות נוי צבעוניות, אגרטלים, שעוני קיר, גופי תאורה, מדבקות ויניל במגוון דגמים ועיטורים הניתנות להדבקה על הקיר או על כל משטח שטוח, ומעט פריטי ריהוט, כגון ספה בעיצוב ארביטמן או ריהוט עץ בוליביאני.

רוב הפריטים מיוצרים ומיובאים מאירופה: אוסף פמוטים וכלי אמבט מקריסטל יובא מאיטליה; סט חרסינה בשחור-לבן יובא מאנגליה; מעמדי עיתונים מעץ ומנירוסטה ואוסף שעונים יובא מספרד; פרחי פלסטיק ומשי מיובאים מצרפת ומפורטוגל; מגוון רחב של מוביילים עדינים בעבודת יד הוא פרי מלאכתם של זוג אמנים דניים בעלי המותג Flensted Mobiles. המוביילים הדקיקים והאלגנטיים, מסימן ההיכר של החנות, מרחפים בחלל ונחלקים למספר סדרות: הסדרה הגיאומטרית, סדרת החיות וסדרה של מלאכים ופיות.

לצד הפריטים המיובאים מאירופה, תמצאו קולקציית פריטי עיצוב של מעצבים ואמנים ישראלים, ביניהם עבודות גרפיקה במחשב ודיוקנאות צבעוניים והומוריסטיים של אורנה בן שושן וסדרת פורטרטים של דמויות מפורסמות בסגנון פופ ארט של הצייר נתן אלקנוביץ'.

בפאתי החנות מוזמנים המבקרים למסע קצר במנהרת הזמן אל חדר וינטג' קטן המוקדש כולו לאוספים מתקופות שונות, בין שנות ה-30 וה-70. בין הפריטים שלוקטו מירידים שונים בעולם בולטים אוסף השעונים, סט פורצלן לבן עם הדפס עלים עדין מבית רוזנטל הבריטי, מכונת כתיבה משנת 1935 מגרמניה ומאוורר מתכת ישן.

ארביטמנ'ס, גורדון 31; א'-ה' 10:30-20:00, ו' 10:00-15:00; טל' 03.5278254



היכל לעיצוב מודרני, ארביטמנ'ס

היכל לעיצוב מודרני, ארביטמנ'ס

ערמון

במורד הרחוב נמצאת החנות "ערמון", שאף היא נפתחה ברחוב לפני כשנתיים. על שלט הכניסה מתנוסס השם "חנות מוזיאון", שכן המוצרים המוצעים בה הם בסגנון מוצרים שנמכרים בחנויות מוזיאונים.

על מדפי החנות, העשויים קרטון ממוחזר, מוצגים פסלי מיניאטורות המחקים סצנות ודמויות מתוך יצירות אמנות ידועות של אמנים כמו מודיליאני, קלימט ודגה; צעצועי מתכת מתנדנדים הפועלים על שיווי משקל המיובאים מאמריקה; אוסף חנוכיות פליז ממוזיאון ישראל; פסלים מלאי פרטים וצבעוניים של האמן הצרפתי פורצ'ינו המיוצרים בסדרות ממוספרות ומתארים דמויות, כלי רכב, וסצנות הומוריסטיות; דגמי מכוניות מפח ברוח נוסטלגית של האמן הישראלי רוני דיאמנט, מקושטים במדבקות אותנטיות על פי תמונות ישנות; מדבקות פרחים לחלון המיובאות מהולנד ונצמדות לזכוכית באמצעות חשמל סטטי וללא צורך בדבק ועוד.

ערמון – חנות מוזיאון, גורדון 25; א'-ה' 10:00-14:00, 16:30-19:30, ו' 10:00-14:00; טל' 03.5222745



סגנון מוצרים שנמכרים בחנויות מוזיאונים, ערמון

סגנון מוצרים שנמכרים בחנויות מוזיאונים, ערמון

סלון סלומה

מעל "ערמון", בקומתו השנייה של הבניין, נמצא סלון סלומה, חנות לבגדי מעצבים ואביזרי אופנה, המציעה גם רהיטי וינטג' וכלי בית מהאוסף הייחודי והאישי של המקום. מיטל ביילי, בוגרת לימודי אמנות וקולנוע באוניברסיטת תל אביב ולימודי תדמיתנות בשנקר, פתחה את המקום לפני כשלוש שנים, עם סיום לימודיה. "הרעיון", היא מספרת, "היה ליצור מקום שהוא מעבר לחנות, שמספק חוויית קנייה אינטימית, שתיכנס אליה ותרצה לגור בה". לכן החנות ממוקמת מעל למפלס הרחוב ומתהדרת במרפסת מתוקה ומזמינה, כדי ליצור את האווירה הביתית המתאימה. את האווירה הביתית והמזמינה משלימה הידיעה כי ניתן לשבת בחנות ולהזמין כוס קפה, וכי פעם בשבוע מתקיים בה חוג סריגה.

העניין של ביילי באיסוף רהיטי וינטג' החל כאשר חיפשה עם בן זוגה דירה לקנייה. במהלך החיפושים נתקלו בדירה שהייתה אוצר בלום של רהיטים וחפצי וינטג'. את הדירה אמנם לא קנו, אך את תכולתה כן, כולל צילומי שחור-לבן ויומנים ישנים של בעלי הבית. מאז אוספת ביילי חפצים משווקי פשפשים ומסוחרים שמוכרים תכולות דירות, משפצת אותם כשצריך, ועד שיימכרו היא מציגה אותם בסלון חנותה כתפאורה מתחלפת לבגדים.

בין החפצים ניתן למצוא אוספי קרמיקה ישראלית מתוצרת הארץ משנות ה-50, כלי הגשה מחרסינה, אהילי זכוכית מורנו צבעוניים, קופסאות עוגיות מפח וגם רהיטים גדולים יותר: ויטרינות עץ המציגות לראווה את התכשיטים הנמכרים בחנות, תיבת תפירה מעץ שנפתחת לצדדים ומגלה מגירות, עגלות תה, כורסאות יחיד מרופדות קטיפה בצבעי תכלת וחלודה וספה תלת מושבית בריפוד קטיפה בצבע חרדל.

סלון סלומה, גורדון 25; א'-ה' 10:00-20:00, ו' 10:00-15:30; טל' 03.5274150



חנות לבגדי מעצבים ואביזרי אופנה, סלון סלומה

חנות לבגדי מעצבים ואביזרי אופנה, סלון סלומה

בית ממכר עתיקות

החנות "בית ממכר עתיקות" נפתחה ברחוב לפני כחמש שנים. עד אז עסק אבי גרינשגורן, הבעלים הצעיר של החנות, באיתור פריטים ייחודיים עבור אספנים פרטיים בשוקי אירופה ואמריקה. התמחותו ותשוקתו מתמקדות במכשירים עתיקים, כלים שבאמת עבדו לפני 100-150 שנה. גרינשגורן מעיד על עצמו כי תמיד נמשך לדברים עתיקים "ובעיקר לטכנולוגיות של פעם".

בחנות ניתן למצוא תערובת של חפצים ממקומות שונים בעולם וגם מארץ ישראל, חלקם בעלי משמעות יהודית ייחודית. לכל מכשיר סיפור ייחודי שגורם לדמיון להפליג למחוזות רחוקים של זמן ומקום: משקלות דואר עתיקות מלונדון משנת 1880; דוד מנחושת שהכיל גזוז בקיוסקים בארץ ישראל בשנות ה-30; צופר אונייה שמופעל ידנית ומורכב מחצוצרה ומכל תהודה, שעון מתחנת הרכבת בבנימינה מתקופת המנדט הבריטי בארץ; תנור מתכת עשוי תאים תאים בעבודת יד שהובא מצפת; מכשיר ייחודי שנוצק בניו יורק ב-1870 להטבעת כרטיסי ביקור באותיות עבריות ועוד.

בין החפצים אוסף מכונות משחק ישנות: מכונת בינגו בת מאה שנה, מכונה להימורי מטבעות (slut machine), שיוצרה בשנות ה-30 או ה-40 בלאס וגאס בעיצוב ארט דקו. הפריט היקר ביותר בחנות, בסופו של דבר, אינו רהיט מפואר או מכשיר בעל טכנולוגיה מורכבת, אלא חפץ קטן בעל ערך סנטימנטלי והיסטורי: עבודת חרוזים על גבי בובת נחש שצפרדע על גבה, נעשתה על ידי אסיר עותמאני שנשבה בעת כיבוש הארץ על ידי האנגלים ב-1919, ונמסרה ככל הנראה כמתנה לנוטר יהודי. זהו פריט שהוא יחיד מסוגו בעולם, מעיד גרינשגורן, ומחירו 10,000 דולר.

בית ממכר עתיקות, גורדון 17; א'-ה' 10:00-19:00, ו' 10:00-15:00; טל' 052.2651201



כלים שבאמת עבדו לפני 100-150 שנה, בית ממכר עתיקות

כלים שבאמת עבדו לפני 100-150 שנה, בית ממכר עתיקות

גלריית העתיקות של יריב אגוזי

החנות עולה על גדותיה בשכיות חמדה עתיקות ועתיקות פחות – מן המאה ה-17 ועד שנות ה-50 – ומעניקה למבקר תחושה שחדר למערת אוצרות במעבה האדמה. אגוזי, אף הוא משוגע אמיתי לתחום, החל לסחור בעתיקות כבר בגיל 13, כאשר השקיע את כספי הבר מצווה שלו ללא ידיעת הוריו בזוג אגרטלי פורצלן עתיקים. הגערות שספג מהוריו הוחלפו בהשתאות, כאשר מכר אותם כעבור כמה חודשים ברווח גדול.

סגנון הגלריה הוא אקלקטי. כל מה שדקורטיבי ויפה עשוי למצוא את מקומו בחנות, בתנאי שמדובר בעתיקות מקוריות. אגוזי מספר כי הוא רוכש חפצים מכ-70-80 אוספי עתיקות בשנה. בחנות מתקבצים כאלף פריטים שונים, רובם יוצרו בחו"ל ובעיקר באירופה, החל מפריטי ריהוט עתיק, דרך שטיחים, תמונות שמן ואקוורלים, כלי כסף ופורצלן, רקמות עתיקות, תיקים ותכשיטים, פסלי שיש וברונזה, צעצועים וכרזות ישנות, פריטים דמשקאיים ועוד. הפריט העתיק ביותר בחנות הוא כלי כסף מהולנד מהמאה ה-17, והפריט החדש ביותר הוא אגרטל מזכוכית מורנו שיוצר באיטליה ב-1950, בטכניקה מורכבת של שזירת חוטי זכוכית ומחירו 1,850 שקלים.

אוסף הסיפורים שמאחורי הפריטים עשיר לא פחות מאוסף העתיקות שבחנות. אגוזי מספר על בחורה צעירה שהביאה לחנות מכתבה של סבה. בעת השיפוץ התגלה במכתבה צרור תמונות עירום של אישה צעירה, וכך גילתה הנכדה כי לסבה היתה מאהבת צעירה במשך שנים רבות. אדם אחר הביא לגלריה ציור של פורטרט אישה שנמסר למסגור מחדש. בעת פירוק המסגרת הישנה התגלה בגב התמונה ציור אחר של צייר ישראלי ידוע, שנמכר באלפי דולרים במכירה פומבית – עשרות מונים יותר ממחירה של התמונה המקורית.

אגוזי מצביע על מוסר ההשכל שבסיפור וממליץ לא לזרוק שום דבר. הגלריה מספקת שירותי הערכה בחינם והוא ממליץ להתייעץ לגבי הכול, גם לגבי תמונות, מסמכים ותיקים ישנים. הגלריה מציעה גם אתר אינטרנט פעיל ובו מידע שימושי רב לאספנים ולחובבים, כולל מידע על אוספי הגלריה, על בעלי מקצוע מומלצים ומומחים בתחום העתיקות, ספרים מומלצים, קורסים והרצאות וגם סיורים מודרכים שמארגנת הגלריה בשוקי עתיקות ומוזיאונים באירופה.

גלריה אגוזי, גורדון 17; א'-ה' 10:00-18:00, ו' 10:00-14:00; טל' 03.5277282



עתיקות מן המאה ה-17 ועד שנות ה-50, גלריית העתיקות של יריב אגוזי

עתיקות מן המאה ה-17 ועד שנות ה-50, גלריית העתיקות של יריב אגוזי

מקבץ גלריות

אי אפשר לסיים את הסיור ברחוב גורדון מבלי להתייחס לעברו המפואר כ"רחוב הגלריות" בתל אביב. בשנות ה-80 היה הרחוב מרכזה של סצנת האמנות המקומית עם יותר מעשרים גלריות. אך תהליך הברירה הטבעית שהביא לסגירתן של גלריות מסוימות, והעובדה שעולם האמנות התל אביבי שולח כיום זרועות אל עבר מוקדים אחרים באזורים דרומיים יותר של עיר, הותירו ברחוב גלריות פעילות ספורות.

כל הגלריות ברחוב נחשבות לגלריות ותיקות שפועלות שנים רבות. רובן גלריות מסחריות שצברו אוספי אמנות ישראלית לאורך השנים ואותם הן מציעות למכירה. חלקן עושות מאמץ לשמור על עדכניות ולהשתלב בסצנת האמנות העכשווית ומייצגות גם אמנים ישראלים צעירים לצד "השמות הגדולים" והאמנים הוותיקים יותר.

גלריה שטרן (גורדון 30), הוקמה בתל אביב כבר בשנות ה-60 ומתמחה באמנות ישראלית ויהודית ממוסדת יותר בארץ ובעולם. היא מציגה ציורים של ציירים ישראלים ויהודים ותיקים וקולקציית אמנות יהודית, ציורי ארץ הקודש ואמנות ישראלית מודרנית.

גלריה אנגל (גורדון 25), שהוקמה ברחוב ב-1981 מתמחה באמנות ישראלית מודרנית, מתקופת בצלאל בתחילת המאה ה-20 ועד ימינו. היא מציגה מיצירותיהם של אמנים ותיקים כגון מרדכי ארדון, ראובן רובין ואנה טיכו, לצד יצירותיהם של אמנים פעילים. מדי פעם משלבת הגלריה יצירות עכשוויות יותר לצד יצירות ותיקות.

גלריה נלי אמן (גורדון 26), חלל קטן של חדר אחד, היא גלריה ותיקה שקיימת בשטח כבר 35 שנה, מתמחה באמנות ישראלית עכשווית ומייצגת אמנים ישראלים ויהודים פעילים. בין אמניה: הילה לולו לין, אריק בוקובזה, הצייר אסד עזי, הצלם גיא רז, רעות פרסטר ועוד.

גלריה גבעון (גורדון 35), הוקמה ב-1974 על ידי שמואל גבעון ומנוהלת כיום על ידי בתו, נעמי גבעון. אוספי הגלריה מכילים גם יצירות משנות ה-20, אך הגלריה מתאמצת לשמור על קו עדכני ומתאפיינת בייצוג אמנים ישראלים מדורות שונים מאז קום המדינה ועד היום. בעבר הציגו בה אמנים ותיקים, כמו זריצקי ושטרייכמן, ובהמשך הציגו אמנים ישראלים בכירים משנות ה-40 וה-50, כגון משה קופפרמן, רפי לביא, משה גרשוני ואורי קצנשטיין. בשנים האחרונות התגבשה קבוצה של אמנים צעירים ומצליחים, ביניהם: גיל מרקו שני, ארז ישראלי, אדם רבינוביץ וענן צוקרמן.



 גלריה גורדון

גלריה גורדון

יוצאת מעט דופן, גם במיקום וגם באופי, היא גלריה שי אריה (שלמה המלך 61), הממוקמת מחוץ למתחם הגלריות המסורתי, בגורדון פינת שלמה המלך. הגלריה, שפתחה את שעריה אך לפני חודשים ספורים, נהנית להתנהל כמו הילד השובב החדש בשכונה, ושואפת "לעורר את גורדון המיתולוגי לחיים", כפי שמצהירים בעליה הצעירים אריה פרנקו ושי הינדי, "ולהציג חומר חדש ולעתים אף שנוי במחלוקת בשיח האמנות המקומי". עד כה הציגה הגלריה שלוש תערוכות של אמנות ישראלית עכשווית מגוונת, החל מתערוכת הפתיחה שהציגה אמני קרמיקה ועד לתערוכת הצילום-ציור-פיסול "הצפה".

גלריה גורדון (המיתולוגית), באופן מפתיע אינה ממוקמת ברחוב גורדון, ועושה חיל בשנים האחרונות מרחוב בן יהודה הסמוך.

 

מתוך: מגזין נישה

לעשיית מנוי, לקבלת מגזין מתנה