כשהקטן לובש פראדה

ברברי, קולקציית סתיו 2014. צילום: יח"צ
ברברי, קולקציית סתיו 2014. צילום: יח"צ

מהפכה שקטה בשוק בגדי הילדים גורמת לפו הדוב לפרוש לפנסיה ושולחת זאטוטים לגן עם סטייל מעולם המבוגרים - בגדים שחורים או מנומרים, עשויים קשמיר או מעוטרי גולגולות. כך עברה אופנת הקטנים למגרש של הגדולים

88 שיתופים | 132 צפיות

“ ילדים מתבגרים מהר יותר היום“, אומרת הקלישאה השגורה זה יותר מעשור, אבל בשנים האחרונות נראה שזו הופכת למדויקת יותר. עם סמארטפון ביד וחשבונות פייסבוק שפעילים מינקות, ימי התום הופכים לקצרים ודחוסים יותר, מושפעים מהמציאות הווירטואלית ומהמציאות הממשית. אפילו סממנים מסורתיים מוכרים כמו תמונת המחזור השנתית של הגן, שמתויקת באלבומים הישנים של כולנו למזכרת, משתנים. התמונה הפכה לא רק לדיגיטלית אלא גם התוכן שלה השתנה. במקום קבוצות של זאטוטים לבושים בצבעי הגלידה והדוגמאות הנאיביות המקובלות, יותר ויותר מחניכי הגן מופעים בדיוקנאות הקולקטיביים הללו בגוונים לא ילדותיים בעליל של שחור ואפור, חלק מהטי שירטס שלהם מציגות לראווה דפוסים של ברווז משוטן או של גולגולת מאוירת.

כמו טרנדים אופנתיים ותרבותיים רבים, גם המגמה הזו שמבגרת את בגדי הילדים בשלב מוקדם יחסית היא בינלאומית. בתי יוקרה כדוגמת ברברי וגוצ'י מציעים כבר שנים ארוכות גרסאות מיני מי של הקולקציות המוכנות ללבישה שהם מציעים לגברים ונשים, מאותם בדים אקסקלוסיביים, גזרות מכווצות והדפסים, עם אותו תג מחיר מרובה ספרות שמוצמד לגרסאות המקור. בישראל אפשר אמנם להשיג את בגדי הילדים בכיכר המדינה, אבל היכולת הכלכלית להלביש את הקטנים בקשמיר היא פריבילגיה השמורה למעטים.

nununu. צילום: מכס הוכשטיין
nununu. צילום: מכס הוכשטיין

אל מול ההוט קוטור לילדים אפשר למצוא היצע שמרני למדי של הרשתות המהירות, שעדיין לא הספיקו להדביק את קצב הדרישה ל“משהו מיוחד“ עבור פלח השוק הזה. לצדן צצות בעת האחרונה יוזמות מקוריות של בעלי בוטיקים, מעצבים וקניינים ששואפים להציע לילדים אופנת קז'ואל קולית ללא גיל.

את הדרך לשלל החנויות והמעצבים החדשים בתחום פרצו טלי מילכברג ואיריס אדלר, שהחלו לייצר לפני כשש שנים בגדי ילדים עם גישת סטריט מכוסחת, שכוללת צבעוניות קודרת, דפוסי גולגולות וכיתובים שמאפיינים טי שירטס של רוק סטארס יותר מחברים קבועים בג'ימבורי. המותג שהחל את דרכו כבלאקשיפ ועבר מיתוג מחודש תחת השם Nununu זכה להצלחה בינלאומית חסרת תקדים לא רק בהשוואה לשוק הילדים אלא ביחס לכל חברת אופנה ישראלית עצמאית הפועלת עם הפנים לחו“ל. כיום נמכר המותג בחנויות היוקרה המובילות בעולם כגון בארניס ניו יורק ומלביש את התינוקות המפורסמים בתבל, כמו הבת של ג׳יי זי וביונסה.

בגדי ים של nununu. צילום: מקס הוכשטיין
בגדי ים של nununu. צילום: מקס הוכשטיין

הילד הכי מיוחד בגן

רבים מבעלי הבוטיקים החדשים שצצו בארץ מסמנים את הבגדים של Nununu לא רק כבסט סלרים, אלא כמשני חשיבה מעוררי השראה. “כולם מנסים לצאת מהשבלונה של ורוד ותכלת, יש אצלנו הרבה שחור מכיוון שזה זוכה לביקוש“, מעידה אורלי אביטל בעלת הבוטיק קרליטוס שהתמקם לפני ארבעה חודשים ברחוב דיזנגוף בתל אביב. “בעבר אף אחד לא חשב להלביש ניו בורן בבגד גוף עם דפוס של שודד ים והיום הורים מוצאים את זה מדליק“. המעבר לבגדי ילדים שאותו עשתה אביטל במקביל לשימור בוטיק בגדי הנשים שקיים ברחוב זה שמונה שנים, התגבש, כמו עבור מרואיינים רבים לכתבה, בעקבות האימהוּת. “מעולם לא חשבתי לעבור לתחום עד שנולד הבן שלי. חיפשתי עבורו בגדים מגניבים ולא הצלחתי למצוא בשום מקום, הגעתי למצב הזה שאני שומעת עליו שוב ושוב מלקוחות של להיתקע אחרי הברית עם מאות שקלים בזיכויים של בגדי רשתות שלא רציתי בהם".

חנות הבוטיק ארביטמנ'ס במרכז ויצמן בתל אביב התרכזה עד לפני שנתיים במוצרי עיצוב, עד שחוותה פריחה ילדותית מאוחרת. היום מתמקד הבוטיק בעיקר בתחומי ההלבשה והאבזור של ילדים ובקרוב ייפתח סניף נוסף בשרונה. “לפני כשנתיים עשינו שינוי אסטרטגיה מוחלט. מחנות עיצוב ולייף סטייל גרידא החלטנו לעשות פנייה ברורה לתחום הילדים“, מספר הבעלים בני ארביטמן. “זה הגיע בעיקר מהלקוחות שלנו – פעם הם היו באים לקנות אצלנו כרווקות ורווקים, לאחר מכן הגיעו לקנות למרחב של הבית הזוגי החדש, וכשהגיעו הילדים הם הסתובבו ברחבי החנות וניסו בכוח למצוא מוצרים וקישוטים שיכולים להתאים גם, אבל לא רק, למרחב שלהם. כשהתחלנו להביא מוצרי עיצוב שמתאימים גם לילדים, החלה גם דרישה עזה לאביזרים ולבגדים של ילדים שיש בהם הומור מסוים – עד כדי כך שהתחלנו קו בית משלנו בחנות. הלקוחות מגיעים לא רק מתל אביב והערים השכנות לה, אלא מכל רחבי הארץ. הבקשה שלהם היא זהה – לבדל את הילד משאר החברים בגן“.

גוצ'י. צילום: יח"צ
גוצ'י. צילום: יח"צ

אותו הפריט לכל המשפחה

מול השאלה “מי הוא בכלל הצרכן – ההורה או הילד?“ בעלי הבוטיקים חצויים בעמדתם. “הצבעים המובילים אצלנו הם שחור, לבן ואפור, והאמת היא שאני לא משוכנע לחלוטין שהילדים בבסיס שלהם אוהבים שחור, במיוחד בגילאים המוקדמים. זה משהו שההורים מרגילים אליו ועושים את הבחירה“, מודה ארביטמן. אביטל לעומתו מצליחה לשים את האצבע על השלב שבו העניין הפך למשותף. “מגיל 3 ומעלה ניתן לראות עניין הולך וגובר של בנות, שמטבע הדברים חשופות היום יותר לאופנה דרך העולם שעוטף אותן, החברות בגן וכמובן אימא. אבל יש הרבה אימהות לא אופנתיות שמגיעות עם הילדים לפי דרישה שלהם, או רוצות להשקיע בהם אפילו יותר מאשר בעצמן“.

מה שמצליח לעורר התרגשות ורצון בהתחדשות אצל הורים וילדים כאחד הוא באופן לא מפתיע היכולת של הבגדים להפוך למדים משפחתיים שמגדירים את המשפחה כיחידה אחת. “המצב שאימא מבקשת לרכוש בגדים מתואמים לה ולבת שלה חוזר כל הזמן. זה הייחוד של שושי ברבי, שמציעה את אותו הפריט לכל המשפחה“, מספרת אביטל על אחד המותגים המצליחים בחנות שלה. ברבי, מעצבת ותיקה העומדת מאחורי המותגים שוגר דדי ופלסטיק דול פתחה לאחרונה את מותג פלסטיק ג'וס לילדים, שהקולקציה הראשונה שלו הושקה לפני פחות מארבעה חודשים וכבר הספיק לייצר עוד שני אוספי המשך בעקבת הדרישה, בעיקר בגלל הרעיון להציע את אותו הפרינט בגזרות שמתאימות לילדים ומבוגרים כאחד. גם אצל ברבי הכניסה לשוק התרחשה בעקבות צורך אישי שלה שהתעורר עם לידת ביתה. "שנים מבקשים ממני לעשות את האופנה שלי בקטן, אבל אף פעם לא הבנתי למה. ואז אחרי הלידה התבהרה לי המצוקה והחלטתי לייצר את בגדי החלומות שהייתי רוצה להלביש בהם את הבת שלי“. בגדי התינוקות החלומיים של ברבי הם לא בהכרח כוס השוקו של כל משפחה. הדפוסים שלה הם רועשים ונועזים ובניגוד למותגי אופנת ילדים מקבילים בז'אנר, שבוחרים להימנע במכוון מכל צבע ושומרים על פלטה ניטרלית, ברבי משלבת לצד שחור מרדני גם צבעים כמו אדום לוהט וורוד זרחני. נוסף ל“קטע“ העיצובי בדי הג'רזי נסרגו מכותנה אורגנית, ההדפסה מבוססת צבעי מים אקולוגיים והתיק־תקים נטולי עופרת.

מתוך קולקציית הגמר של עינב דלבה. צילום: דודי חסון
מתוך קולקציית הגמר של עינב דלבה. צילום: דודי חסון

המגמות החדשות בתחום בגדי הילדים לא נעצרות ברחוב והן הצליחו לטפס ולהגיע עד האקדמיה. בתצוגת הגמר של שנקר שהתקיימה לפני כשבועיים, אחת הקולקציות שגנבו את ההצגה הייתה של הבוגרת עינב דלבה, שהציגה אופנה לקטנים. דלבה הלכה בעקבות הבוגרת אשתקד רותם לבצלטר, שהייתה הראשונה אי פעם להציג אופנת ילדים על המסלול של בית הספר הגבוה לעיצוב אופנה. “בשנקר יש רק קורס אחד לבגדי ילדים אבל בזמנו לא בחרתי בו. הרצון להתעסק עם הנושא עניין אותי מההתחלה אבל התגבר בעיקר לקראת פרויקט הגמר“, מספרת דלבה. “נקודת המוצא של המחקר שלי הייתה השאלה איך מבוגרים תופסים ילדים היום ובעיקר איך הילדים נתפסים על ידי עצמם“. המחקר ההיסטורי והאישי של דלבה הוליד קולקציה שכאילו נתפרה “כמעט בטעות“ במידות של קטנים. “לפני המאה ה־20 נהגו להלביש ילדים כמו מבוגרים, כמעט לא הייתה הפרדה. היום אנחנו רואים שיבה לרעיון הזה. ילדים גם הופכים היום לאושיות אופנה, בעיני מבוגרים וגם בעיני עצמם“, אומרת דלבה. “אני רציתי בעיקר להסתכל עליהם בגובה העיניים ודווקא כן לשחק עם רעיונות כמו מחויטים נוקשים או שינויי פרופורציות גוף, שמוכּרים בעיקר בעולם האופנה הגבוהה של הנשים והגברים. הופתעתי לטובה מהמעורבות שהייתה לילדים בפרויקט – עבדתי עם שישה דוגמנים צעירים מסוכנות דוגמנות, ובעיקר הבנות הראו מודעות אופנתית גבוהה. זה היה מפתיע לגלות שהילדים של היום מעדיפים שיהיה להם בראש ובראשונה קל ונוח. הם חשופים לאופנה ורוצים יותר. זה יכול להביא בעיצוב למקומות נהדרים. יש הרבה יותר חופש ופחות אילוצים טכניים, ואני מאמינה שהתחום הזה נמצא עוד ממש בחיתוליו“.

עוד סיבוב

Out of play

חנות הבית של המותג שהוקם על ידי זוג הורים, שרית ונועם אמיר. הוא מאייר את ההדפסים, היא בונה ומוציאה לפועל את הגזרות.

סגולה 6 מתחם נגה, יפו. ל-Out of play

אורסון

בגדי יבוא מצרפת לילדות, לילדים ולתינוקות בסגנון שבין השיק של פריז לנינוחות של פרובנס.

קינג ג׳ורג׳ 3 ירושלים. לאורסון  

ימימה

בוטיק שכונתי שמאגד את מיטב מעצבי התינוקות והילדים הפועלים בישראל.

בזל 34 תל אביב. לימימה

לילה

בגדי ילדים חדשים בסגנון וינטג׳י בעיצובה של שושנה ראובן, שגם מציע שירות של עיצוב ותפירה בהתאמה אישית.

סוקולוב 98 חולון

Peanuts

חנות ילדים מרשפון שעברה למרחב הווירטואלי, ולעתים חוזרת למרחב הפיזי עם חנויות פופ אפ במקומות כמו בית בנמל וכפר אז״ר.

peanuts.co.il

Milka7

״בוטיק טבעי״ המתמחה בבגדי ילדים ותינוקות מבדים אורגניים וכל האביזרים שצריך מסביב בגישה ידידותית לסביבה.

פעמי אביב 23 גבעת ח״ן. ל-Mika7

תותי

כל מה שהיולדת, התינוקות והילדים שגדלים יכולים לדרוש תחת קורת גג אחת, עם מחלקת ביגוד והנעלה צבעונית.

הפרחים 17 רשפון. לתותי