"המדינה הפכה אותי לשקופה"

סנדרה רינגלר בארוע אופנה עמותת ילדים בסיכוי | צילום: יח"צ
סנדרה רינגלר בארוע אופנה עמותת ילדים בסיכוי | צילום: יח"צ

בגיל 18 היא מצאה את עצמה לבד בעולם עם חובות של 100 אלף ש"ח. שש שנים אחרי, היא מכבבת בתצוגת אופנה מול סנדרה רינגלר וירדן הראל שיושבות בשורה הראשונה. סיפורה המרתק של אוריאן אושדי

88 שיתופים | 132 צפיות

"אם מישהו עובר מולכם ונראה לכם שאתם הולכים להתנגש, שכל אחד יזוז ימינה, ואל תשכחו להיות במקומות שלכם בזמן לפינאלה", מתדרכים גילי סיוון-כהן ומשה אברמוב, מבכירי המפיקים בתעשיית האופנה הישראלית, את הדוגמנים והדוגמניות בחדר ההלבשה. הדוגמנים נראים כאילו הם עומדים להתעלף. קשה להאשים אותם, זו הפעם הראשונה שהם יצעדו על המסלול ועוד בבגדים שהם עיצבו. הם לא דוגמנים מקצועיים, הם חלק מעמותת "ילדים בסיכוי", ואירוע האופנה הענק "Fashion & Passion" שהתקיים בסוף השבוע במועדון הבסקולה בתל אביב, נועד כדי להציג עד כמה מדהימים ההישגים שלהם.

על המסלול התבלטה אוריאן אושדי בת ה-25 בשמלת רשת שחורה ושקופה עם פאטצ'ים צבעוניים פזורים לאורכה ולרוחבה. אושדי אינה רק אחת הדוגמניות בתצוגה, אלא גם מייסדת המיזם והכוח המניע מאחוריו בשיתוף חבריה לפורום הצעירים של פרויקט "גשר לעצמאות" תחת חסות העמותה.

אושדי היא בוגרת לימודי עיצוב אופנה ואת השמלה עיצבה בעצמה. "השמלה משקפת את הדיסוננס שליווה אותי כל חיי", אומרת אושדי. "הרשת מסמלת את תחושת השקיפות שחשתי בעברי, והפאטצ'ים מייצגים איים של אופטימיות, תקווה וילדות", היא הסבירה בהתרגשות.

אוריאן אושדי בשמלה בעיצובה באירוע האופנה של עמותת "ילדים בסיכוי" | צילום: קורין ביגליאטי
אוריאן אושדי בשמלה בעיצובה באירוע האופנה של עמותת "ילדים בסיכוי" | צילום: קורין ביגליאטי

ילדה בלי בית

אחרי כל הגלאם שפיזרה על מסלול התצוגה, קשה להאמין שפעם חשה אושדי שקופה. בגיל ארבע כבר הפכה ל"נעדרת עוגן משפחתי" לאחר שהוריה התגרשו. מאותו הרגע בעצם נאלצה לגדל את עצמה, והחלה להסתובב ברחובות. "אימא שלי נאבקה להמשיך לטפל בשני האחים שלי, שסבלו ממחלות רפואיות ונפשיות, ונזקקו לה הרבה יותר ממני. אז זזתי הצידה", היא מסבירה.

לבית הספר הגיעה אושדי באופן לא סדיר, וגם כשנכחה בכיתה התקשתה לשבת וללמוד. את גיל 11 היא חגגה מבלי לדעת קרוא וכתוב. במערכת החינוך לא זיהו את המצוקה, ולדבריה, אושדי לעולם לא תשכח את תחושת ההשפלה הצורבת כשהמורה קראה לה ללוח, מול כל הכיתה, וכשהיא לא הצליחה לקרוא סיכמה: "רואים שלא ייצא ממנה כלום".

באותה העת, בעקבות אירוע אלימות קשה שחוותה, הוצאה אושדי מביתה והועברה למשפחתון "סוזאן" שברמת גן. בזכות אם הבית במשפחתון, שפרסה עליה את חסותה והשקיעה בה שעות על גבי שעות, למדה לקרוא. תוך שנתיים בלבד הפכה מאנאלפביתית לתלמידה מצטיינת, והתקבלה לפנימייה הפרטית "כנות", שם פרחה חברתית ולימודית. "הייתי צריכה רק שמישהו יאמין בי", היא מספרת.

מאחורי הקלעים של התצוגה מבית עמותת "ילדים בסיכוי" | צילום: עופרה כהנא
מאחורי הקלעים של התצוגה מבית עמותת "ילדים בסיכוי" | צילום: עופרה כהנא

עולם גדול מדי

בגיל 18 סיימה אושדי את לימודיה בהצטיינות. היא עזבה את הפנימייה, נרגשת לצאת אל החיים האמיתיים – אולם מהר מאוד מצאה את עצמה ללא קורת גג, מתגלגלת בין דירות של חברות. שנתיים לאחר מכן כבר שקעה בחובות בגובה 100 אלף ש"ח, וחלתה במחלת דם וכבד שאילצה אותה לקבל עירויים באופן שבועי. "בגיל 18 המדינה מתנערת מאיתנו, ורובנו מרגישים שהפכנו בבת אחת לשקופים", אומרת אושדי. "לא היה מי שיכווין אותי ויזהיר אותי, ופגשתי הרבה רמאים שדאגו לנצל את זה".

אושדי כבר עמדה להרים ידיים ולהכריז שהחיים לבד קשים מדי, אך אז שמעה על עמותת "ילדים בסיכוי". העמותה הוקמה עבור צעירים וצעירות שמוגדרים כנעדרי עוגן משפחתי, כלומר צעירים שמשפחותיהם אינן מתפקדות או שאינן תומכות בהם. במילים פשוטות, מדובר בצעירים שסיימו בגיל 18 את לימודיהם בפנימיות ובבתי אומנה, ונזרקו לעולם הגדול כשהם לגמרי לבדם. העמותה מסייעת להם לצאת אל העולם, מסבסדת עבורם דירות ייעודיות, מעניקה להם מלגות לימודים, וגם מספקת להם את הליווי והתמיכה החסרים להם ביומיום.

כשהצטרפה לעמותה, המנטורית שהוצמדה לאושדי לימדה אותה התנהלות כלכלית נכונה וסייעה לה להיחלץ מהמשבר אליו נקלעה. במקביל, היא עברה תהליך נפשי עמוק, והחלה להאמין בעצמה. "כשהבנתי שאני לא לבד, קיבלתי את האומץ לרדוף אחרי החלומות שלי, ונרשמתי ללימודי עיצוב אופנה".

זוהרים בחושך

תצוגת האופנה המרגשת היא ללא ספק יריית הפתיחה בארסנל היכולות של אושדי, שהצליחה לגייס לאירוע את בכירי תעשיית האופנה המקומית למטרה. כמו, למשל, הסטייליסטית סנדרה רינגלר, שהתנדבה להנחות את האירוע.

סנדרה רינגלר באירוע אופנה עמותת ילדים בסיכוי | צילום: יח"צ
סנדרה רינגלר באירוע אופנה עמותת ילדים בסיכוי | צילום: יח"צ

על המסלול הציגה רינגלר כל דוגמנית ודוגמן בקטעי קריאה קצרים אודות הישגיהם, היא לא הסתפקה בסיבוב אחד פר דוגמן ושלחה אותם לסיבוב שני ושלישי. "יש כל כך הרבה דברים טובים להגיד עליהם, שסיבוב אחד פשוט לא מספיק", היא נימקה. "אני חייבת להודות שהופתעתי. כמובן שציפיתי שיהיה מרגש, אבל לא ידעתי שאתרשם כל כך מהצעירים האלו. כולם כל כך מוצלחים – סטודנטים, חיילים, בני שירות, עצמאיים ויצירתיים. היו פה רמות חדשות של יופי, ביטוי עצמי וגיוון", היא אומרת, ומוסיפה: "אין דבר יותר מרגש מלתת לצעירים ולצעירות האלו את הבמה, ולראות אותם מרגישים כמו כוכבים. זה הכוח של האופנה, שהיא מאפשרת לכל אחד לזהור".

במקביל לתצוגה, אורחי האירוע זכו ליהנות מטיפולן המסור של מעצבות שיער ומאפרות. בין ערימות המציאות השוות, הם דפקו פוזות לצלמי האופנה מבית הספר של רון קדמי שהסתובבו בין המוזמנים, תוך כדי עשיית שופינג של הלייף בבזאר שכל הפריטים שבו נתרמו על ידי אושיות אופנה ומותגים שווים שונים – ממנגו ועד פקטורי 54, כאשר כל פריט נמכר במחיר סמלי של חמישה שקלים.

לא עוד תצוגת אופנה: אירוע אופנה עמותת ילדים בסיכוי | צילום: עופרה כהנא
לא עוד תצוגת אופנה: אירוע אופנה עמותת ילדים בסיכוי | צילום: עופרה כהנא

כובשת את העולם בסטייל

עבור רבים מהצעירים והצעירות מדובר בחוויה שהיא מעבר לשופינג. "ביומיום שלנו אנחנו לחוצים וטרודים כל הזמן, ומרוכזים בעיקר בלסגור את החודש ולכבות שריפות. דווקא בגלל זה האירוע הזה כל כך חשוב – זו הזדמנות עבורנו לפגוש צעירים נוספים במצבנו, לקבל מחמאות ופרגון, לחגוג את ההישגים שלנו, ולא פחות חשוב – למלא את הארון בבגדים שגורמים לנו להרגיש שאנחנו שווים".

אושדי לא מתכוונת לעצור בזה. בשנה הבאה תתחיל ללמוד ממשל ופוליטיקה במטרה להתחמש בכלים שיסייעו לה במאבקה העתידי למען צעירים וצעירות מרקע דומה לשלה. "אני רוצה לדאוג לכל הצעירים והצעירות במצב הזה, שאף אחד לא ירגיש בודד ומיואש כמו שאני הרגשתי", היא מכריזה עכשיו כשהתצוגה מאחוריה. אולם בינתיים, עד שתוכל להילחם על זכויותיהם בזירה הפוליטית, תמשיך להיאבק בתחושת השקיפות באמצעים העומדים לרשותה – סטייל, עיצוב אופנה וביטוי עצמי.

 

לפרטים, תרומות והתנדבות – היכנסו לאתר 'ילדים בסיכוי'