יפעת שאשא ביטון: "שמעתי אמירות סקסיסטיות ואמירות גועליות מנבחרי ציבור"

יפעת שאשא ביטון | צילום מאיר כהן, סטיילינג לירון שמעוני, חליפה זארה, תכשיטים אוסף פרטי
יפעת שאשא ביטון | צילום מאיר כהן, סטיילינג לירון שמעוני, חליפה זארה, תכשיטים אוסף פרטי

"כדי להיות ראש ממשלה צריך להכיר את החיים עצמם ולהתמודד עם מערכת החינוך, גידול ילדים, קניות בסופר ולקיחת משכנתה". יפעת שאשא ביטון, מספר 2 ממפלגת תקווה חדשה, מקווה לשינוי

88 שיתופים | 132 צפיות

איך זה שמאז גולדה מאיר לא הייתה כאן ראשת ממשלה?
"לא הייתה כאן עוד ראשת ממשלה כי הפוליטיקה הישראלית גברית מאוד. העובדה שהצבא, שהוא סוכן הניידות המוביל בחברה הישראלית, עדיין רובו ככולו גברי, היא גם חלק בכך. אבל אנחנו נמצאים בתחילת שינוי. יש הבנה שיש מקום ליותר נשים, גם בפוליטיקה. בשנים האחרונות חלה התקדמות משמעותית בנושא של שוויון מגדרי, אבל יש עוד כברת דרך. אנחנו רואים יותר ויותר נשים בעמדות מפתח במגזר העסקי, ואפילו בתקשורת רואים יותר נשים מגישות בפריים טיים. אני מקווה שהמגמה הזאת תבוא לידי ביטוי גם בזירה הפוליטית. זוהי זירה שלא מתלהבים להצטרף אליה בלי קשר למגדר, בגלל מה שמאפיין אותה, במיוחד בשנים האחרונות. אני מקווה שנצליח להביא לשינוי בעניין, מה שיעודד הצטרפות אליה. אמנם בבחירות לכנסת ה־23 נבחרו 30 נשים, שהן 25 אחוזים מכלל חברי הכנסת הנבחרים – נתון מעודד בהשוואה לעבר, אך זה עדיין לא מספיק".

מה צריך להשתנות בישראל כדי שיום אחד תהיה כאן ראשת ממשלה?
"קודם כל שינוי חשיבה, השיח עדיין בעייתי. אישה נשפטת תמיד יותר בחומרה, קל יותר לזלזל בה. צריך לשנות את זה, ולא לתת מקום לביטויים פוגעניים. כחברה, אנחנו צריכים לשנות את דפוסי החשיבה, ולהבין שנשים מסוגלות ויודעות לקבל הכרעות גורליות, גם בסוגיות ביטחוניות – לעתים אולי אף יותר מגברים. למרות שנשים תופסות נתח הולך וגדל בהנהגה הפוליטית והציבורית, גם ב־2021 רבים מאיתנו עדיין שבויים בתפיסה שגויה ומיושנת, שלפיה הן לא מסוגלות להחליט על מבצע צבאי או לקבל הכרעות לגבי הגרעין האיראני. המושג 'תקרת זכוכית' צריך להיעלם מחיינו. שום תפקיד, בטח בשדה הפוליטי, לא צריך להיות חסום בפני אישה. עצם השיח על תקרת זכוכית, מאפשר לבנות לגדול בתודעה שיש מחסום שהן צריכות לפרוץ אותו. צריך לנפץ את התקרה הזאת בשיח, ושכל אחת תדע שהיא יכולה להשיג כל מה שהיא רוצה. אין כל סיבה שלא תהיה פה ראשת ממשלה נהדרת, ואני מאמינה שהיום הזה לא רחוק".

מהו המכשול העיקרי שעומד כיום בפני פוליטיקאיות בדרך להפוך לראשות ממשלה?
"אני מזהה שני מכשולים עיקריים: האחד, יש עדיין סטיגמות ותפיסות ארכאיות בחברה באשר ליכולתן של נשים להכריע בנושאים בוערים; והשני, גם הנשים לא תמיד מאמינות בעצמן, ולמרבה הצער חלק מהן מאמץ תפיסות שמזמן היו צריכות לחלוף מהעולם. כמו בנושאים רבים, גם כאן זה מתחיל ונגמר בחינוך. עלינו לחנך את בנותינו, מגיל צעיר מאוד, להאמין שהן יכולות להשיג ולהגשים כל דבר שירצו ולבצע כל תפקיד על הצד הטוב ביותר".

מתי הרגשת ששמים לך רגליים במסדרונות הכנסת משום שאת אישה?
"לא הרגשתי ששמים לי רגליים בגלל היותי אישה, ואני לא חושבת במונחים של אישה או גבר כשאני פועלת להגשמת שאיפותיי. אני עושה את מה שאני חושבת שנכון עבורי לעשות".

"כחברה, אנחנו צריכים לשנות את דפוסי החשיבה, ולהבין שנשים מסוגלות ויודעות לקבל הכרעות גורליות, גם בסוגיות ביטחוניות – לעתים אולי אף יותר מגברים"

מהי האמירה הכי מקטינה שקיבלת מפוליטיקאי שאותה לעולם לא תשכחי, ואיך הגבת?
"כנראה האמירה של ראש הממשלה בנימין נתניהו – 'פקה פקה, שאשא שאשא'. היא נועדה להקטין אותי, אך בעיניי התבטאותו מעידה בעיקר עליו ולא עליי. זה נמוך ועלוב, במיוחד לנוכח העובדה שהיא נאמרה בהקשר של המתים מקורונה. מי שמתבטא כך, לא ראוי להנהיג".

מהו המשפט המזלזל הכי נפוץ ששמעת ממצביעים לגבי נשים בפוליטיקה?
"שמעתי אמירות סקסיסטיות ואמירות גועליות שצריכות להיעלם מהעולם. לצערי, הרבה מזה מגיע לא רק ממצביעים, אלא גם מנבחרי ציבור, וזה חמור שבעתיים. אם נבחרי ציבור מרשים לעצמם, איזו דוגמה הם נותנים לאחרים?".

מהי התכונה הכי חשובה למי שרוצה להיות ראשת ממשלה?
"להכיר את החיים עצמם ולהתמודד עם מערכת החינוך, גידול ילדים, קניות בסופר ולקיחת משכנתה. להיות קשובה למצוקות האזרח, ולרצות לפעול למען אזרחי ישראל ללא הבדלי דת, גזע ומין. רק מי שמכיר את הבעיות והמצוקות מהחיים האישיים שלו, יהיו לו הכלים להתמודד איתן. לא משנה אם מדובר בגבר או אישה".

אילו תחנות כדאי שתעברי בדרך להפוך לראשת ממשלה?
"אני לא חושבת שיש הבדל בין נשים לגברים. מי ששואפת להיות ראשת ממשלה, כדאי שיהיה לה ותק במערכת הפוליטית, למשל מישהי שהייתה שרה ומכירה את עבודת הכנסת. כדאי שתהיה לה רגישות חברתית והשקפת עולם מגובשת בכל תחומי החיים, וכדאי שהיא תאהב בני אדם, תכיר היטב את מצוקות האזרחים, יהיה אכפת לה ממה שקורה ושיהיה בה רצון להיטיב עם הציבור בישראל. הכול מתחיל ונגמר בחינוך. הצעירים של היום הם מנהיגי המחר".

איזה אינטרס אמור להיות לגברים בשביל שתהיה כאן ראשת ממשלה, ואיזה אינטרס אמור להיות לנשים?
"האינטרס שיהיו נשים בהנהגה הוא לא עניין של אינטרס 'גברי' או 'נשי', אלא של אינטרס לאומי. לנשים יש יכולת להפגין אנושיות, לנהוג בשיקול דעת, להבחין בניואנסים ולראות את התמונה הכוללת. בשביל מדינת ישראל, צריך שיהיו כמה שיותר נשים בעמדות הנהגה".

>> מתי תהיה ראשת ממשלה בישראל? איילת שקד, מרב מיכאלי, זהבה גלאון, יפעת שאשא ביטון ואחרות, מסבירות מה צריך לקרות בשביל שגולדה מאיר לא תישאר לבד בתולדות המדינה