יפית אטיאס יוצאת להגן על אבא רמי לוי

"יש אנשים רעים שמקנאים. רמי לוי יושב להם כמו עצם בגרון כי הוא מפריע להם להתעשר". יפית אטיאס | 
שמלה Style for Rent | מטפחת אוסף פרטי | צילום: עידו לביא
"יש אנשים רעים שמקנאים. רמי לוי יושב להם כמו עצם בגרון כי הוא מפריע להם להתעשר". יפית אטיאס | שמלה Style for Rent | מטפחת אוסף פרטי | צילום: עידו לביא

היא נחשבת לעילוי עסקי, חזרה בתשובה במפתיע וחולמת על השתתפות ב״מירוץ למיליון״. אביה, רמי לוי, נחשב יקיר העם, רובין הוד, אביר המהפכה הצרכנית שבזכותה אפילו הדליק משואה. בחודשים האחרונים מתמודדת המשפחה עם תקופה לא פשוטה של חקירות והאשמות. בריאיון בלעדי יפית אטיאס יוצאת לקרב על האמת. והיא לא ממצמצת

88 שיתופים | 132 צפיות

 

הקול מחוץ לדלת ביתה של משפחת אטיאס ביישוב בית נקופה נשמע חד וברור: "משטרה, תפתחו".

יפית אטיאס התעוררה ברגע והסתכלה על השעון. השעה הייתה שש בבוקר. היא הזדרזה לפתוח את הדלת. שוטרים הגישו לה צו והחלו לערוך חיפוש ברחבי הבית בעוד הילדים מתעוררים בחדריהם. כשהסתיים החיפוש הם הורו לבעלה אופיר אטיאס, המשמש כמנכ"ל "רמי לוי תקשורת" שבבעלות אביה רמי לוי, בעל אימפריית הסופרמרקטים, להצטרף אליהם. שבוע לא ראתה אטיאס את בעלה ונאסר עליה לדבר איתו. גם רמי לוי הוזמן לחקירה. הסיבה: חשד לעברות על חוק הגנת הפרטיות כדי להשיג מידע על עובדים ולקוחות, כולל דפוסי תקשורת ומיקומם של המינויים. "לא נכנסתי לפאניקה, אבל זה לא היה קל", אומרת אטיאס, סמנכ"לית השיווק ב"רמי לוי – שיווק השקמה" ומספר שתיים בחברה. "הרגשתי שזה לא מגיע לנו".

זו סיטואציה קשה מבחינת הילדים.

"לילדים אמרתי שהאנשים באו לראות את הבית כי הם רוצים לבנות בית כמו שלנו. הכי דאגתי להם. היה לי חשוב שלא ייבהלו".

ואת? נבהלת?

"זה לא נעים אבל רק מתחזקים מזה. באותו שבוע לא רק שהמשכתי לעבוד כרגיל, אלא עם אקסטרה דרייב. אני במהותי היפראקטיבית ודברים כאלה מניעים אותי לעבוד ולעשות יותר. אין לנו פחד. אנחנו מאמינים שאנחנו עובדים על פי חוק ושהצדק יצא לאור. כבר עברו כמה חודשים ולא עודכנו אבל קראתי בתקשורת שזה בפרקליטות". ממשרד המשפטים נמסר כי התיק בבחינה וטרם התקבלה בו החלטה.

רמי לוי | צילום: Miriam Alster, GettyImages IL
רמי לוי | צילום: Miriam Alster, GettyImages IL

 

רק שנה קודם לכן, ביום העצמאות בשנת 2015, עוד היה רמי לוי האיש שכולם אוהבים לאהוב. הוא היה חביב התקשורת, אביר הצרכנים. בשיא הפרגון הוא נבחר להדליק משואה לתפארת מדינת ישראל כמחולל התחרות בשוק המזון, ופתאום העיתונים מלאים בכותרות "פורע חוק", "אויב החקלאים" ועוד. אטיאס, המסומנת כיורשת שלו ("קשה לי היום עם המילה 'יורשת'. בואי נדבר עוד 20, 30 שנה"), הבינה באותו בוקר שהמציאות השתנתה.

"יש אנשים רעים שמקנאים בהצלחה של רמי לוי. הוא יושב להם כמו עצם בגרון ולא בא להם טוב כי הוא מפריע להם להתעשר. אני שואלת אותך, מה ההיגיון לומר שהקשבנו לשיחות? מה אכפת לבעלי או לאבא שלי אם הקופאית מפתח תקווה נמצאת עכשיו במתנ"ס למשל? אנחנו לא מרגישים שיש עננה מעלינו״.

איך עבר המעצר על אופיר בעלך?

"לא התראינו שבוע שלם. הוא היה במעצר בית בבית אחותו ואסרו עלינו לדבר ובעצם אסרו עליו לדבר בכלל. ביום יום הוא עסוק מבוקר עד ערב בעבודה ופתאום פסק זמן כפוי. אבל זה אִפשר לו לעשות חשבון נפש ולגייס את כל הכוחות שלו וללמוד הרבה תורה. הדת, האמונה, החזיקה גם אותי בשבוע הזה. אני לא רוצה לחשוב איך היינו עומדים בזה אלמלא האמונה שהקדוש ברוך הוא מעמיד אותנו בניסיון. אולי הייתי משתגעת".

איך הייתה הפגישה אחרי המעצר?

"זה היה מרגש מאוד אבל הכי אני זוכרת שפרצנו בצחוק. בהתחלה זה היה צחוק של מגננה, צחוק של מבוכה, אחר כך צחוק גדול, משחרר, עד כדי כך לא האמנו שנקלענו לסיטואציה שאין לנו קשר אליה. זה היה שבוע הזוי לגמרי. שנינו הרגשנו שלקחו אותנו מסרט אחד לסרט אחר ואז אמרו לנו אופס, טעינו, תחזרו לסרט הקודם. וכן, אנחנו כבר לגמרי בשגרה".

איך אבא שלך מתמודד עם התקופה הזו?

״אני מרגישה שנעשה לו עוול עצום וזה כואב ובעיקר מקומם. היו לו כמה שבועות קשים, אבל הוא לא היה לרגע לבד. כולנו היינו באותה סירה. בהתחלה הרגשנו חוסר אונים. הייתה עלינו מתקפה משולחת רסן, כאילו הוציאו לנו את הרוח והשאירו אותנו נטולי כוחות, כי מה לנו ולזה. קומץ אנשים רוצים להפיל אותך בגלל כל מיני אינטרסים זרים, אבל התקשורת כבר כותבת את הכל. נכון שהוסיפו את המילה לכאורה, אבל העוול כלפינו נעשה ויכול היה לגרום למשבר תדמיתי. אבל זה לא קרה״.

נראה היה שרמי לוי יצא למסע הגנה על שמו בתקשורת. בניגוד להרבה נחקרים בפרשות כאלה, הוא לא שתק אלא עבר מאולפן לאולפן.

״ל'רמי לוי' אין דובר, אין משרד יחסי ציבור, זה רק אנחנו והביטחון שלנו בצדקתנו. הכי כאבו לו הדיבורים שהפכו את העובדים שלנו לעבדים. אין דבר שקרי ומקומם יותר. היום אני חושבת שאולי היינו צריכים לקבל סטירה כדי להתעורר מהתמימות שלנו, להבין שאנחנו במשחק אחר לגמרי. אבל גם ברגעים הכי קשים אבא לא חשב לעזוב הכל או לפרוש. הוא חי את העסק וחי את הרצון להיטיב, זה הבוקר טוב שלו וזה הלילה טוב שלו וגם כל מה שביניהם. לקחת ממנו את העבודה זה לקחת ממנו את האוויר״.

מי מנסה לפגוע בכם?

"כשהחלו ההשמצות עלינו הבנו שמשהו קרה, אז לקחנו את חברת המודיעין העסקי בלאק קיוב ותחקירנית שלהם התחפשה לנציגה של חברה שמביאה קפה אורגני ומחפשת משרד יחסי ציבור שיעשה יחסי ציבור שליליים לקפה רגיל. התחקירנית, שכביכול דוברת רק אנגלית, נפגשה בבית קפה עם גל בייסברג, הבעלים של גל תקשורת שהוא בין היתר יח"צן של ויקטורי, המתחרים שלנו. הוא הגיע לפגישה עם אחיו וחמו דובר האנגלית שישמש כמתורגמן. כל השיחה הוקלטה. כשהתחקירנית שאלה אם הם עוסקים גם ביחסי ציבור שליליים, נשמע גל אומר למתורגמן 'תספר אולי רגע מה עשינו לרמי לוי, איזו מלכודת. קרענו לו את האימא שלו. חיממנו במשך חודשים את החקלאים על הסופרמרקטים, נגד רמי לוי, השתלנו להם מסרים שרמי לוי הוא זה שגונב אותם'".

ויקטורי באמצעות עורך דינם יהודה איפרגן התנערו מדברי בייסברג וטענו שאין להם כל קשר. בחודש מאי הגיש בכל זאת רמי לוי תביעה נגד אייל רביד, הבעלים של ויקטורי. בתגובה הגיש רביד כתב הגנה חריף נגד לוי. המשך, מן הסתם, יבוא.

אבל נראה שמיקירי העם הפכתם לשק חבטות גם בלי קשר. ח"כ שלי יחימוביץ' למשל טענה שאביך הוא "רובין הוד פיקטיבי" וש"עוף בשקל זה עובד בשקל".

"היא ניזונה מגורמים שרוצים להזיק לנו ונתנו לה נתונים מוטעים. הייתי שמחה לפגוש אותה ולהוכיח לה את ההפך. היא מדברת נגד שכר מינימום, אבל לא רמי לוי קובע אותו, החברים שלה בכנסת קובעים אותו. שתפעל לשינוי".

טענו נגדכם שפיטרתם אישה בהיריון.

"זה מגוחך כשטוענים את זה כלפי אישה כמוני, שמאמינה שילודה זה המהות שלנו. היה מקרה אחד של אישה בהיריון, שלא הגיעה לעבודה. היא לא ענתה לטלפונים וניתקה מגע, אז הוצאנו לה מכתב פיטורים. טעינו. התנצלנו ונתנו לה פיצויים. אף אחד לא חף מטעויות. עבדו אצלנו במהלך השנים עשרות אלפי עובדים, אז יש כאלה שלא היו מרוצים ויש להניח שגם במקום אחר הם לא היו מרוצים. אנחנו מעסיקים 6,000 עובדים וקרה שמנהל בסניף מסוים דיבר לא יפה לעובד, אבל זאת לא תרבות העסק שלנו".

יפית ואופיר אטיאס | צילום: ארנון בוסאני
יפית ואופיר אטיאס | צילום: ארנון בוסאני

חתולים בחלומות

יפית אטיאס, בלי התוספת של שם נעוריה לוי ("לבעלי זה היה חשוב ולי זה לא ממש שינה"), היא בת 34, אם לארבעה ילדים, הבכור בן שמונה והקטנה בת שנה. היא בוגרת תואר שני במינהל עסקים, וכיום לומדת שנה שנייה משפטים בשלוחה של קריית אונו. היא סימפטית, נעימה, ומאירת פנים, אבל גם נחושה ואסרטיבית, וכשמטילים ספק ביושרו של אביה, היא שולפת ציפורניים.

את מספר שתיים בחברה. הערכת השווי של רמי לוי שיווק השקמה היא 30 מיליארד ש"ח. המשכורת שלך בהתאם?

"מכיוון שאנחנו חברה בורסאית, המשכורת שלי גלויה: 21 אלף ש"ח לחודש ויש לי גם טלפון מהחברה וגם אאודי גדולה. אני נוהגת לבד. עד לפני חודשיים גם לא הייתה לי פקידה, אבל זה כבר היה מחויב המציאות. כשאת בעסק של אבא שלך, את כל הזמן חושבת איך לחסוך. הציעו לי לעבוד במקומות אחרים במשכורות גבוהות יותר. אין סיכוי שאלך".

היא הבכורה מארבעת ילדיהם של רמי ועדינה לוי. עדינה היא גזברית בעסק המשפחתי ושום המחאה לא יוצאת בלי אישור שלה. גם האחים בעסק: קובי (30), היחיד שחזר בתשובה בעקבות אחותו, מטפל בסחר ובמוצרים שאינם אוכל. רינת (27) היא פקידה בלשכה של החברה, ושיר (22) היא העוזרת האישית של אטיאס. "גדלנו בבית רגיל, אחי ואני חלקנו חדר. אף פעם לא חשבתי במושגים של 'אנחנו עשירים' ושנים לא היינו כאלה. כילדים עשינו הרבה ויתורים כדי שהרשת תצמח, ועשינו את זה באהבה. לחופשות כמעט לא נסענו, מקסימום לאילת. בימי שישי אבא עשה קידוש, ברקע דלקה הטלוויזיה ואחרי הארוחה יצאתי לבלות". כשהייתה בת 11 פתח אביה את הסופרמרקט הראשון שלו בתלפיות ומאז סבבו חייה סביב בית הספר והסופר – מהלימודים נסעה באוטובוס לעבוד.

קיבלת שכר על עבודתך?

"לא, ואפילו לא עלה בדעתי שמגיע לי. מבחינתי צריך היה לעזור להורים. חונכתי על עבודה, על התמדה ועל חריצות".

בגיל 21 גילתה לראשונה את עולם העסקים. "לאבא הייתה חנות בגדים זולה והוא חשב לסגור אותה. ביקשתי ממנו שייתן לי לנסות. קראתי לה יפיז, כמו הכינוי שלי בצבא. נכון להיום יש לי ארבעה סניפים של יפיז. העסק הוא בבעלותי, בלי קשר לאבא". את אופיר אטיאס, אז יבואן נעליים, הכירה כשהציע לה סחורה לחנות שלה. "ביום שראיתי אותו אמרתי לאמי שהוא עוד לא יודע – אבל הוא יהיה בעלי".

"בשבוע שאופיר בעלי היה במעצר לא רק המשכתי לעבוד כרגיל, אלא עם אקסטרא דרייב. אני במהותי היפראקטיבית ודברים כאלה מניעים אותי לעבוד ועלשות עוד יותר. אין לנו פחד". יפית אטיאס | שמלה זארה | מטפחת אוסף פרטי | עגילים ה.שטרן | צילום: עידו לביא
"בשבוע שאופיר בעלי היה במעצר לא רק המשכתי לעבוד כרגיל, אלא עם אקסטרא דרייב. אני במהותי היפראקטיבית ודברים כאלה מניעים אותי לעבוד ועלשות עוד יותר. אין לנו פחד". יפית אטיאס | שמלה זארה | מטפחת אוסף פרטי | עגילים ה.שטרן | צילום: עידו לביא

מה קיבלת מההורים מתנה לחתונה?

"את הבית בבית נקופה. אבל תאמיני לי שאם הייתי מקבלת משכורת כמו שמקבלים במעמד שלי, הייתי כבר קונה את הבית בעצמי".

מתי החל תהליך החזרה בתשובה שלכם?

"השבת הראשונה ששמרנו הייתה בשבת חתן אחרי הנישואים. בהיריון הראשון חלמתי קבוע שחתולים נושכים אותי ואני כיסיתי את עצמי כדי להגן על העובר. סיפרתי על כך לרב והוא אמר לי שבעוד ארבעה חודשים יקרה לי נס. אחרי ארבעה חודשים ילדתי בחודש שמיני. אייר נולד טרם זמנו אבל בריא. זכרתי את דברי הרב ויצאתי מבית החולים עם חצאית וחולצה בעלת שרוולים ארוכים. כיסוי גוף כמו בחלום. חודשיים אחרי לידת הבת השנייה שמתי כיסוי ראש והחלטתי שהוא לא יורד יותר. אמי אמרה לי 'השתגעת, זה יבגר אותך'".

מרבית חברייך הם חילוניים.

"יש לי חברות לסביות וחברים הומואים. העולם שלנו הוא רבגוני ואין לי בעיה שילדיי יכירו דברים אחרים. הם יותר דתיים ממני, הבת שלי צריכה לבוא לבית הספר בחצאית וגרביים. אמרתי לה שבחופש, בקיץ, היא לא חייבת גרביים, אז היא ענתה לי 'זה לא מכבד אותי'. אמרתי לה 'את צודקת', ולעצמי אמרתי 'את מקלקלת את הילדה'".

אם אחד מילדייך יחזור בשאלה?

"אני אתאכזב, אבל לא אפעיל נגדו סנקציות".

היא יוצאת מהבית בשעה שבע וחצי בבוקר וחוזרת לקראת שש בערב. מרבית השעות היא בשטח, בסניפים. איפה היית היום אם לא היית הבת של רמי לוי?

"בלי להצטנע: הייתי בעמדה בכירה עוד יותר. דווקא השם שלי והייחוס לא נותנים לי להיות חוצפנית – בטוב כמובן – ולשעוט עוד יותר קדימה. אני מאמינה שהייתי בעמדת ניהול מאוד גבוהה או אולי בפוליטיקה".

אופס, חיידק פוליטי?

"יש לי חלומות פוליטיים אבל רק כדי להשפיע אני לא שוללת להיות יום אחד חלק ממפלגה, אולי הליכוד".

איך הבית מתנהל במשך היום בלעדייך?

"יש לנו מטפלת בשם כוכי, אישה מדהימה. היא ממש כמו סבתא, נמצאת עד שאני מגיעה והיא חלק בלתי נפרד מהבית. היא מכילה אותי ונמצאת לצדי".

יש לך ייסורי מצפון?

"לא. לאימא שלא מתנהגת בכבוד לילדיה או שמזלזלת בהם, יש סיבה לייסורי מצפון אבל לא לאימא שקמה בבוקר לעבוד בשביל המשפחה ובשביל הנשמה שלה. אם הייתי כל היום בבית, הייתי עצובה. יש לנו את השעות שלנו יחד. בשבת אני אימא מרוכזת וכל שבת אני מגלה את בעלי והוא אותי".

איך את מפנקת את עצמך?

"יש לי מנקה כל יום. אני לא יכולה להתמודד עם כלים בכיור או אבק. זה מטריף אותי".

יש לך חלום שהיית רוצה להגשים?

"להשתתף ב'המירוץ למיליון'. אני הרפתקנית ואוהבת אקסטרים. נכון שאני לובשת חצאיות, אבל אני בטוחה שאסתדר. אם אזכה, אגב, את הכסף אני מתכוונת לתרום לקהילה".

צילום עידו לביא | ניהול קריאייטיב טל קליינבורט | סטיילינג מזל חסון | איפור ענת נוימן | ע. סטיילינג אלינה אנאורג | ע. צלם דניאל בן שושן