לאכול כמו בסיפורי נרניה

האוכל במסעדת "עולי ציון" הזכיר לנח אבגר הלוי את העולם הקסום בסיפורי נרניה. האם מדובר בפנטזיה אכילה?

88 שיתופים | 132 צפיות

כמו שהארון בסיפורי נרניה הוא מעטפת חיצונית לדלת הכניסה לעולם אגדות קסום עם יצורים מופלאים ומאבקי איתנים בין ממלכות חורף לממלכות קיץ, כך גם מסעדת "עולי ציון" היא מעטפת חיצונית שלא מסגירה מאום מתכולתה המקסימה.

תודו, השם שלה, "מסעדת עולי ציון", לא בדיוק יקפיץ אתכם מהכיסאות ויטיס אתכם אליה, וגם אם תעברו על יד המסעדה בלי לדעת מה מחכה בפנים יש סיכוי שתחלפו על פניה בלי לשים לב שהיא בכלל הייתה שם. מקור השם של הרחוב והמסעדה, "עולי ציון", נובע מכך שבשנים עברו הרחוב הזה שימש כמסלול עיקרי של העולים לארץ הקודש בדרכם מנמל יפו לירושלים.

מיקום ועיצוב

"עולי ציון" ממוקמת ברחוב עולי ציון 32 ביפו שזה רחוב הרבה פחות מרשים מארון הכניסה לנרניה. אבל פנים המסעדה והאוכל שבה לא נופל מהקסם של האגדה. בדיוק כמו שארון הכניסה לנרניה מוצנע בחדר צדדי ולא עומד במרכז הבית, כך גם מסעדת עולי ציון נמצאת במרחק מה ממרכז העניינים של יפו שמתחיל בכיכר השעון, כולל את נמל יפו ומשתרע עד ממלכת שוק הפשפשים המתחדש.טוב נו, אמנם אנחנו לא מרכז העניינים אבל לפחות יש חנייה בשפע.

נכנסנו פנימה – וכאן מתחיל המסע אל ארץ האגדות. המרחב הפנימי מעוצב כְּבַּר ארוך סביב מטבח פתוח כך שכמעט מכל מקום במסעדה ניתן לראות את המטבח והשפים המבשלים בו.

העיצוב יוצר אווירה מאוד חברתית, כשכמעט כל אחד במסעדה רואה את כל האחרים. המטבח מופרד מהמסעדה בקיר זכוכית עליו כתוב תפריט היום ומאחוריו אתם יכולים לראות את השף בפעולה. עוד שני חדרים קטנים יותר ממוקמים מכל צד של המטבח, אחד מהם גדול דיו כך שאפשר לקיים בו מפגש חברים או כנס עובדים קטן עד בינוני.


המטבח מופרד מהמסעדה בקיר זכוכית עליו כתוב תפריט היום

מי מבשל?

כמו בסיפורי נרניה, גם ב"עולי ציון" אתם לא יודעים אילו יצורים אתם עומדים לפגוש. השף ניר צוק, שהוא אחד משני הבעלים של המסעדה והוא זה אשר יצר את התפריט הקבוע של המסעדה, מזמין חובבי מטבח לבשל ולהגיש את מטעמיהם לאורחים. בדיוק כמו שיתכן ובסיפורי אגדה מסוים תיפגשו יצור שלא יופיע בשום סיפור אחר, כך גם תוכלו להגיע ל"עולי ציון" ולהיתקל במטעמים שהוכנו על ידי שף אורח ויוגשו בפעם הראשונה ואולי גם האחרונה. ביום שהייתי שם הוזמן מעצב האופנה עידו רקנטי והגיש מטעמים שהשתלבו היטב בתפריט של "עולי ציון". המקום התמלא בחבריו, אנשים שבאו מעולם האופנה והוסיפו גוון שמח ומעניין לאווירה במקום.


השף ניר צוק מזמין חובבי מטבח לבשל ולהגיש את מטעמיהם לאורחים

התפריט

לדברי הבעלים, תפריט המסעדה מורכב כך שאפשר יהיה לאכול ארוחה מלאה, איכותית ומגוונת – במחיר סביר. המנות היקרות יותר עולות 65 שקלים למנה. אם באגדות רבות דווקא חלק מדמויות המשנה הן הדמיוניות והמסקרנות יותר, כך הוא המצב עם מנות הפתיחה. במרבית המסעדות תמצאו דווקא במנות הפתיחה את הטעמים המפתיעים יותר, את התרכובות הפחות נפוצות, את ההברקות היצירתיות יותר של השפים.

גם במסעדת "עולי ציון" מנות הפתיחה היו בעיני המנות המבריקות של התפריט למרות, ואולי דווקא בגלל פשטותן. ושלא תטעו – זה לא אומר שהמנות העיקריות הן פחות טובות – זה רק אומר שמנות הפתיחה מבריקות. התחלתי עם איקרה ביתית (19 שקלים) איכותית טעימה, לא משהו שהשאיר חותם אבל גם לא מאכזבת. כמעט בכל ארוחה אני מוודא שתהייה גם צלחת ירקות על השולחן, הפעם הזמנתי סלט תמר (29 שקלים) עשוי עם שומר ויוגורט, שהיה יכול להיות מושלם אם לא היה מעט חריף מידי, אך למרות חריפותו הציע זווית רעננה ושונה ואשמח להיפגש עימו שוב.

ואז הגיעו היצורים האגדיים עליהם דברנו קודם: לחם שאפוי במאפיה של ניר צוק מוגש עם חציל מתובל בטוב טעמו של המטבח הבלקני (18 שקלים) נקניקיה בולגרית כהה, מבשר עגל מוגשת עם גבינת פטה ופלפלים (19 שקלים) שמייד פצחה במחול עם הגנים הבולגריים שלי. צריך לאהוב חריפות שמנונית בלקנית כדי לאהוב את המנה הזו, אבל בעצם, גם אם לא תאהבו אותה יש סיכוי שהפעם לפחות תבינו למה אחרים אוהבים את סוג הטעם הזה.

עכשיו הגענו אל אחד הדברים הכי מפתיעים שמגיע דווקא ממקום בלתי צפוי לחלוטין – החומוס. במטבח עומדת קדרה של גרגרי חומוס מבושלים, וכשאתם מזמינים מנת חומוס חמאם (19 שקלים), השף שולה מהקדרה גרגירים מועך אותם, מתבל אותם ומגיש לכם מנה חומוס חמה, מנה שדומה לתבשיל הרבה יותר מאשר למנת חומוס קלאסית וצפויה. כשאוכלים חומוס בעולי ציון ההרגשה היא כאילו עד היום שתיתם מיץ תפוזים סינטטי ופתאום אתם נתקלים במיץ תפוזים אמיתי, סחוט מתפוזים אמיתיים. הוספנו גם כבד קצוץ ( 19 שקלים) – כזה שהרגיש כמו מעדן שיצא היישר ממטבחה של סבתא עתירת ניסיון.


אוכל בלקני: לחם עם חציל

השלם גדול מסך חלקיו

השילוב בין טעמי בסיס פשוטים לבין טעמים מוכרים שבאו עם מגע אוהב של שף משובח בתוך האווירה הכול כך מיוחדת במסעדת עולי ציון, בנוסף למוסיקה המשובחת, מביא אותי להיות משוכנע שלא אסתפק בלהמליץ לאחרים להגיע לשם, אלא אחזור לשם שוב בעצמי. וכל זה לפני שהגעתי למנות העיקריות: שרימפס (65 שקלים) שעשוי באופן מדויק ומעודן מאוד, מזכיר איך מנת שרימפס אמורה להיות, טעמנו גם מקלובה ( 55 שקלים) – תבשיל שכבות של אורז עוף וירקות, שזו מנה שמכילה את כל המרכיבים של מנה עממית אך בעלת טעם של מנת שף מתוחכמת.

את הארוחה ליווינו באנסיטה – מוחיטו על בסיס ערק (35 שקלים). למזלי, בדרך הביתה אשתי הייתה זו שאחזה בהגה, כך שיכולתי להפסיק לספור כמה כוסות שתיתי. נראה לי שהבנתם את הרעיון גם בלי שאפרט את מנת השף האורח שטעמנו (והייתה מדהימה), את עוגת הפולנטה עם תרד ופטריות ( 40 שקלים) ומבלי שאספר על קינוח הקרמבל תפוחים (28 שקלים) שהיווה בהחלט סיום הולם לארוחה טעימה.

לסיכום, מסעדת "עולי ציון" היא העולם הקסום שמעבר לארון: "חוץ"לא מרשים שמסתיר פנים עשיר ומקסים. זוהי מסעדה המהווה פרשנות מוצלחת לפתגם "השלם גדול מסכום חלקיו". האווירה במקום טובה לא פחות מהאוכל והתחושה היא של תמורה מלאה למחיר.

דירוג: קומה 9 בתיבת נח.


מסעדת שהיא העולם הקסום שמעבר לארון, כמו בסיפורי נרניה

אכלנו שם: מסעדת עולי ציון, יפו

סגנון: בלקני-יפואי עם דגש בולגרי
איפה: עולי ציון 32, יפו – לא רחוק משוק הפשפשים
כשר: לא
אווירה ועיצוב: נפלא, להעביר ערב בכיף, לא מתאים לפגישה רומנטית
קהל יעד: חבר'ה, משפחות, פגישות. בקיצור: כולם, חוץ מפגישות רומנטיות
מחירים: 65 שקלים למנה עיקרית, ב-200 שקלים לזוג אוכלים הרבה.
מה הולך שם: בצהרים: 12:00-16:00 ארוחת צהריים ופגישות עסקיות; בין ערביים: 16:00-19:00 מקום מפלט לבירה, ונשנושים;
ערב: 19:00-21:30 ארוחת ערב עם מוזיקת רקע.
לעכברי לילה: מ-21:30 חגיגה שמחה של אווירה, אנשים ומוזיקה

לרוץ לשם כי: אווירה מדליקה, טעים, מיוחד ולא פלצני
לוותר כי: הסביבה החיצונית לא משהו
ממליצים? כן, מכל הלב, אנחנו בטוח עוד נחזור לשם…

מתי פתוח? 12:00 בצהריים ועד 02:00 בלילה
טלפון: 03-6034936
נגישות: כן

במשפט אחד: אם אתם הולכים למסעדה גם בגלל האווירה – זה מקום בשבילכם
דירוג נ.א.ה: 9
לדף הפייסבוק של המסעדה