כל הבדיקות כולן

ישראל היא בין המדינות המובילות בעולם במספר בדיקות ההיריון. האם כולן באמת נחוצות? ומתי אפשר לבצע אותן?

88 שיתופים | 132 צפיות

במדד החרדות של האוכלוסייה, ישראל נמצאת במקום די גבוה בין מדינות העולם. הוסיפו לכך גם את השאיפה המסורתית של כל אם יהודייה להביא ילד בריא לעולם, ותבינו מדוע ישראל היא בין המדינות המובילות במספר בדיקות ההיריון.

ריבוי הבדיקות אמור לצמצם למינימום את הסיכוי להיריון לא תקין, אולם קשה שלא לתהות אם אנו באמת זקוקים לכולן או שאפשר לוותר על חלקן. מלבד זאת, יש גם בדיקות הטומנות בחובן סיכונים שיש לקחת בחשבון.

ד"ר מיכל שמחן, מנהלת המרפאה להיריון בסיכון גבוה בבית החולים "שיבא", תל השומר מסבירה, "יש בדיקות היריון המוצעות לאישה כחלק ממעקב ההיריון, במסגרת סל הבריאות, והן אולטרה סאונד בטרימסטר הראשון, בדיקת סקר ביוכימי (חלבון עוברי), סקירת מערכות, בדיקת סקר לגילוי סוכרת היריון ובדיקת אולטרה סאונד."

"כמו כן, יש בדיקות שההתוויה שלהן היא לאוכלוסיות יותר ספציפיות. למשל, דיקור מי שפיר לנשים מעל גיל 35, או בדיקות לגילוי מומים ומחלות גנטיות לנשים הנמצאות בסיכון. מי שאינה נמצאת בקבוצת הסיכון ובכל זאת מעוניינת לבצע אותן, תיאלץ להיפרד מסכומי כסף לא מבוטלים."

בדיקות שאפשר לבצע מלפני ההיריון ועד השבוע ה-16

  • טיי זקס: הבדיקה מיועדת בעיקר לזוגות ממוצא אשכנזי (גם אם זהו מוצאו של אחד מבני הזוג).
  • נשאות למחלות גנטיות נוספות: בדיקות דם למחלות גנטיות שנעשות לאם ו/או לאב. למשל תסמונת ה-X השביר (אחת הצורות השכיחות של פיגור שכלי), מחלת הסיסטיק פיברוזיס (מחלה תורשתית חמורה הפוגעת בתפקוד הריאות והלב), מחלת קנבן, מחלת גושה, תסמונת בלום, אנמיה על שם פנקוני ועוד.

בדיקות שאפשר לעבור בין השבוע ה-7 ל-12

  • אולטרה סאונד: הבדיקה הראשונה, שבה אפשר לראות את דופק העובר ואת מספר שקי ההיריון. הבדיקה נעשית בין השבוע 12-7 ומועדה נקבע בהתאם להמלצת הרופא.
  • CVS סיסי שליה: הבדיקה נעשית בין השבוע ה-10 ל-12 ודומה לבדיקת מי שפיר. הבדיקה מאפשרת תשובה מהירה אם נמצאה בעיה, אבל הסיכוי להפלה בה גבוה יותר מבדיקת מי שפיר. בבדיקה לא נבדקת רמת חלבון עוברי, ולכן במקרים נדירים האישה תיאלץ לבצע בדיקת מי שפיר גם אם ביצעה קודם לכן בדיקת CVS סיסי שליה. "בדיקה זו מתאימה לנשים שמעוניינות לדעת בהקדם אם קיימת בעיה כרומוזומלית, אך יש מקרים שבהם התוצאות לא ברורות ואז יש צורך בביצוע מי שפיר", אומרת ד"ר שמחן.

בדיקות שאפשר לעבור בין השבוע ה-11 ל-28

  • שקיפות עורפית באולטרה סאונד: מועד הבדיקה הוא בשבוע 13-11 להיריון. הבדיקה מאפשרת ניבוי סטטיסטי לאפשרות שהעובר לוקה בתסמונת דאון. היא מומלצת מאוד במקרים של היריון מרובה עוברים, שבו בדיקת התבחין המשולש אינה יעילה.
  • גילוי סוכרת היריון: בדיקת סקר לגילוי סוכרת מתבצעת בין השבוע ה-24 ל-28.
  • חיסון לנוגדני Rh: מתבצעת משבוע ה-28 ואילך. החיסון מיועד לנשים בעלות סוג דם Rh שלילי, לאחר שבדיקת סקר נוגדנים נמצאת שלילית.
  • סקר טרימסטר PAPP-A: מתבצע בשבוע 13-11 להיריון. בדיקת דם זו מצטרפת לבדיקת שקיפות עורפית. צירוף שתי הבדיקות נותן סיכוי סטטיסטי לגילוי כ-80% ממקרי תסמונת הדאון.
  • סריקת מערכות מוקדמת מורחבת: מתבצעת בשבוע 16-14 על ידי רופא מומחה לאולטרה סאונד. יתרונה של הבדיקה מתבטא במקרים של גילוי מום קשה, הדורש הפסקת היריון, כשאפשר לסיים את ההיריון בגרידה, ולא בלידה מוקדמת. לעתים מתגלים בבדיקה סימנים שבגללם יומלץ לאישה לבצע בדיקת מי שפיר, גם אם הגיל אינו דורש זאת, וגם אם לא תכננה זאת. בסריקה זו ניתן לגלות כ-90% מהמומים הניתנים לגילוי בסריקה המאוחרת.
  • תבחין משולש: בדיקת דם המתבצעת בשבוע 18-17 להיריון. הבדיקה נקראת גם (בטעות) בדיקת חלבון עוברי, ומיועדת לעזור לאישה להחליט אם לבצע בדיקת מי שפיר. היא נותנת סיכון סטטיסטי לאפשרות של קיום עובר עם תסמונת דאון ו/או עובר עם מום פתוח בעמוד השדרה.
  • דיקור מי שפיר: בדיקה המתבצעת בשבוע 20-16 וניתנת בחינם לנשים שגילן בתחילת ההיריון הוא 35, וכן לנשים שיש להן סיבה רפואית מוצדקת לביצועה. מי שמעוניינת, יכולה לבצע את הבדיקה באופן פרטי. הסיכון להפלה בעקבות הבדיקה הוא 1:200-1:100. הבדיקה שוללת ב-100% בעיות כרומוזומליות כגון תסמונת דאון, אך גם היא אינה מסוגלת לשלול את כל התסמונות המולדות.
  • סריקת מערכות מורחבת: רופא מומחה לאולטרה סאונד עורך את הבדיקה בין השבוע ה-20 ל-24. הבדיקה סורקת את כל איברי העובר כדי לוודא שלא חלו שינויים בהתפתחותו מאז הבדיקה המוקדמת.

בדיקות שאפשר לעבור בין השבוע ה-30 ל-40

  • מעקב גדילה: בדיקת אולטרה סאונד המתבצעת בין השבוע ה-30 ל-40, לפי המלצת הרופא ובה מעריכים את צמיחת העובר, מצג העובר ומיקום השליה לקראת הלידה.

הכתבה התפרסמה במדריך הריון 2011 של מגזין הורים וילדים