התמודדות

ינאי פרישר גוטמן: "הכי קל ליפול לתהומות והכי קשה להרים את עצמך"

ינאי פרישר גוטמן | צילום: דביר כחלון, סטיילינג וניהול אמנותי: יונתן פרימרמן, איפור ושיער: שרון לוסטיג, ע. צילום: תומר לופשקו, ע. סטיילינג: שירלי באריס, ברטין דנגור ואופיר פרץ. חולצה ומשקפי שמש: Acne Studios בבוטיק ורנר
ינאי פרישר גוטמן | צילום: דביר כחלון, סטיילינג וניהול אמנותי: יונתן פרימרמן, איפור ושיער: שרון לוסטיג, ע. צילום: תומר לופשקו, ע. סטיילינג: שירלי באריס, ברטין דנגור ואופיר פרץ. חולצה ומשקפי שמש: Acne Studios בבוטיק ורנר

המחסום שנפרץ השנה, פחד הקהל המשתק שסבל ממנו, הזוגיות הנוכחית ומפעל ההנצחה החשוב שהוא מנהל. ינאי פרישר גוטמן בריאיון חגיגי ואופטימי, למרות הכל

88 שיתופים | 132 צפיות

רגע לפני ראש השנה, ינאי פרישר גוטמן, מעצב נחשב במקומותינו, והאלמן של אמיר פרישר גוטמן, עדיין לא יודע איך יראה החג שלו ועם מי ייסב לשולחן החג. "אנחנו משפחה גדולה: לרוי ולי יש את אימא שלי והאחים שלי, לצערי אבי, איש עסקים, תקוע בפיליפינים כבר תשעה חודשים ולא יוכל להגיע, וישנם גם ההורים והאחים של אמיר, והמשפחה של פלג בן זוגי. התוכנית הייתה להיפגש בגינה של אחותי ביישוב קדימה, אבל לאור המגבלות של הקורונה, כנראה זה לא יקרה. 

>> הפקת אופנה חגיגית עם ינאי פרישר גוטמן ורוי

איך הקורונה השפיעה עליך?
"כמו בעלי עסקים רבים, גם אנחנו מדממים. ספגנו מכה קשה. יש לי סטודיו גדול לעיצוב עם חמישה עובדים שאני משלם להם משכורת וזוהי אחריות גדולה כלפיהם וכלפי המשפחות שלהם. לא פיטרתי אף אחד ואני עושה שמיניות באוויר ועובד פי עשר קשה לייצר עבודה". 

ובפועל?
"השנה שמתי בצד את פחד הקהל ששיתק אותי שנים והתחלתי להרצות. היו לי כבר הרצאות שנה קדימה, כל חודש עד ארבע הרצאות. מרגע שחזרו ההתכנסויות עם 20 איש חזרו הסדנאות ולכי תדעי לכמה זמן. 

כשאמיר היה כאן, היה לי נוח להיות בבק סטייג', לא רציתי למשוך תשומת לב, אבל מרגע שהוא נפטר, אם רציתי או לא, מצאתי את עצמי בקדמת הבמה ועדיין היה לי פחד קהל. יום אחד שאלתי את עצמי: אחרי כל מה שעברת, אתה פוחד לדבר מול כמה אנשים? איך זה יכול להיות? כשאתה מתמודד עם הגרוע מכל אתה מקבל בסופו של דבר פרופורציות ומבין שאנחנו שמים את המעצורים לעצמנו, והחלטתי לשבור את המחסום. 

"כשאמיר היה כאן, היה לי נוח להיות בבק סטייג', לא רציתי למשוך תשומת לב, אבל מרגע שהוא נפטר, אם רציתי או לא, מצאתי את עצמי בקדמת הבמה"

הסדנה הראשונה שהעברתי הייתה מול שמונה איש. הבאתי לצידי מרצה אורחת כדי שתגבה אותי, הזעתי ורעדתי אבל דיברתי ודיברתי ועברו שעתיים וחצי ולאורחת לא נותר זמן. הבנתי שהפחד הוא שלי, הוא עם עצמי ושאין לו שום הגיון. התחלתי להרצות ל-20 איש והרגשתי שחציתי עוד משוכה ואז עברתי להרצאות מול אלף איש בכנסים. לא היה באמצע. אמיר לא היה מאמין שאני אעמוד ואדבר מול אלף איש, למרות שהיה מעריץ שלי ותמיד פרגן ודחף. היום יש לי הרצאות בתחום המקצועי, אני מלמד מניסיוני את רזי המקצוע, ויש לי גם הרצאה על סיפור חיי בשם 'הכוח להמשיך'" .

אתה מדבר על הכוח להמשיך אחרי מותו הטרגי של אמיר?
"כן. כשאתה עובר דברים קשים כמו שאני עברתי, הכי קל ליפול לתהומות והכי קשה להרים את עצמך. אני מצאתי את הכוחות שלי בבן שלי, רוי, לא יכולתי לאפשר לעצמי ליפול לכבודו ובשבילו ובשם התא שאמיר ואני בנינו. רוי נתן לי הכוחות ואני נתתי לו.

נקודת המפנה בחיי היתה בשנת 2017, כשזכיתי במעצב המבטיח של השנה מטעם מגזין העיצוב 'דירה נאה', ומעבר להכרה זה היה הניצחון שלי על הפחד. שנים ביליתי בלא להאמין בעצמי, לא הערכתי את עצמי מספיק ורק כשחטפתי סטירת לחי מהחיים הבנתי שאני עצרתי והגבלתי את עצמי ומרגע ששחררתי הכול קרה. השורה התחתונה בהרצאה היא שלא משנה באיזה קושי או משבר נמצאים – אם זה משבר כלכלי, בזוגיות או כשאתה מאבד את היקר לך מכול – בסופו של דבר צריך לחשב מסלול מחדש ולבחור בחיים. צריך להעריך כל רגע, החיים קצרים וחבל לבזבז זמן. אם תאמין בעצמך, הדברים הטובים יבואו אליך". 

"הייתי המקל בגלגלים של עצמי"

מוזר שעם נתונים כשלך וכדוגמן בעברך, מקצוע מוחצן לכל הדעות, אתה מדבר על חוסר בטחון ואמונה בעצמך.

"דגמנתי שלוש שנים, בין השאר לפוקס היינקן ודלתא, והאמת שהתביישתי לקום מהמגבת בים, הייתי המקל בגלגלים של עצמי. הייתי מגיע לאודישן בידיעה שלא אתקבל, וכן, למרות שאמרו לי שאני נראה טוב, לא הרגשתי ככה". 

ינאי פרישר גוטמן הוא הבעלים של סטודיו לעיצוב פנים ואדריכלות, המקום שלו בדרום העיר משלב קלאסי ומודרני, תקרות גבוהות לצד חללים גדולים, לא עמוסים מדי וצבעוניות נעימה לעין, כיד טעמו הטוב של הבעלים. הוא אינו מגביל את עצמו כמעצב והוא נוגע בכל. מבתים פרטיים, בתי עסק, אולמות תצוגה, מסעדות, חנויות ובתי קפה, דרך ריהוט, אביזרים, כלים וטקסטיל לבית. קולקציה שעיצב בעבר לגולף, זכתה להצלחה עצומה והייתה סולד אאוט עוד לפני סוף העונה. 

"רק כשחטפתי סטירת לחי מהחיים הבנתי שאני עצרתי והגבלתי את עצמי"

ממש לאחרונה, ולרגל החגים, קיבל פנייה מיקבי כרמל לעצב תווית חדשה על פי חזונו ליין Selected Sparkling Moscato Designer Edition, יין מוסקטו קליל ומרענן שיצא במהדורה מוגבלת. "התבקשתי להכין את התווית בתוך כמה ימים. בלעתי את הרוק ולמרות שהלו"ז נראה בלתי הגיוני, יצאתי לדרך. נתחיל מזה שאני אוהב יין. אין ארוחת ערב שבת אצלנו שאין יין על השולחן. היין המדובר הוא יין לבן חצי יבש, מתקתק מעט ומוגז, כמו קאווה קלילה. נפלא לשתות אותו מול השקיעה בים והוא נפלא על כל שולחן בארוחה כי ברמת האלכוהול הנמוכה שלו, 5% לעומת כ-13% ברגיל, הוא מתאים לכל חיך. מראש רציתי לעצב משהו שיביא ערך מוסף לשולחן החג, יוקרתי אבל לא מדי, כי אחרי הכול מדובר במוצר שמתאים לכל כיס ושמחירו 30 ש"ח. צבע השנה הוא קלאסיק בלו ושילבתי בכחול העמוק נגיעות של צבע זהב-שמפניה כצבע היין ואני מאד אוהב את התוצאה". 

מהי נטיית הלב שלך כמעצב?
"עיצוב זה עיצוב, בין אם הוא עיצוב גרפי, עיצוב מוצר, או פרויקט עיצובי. אני נוגע בכל דבר. יכול לעצב מסעדה, חדר ילדים, כורסה או חולצה. יש לי שיתופי פעולה עם חברות מסחריות שמאמינות בי. אני, למשל, שגריר של טלוויזיות סמסונג ומדיות דיגיטליות, ואני מוביל דעת קהל. זה לא מובן לי מאליו ששמים אותי בפרונט, זה גורם לי להרגשה טובה. אני נהנה מהעשייה, נהנה לג'נגל בין הכל ומתרגש מכל דבר. זה הדבר היפה בעבודה שלי, אתה יוצר סקיצה על המחשב עושה הדמיה ופתאום הוא הופך למוצר שקונים אותו. אני מרגיש בר מזל לקום בבוקר עם חיוך לעבודה שלי כי אני עושה מה שאני אוהב". 

ואם לא מעצב, מה היית?
"וטרינר, ללא ספק. גדלתי עד גיל 16 בקיבוץ ניר יצחק, אני מאחרוני הלינה המשותפת בקיבוץ. החברים הטובים שלי בילדות היו הסוסים. במסגרת מחויבות אישית בתיכון בנתניה עבדתי עם וטרינר, אבל החיים גלגלו אותי והכישרון העיצובי ניצח".

כדוגמן בעבר, עיצוב אופנה מסקרן אותך?
"חשבתי להיות מעצב אופנה בתחילת דרכי אבל כששקלתי בחרתי בעיצוב פנים כי הרגשתי שאני רוצה לחולל שינוי בתחום העיסוק ובעיצוב פנים יש משהו שהוא על זמני . אבל עיצוב בגדים זה נושא שאני חושב עליו, לגברים נשים וגם לילדים. כשתבוא ההזדמנות הנכונה זה יקרה". 

הנחית פינה ב"חיי בלילה" בנושא עיצוב. הנחיה טלוויזיונית מעניינת אותך?
"כן. אם תבוא הצעה מתאימה". 

לעצב את דור העתיד, לחנך ולגדל דור במציאות אחרת

נכון להיום הוא מתגורר עם רוי ובן זוגו פלג לוי, עורך דין במקצועו, בעיר ימים בנתניה. השניים עברו לגור יחד בדצמבר האחרון אחרי תשעה חודשי זוגיות. "עד שרוי היה בן שנתיים אמיר ואני גרנו בתל אביב ואז עברנו לנתניה והיה לנו את הכלב גוצ'י שנפטר בגיל 17. אמיר היה חלק מתהליך השיפוץ של הדירה בנתניה אבל לא זכה להיכנס אליה. עיצבתי אותה בדמותו. הכי קשה למעצב לעצב בית לעצמו. הסגנון שלי הוא בקווים נקיים, אקלקטי אבל גם אירופאי. ספה סופר מודרנית, עם ספריה ממתכת ודלת קלאסית". 

רוי היה כבן ארבע כשאמיר נפטר אחרי שהצליח להציל את אחייניתו בים אבל כוחו לא עמד לו להציל את עצמו. "רוי בן שמונה בקרוב וזוכר הכול, הוא ילד בוגר מאד אחרי שעבר מה שעבר. אחרי שיחה איתו נדמה שמדברים עם בן 18", אומר ינאי. ביולי האחרון חגג פלג יום הולדת 29. ינאי בן 39, אמיר היה מבוגר ממנו בחמש שנים. ינאי כתב לפלג ברכה מרגשת באינסטגרם שלו: "אני רוצה להודות לך על יכולת ההכלה המטורפת שלך, על הדרך שלך לאהוב אותנו בלי גבולות, על כך שאתה עומד לצידי בכל מצב, בשמחה ובעצב. תודה שנכנסת למשפחה שלנו כמו כפפה ליד. יש לך לב זהב פלג שלי. ואני מודה לאהובי שם למעלה ששלח לי ולרוי אותך". 

זמן קצר אחרי, ערב יום השנה השלישי למותו של אמיר, פלג בחר לכתוב בפייסבוק שלו, מכתב לאמיר אותו לא הכיר אלא דרך שיריו: "רציתי שתדע שבחרתי לאהוב. אהבה גדולה, אהבה ללא תנאי לרוי וינאי". ועוד והוא כתב: "רוי שר משיריך ומספר לי רבות על החוויות לצידך…. ינאי ואני ישנים איתך, אוכלים איתך, צוחקים איתך, מחנכים איתך, ובוכים עליך. גם אני". והבטיח לו בסיום: "מנגינת חייך תלווה אותנו לעד".

עם כל העיסוקים שלך, עד כמה אתה מקדיש לבית, לרוי?
"רוי הוא הדבר הכי יקר לי בעולם. מבחינתי הייתי רוצה להתפנק איתו כל היום והלילה על הספה. אני משתדל כמה שיותר להסיע אותו לבית הספר, להתקשר למורה לשאול איך היה לו, לאסוף אותו מבית הספר וכל הזמן לחבק אותו". 

ינאי מקדיש חלק גדול מזמנו כיום להנצחת אמיר פרישר גוטמן בעמותה שהקים לזכרו בשם "לנצח נשאר" בשיתוף עם האגודה למען הלה"טבים. ממש בימים אלה מוקמת קליניקה משפחתית גאה ראשונה בארץ, ברחוב סעדיה גאון בתל אביב. "אמיר היה לוחם צדק אם יש משהו שבער בנפשו של אמיר זה זכויות הקהילה. בשנים האחרונות לחייו הוא התייצב בכל אולפן לקידום זכויות הקהילה. כיום אנחנו עושים דברים מדהימים במסגרת העמותה. גם המשפחה של אמיר בעניין, כולל אחיו הגדול וכמובן פלג שמעורב בכל העשייה שלנו. יש מאחורינו גם צבא של חברים, מהמוכשרים ביותר בתחום. חרטנו על דגלנו לקדם שוויון מגדרי וטיפול באוכלוסיית הקהילה הלהט"בית שתתן מענה נפשי, בשעות היום לבני נוער, מענה משפטי והליכי גישור בין זוגות חד מיניים ותנגיש את כל המידע לכל המשפחה הגאה, כולל ביסוס מערכות יחסים, הסכמי זוגיות, צוואות, הליכי פונדקאות ועוד. האג'נדה שלנו מאחורי כל זה היא לעצב את דור העתיד, לחנך, לגדל דור במציאות אחרת, בסובלנות ושוויון מגדרי. ולזכור גם כי לכולנו מגיע להיות הורים". 

הרבה זוגות חד מיניים מתקשים לממן היום הליך פונדקאות בגלל שהוא כרוך בסכומי עתק.
"אני יודע. אני הייתי שם. כשאמיר ואני התחלנו פונדקאות היינו בין הבודדים. אחרי שהבאנו את רוי, נתנו השראה לזוגות אחרים. הסכומים הם אכן עצומים, וזה כולל בדרך חוזים יקרים מול עורכי דין. אנשים כיום ממשכנים את החיים שלהם ומדינת ישראל סגרה את כל השערים והמקום היחידי שניתן לעבור בו תהליך של פונדקאות הוא ארצות הברית וזה יכול להגיע שם לסכום של מיליון שקל להליך, כמעט כמו לקנות דירה. הרעיון של העמותה הוא פרו בונו, שירות לציבור ללא תמורה או בתמורה סמלית. כשמדובר בכל חוזי הפונדקאות, למשל, בזכות העמותה זה יעלה 10% בלבד לעומת מה שעולה היום. תהיה לנו קרן תרומות שתעזור בסבסוד לכאלה מהקהילה שידם אינה משגת. אנחנו נשמח אם אנשים נוספים יתגייסו ויקחו חלק בעשיה הזאת כדי להוביל את השינוי. מבחינתי זו ללא ספק הצוואה של אמיר". 

אתה רוצה ילדים נוספים?
"כן. ואני עובד קשה כדי להגיע לשם". 

יין סלקטד מוסקטו של יקבי כרמל בעיצוב ינאי פרישר גוטמן | צילום: יח"צ
יין סלקטד מוסקטו של יקבי כרמל בעיצוב ינאי פרישר גוטמן | צילום: יח"צ