כשההייטק פגש את ההום-סטיילינג
בחברת הרמוניק וידאו סיסטמס השקיעו הרבה ביצירת סביבת עבודה נעימה ומפנקת, אווירה ירוקה ופינות לא פורמליות שמעודדות ספונטניות ויצירתיות. עיצוב במחשבה תחילה
מיקום אזור התעשייה קיסריה
בעלים חברת הרמוניק וידאו סיסטמס
אדריכלות ועיצוב פנים סתר אדריכלים
מתכננת אחראית אלינור השלום
קהל היעד עובדי החברה ולקוחות
למה התכוון המעצב "ליצור סביבת עבודה מיטבית המקיימת ומחזקת שיתופי פעולה בין יחידים וצוותים, ובה בעת מאפשרת פרטיות".
קונספט
הרמוניק וידאו סיסטמס היא חברה בינלאומית שעוסקת בפיתוח וייצור מערכות וידיאו דיגיטלי וניהול רשתות, ובסיסה בראש העין. בפרויקט התבקש משרד האדריכלים למזג שתי קבוצות מתוך החברה ולחבר אותן באזור התעשייה בקיסריה. "מנהלי החברה רצו משרדים מעוצבים שיפצו את העובדים על המרחק מבסיס האם. הם ביקשו שנעצב משרדים כיפיים שהעובדים יוכלו להתגאות בהם", מספר אדריכל מיכי סתר. שטח הפרויקט כ־3,000 מ"ר המחולקים על פני שני בניינים: האחד בן קומה אחת והשני בן שתי קומות. כ־250 איש עובדים במשרדים הכוללים אזורי עבודה, מעבדות וקפטריות.
מוטיבים עיצוביים
הפרוגרמה שהגדירה אופן ספייס עם מקום לפרטיות תורגמה למקבצי שולחנות עבודה המיועדים לשלושה־ארבעה עובדים. ארוניות תוכננו כדי ליצור לכל עובד סביבת עבודה בפרטיות חלקית, ואזורי הישיבות נמצאים בין המעבר הציבורי לאזורי העבודה הפרטיים.
"העובדים אף פעם לא יושבים בחלל שפתוח לאזור הציבורי ותמיד יש משהו שמייצר פרטיות. עשינו מאמצים בתכנון כך שעמדות העבודה יהיו מאחורי חדרי ישיבות, מחיצות אקוסטיות קלות או ארוניות. אקוסטית כולם יושבים בחלל אחד אבל ויזואלית יש סוג של פרטיות", אומר סתר.
התכנון מאפשר זרימה נוחה וטבעית בין הפונקציות השונות, בהן חדרי ישיבות גדולים המיועדים לפגישות פורמליות וחדרי ישיבות קטנים ולא פורמליים. האחרונים תוכננו כחדרים "מרחפים" המנותקים מהתקרה הקיימת כדי לאפשר פרטיות.
תאים פתוחים תוכננו כדי ליצור מרחב לפגישות ספונטניות באווירה נינוחה. "בחברות הייטק היום אחד האתגרים הוא לייצר מקומות מפגש. הפגישות הלא פורמליות נחשבות ליעילות מאוד, לא כמו פעם שהכל נראה בזבוז זמן אם לא יושבים ליד שולחן. אנחנו מנסים לייצר מקומות מפגש באזורים שונים במשרד ומגייסים יצירתיות רבה כדי לגרום לפינות הישיבה האלו להיות מעניינות ומיוחדות", הוא מסביר.
בכל אזור נבחר על ידי העובדים נושא שקיבל ביטוי בעיצוב, בגרפיקה ובשמות החדרים. את פלטת הגוונים התעשייתית שוברים צמחייה ירוקה, גוני צהוב ותכלת עזים ואיורי גלשנים ומוטיבים מעולם הים שנבחרו בהשראת אחד המנהלים שנוהג לגלוש וגם מעצם המיקום בקיסריה.
תקרה חשופה מרושתת בצינורות מתכת מנצלת את הנתונים ההתחלתיים של המבנה, שיועד במקור לתעשייה. "הרמוניק וידאו סיסטמס היא חברה שמחפשת יצירתיות וחדשנות, ולכן לדינמיקה של המערכות הגלויות יש יתרון לעומת תקרה אקוסטית חלקה חדגונית ומשעממת. בצורה כזו נהנים מגובה החלל ומקבלים כתוספת מראה שהוא בין תעשייתי לבין טכני. זהו אלמנט יצירתי שמוסיף השראה ותמיד עדיפה תקרה חשופה על פני תקרה אקוסטית", אומר סתר.
הקפטריות וחדר האוכל המשותף שוברים את הקונספציה המיושנת של חדר אוכל ומעוצבים כבית קפה או מסעדה. סתר מגדיר את נקודת המפנה במשרדי חברת גוגל שאזורי האכילה בהם הם מסעדות לכל דבר. "מאז שתכננו את משרדי גוגל החשיבה השתנתה אצלנו וגם בשוק משרדי ההייטק בארץ. במקום חדרי אוכל יש כיום מסעדות. פעם היו מתכננים מטבחונים והיום אלה בתי קפה לכל דבר, שהיו יכולים לפעול בכל מקום בעיר וברמה מכובדת", הוא מסכם. אזורים אלה נתפסים גם כן כמקומות מפגש משמעותיים ולכן תשומת לב רבה הוקדשה לעיצובם. גופי תאורה מעוצבים, טקסטילים, אלמנטים מתועשים וגרפיקה יוצרים אווירה נינוחה המעודדת שיחה ויצירתיות.
דבר המערכת
חברות הייטק הן כיום הגביע הקדוש של עיצוב חללי עבודה, ומשרדי הרמוניק בהחלט מתאימים להגדרה. רווחת העובדים וגיוס העיצוב לטובתם מורגשים בכל פינה, החל משולחנות העבודה ועד הקפטריות. אזורי המפגש הפורמליים והלא פורמליים מעודדים שיתוף פעולה והחלפת דעות מתוך הבנה שיצירתיות ותפוקה אינם מוגבלים בלעדית לשולחן העבודה. הצבעוניות העזה והגרפיקה המקושרת לפעילות פנאי ויעדי נופש בחו"ל מייצרות אווירה קלילה שהופכת את השהייה במשרד למהנה יותר.
הרמוניק וידאו סיסטמס, אלון התבור 19 קיסריה, 6245100־04