יפה לך הריון

כולנו רוצות להיראות במיטבנו גם בהריון, אך ישנם טיפולי יופי וטיפוח שלא כדאי לעשות. מומחים מסבירים האם יש לוותר על הסרת שיער, מניקור, ג'קוזי וטיפולים נוספים

88 שיתופים | 132 צפיות

אין מה להתווכח. כשאנחנו נראות טוב, אנחנו מרגישות טוב, והתחושה הכללית חיובית – דבר חשוב מאין כמוהו בתקופת ההריון הרגישה. גם בהריון את יכולה להמשיך ולטפח את עצמך, אך עם האצבע על הדופק.

הבעיה היא שרוב מוצרי הטיפוח והקוסמטיקה אינם עוברים מחקרים מבוקרים ברמה מדעית ובצורה שיכולה להוכיח אם אפשר או אי אפשר להשתמש בהם בהריון. אז מה עושים? מסתכלים על מרכיבי המוצר, בודקים מה הוא מכיל, מהן התכונות הטוקסיקולוגיות שלו (נספג או לא נספג בעור), מסיקים מסקנות, ובעיקר מקפידים על שני העקרונות הבאים:
1. זהירות מונעת: לא להשתמש בהריון בחומרים שאין הוכחה לגבי בטיחותם.
2. מחכים קצת: הטרימסטר הראשון, שבו האיברים מתפתחים, הוא התקופה המועדת למומים מולדים. לכן כדאי לדחות את השימוש במוצרים מסוימים עד לטרימסטר השני.

זו לא שאלה של מותר או אסור, אין כאן שחור ולבן. למעשה, יש הרבה אפורים וכדאי להפעיל את השכל הישר. מכיוון שזהו המצב, המומחים מדגישים פה אחד: לא מומלץ להיחשף שלא צורך. נכון שדימוי הגוף יכול לרדת כתוצאה מהשינויים שחלים בגוף במהלך ההריון, אך חשובה יותר בריאות האם והעובר.

צביעת שיער

השאלה הנפוצה ביותר בתחום הטיפוח במהלך ההריון היא האם אפשר לצבוע את השיער, או שמא נגזר עלינו שכל מאן דהוא יראה את השורשים הטבעיים בתשעת החודשים הקרובים? הבעיה בצביעת השיער היא שכל חברה משתמשת בחומרים אחרים. חלקם רעילים, חלקם לא, חלקם רעילים רק בבליעה, חלקם נספגים, וחלקם לא.

המומחים מסבירים שאם כבר צבעת, סביר להניח שהכל בסדר. אבל אם עדיין לא, מוטב להמתין לטרימסטר השני או השלישי, ולא לעשות זאת בתדירות שבועית (יותר בכיוון של פעם ברבעון). כשמדובר בצביעת השיער בשטיפה ולא בצבע קבוע, ריכוז החומר נמוך ונשאר פחות זמן על הראש, אבל גם כאן לא מומלץ לצבוע בתדירות שבועית.

בכל מקרה, שימי לב לצבעים המכילים פאראפנילן דיאמין (למשל חינה שחורה). חומר זה עלול לגרום לתגובת רגישות יתר שתתבטא בין השאר בפריחה ובשלפוחיות, והוא אינו מומלץ לשימוש בהריון ואף לא בהנקה. גם הבהרת שיער הראש במי חמצן אינה מומלצת. מדובר בשטח לא קטן ועור הקרקפת רגיש. מי החמצן עלולים לגרות ולגרום לדלקת, וזה תלוי בריכוז, בכמות ובמשך המגע.

הסרת שיער

כל אישה חולמת על עור חלק, ורובנו מכלות את זמננו, שלא לדבר על כסף וכאבים, בהתעסקות ברגליים-מפשעה-שחי-שפם. בהריון, השיער הסורר יכול לשגשג עוד יותר. מה עושים?

הסרת שיער בלייזר/ אינפרא: אמנם בהסרת שיער, חדירת קרן הלייזר לגוף היא שטחית, אבל יש לנקוט משנה זהירות. הלייזר עובד על חום, וידוע שחום רב מדי (היפרתרמיה) עלול לגרום למומים מולדים בעובר. אז נכון שכדי שהחום יהיה ברמה מזיקה טמפרטורת הגוף צריכה להגיע לערכים של 39 מעלות ומעלה, ונכון שבהסרת שיער בלייזר החום מתמקד בשטח מקומי קטן ולא מגיע לכזו טמפרטורה (אפילו אין כוויות כתוצאה מהטיפול), אבל כדאי לנקוט בעיקרון הזהירות המונעת.

בכל מקרה, גם אם אתן רוצות לעבור טיפולי הסרת שיער בלייזר בתקופת ההריון, לא בטוח שתמצאו מכון שיאפשר זאת. התקשרתי לכמה מהחברות הגדולות שעוסקות בהסרת שיער בלייזר והצגתי את עצמי כהריונית שמעוניינת לעבור טיפול שכזה, וכולן ענו לי פה אחד: חכי עד אחרי הלידה. היו גם מי שציינו כי תקופת ההריון היא תקופה הורמונלית ולכן ממילא לא יהיה אפקט לטיפול בזמן זה, ושכדי להתחיל בטיפולים כדאי להמתין שלושה חודשים לאחר הלידה.

הסרת השיער במשחה: אין איסור מובהק להשתמש במשחות להסרת שיער, הרי לא נערך מחקר שבדק את ההריוניות שהשתמשו במוצר ולאחר מכן את התפתחות תינוקותיהן. אבל מכיוון שמדובר בחומר כימי שאולי עלול להיספג למחזור הדם, עדיף להשתמש בו לכל המוקדם מהטרימסטר השני והלאה ולא על בסיס קבוע. שימוש יומיומי איננו מומלץ.

הסרת שיער בשעווה: גם כאן לא נערך מחקר בנושא, אך מהידע הקיים סביר לומר שאפשר להשתמש במהלך ההריון בשעווה להסרת שיער.

הבהרה במי חמצן: במהלך ההריון אנו חוות שינויים הורמונליים לא תמיד נעימים, כשפלומה שחורה מקשטת לנו את האזור מתחת לטבור או מציירת לנו שפם. האם אפשר להשתמש במי חמצן להבהרת שיער זה במהלך ההריון? גם כאן אין מספיק מידע על הבטיחות של מי חמצן בהריון, אך בשימוש מבוקר החומר אינו אמור להיספג. עם זאת הוא עלול לגרום לתופעות של גירוי מקומי. בעיקרון, ההמלצות בספרות המחקרית מתחלקות לשתיים: 1. אין מספיק מידע ולכן לא מומלץ. 2. לפי עבודות עם בעלי חיים ולפי המידע הטוקסיקולוגי לא סביר ששימוש חד פעמי על שטח גוף קטן יגרום לנזק בהריון. יש לציין כי בארצות הברית שימוש במי חמצן אינו מומלץ לנשים בהריון, אך בכל מקרה יש להיוועץ ברופא.


אין להשתמש בחומרים שאין הוכחה לגבי בטיחותם. אילוסטרציה: photos to go

טיפולי יופי לעור

העור שלנו חוגג בהריון: שֹיעור, פיגמנטציה, סימני מתיחה, פריחות, גירודים… אך האם זה הזמן המתאים לטיפולי יופי?
טיפולי פיגמנטציה: השוק מציע מגוון רחב של טיפולי פיגמנטציה, החל מקרמים ופילינג עמוק וכלה בשיוף לייזר וקילוף כימי. גם כאן, באופן לא מפתיע, לא נערכו מחקרים על השפעת החומרים בהריון. הוסיפו לכך את העובדה שהעור רגיש מאוד בתקופה זו, ודווקא כעת הוא מועד לפורענות ולהיווצרות כתמי פיגמנטציה. ההמלצה היא להמתין ולא לבצע טיפולים מסוג זה במהלך ההריון, קל וחומר כשמדובר בקילוף כימי המכיל את החומר פנול או נגזרותיו.

בכל מקרה, לא מומלץ לעבור טיפולים אגרסיביים כמו פילינג לקילוף העור (על כל רמותיו) או פילינג באמצעות לייזר בגלל השינויים ההורמונליים שעובר העור בהריון, שעלולים לגרום לתופעות לוואי כגון כוויות, כתמים, אודם מתמשך וכו'. כמו כן לא מומלץ להשתמש במשחות הבהרה במהלך ההריון מכיוון שקיים בהן ריכוז של חומר טרטוגני שעלול לגרום נזק לעובר.

הסרת שומות: אם מדובר בשומה שרופא עור המליץ להורידה ללא דיחוי – יש להישמע להוראת הרופא ולא להמתין לסיום ההריון. אם מדובר בהסרת שומה לצורך קוסמטי בלבד, הפלסטיקאים מעדיפים לחכות לסיום ההריון מכיוון שאצל נשים בהריון עלול להיות דימום יתר.

קעקוע: לא ידוע בדיוק מהם החומרים הכימיים שחודרים לעור בעת הקעקוע. בחלק מהמקרים קיים פאראפנילן דיאמין בצבע הקעקוע והוא יכול לגרום לתגובת רגישות יתר עורית. על אף שאין הוכחה מדעית – מומלץ להתאפק עם עשיית הקעקוע עד תום ההריון. כמו כן בהריון העור חווה שינויים, וקעקוע על רגל הריונית בצקתית יכול לשנות את צורתו לאחר הלידה.

פירסינג: בהריון לא מומלץ לעשות פירסינג בלשון, באף, בשפתיים, בפטמה ובטבור. המקומות הללו ממילא נוטים לזיהומים, אז חבל לקחת סיכון. ואם את בהריון וכבר יש לך פירסינג בטבור, בפטמה או בשפתיים (לא אלה ששמים עליהן ליפסטיק) – כדאי להוציא משם את העגיל בתקופה זו.

בוטוקס: גם כאן אין מחקרים בנושא, ובכל זאת לא מומלץ להזריק בוטוקס במהלך ההריון. למרות שהבוטוקס נספג מקומית, עדיין לא כדאי להזריקו בהריון מכיוון שמדובר בחומר בעל תופעות לוואי (עלול לגרום לשיתוק שריר או לבעיית בליעה). רפאל מוסיפה שכל חומרי ההזרקה והמילוי אינם מומלצים בהריון, ולכן עדיף לעשות מילוי קמטים ושפתיים כשהתינוק כבר בעגלה.

שיזוף: העור עובר שינויים בהריון ולכן כדאי במיוחד לשמור עליו, בין השאר בסיוע קרם בעל מקדם הגנה מהשמש. רוב החומר נשאר על העור וספיגתו לדם היא מועטה, אם בכלל. השימוש בשמן שיזוף, לעומת זאת, אינו מומלץ, גם לנשים שאינן בהריון. לגבי מיטת שיזוף אין מחקרים, אך הדבר אינו מומלץ באופן כללי בגלל הקרינה, קל וחומר בתקופת ההריון. בנוסף קיים כאן גם נושא עליית טמפרטורת הגוף (היפרתרמיה), ולכן כדאי לדחות את השיזוף לימים שבהם תחזרי לביקיני שלפני ההריון.

לייזר לתיקון הראייה

לאלה שמתכננות לעבור ניתוח לייזר לתיקון הראייה ומתכננות הריון בקרוב או כבר נושאות עובר ברחמן, מומלץ להמתין. לא רצוי לבצע ניתוח לייזר במהלך ההריון, ויתרה מכך, אם את מתכננת הריון או שילדת וטרם עברו שלושה חודשים מהלידה – גם כאן מומלץ שתמתיני עם הניתוח. זאת משום שכדי לבצע ניתוח לייזר להסרת משקפיים, מספר המשקפיים (התיקון האופטי) צריך להיות יציב – זהו כלל בסיסי בניתוחי לייזר. במהלך ההריון ועד לאחר הלידה המספר יכול להשתנות כתוצאה משינויים הורמונליים וכנראה גם מצבירת נוזלים, לכן כדאי להמתין עם הניתוח בתקופת ההריון. לו היה הניתוח מתבצע בתקופה זו, הוא היה מבוצע לפי מספר לא מדויק, וכך גם התוצאה.

איפור וציפורניים

יש נשים שאפילו למכולת לא הולכות בלי איפור, פדיקור ולק בציפורניים. האם גם בהריון אפשר להמשיך לעשות פרנץ'? גם לגבי לק אין מחקרים, עם זאת מריחת לק על הציפורניים לא נספגת בגוף. גם החשיפה לריח הלק בעת המריחה ולריח האצטון בעת הסרתו היא מינורית.

לא ידוע גם על מניעה להדביק ציפורניים מלאכותיות. אם כבר קיים חשש בנושא זה, הרי שהוא שייך למניקוריסטיות ההריוניות שכל היום חשופות לחומרים המדביקים את הציפורניים. על פי עיקרון הזהירות המונעת, מומלץ להן לאוורר היטב את החדר. לגבי פדיקור – אם הולכים לפדיקוריסט מוסמך המקפיד על חיטוי הכלים, לא נראה שקיימת בעיה.<br />
לגבי איפור קבוע אין מחקרים. עם זאת לא ידוע בדיוק מהם החומרים שבהם משתמשים, ובל נשכח שככל שהחומר נמצא יותר זמן על העור, כך גדל הסיכוי שייספג. עוד חשוב לזכור את השינויים שחווה העור בהריון. אם יש בצקת בפנים בתקופת ההריון – לאחר הלידה האיפור הקבוע ייראה אחרת. כלומר גם עם האיפור הקבוע מוטב להמתין.


מריחת לק על הציפורניים לא נספגת בגוף. אילוסטרציה: photos to go

טיפולי ספא

ביקור בספא מפנק יכול לעשות פלאים לגוף ולנשמה. האם מתקני הספא מיועדים גם להריוניות?
ג'אקוזי וסאונה: כאן יש לקחת בחשבון שני דברים: ראשית, המערכת הקרדיו-וסקולרית (לב-כלי דם) של אישה בהריון היא רגישה. השינויים בלחץ הדם יכולים להיות חדים וקיימת סכנת התעלפות, התייבשות וסחרחורות בשל החום בג'קוזי או בסאונה. משך החשיפה גם הוא משחק תפקיד, ומובן שיש הבדל בין חשיפה של חמש דקות לזו של 35 דקות. בכל מקרה מומלץ לשתות הרבה, לא לשהות הרבה זמן במקומות המדוברים, ולקום באיטיות, עדיף בהשגחת מלווה.

בואי לדבר על זה
לפורום הריון ולידה
לפורום תמיכה אחרי לידה

שנית, מחקרים העלו חשד לעלייה בשכיחות מומים מולדים בצינור העצבי בגלל החשיפה לטמפרטורות גבוהות ועליית חום הגוף, בעוד שמחקרים אחרים שללו זאת. יש הממליצים שאמבטיה חמה בהריון תימשך עד 15 דקות ולטמפרטורה שאיננה עולה על 39 מעלות, ויש שממליצים להימנע באופן גורף מאמבטיות חמות.

טיפולים משלימים: הרפואה המשלימה מכירה נקודות דיקור ולחיצה האסורות לשימוש במהלך ההריון. לכן לפני שאתן מקבלות טיפול שכזה, ודאו שהמטפל עבר הסמכה מקצועית ויכול גם לטפל בנשים בהריון (ואל תשכחו לספר לו שאתן בהריון לפני תחילת הטיפול, למרות שאם המטפל עבר הסמכה, קרוב לוודאי שהוא ישאל זאת בעצמו).

טיפולי שיניים ושיננית

לכל מי שמפחדת מרופא שיניים – הריון הוא לא תירוץ לדחות את טיפולי השיניים, להיפך. דווקא בהריון החניכיים והשיניים מועדות לפורענות, ובהיעדר טיפול ההחרפה במצב תהיה מהירה יותר במהלך ההריון. לכן כדאי לגשת לטיפולי שיננית ולביקורת אצל רופא השיניים במועד, בעיקר כשקיימת בעיה ידועה.

ניתן לעשות צילומי שיניים (כשהבטן מכוסה בסינר עופרת), לעבור הרדמה מקומית, טיפולי שורש וטיפולי חניכיים ואפילו לקבל אנטיביוטיקה לאבצס (מורסה) בשן. רוב סוגי האנטיביוטיקה שרופאי השיניים נותנים מותרות לשימוש במהלך ההריון. אם יש לך ספק – התייעצי עם הגינקולוג שלך. חשוב להבין שבכל הנוגע לשיניים לא מדובר בטיפול קוסמטי שניתן לדחות, אלא בבריאות.

יש עם מי לדבר

במקרה של התלבטות בשימוש בתכשיר, בתרופה או בהליך רפואי שאת אמורה לעבור, תוכלי ליצור קשר עם אחד מהמרכזים לייעוץ טרטולוגי (חקר הגורמים המשפיעים על התפתחות עוברית לא תקינה) ולהציג את שאלתך.

* המרכז הארצי לייעוץ טרטולוגי של משרד הבריאות – מרכז מידע בנוגע לחשיפות סביבתיות בהריון (תרופות, זיהומים, קרינה, כימיקלים ומחלות אימהיות). טלפון: 02-6243663/9. מועדי פעילות: א'-ה', 9:00-15:00.

* המרכז הארצי למידע בהרעלות, הקריה הרפואית רמב"ם – מידע על תרופות, כימיקלים ופגיעות בעלי חיים ארסיים 8541900-04. מועדי פעילות: כל השבוע בשעות הערב והלילה, רק למקרים דחופים.

* מרכז לייעוץ טרטולוגי, בית חולים בילינסון – תשובות לשאלות במגוון תחומים, לדוגמה: נטילת תרופות כאשר ההריון עדיין לא ידוע, תרופות והנקה, תכנון הריון ותרופות. טלפון: 03-9376911. מועדי פעילות: א'-ה', 7:30-14:30.

* המרכז לייעוץ תרופתי, המרכז הרפואי אסף הרופא – מענה לתרופות בהריון, תוספי מזון, צמחי מרפא, ויטמינים בהריון ובהנקה. טלפון: 08-9779309. מועדי פעילות: א'-ה', 8:00-14:00.

ייעוץ מקצועי: פרופ' מתי ברקוביץ', מנהל המרכז לייעוץ תרופתי, המרכז הרפואי אסף הרופא
פרופ' ידידיה בנטור, מנהל המכון הארצי למידע בהרעלות, הקריה הרפואית רמב"ם
ד"ר רוני אברהמי, רופא בכיר בחדר לידה, הקריה הרפואית רמב"ם
ד"ר יואב ברגר, רופא בכיר במחלקת עיניים, הקריה הרפואית רמב"ם
יפית רפאל, סמנכ"ל מרכזי היופי של רונית רפאל