כל מה שרציתם לדעת על יינות כרם יחידני

צילום: יח"צ
צילום: יח"צ

למה יש יינות שלשמם מצורף שם הכרם בו גדלו הענבים ומה תנאי הגידול האידאלים שיולידו יין משובח? כל מה שעומד מאחורי המושג "כרם יחידני", בשיתוף יקבי כרמל

88 שיתופים | 132 צפיות

 

יינות הכרם היחידני הם יינות שהענבים שלהם נבצרו מכרם יחיד המניב באופן עקבי ענבים באיכות גבוהה במיוחד. יינות אלו מבטאים את התכונות והאופי יוצא הדופן של הכרם. הכרמים זוכים לטיפוח ייחודי ומעקב צמוד שתורם למימוש הפוטנציאל הגלום בהם. ביקב, תהליך הפקת היינות הוא תהליך מוקפד מאוד המשלב בין הסטנדרטים הגבוהים ביותר בייצור היין תוך שמירה על זהות חלקות הכרם.

לא קל לייצר יין טוב. מאחורי כל בקבוק שאנחנו פותחים יש סיפור ארוך ומורכב, והסיפור הזה מתחיל בכרם ובסך כל המרכיבים הסביבתיים המהווים את בית הגידול של גפן היין. גובה ושיפוע הכרם, איכות הקרקע, ניקוזה, זווית השטח לכיוון השמש, איכות המים ותנאי האקלים. קשר אמיתי וארוך טווח עם האדמה והכרת הטרואר המיוחד של כל כרם, המאפשר למצות את המיטב מהכרמים.

צילום: יח"צ
צילום: יח"צ

 

הסינרגיה בין שטח מסוים לזן ענבים שגדל בו היטב, היא זו שהתחילה את תהליך זיהוי הכרמים המיוחדים עוד לפני מאות ואלפי שנים. המילה הצרפתית שמסכמת את כל ההשפעות, התנאים והייחודיות שיוצרים חותם על הענבים והיין נקראת טרואר. לצרפתים (וגם לאיטלקים ולספרדים) יש כללים מאוד נוקשים לייצור יין, והם מחלקים את הכרמים לפי איכות ונותנים להם דירוג.

בארץ, כבר לפני 16 שנה החלו יקבים בישראל לשים את הכרם בחזית. ראשונים לעשות זאת היו יקבי כרמל, שהשיקו יין מענבי קברנה סוביניון מכרם יחידני שממוקם ברמת ערד. היין זכה לתשואות רבות, והחל את גל היינות מכרמים יחידניים.

כרם קאיומי

יינות הכרם היחידני ביקבי כרמל המשיכו להתפתח ולתפוס צורה, והיום משווקים בסדרה הגבוהה של היקב. את אחת הזכיות ההיסטוריות של יין ישראלי בתחרות יין בינלאומית קטף יין מהסדרה: שיראז מכרם קאיומי, שנבצר בשנת 2006. היין זכה בשנת 2010 בגביע הבינלאומי בתחרות של מגזין היין הנחשב Decanter, וזה מקביל לכך  שסרט ישראלי יזכה באוסקר. היין גבר על מאות יינות אחרים מיקבים גדולים ומובילים מכל העולם.

כשנוסעים על הכביש שבין מושב מירון לקדיתא שבגליל העליון, חולפים ליד הכרם שהביא לישראל את הכבוד העולמי הזה. גובהו 750 מטר מעל פני הים, והאקלים בו קר יחסית לאורך השנה, ואפילו נהנה משלג בימי החורף. בכרם הזה צומחים שני זני ענבים שנכנסים בעקביות ליינות הכרם היחידני של יקבי כרמל. הזן האדום הוא שיראז והזן הלבן – ריזלינג.

צילום: יח"צ
צילום: יח"צ

 

בחנויות היין תפגשו את השיראז (זן ענבים אוסטרלי ששורשיו נטועים בעמק הרון בצרפת) האחרון שהשיק היקב, והוא מבציר 2012. הענבים שהפכו ליין הזה קיבלו טיפול מיוחד בזמן צמיחתם. בדרך לבקבוק היין בילה 15 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי, והוא מאופיין בטעמים וריחות של פירות יער, ניחוחות מתובלנים והרבה אופי, שהולך מצוין עם תבשילי טלה ותבשילי בשר עשירים.

הריזלינג מכרם קאיומי (זן ענבים גרמני, שמתקשה לרוב לגדול באקלים הים תיכוני החם) הוא מבציר 2015. את הריזלינג כדאי להגיש קר, אחרי ששמתם אותו לילה מראש במקרר, לצד מנות דג עדינות, וזאת מכיוון שליין יש חמיצות נעימה וטעמים פירותיים שמלווים אותם היטב.

צילום: יח"צ
צילום: יח"צ

 

כרם אדמון

כרם נוסף שמפיק יינות שראויים להיכלל בסדרה הוא כרם אדמון, גם הוא בגליל העליון, בסמוך למושב ונחל דלתון. כרם זה ממוקם בגובה 770 מטר ונהנה מאקלים קר ומאדמת טרה רוסה אדמדמה, שהמינרלים שהיא מכילה תורמים לייחוד של הענבים.

השנה מושקים שלושה יינות מכרם זה. הראשון הוא מזן שנכנס לראשונה לסדרה, זן המלבק – זן צרפתי במקור ומאוד אהוב בארגנטינה. יינות שמופקים מזן זה נוטים להיות קלים יותר בחך מאלו של זנים כמו קברנה סוביניון ומרלו. המלבק מבציר 2013 מכרם אדמון בילה 15 חודשים בחביות עץ, וכשטועמים אותו מרגישים טעמים פירותיים של שזיף ופטל, וניחוחות מתובלנים. יין שילווה היטב מנות בשר ציד וגבינות צאן קשות.

יין אדום נוסף שהגיע מהכרם השנה הוא קברנה סוביניון אדמון 2013. ליקבי כרמל יש מספר כרמים שמניבים קברנה סוביניון איכותי (קאיומי, סומקה ואדמון), וכל שנה נבחר הטוב מבין השלושה להיכנס לסדרה.
גם יין זה בילה 15 חודשים בחביות עץ בדרך לבקבוק. התוצאה היא, יין עם בשומת מורכבת של פירות אדומים, טבק, ומנטה, גוף מלא, טעם פירותי עשיר וסיומת ארוכה ומאוזנת. יין שילווה היטב מנות בשר עשירות.

היין הלבן מכרם אדמון הוא שרדונה מבציר 2014. יין מלא המתאפיין בבשומת של פירות לבנים בשלים, עם סיומת ארוכה ומאוזנת, שילווה היטב מנות דגים וגם מנות בשר קלות.

צילום: יח"צ
צילום: יח"צ
צילום: יח"צ
צילום: יח"צ