יפה דרעי כמחליפה של אריה דרעי? הלוואי והיו נותנים לה

יפה דרעי | צילום: סער יעקב, לע"מ
יפה דרעי | צילום: סער יעקב, לע"מ

אחרי פסילתו של אריה דרעי לשר עלתה הצעה למנות תחתיו את יפה דרעי, אשתו. הטוויטר געש, ארגון חרדי-פמיניסטי בירך, אבל הדרת נשים ממפלגות חרדיות חזקה יותר

88 שיתופים | 132 צפיות

בשבוע שעבר המדינה רעשה מהחלטת בית המשפט העליון לפסול את אריה דרעי לכהן כשר. זירה חמה במיוחד לתגובות פוליטיות באופן כללי, שגם לא אכזבה הפעם, היא הרשת החברתית טוויטר. בשלל התגובות שם עלתה הצעה מקורית ממספר עיתונאים חרדים, לגבי זהות מי שצריכה להחליף את דרעי בתפקידיו. בין הכותבים היו יוסי אליטוב, עורך העיתון החרדי הנפוץ "משפחה" שצייץ: "לא רואה שום סיבה שבעולם מדוע גב' יפה דרעי לא תתמנה מחר לשרת הבריאות של מדינת ישראל. מנהיגה חברתית מהשורה הראשונה. הלב שלה נמצא במקום הנכון…" 

גם יאיר לוי, עיתונאי "בחדרי חרדים", צייץ מסר דומה: "אין דבר יותר חכם ומוצלח אם דרעי יחליט שרעייתו יפה דרעי תכהן כשרת הפנים והבריאות. גם אישה, גם חרדית וגם אהודה במיוחד על הציבור השס"י". שרי רוט, עיתונאית חרדית ומבעלי אתר חרדים10, כתבה ברוח אותם הדברים: "אני בעד למנות את יפה דרעי לשרה במשרדים… סוף סוף נשים במפלגות החרדיות, יגידו כל הנאורים פלוס ארגוני הנשים. ובש"ס? יתברכו במינוי הראוי".

אריה דרעי וחברים. אין כניסה לנשים לתפקידים בכירים | צילום: אמיר לוי/Gettyimages
אריה דרעי וחברים. אין כניסה לנשים לתפקידים בכירים | צילום: אמיר לוי/Gettyimages

יש מי שהציוצים האלה, מליבת הציבור החרדי, יפתיעו אותם. אחד העקרונות שנשמרים היטב במפלגות החרדיות הוא שנשים לא מקבלות מקום כנבחרות ציבור, לא בכנסת, לא בממשלה ולא ברשויות המקומיות. המפלגות החרדיות לא מציבות נשים ברשימותיהן מתוך עיקרון מוצהר. עד לפני שנים בודדות, לאגודת ישראל היה סעיף מפורש בתקנון שאיפשר רק לגברים להיבחר לתפקידי ציבור.

בעשור האחרון התחיל לפעול ארגון "נבחרות", המורכב מנשים חרדיות, שמאס בהעדר הייצוג של נשים חרדיות בפוליטיקה, ופועל ציבורית, קהילתית ומשפטית לשינוי המצב. הארגון החל את דרכו כעמוד בפייסבוק בשם "לא נבחרות לא בוחרות", שקרא להימנע מלהצביע למפלגות החרדיות בגלל העדרן של נשים ברשימות, והתפתח לארגון משפיע בתחומו, שמכשיר עשרות נשים לעיסוק ציבורי. הפעילות האינטנסיבית כנראה הכשירה את הקרקע להעלאת שמה של יפה דרעי לתפקיד מיניסטריאלי. ואכן, ארגון נבחרות מיהר לשתף את הציוצים השונים שקידמו את המועמדות יוצאת הדופן, וכתבו: "תהא השעה הזאת שעת רצון למינוי אישה חרדית כשרה בממשלה. ותהא האישה הזו שרה/רבקה/רחל או יפה העיקר שתיפסק כבר האפליה המקוממת הזו כנגד נשים".

במציאות המצב לא השתנה, ואת התפקידים הבכירים המפלגות החרדיות מאיישים גברים בלבד. בעתירה שהוגשה לבג"ץ לפני חודשים ספורים, על ידי ארגון נבחרות ופעילות בו, עלה שהמפלגות החרדיות אפילו מסרבות לרשום נשים כחברות במפלגה. זה לא רק מצב לא מוסרי, אלא הוא מייצר פגיעה בזכויותיהן של נשים חרדיות.

הנוכחות של נשים במוקדי קבלת החלטות היא קריטית. ההיסטוריה מלמדת שאמנם לא כל אישה מקדמת זכויות נשים ושוויון מגדרי, אבל יש מתאם מובהק בין מספר הנשים המכהנות ובין העיסוק במה שנוגע לחיים של כולנו, אולם נתפס כסוגיות יותר נשיות, כמו רווחה וחינוך. 

כשנשים חרדיות הן לא חלק מהמפלגות החרדיות, נושאים שקשורים בהן באופן מובהק פחות מטופלים. כך בנוגע לאיכות התעסוקה הנמוכה שלהן בשוק העבודה, ועל אחת כמה וכמה ביחס לנושא של הטרדות ופגיעות מיניות בחברה החרדית, שבדיונים רלוונטים הח"כים החרדים נעדרים מהם תמיד.

>>> איראן זה כאן, עוד רגע. תקשיבו למי שהצליחה להימלט משם בזמן

יפה דרעי לא מונתה לשרת הבריאות או הפנים, לתפקידים מונו שני חברי כנסת מטעם ש"ס. אבל החומה הגבוהה המונעת מנשים חרדיות לייצג את הציבור ולכהן במוקדי קבלת החלטות חייבת ליפול. 

*הכותבת היא משפטנית ופעילה חברתית, יועצת ומרצה בתחומי מדיניות ומגדר, לשעבר מנכ"לית שדולת הנשים בישראל