מירי רגב: "בעולם התרבות האנשים קפוצי תחת"

חולצה אן פונטיין, איפור אורטל אלימלך במוצרי מאק, שיער גיא סמואל לסולו. מירי רגב | צילום: עדי אורני
חולצה אן פונטיין, איפור אורטל אלימלך במוצרי מאק, שיער גיא סמואל לסולו. מירי רגב | צילום: עדי אורני

מירי רגב מסכמת את החודש הסוער בחייה עם כניסתה לתפקיד שרת התרבות והספורט. כשהתותחית יורה המוזות שותקות

88 שיתופים | 132 צפיות

חודש קשה, סוחט ומלודרמטי עבר על מירי רגב, שרת התרבות והספורט החדשה. מהשנייה הראשונה שלה בתפקיד התחילה מהומת אלוהים. עוד לפני שזכתה לומר מעל בימת הכנסת, "אני מירי, בתם של פליקס ומרסל חלפון, מתחייבת לשמור אמונים למדינת ישראל", כבר זכתה למטח של ביקורת מצד אמנים. בהמשך המותקפת הפכה למתקיפה, כשהודיעה ש"אם צריך לצנזר – אצנזר" ובכך ירתה את יריית הפתיחה למהומת האלוהים שהגיעה אחריה.

מירי, ככה מתחילים תפקיד חדש?

"ידעתי למה אני לא רוצה לקחת את התפקיד הזה. ידעתי שאני הולכת לעבוד בשביל אנשים כפויי טובה. זה פשוט מדהים ההבדל בין עולם התרבות לעולם הספורט. עולם הספורט קיבל אותי באהבה, בחיבוקים. ובעולם התרבות אנשים קפוצי תחת, צבועים, תככנים, כפויי טובה. לא היה לי בא לעבוד בשביל כפויי טובה, אבל זה כנראה השיעור שהקדוש ברוך הוא קבע לי".

פספסתי את הלך הרוח הרוחני. מה בדיוק השיעור?

"אם הייתי שרת הרווחה, שם יש אנשים שיודעים להוקיר. הם יגידו לי: 'תודה, מירי. כפרה, מירי', גם אם המאמצים שלי לא צלחו. יש הכרת הטוב. בעולם התרבות אין הכרת הטוב. אני אומרת רבאק, אני מכירה את עצמי. הרי באתי להזיז הרים. המאבק הראשון שלי יהיה על הגדלת תקציב התרבות, ואני אומרת, בשביל מי אני הולכת לעבוד? אבל זה כנראה השיעור, לעבוד בשביל אנשים שלא אוהבים אותי. יודעת מה, יש פה עוד דבר, אחרי כל העניינים, אני מבינה שיש לי פה שליחות. לעשות קצת סדר. אני אעשה חלוקת משאבים צודקת. החלוקה לא השתנתה במשך עשרות שנים ועכשיו היא תשתנה. יש מפת עדיפות לאומית שתומכת בפריפריות. למה שלא נחליט שנתמוך אך ורק בפריפריות? זה חברתי, זה נכון, ויש שם מגזר יהודי ולא יהודי".

זה איום, כבוד השרה?

"לא אמרתי שאני אעשה את זה, אבל זו אופציה. לממשלה נבחרת יש הזכות לבחון מחדש את הקריטריונים ולהחליט איך היא מחלקת את משאבי התרבות. אני יכולה לקבל החלטה ולקבוע קריטריונים חדשים בשיתוף נציגי מוסדות תרבות וזה בגי"צ. כל מה שאעשה יהיה הכי שקוף, הרי אני יודעת שאני בנאדם שאי אפשר להתעלם ממנו, וכל החלטה שלא אקבל, יהיה צד שייקח אותי לבג"צ. אבל יש אמת שאני לא אטאטא. אני אשקול מחדש את כל התמיכות לקולנוע ולתיאטרון, של אותם מקומות ויוצרים שהמדינה לא חשובה להם. ואם המדינה לא חשובה להם אז המדינה גם לא צריכה לממן אותם. אני אומרת לאמנים שהדעה שלהם לא יותר חזקה מהדעה שלי. גם לי יש זכות להביע את עמדתי".

"השיעור שהקדוש ברוך הוא קבע לי". מירי רגב | צילום: הדס פרטוש, פלאש 90
"השיעור שהקדוש ברוך הוא קבע לי". מירי רגב | צילום: הדס פרטוש, פלאש 90

איך הייתה שנת הלילה שלך בחודש הזה?

"מצוין. את אל תעשי לי בלאגן עם השינה", רגב עוקצת. "אני מאוזנת והולכת עם האמת והיושר שלי. המצפון שלי נקי ואני שלמה עם מה שהיה. לא רציתי שככה זה ייראה, אבל היה עניין להגיד את האמת. אין לי על מה להצטער. היה צריך לשים גבולות. כשהכללים ברורים, הכל טוב. את יודעת מה, זה שאני אומרת מראש את עמדתי זה טוב גם ליוצרים שעכשיו בדיוק כותבים תסריטים ומחזות, שיידעו מראש על מה הם יקבלו תמיכה ועל מה לא.

"איך אמר לי יו"ר איגוד השחקנים, אוהד קנולר בפגישה עם ארגוני היוצרים? 'מירי, תראי, אני כותב תסריט כבר שנתיים ואני רוצה לדעת מה מותר ומה אסור.' אמרתי לו, 'תוך חודש אתה תדע בדיוק מה מותר ומה אסור'".

את רצינית?! אנשים עושים אמנות, הם לא צוערים בשירות המדינה.

"שייעשו, אני לא אממן. המחנה הציבורי הרחב איתי, הם רוצים שאשמור על הקונצנזוס של מדינת ישראל. אני לא מתעסקת עם שחקנים, אני מתעסקת עם מוסדות. מוסד שלא יופיע מעבר לקו הירוק, לא יקבל ממני תמיכה, נקודה. שחקנים יכולים לבקש החלפה. למרות שאני לא אוהבת את זה. ברמת מירי רגב, ברמה האישית, זו תקלה. כשאני הייתי בצבא לא רציתי לעשות את ההתנתקות, אבל יש מדינה שקובעת".

ביקשת 100 ימים של חסד, אבל את לא לקחת יום אחד של להקשיב וללמוד לפני שאת נכנסת למערכה

"האירועים קרו. מה לעשות, להכניס את הראש מתחת לשמיכה? אם יש אירועים, צריך לטפל בהם. זה כמו שהצבא מכין את עצמו למלחמה ויש אירוע עם החיזבאללה, אז מה הצבא יגיד, 'סליחה חיזבאללה, אבל אני בדיוק לומד'?".

הקבלה מעניינת. מה אומר ראש הממשלה על כל הבלאגן שחוללת?

"הוא מאוד מרוצה ממני. הממשלה הזו זו לא ממשלה שמתנצלת, כמו שהיה בעבר. זו ממשלה שנלחמה בעניין של פיפ"א ושל אורנג' העולמית. אנחנו נלחמים בחרמות ובדה לגיטימציה בעולם ונילחם גם בדה לגיטימציה ובחרמות מבית".

(צילום ועריכת וידאו: בת גולן)

המשך הכתבה יופיע בגיליון 'את' שיגיע לדוכנים ויופץ למנויים ב-1 ביולי