COS השבדית מגיעה לארץ: מה יש לכם לחפש שם?

מתוך הלוק בוק של COS | צילום: יח"צ
מתוך הלוק בוק של COS | צילום: יח"צ

הרשת השבדית COS מגיעה לארץ אבל שונה מאוד ברמת המחירים, בסגנון ובחוויית הקנייה ממה שמציע מותג האם H&M. בריאיון מיוחד עם המעצבת הראשית ניסינו לבדוק האם לבגדים שקטים, איכותיים ולא זולים יש סיכוי להצליח בישראל

88 שיתופים | 132 צפיות

 

ב־2007, כשרשת האופנה השבדית H&M השיקה את המותג החדש שלה COS, היה קשה להבין בדיוק במה מדובר, ואת האשמה אפשר היה לתלות ברשת H&M עצמה. אחרי שחינכה את הקהל לקולקציות סופר טרנדיות וצעירות, שמתחלפות מדי יום ונמכרות בכל נקודה בעולם במחירים נמוכים במיוחד, המותג החדש נראה כהפך הגמור.

מדובר ברשת בסגנון בוטיקי שנראית משונה יחסית בנוף רשתות האופנה. במקום טרנדים – עיצובים שקטים ומינימליסטיים שלא משתנים במיוחד מעונה לעונה; במקום קהל יעד של בני עשרה (וכאלה שחושבים שהם בני עשרה) – קהל יעד של בני 35 ומעלה; במקום פריטים באיכות נמוכה שנתפרים במזרח הרחוק ונמכרים במחירי רצפה – פריטים מסוגננים, שלעתים קרובות נתפרים באירופה מחומרים טובים למדי (והמחירים בהתאם – שמלות עשויות להגיע ל־1,450 ש"ח). אפילו ההשתלטות על העולם איטית יותר – עד היום יש ל־COS כמעט 200 חנויות ב־32 מדינות, מספר נמוך בהרבה בהשוואה ל־H&M, שלה כ־3,500 סניפים והיא פותחת סניף חדש כמעט בכל יום.

כעת, אחרי שהמותג תקע יתד ברוב מדינות אירופה ובארצות הברית, היא מנסה את כוחו בישראל. בתחילת אפריל נפתחה חנות ראשונה בקניון גינדי החדש בתל אביב. השאלה הבוערת היא כמובן איך יתמודדו הישראלים עם כל השקט שהוא מציע. אם המחירים הגבוהים יחסית והעיצובים המרוסנים יזכו לחיבוק חם, או שמא – אם לצטט מעצב מרשת מתחרה שביקש להישאר בעילום שם – "זה מוצר שיש לו מקום בעיקר בתל אביב" (ולראיה, על הפרק עומדת כרגע פתיחה רק של חנות אחת אם כי היבואנים לא פוסלים פתיחת חנויות נוספות).

בלי להסתכל על מותגים אחרים

"מאז ההשקה של COS לפני עשור הסגנון והאתוס שלנו נשארו עקביים", מסבירה בריאיון מיוחד קארין גוסטבסון, המעצבת הראשית של המותג, שמקפידה לשרבב את המונח "על זמני" במסגרת הריאיון ובשלל הזדמנויות אחרות. "אנחנו מציעים קולקציות באיכות גבוהה, במחירים נגישים יחסית שמתבססות על עיצובים על זמניים, מודרניים ופונקציונליים. העובדה שאנחנו נאמנים לעצמנו אפשרה לנו להתמקד במה שאנחנו עושים בלי שנצטרך להסתכל על מה שמותגים אחרים עושים או להתייחס ל'טרנדים' במובן המסורתי של המילה".

קארין גוסטבסון, המעצבת הראשית של COS
קארין גוסטבסון, המעצבת הראשית של COS

למה הכוונה?

"ב־COS אנחנו שואפים להוציא בכל עונה קולקציות שלא מוכתבות על ידי טרנדים, כמו גם על פריטים מודרניים ועכשוויים. תמיד חשבתי שהיופי באופנה נעוץ בכך שהיא נותנת לכל אחד את ההזדמנות לבטא את עצמו, ואני תמיד מוקסמת לראות איך הצרכנים שלנו משתמשים בקולקציות שלנו כדי לבטא את הסטייל האינדיבידואלי שלהם".

ייתכן שזו גם הסיבה שגוסטבסון (44), בוגרת הרויאל קולג' בלונדון שהצטרפה למותג כבר בימיו הראשונים, לא רואה ב־COS "אופנה מהירה". "אתה יכול לומר שאנחנו מאמצים שיטת עבודה של אופנה עילית, אם כי זה עדיין חשוב לנו שהקולקציות ישארו נגישות".

מתוך הלוק בוק של COS | צילום: יח"צ
מתוך הלוק בוק של COS | צילום: יח"צ

 

אם כך איזו גישה טובה יותר בעינייך, שלכם או של H&M?

"אנחנו מעדיפים להגדיר את עצמנו 'אחרים' ולא 'טובים יותר'. אנחנו מציעים מוצרים אחרים, חוויית קנייה אחרת (בהשוואה ל־H&M, ל"ש), בדיוק כמו מותגים נוספים בתוך קבוצת H&M. אנחנו רואים את ההבדלים האלה כדבר חיובי בסך הכל, ולא כתחרות".

מצד שני, סביר להניח שלמרות השפה המכובסת והתשובות הזהירות המלוות את הריאיון לכל אורכו, גם גוסטבסון יודעת שסוגיית הגישה היא סוגיה קריטית בימים אלה. עולם האופנה משתנה ללא הרף, מותגים מתרסקים ומשתנים וכל זה בגלל סיבה אחת מרכזית – צרכנים נעשים אדישים יותר ויותר להיצע הענקי בשוק.

"אנחנו מאמינים שחדשנות היא המפתח", היא מציינת בתשובה לשאלה איך אפשר להמשיך לרגש בעידן שבו נדמה ששום דבר כבר לא מרגש ויש תחושה כללית בקהל של יותר מדי אופנה. "אנחנו מקדמים את הקולקציות באמצעות שימוש בחומרים טכנולוגיים חדשים ועם התנסויות בתהליכים וטכניקות. למשל, בקולקציה שיצרנו לרגל חגיגות העשור למותג נקטנו בגישה חדשה שממקסמת את השימוש בכל חתיכת בד על מנת לצמצם פסולת. כל הפרטים המעניינים שאתה רואה על הבגד, כמו כיסים כפולים או טלאים, נוצרו מניצול של שאריות ועודפים. אנחנו מאמינים ששימוש בטכניקות כאלו והגישה שלנו הן מה שמבדל אותנו והופך את COS לייחודי".

גם אם גוסטבסון מסרבת לדבר על טרנדים ספציפיים כמוקדי השראה והשפעה, היא בכל זאת מגלה כמה כיוונים עתידיים. "לחורף 2018 חייטות תהיה חטיבה מרכזית בקולקציה שלנו", היא חושפת עוד לפני שהושקה הקולקציה, "אם כי מוטיבים של בגדי ספורט ופריטי דגמ"ח ימשיכו לככב גם בקו הגברים וגם בקו הנשים".

מתוך הלוק בוק של COS | צילום: יח"צ
מתוך הלוק בוק של COS | צילום: יח"צ
מתוך הלוק בוק של COS | צילום: יח"צ
מתוך הלוק בוק של COS | צילום: יח"צ

 

ומה הם פריטי המפתח לעונה הבאה?

"כדי לתת למחויטים שלנו זווית מודרנית שאבנו השראה מארכיטקטורה. פריטי המפתח בקולקציה כוללים פריטים מחויטים עליונים ותחתונים גם לגברים וגם לנשים, למשל מכנסיים רחבים לגברים או בלייזרים עם כתפיים מודגשות ומותניים צרים לנשים".

לסיום, COS ימשיך להיות מותג שקט יותר גם בעתיד?

"אנחנו מרגישים בני מזל שאנחנו מקבלים כזו תגובה נהדרת מהלקוחות שלנו עד כה, בזמן שאנחנו משמרים את הגישה המדוברת שלנו. אנחנו מקווים שהתגובה החיובית למותג תמשיך. אנחנו מצדנו נמשיך להציע עיצובים שמטרתם להיות רלוונטיים יותר מעונה אחת".

מתוך הלוק בוק של COS | צילום: יח"צ
מתוך הלוק בוק של COS | צילום: יח"צ