ילדה טובה תל אביב: ראיון עם מיטל גל סויסה

מיטל גל סויסה | צילום: תום מרשק
מיטל גל סויסה | צילום: תום מרשק

אחרי הטלנובלה "האלופה" והסרט "אפס ביחסי אנוש", מיטל גל סויסה עושה תפקיד נשי ראשי קומי מדליק בסרט חדש, לומדת ומלמדת יוגה ובקיץ מתכננת חתונה – ולא בסרט. ראיון

88 שיתופים | 132 צפיות

 

 

 

כשמיטל גל סויסה עוצמת עיניים, היא יכולה עדיין להיזכר בדמות של ריטה בן חיים, העיוורת שלבסוף זוכה לראות, בטלנובלה "האלופה". בכל זאת, תפקיד ראשון כבר בגיל 18 וחצי שללא ספק שם אותה על המפה. הילדה היפה שהגיחה מחיפה מוכוונת מטרה, רקדה והופיעה בפרסומות כבר מגיל צעיר מאוד ואחר כך דגמנה, מצאה, לבסוף, את הנישה הנכונה לה – משחק.

גם היום, בגיל 29, היא בעלת לוק צעיר של נערה בראשית הדרך, אלא שהרזומה המקצועי כבר תפס נפח. אחרי "האלופה" היא לקחה פסק זמן ללימודי משחק, חזרה ורשמה תפקידים, בין היתר בפיצ'רים "פנתר לבן", "אנשים כתומים", "העולם מצחיק" ו"אפס ביחסי אנוש", בסרט הקצר "אישך, תשוקתך" ובסדרה "להיות איתה".

מיטל גל סויסה | צילום: תום מרשק
מיטל גל סויסה | צילום: תום מרשק

 

כעת גל סויסה המוכשרת מככבת בתפקיד ראשי מרשים בקומדיית Feel Good המהנה "ילד טוב ירושלים", סרט הביכורים של רועי פלורנטין. בסרט היא מגלמת את נטליה, דוג־ווקרית (מוציאת כלבים לטיולים בתשלום) צעירה, חופשייה, ספונטנית, נטולת התחייבויות. עדי (עמוס תמם), איש מחשבים חנון שקיבל בשורת איוב שהוא חולה בסרטן סופני וימיו ספורים, פוגע בה ברכבו וכמעט דורס אותה. המפגש הטראומתי משנה את שניהם. לאחר שנודע לנטליה על מצבו, היא שולפת אותו מחייו התבניתיים, המרובעים, שבהם לא זכה בהערכה מאשתו מעין (מלי לוי), עורכת דין בוגדנית, מבנם שלא שם עליו ומהבוס שלו שמזלזל בו. נטליה סוחפת את עדי להרפתקה פריקית־רומנטית מציתת דמיון. הוא מתמסר טוטאלית לה ולאטיטיוד שלה, הרי החיים (שלו) באמת קצרים, והיא עוזרת לו "לשחרר מתוכו את הזאב הפנימי".

מתוך הסרט "ילד טוב ירושלים" | צילום:רן מנדלסון
מתוך הסרט "ילד טוב ירושלים" | צילום:רן מנדלסון

לחיות את הכאן והעכשיו

"יש משהו בדמות של נטליה שמאוד מניע את העלילה", אומרת גל סויסה. "היא זו שנותנת לו את הפוש. המצוקה שלו עוררה בה רצון טוב להאיר ולכוון לו את החיים, ממקום שאין מה להפסיד. אתה חי את הכאן והעכשיו. זה באיזשהו מקום גם הסטייט־אוף־מיינד שלי, של מיטל".

את דומה לנטליה?

"מבחינת החיבור שלי אליה, הרגשתי שהיא משפיעה לי על החיים. כשהתחלנו בחזרות ובדקתי וחיפשתי, עמוס אמר לי 'עזבי, פשוט תהיי את, תשחקי את עצמך'. בהתחלה הייתה לי תחושה שהיא ממש לא אני, אולי מישהי שהייתי רוצה להיות. כי תמיד יש את מי שאנחנו חושבים שאנחנו, מי שאנחנו רוצים להיות ומי שאנחנו באמת. ובתוך תהליך החזרות והצילומים התהווה משהו, מן סימביוטיקה וערבוב בין מיטל ונטליה. יש בי קונפליקט. הייתי רוצה להיות קצת יותר כמו נטליה – פרי־ספיריט כזה".

איך בעצם זכית בתפקיד?

"קיבלתי את התסריט שכתב רן אפלברג והוא היה כתוב מצוין. כשקראתי אותו חשבתי שזו דמות כיפית. התחברתי אליה ולרומנטיקה שבסיפור. אני חושבת שהם בחנו לתפקיד נטליה בערך את כל הבנות בארץ, ויודעת שהייתה להם התלבטות בשלב הסופי. ואני זכיתי. אחר כך עשיתי מאצ'ינג עם עמוס, ומאז ולכל אורך ההפקה זו הייתה חוויה שהרגשתי שעשינו בכיף ועם מלא אהבה".

"אני מקווה שיום אחד יהיה לי אומץ לחיות קצת בלי לדפוק חשבון למערכת, לחשוב מחוץ לקופסה". מיטל גל סויסה | צילום: תום מרשק
"אני מקווה שיום אחד יהיה לי אומץ לחיות קצת בלי לדפוק חשבון למערכת, לחשוב מחוץ לקופסה". מיטל גל סויסה | צילום: תום מרשק

נטליה שבסרט חוותה גברים מאכזבים, כאלה שבאים ללילה ובורחים.

"לא היו לי כאלה חוויות, אבל זה לאו דווקא בגלל שהייתי מפורסמת. זה לא חוק בל יעבור שזה לא קורה לאנשים מוכרים. גם אנשים כאלה, ואולי בעיקר, הם חסרי ביטחון ויכולים ליפול לכל מיני מערבולות ביחסים. נטליה אמנם פגועה מגברים, וכאילו הם כבר מאחוריה, ואז עדי מגיע ולאט לאט מתפתח אצלה רגש כלפיו. היא נשמה טובה, מכילה, בעלי חיים, כלבים וחתולים הם החברים שלה. כשבדקתי איפה נוצר חיבור עם עדי, שכל כך שונה ממנה, הבנתי שאצלו קיים, באופן לא מודע, משהו שנטליה צריכה, ובדמות שלה יש את הדבר שהוא צריך".

אחת האמירות בסרט היא שמי שהוא ילד טוב ירושלים, ספק אם יזכרו אותו, ומי ש"רע" משאיר חותם.

"בטוב יש משהו חד ממדי. אין איתו בעיה, אין דרמה, ואנשים שהם טראבל־מייקרס עושים הרבה יותר רעש. אני אדם עם גישה של לחפש את הטוב ולא את הרע".

מיטל גל סויסה | צילום: תום מרשק
מיטל גל סויסה | צילום: תום מרשק

לשחרר את הזאב הפנימי

לשחקני המשנה על ארבע, שהיו כפופים למרותה בסרט, לא הייתה לה בעיה להתרגל. זה שלוש וחצי שנים יש לה כלב בשם יונתן. "הוא הכל מהכל, תערובת מקסימה", היא מספרת. "ראיתי בפייסבוק תמונה של שני כלבים אחים בני חודשיים בתוך סלסילה שרצו למסור לאימוץ. לא נשארתי אדישה אליה. ישר שלחתי הודעה לבחורה שהביאה אותם מאיזה כפר בצפון ולקחה אותם לאומנה במודיעין. נסעתי ולקחת אחד מהם, ומאז אנחנו חיים יחד באושר. זו גם הייתה הסיבה שהרגשתי מתאימה לתפקיד הדוג־ווקרית. כלבים ממושמעים להחריד, וחמשת הכלבים שהצטלמתי איתם בסרט היו מאומנים. עשיתי איתם לא מעט חזרות וגם נסעתי לכפר ויתקין, למאמן שלהם, כדי להתאמן על ההליכה איתם ועל ההשתלטות עליהם. זה לא פשוט".

גם גל סויסה, יפהפייה בעלת לוק אקזוטי, היא תוצאה של ערבוב מופלא של אם אשכנזייה ואב מרוקאי. "אני מגיעה מבית מעורב, שאצל סבתא אחת אוכלים קוסקוס בחג ואצל השנייה גפילטע פיש", היא מספרת. "אבל מה שמגדיר אותי זו לא זהות עדתית כזו או אחרת".

אחד מתחומי הפעילות המרכזיים שלה זהו תרגול יוגה. "יותר מאשר לסמן וי ועוד וי בחיים ובקריירה, מעניינת אותי ההתפתחות האישית", היא מגלה. "זה מה שמשך אותי ליוגה ולהעמקת הלמידה שלי בה – רציתי להיות כל הזמן בתנועה, בתזוזה, בהתפתחות. שאלה קבועה שאני נשאלת היא למה אחרי שכבר שיחקתי בטלוויזיה ו'האלופה' שם אותי על המפה, עזבתי הכל והלכתי ללמוד משחק. לא באמת ידעתי לשחק כששיחקתי ב'האלופה'. שיחקתי באופן מאוד אינטואיטיבי. הרגשתי שאני צריכה להתפתח, זה משהו שבטבע שלי, גם מתוך עניין וגם בשביל להשתכלל".

מתוך הסרט "ילד טוב ירושלים" | צילום:רן מנדלסון
מתוך הסרט "ילד טוב ירושלים" | צילום:רן מנדלסון

אפרופו "ילד טוב ירושלים", את עצמך הצלחת לשחרר מתוכך את הזאב הפנימי?

"אני עובדת על זה כל הזמן. יש משהו מאוד מידבק, מושך ומגניב באנשים שחיים נגד הקונבנציות. אני מקווה שיום אחד יהיה לי אומץ לחיות קצת בלי לדפוק חשבון למערכת, לחשוב מחוץ לקופסה. זה אולי לא כל כך מסובך, אבל זה לא דבר שמתאים תמיד לכל אחד. כשאני רואה אנשים שחיים ככה, זה מאוד עושה לי את זה".

החיפוש האישי של גל סויסה לקח אותה בין היתר להודו. "חזרתי לפני חודשיים", היא מדווחת. "זה תוכנן להיות טיול של חודשיים, אבל מהר מאוד הבנתי שזה ממש לא מספיק. הארכתי בחודש, ואחר כך שוב, ומחודשיים זה הפך לחמישה. קשה לתאר את החוויה הרגשית העוצמתית שעוברים שם. כשהגעתי להודו משהו אנרגטי השתנה בי. יש משהו כאוטי במקום, שזה מטורף. מונית מורידה אותך בקצה גשר צר שחוצה את נהר הגנגס, שעליו עוברים לשני הכיוונים אופנועים, הולכי רגל, קופים ופרות. והגשר מתנדנד מצד לצד. ממש התאהבתי במקום הזה. רוב האנשים מגיעים לשם כדי לתרגל יוגה ומדיטציה. חיזקתי שם את הידע בתחום. אני עוסקת ביוגה כבר כעשר שנים, ומפעם לפעם זה לוקח אותי למקומות מעניינים ומרגשים בעצמי. תרגול יוגה בונה מערכת יחסים יותר בריאה עם עצמך. זה שלב ראשון לקיום מערכות יחסים עם העולם שסביבך".

גל סויסה היא די ילדה טובה תל אביב. לומדת ומלמדת יוגה, מדוושת על אופניה במרחב האורבני, התחילה סדנת כתיבה אצל רני בלייר, הולכת לאודישנים, לא פוסלת לנסות כוחה בחו"ל וגם לעסוק בבימוי מתישהו. היא חיה בדירה שכורה במרכז העיר עם הכלב יונתן ובן זוגה, בן רוטשילד, שהכירה בעת לימודיה בסטודיו של יורם לוינשטיין. "הכרנו, נפרדנו, חזרנו ומאז הקאמבק הגדול אנחנו ביחד כבר ארבע שנים ובקיץ עומדים להתחתן", היא מדווחת לאומה. "תמיד ידעתי שיום אחד נקים משפחה יחדיו".

"יש משהו מאוד מידבק, מושך ומגניב באנשים שחיים נגד הקונבנציות". מיטל גל סויסה | צילום: ג'ולייט סוקולובה
"יש משהו מאוד מידבק, מושך ומגניב באנשים שחיים נגד הקונבנציות". מיטל גל סויסה | צילום: ג'ולייט סוקולובה