אמנות, תרבות וקולינריה: המלצות לביקור חורפי ביפו העתיקה

יפו | צילום: Shutterstock
יפו | צילום: Shutterstock

תערוכות מגוונות (גם לילדים), שבוע אוכל איטלקי וקוקטיילים בפחיות: יפו העתיקה קיבלה זריקת מרץ של אמנות, תרבות וקולינריה ולגמרי שווה ביקור

88 שיתופים | 132 צפיות

למרות הרומנטיקה והקסם הבלתי ניתן להכחשה נחשבה יפו העתיקה במשך תקופה ארוכה למלכודת תיירים. השנתיים האחרונות הרעו עוד יותר את המצב, תנועת התיירים נעצרה ומהומות אלימות מתחו עוד יותר את החבל ביחסי יהודים-ערבים. אבל בחודשים האחרונים משהו משתנה.

>> חופשת הקרוז חזרה והיא עלתה לנו על כל הציפיות

לאחר שחשיבות המרחב הציבורי הודגשה בתקופת הקורונה, נכנסה החברה לפיתוח יפו העתיקה לתמונה והקפיצה את יפו העתיקה עם זריקת מרץ של אמנות, תרבות וקולינריה. בקיץ התקיימו בגן הפסגה וסביבותיו הופעות, הקרנת סרטים ופיקניקים. את עונת החורף פותחים עם שבוע האיור שקורה ממש עכשיו ומסעדות וברים חדשים ומתחדשים:

כיכר קדומים | צילום אביתר דיין
כיכר קדומים | צילום אביתר דיין

אמנות 

שבוע האיור 2021, שהפעם מתמקד בשכונות דרום העיר וביפו, מוציא את האמנות אל הרחוב ומנמיך אותה לגובה העיניים, גם של ילדים. ברחבי יפו העתיקה מתקיימים אירועים מיוחדים, תערוכות ומפגשי גלריה בהשתתפות מאיירים, מעצבים ואמנים מקומיים ברווח שבין המכחול לנייר והמסך: תערוכה בהשראת התקופה הוורודה של פיקאסו, איורי ספרי ילדים עכשוויים, פרשנות גרוטסקית של בוגרי בצלאל לעלילות הברון מינכהאוזן, תערוכת המיטב של שבוע האיור בסמטאות יפו העתיקה ועוד. כדאי לשים לב במיוחד לתערוכה "בית הוא רק" שאוצרת העיתונאית רעות ברנע, העוסקת במשמעות המושג בית ובקשר שלו לדימוי הילדי של בית קט עם גג אדום (כיכר קדומים 6) ולתערוכה של אמנית הטקסטיל תמר ברניצקי, המתרגמת התבוננות בשדרות ירושלים לעבודות המשלבות תפירה ושחיקה מכוונת עם ציור, צילום והדפס (סמטת מזל דגים 5). עד 27.11. הכניסה חופשית.

מתוך תערוכת "בית הוא רק" | צילום רעות ברנע
מתוך תערוכת "בית הוא רק" | צילום רעות ברנע

מוזיאון יפו העתיקה (מפרץ שלמה 10) בבית הסראיה, שנבנה בראשית המאה ה-18 על שרידי מצודה צלבנית ושימש את הממשל העות'מאני, עבר לידי החברה לפיתוח יפו העתיקה שמיתגה אותו כבית לאמנות, לתרבות ולארכיאולוגיה. לאורך השנה מוצגות בו תערוכות מתחלפות, למשל התערוכה המוצלחת של אמן המסכות צחי נבו שהתקיימה לא מזמן, ומתקיימים בו אירועי תרבות ואמנות שונים. כעת משתתף מוזיאון יפו באירועי שבוע האיור בשלוש תערוכות: מילים טובות –  כרזות המציגות מסרים של תקווה, סולידריות ואופטימיות, שנאצרו מתוך האוסף ההיסטורי של מרכז שנקר לחקר ולתיעוד העיצוב בישראל או נוצרו במיוחד לרגל התערוכה; ו־הומו פלורה – איורים עדינים של האמנית נעה אילן הבוחנים את הדמיון והשוני בין מערכות רבייה של צמחים ושל בני אדם. החללים הקמורים מהווים ניגוד בולט לאמנות העכשווית ומבליטים את היצירה המקורית־מקומית.

פן אחר של אמנות תוכלי לראות ברזידנסי גלריה שלוש, בית ערבי עתיק ששופץ והפך לחלל יפהפה שאמנים עובדים ויוצרים בו לפרק זמן קצוב. הרזידנסי הוקם בשיתוף עם גלריה שלוש ובניהולה של הגלריסטית נירה יצחקי, והוא תומך באמנים באמצעות מעטפת הכוללת מימון שהייה, סדנאות העשרה הדרכה ועוד.

הרזידנסי | צילום אבי יגיל
הרזידנסי | צילום אבי יגיל

התערוכה הראשונה שהוצגה במסגרת הרזידנסי הייתה תערוכת יחיד של האמן אורי גרשוני. לפני שהאמנים יאכלסו את שמונת החדרים מעוררי הקנאה, כדאי למהר ולבקר בו ולהתרשם מהעבודות – במיוחד אלו של אמנית הפורצלן דנה יואלי – אך גם מהמבנה, שבקלות יכול היה להפוך למלון בוטיק. בתאריך 2.12 תיפתח ברזידנסי תערוכת היחיד "העמדת/פנים" של האמנית מיכל חלבין, המציגה צעירים וצעירות ברוסיה, מזרח אירופה וספרד המעמידים פנים שהם עצמם. עד 15.1.22.

מאשה וסווטה מתוך התערוכה העמדת/פנים | צילום יח"צ
מאשה וסווטה מתוך התערוכה העמדת/פנים | צילום יח"צ

ב-אהבה הוא שמו של חלל יצירה שאחראי ללא מעט מההתרחשויות בכיכר קדומים. החנות לשעבר של מוצרי אהבה מים המלח הפכה לסטודיו לתהליך היצירה של סער עזימי, רקדן וכוריאוגרף שעבר להתגורר ביפו ואשר עבודות האמנות שלו תלויות על הקירות (עד 30.1.22). הסטודיו מארח יוצרים מתחומי אמנות שונים והוא מנסה לייצר שיח ביניהם לבין המבקרים, כך שאם עברת במקרה בסביבה וראית מישהו מצייר או רקדנים בחזרות, תוכלי לבקש להציץ ולשוחח.

מלבד חללי אמנות "רשמיים", יפו העתיקה מתמסרת לאמנות גם במרחב הציבורי. גלריית הרחוב הממוקמת בסמטאות מזל דגים ומזל אריה מציגה 60 קופסאות אור, שכרגע מוצגות בהן עבודות במסגרת שבוע האיור. הגלרייה מקדמת וחושפת אמנים ויוצרים בתחילת דרכם, ונותנת במה לעבודותיהם לצד עבודות של אמנים ותיקים ומוכרים. כשאת משוטטת בסמטאות תני לעיניים לשוטט על הקירות כי עושר היצירה מרהיב, במיוחד על רקע המבנים העתיקים והרומנטיים.

>>> בחורף תיהנו יותר: 9 חופשות מפנקות בישראל

קולינריה

השבוע (22-26.11) יתקיים בפעם השישית שבוע האוכל האיטלקי בישראל. בעמוד הפייסבוק תוכלי למצוא מידע על  סדנאות וירטואליות בהנחיית שפים איטלקיים ביקורים וירטואליים באזורים שונים באיטליה, שיעורים, טעימות והרצאות על יין, שוקולד, פיצה, פסטות טריות ופטיסרי וגם את אירוע הדגל – שוק איטלקי אותנטי עם אוכל ושתייה מאיטליה, ציוד שצריך לבישול איטלקי, מוזיקה ואווירה. כיכר קדומים, שישי (26.11), 10:00-15:00.

סצנת המסעדות ביפו העתיקה תפסה גם כן תאוצה מרשימה. היהלום שבכתר כרגע נמצא בידיים של כבאכה, אחות למסעדת עזבה מהגליל, שהיא עצמה מוקד משיכה לפודי'ז. לכבוד הפתיחה התפצלה משפחת הבעלים לשניים: האם מינרווה נשארה בגליל בשעה שהאב דאוד והבנים איאד ובשאר נמצאים ביפו ומגישים את כל מנות הדגל האהובות – שישברק ומלוחייה, חומוס גלילי ובמיה, סלטי עלים מיוחדים וקובנייה מופלאה.

כבאכה | צילום אפיק גבאי
כבאכה | צילום אפיק גבאי

במתחם עלמא, המתפרש על פני שלוש חנויות, יש מעדניה המתבססת על תוצרת מקומית, יינות מיקבים קטנים, כלי קרמיקה בעבודת יד שיוצרים חניכי עמותת שילובים, פרחים, טקסטילים לבית ועוד המון דברים יפים. הבעלים מורן אהרון ואלישבע אנגלברג, שפיות שהן גם בנות זוג ובהיריון סימולטני (ואולי ברגע זה הן כבר אוחזות בתינוקות), מתגוררות בכיכר קדומים, מעל חלל האירוח שלהן ששמו "הבית ביפו". בעלמא תוכלי להצטייד במעדנים למלא בהם את המזווה או לקחת בסל לפיקניק רומנטי במדשאת גן הפסגה מול הים.

כל מה שצריך לפיקניק. עלמא | צילום יח"צ
כל מה שצריך לפיקניק. עלמא | צילום יח"צ

מסעדת קלמטה, העוגן הקולינרי הוותיק והאהוב ביפו העתיקה, התחדשה גם כן בתום הקורונה והמהומות. שני השולחנות שמשקיפים לים עדיין שם, עם נוף של ים כחול וסירות דייגים כמו ביוון, אך התפריט מקומי יותר, ים תיכוני יותר, יפואי יותר: עלי גפן וצזיקי, סלט יווני ומוסקה שהיא כבר מנת דגל מככבים ליד קבב דג ים יפואי, סביצ'ה מוסר ים וכנאפה ביתית לקינוח. הרומנטיקה היפואית משתלבת היטב במוזיקה ים תיכונית שמחה ממש כשם שהקולות של פיראוס מזכירים את חיפה.

קלמטה | צילום בועז לביא
קלמטה | צילום בועז לביא

פיק בר אינו פיק אפ בר אלא בר ששם את הגינה במרכז. ולא סתם גינה אלא גינת עשבי תיבול, צמחי מאכל וירקות שממוקמת במרכז יפו העתיקה. העיקר כאן הוא הקוקטיילים, שמוגשים בפחיות צבעוניות ממוחזרות והם מחולקים על פי צבעים. כך למשל תוכלי ליהנות מקוקטייל ירוק המורכב מתפוחים ואתרוגים, קוקטייל ורוד המורכב מתמצית ענבים ולימונדה ורודה ביתית, קוקטייל צהוב המכיל בננה וזעפרן וקוקטייל כחול מליקר פרחים כחולים וליצ'י. את הקוקטיילים מלוות מנות בר קטנות שגם הן נשענות על תוצרת הגינה.

פיק בר | צילום נוי מוסטיקה
פיק בר | צילום נוי מוסטיקה

ספולייה (יפת 20) היא הפתיחה החדשה ביותר ביפו העתיקה: בר-מסעדה במבנה שגילו לא פחות מ-470 שנה. התפריט מבוסס על דגים נאים שמגיעים מנמל יפו הסמוך והם מוגשים כקרפצ'יו, סביצ'ה, טרטר ומנות בהשראה יפנית, לצד סלטים וקוקטיילים מתוחכמים. האווירה רומנטית כמתבקש ממבנה יפואי עתיק, ומלון הפאר הסמוך JAFFA הוא אופציה מושלמת לסיים בה את הלילה.

ספוליה | צילום יובל אליאס
ספוליה | צילום יובל אליאס