יותר יפני מיפני

בית ביפן בתכנון האדריכל יושיקיקה טגאקי
בית ביפן בתכנון האדריכל יושיקיקה טגאקי

זוג מהעיר סאפורו שביפן ביקש לתכנן בית המורכב משישה חללים דמויי בתים המכוסים בגגות והנמצאים תחת קורת גג אחת המהווים מעין כפר קטן. אדם בתוך עצמו הוא גר

88 שיתופים | 132 צפיות

כשבני הזוג מידורי ואקיפומי קומאגי פנו לאדריכל יושיקיקה טגאקי כדי שיתכנן את ביתם, הם אולי קיוו שיהיו שותפים ליצירת אמנות אדריכלית, אך ודאי לא שיערו שביתם יעטר את מיטב המגזינים לאדריכלות ברחבי העולם. פגישתם הביאה לבנייתו של בית יוצא דופן שאינו מפסיק לעורר את סקרנותם של העוברים והשבים באזור. הבית שנבנה בעיר סאפורו הוא תוצר ישיר של תרגום אדריכלי בהיר ומוצלח לרעיון המדויק והמגובש של בני הזוג, אשר החליטו לעבור לגור בעיר. המעבר החד מהכפר לעיר לא היה פשוט עבורם, ולכן החליטו לא לוותר על תחושת המגורים בסביבה כפרית, גם בביתם העירוני החדש. בקשתם הציבה בפני אדריכל טגאקי את האתגר שבבניית בית המדמה את התחושה הכפרית.

המטבח והסלון ממוקמים במרכז הבית וממלאים תפקיד של "כיכר העיר"
המטבח והסלון ממוקמים במרכז הבית וממלאים תפקיד של "כיכר העיר"

משחק ילדים

מעיון מהיר בתכנית הבית, לא עולה דבר המעיד על מורכבותו של החלל הכולל שני חדרי שינה, מטבח, פינת אוכל, ספריה, סלון, גראז', חדר אורחים ומחסן. במבט ראשון הבית נראה יותר כתוצר של משחק ילדים ששיחקו בקוביות מאשר בית המתוכנן לאנשים אמיתיים. "מהי ארכיטקטורה במיטבה אם לא סוג של משחק?" שואל טקגי, ומצטט את לה קורבוזיה שהיטיב לבטא זאת בספרו "לקראת ארכיטקטורה": "ארכיטקטורה היא משחק חכם, מדויק ונפלא של נפחים מאורגנים באור". טגאקי מספר שהשתעשע זמן רב ברעיון תכנון הבית, ושלתכנית שנבחרה בסופו של דבר, הגיע אחרי אינסוף סכמות. הבית כולל שישה חללים שכל אחד מהם מקורה בגג משלו, ושממוקמים זה לצד זה בחלל גדול המקורה בגג אף הוא. כך נוצר בית מורכב המעורר רצון לפענוח ולשיטוט בתוכו. "החלטתי ליצור בית שבו המעטפת איננה יוצרת את גבולות החלל הפנימי, אלא מגדירה שוב חלל שמתפקד כחוץ הכולל את החללים הפנימיים שבתוכו". הוא מסביר. אפשר לראות את התרגום האדריכלי של הרעיון גם בחזיתו של הבית,  שקווי המתאר של החלל הפנימי טבועים בה.

חלון גדול הממוקם מעל מרכז הבית משמש אמצעי לחקירה בין הפנים לחוץ
חלון גדול הממוקם מעל מרכז הבית משמש אמצעי לחקירה בין הפנים לחוץ

בין בתים ובין גגות

החדרים מתוכננים בתכנית מלבנית שלכאורה נראית כתכנית של דירה סטנדרטית לחלוטין. ואולם, מבט שני בחתכים חושף את הטיפול בגובה הקירוי המשתנה של כל חדר וחדר, המעוצב בצורת גג של בית. החדרים ממוקמים במרחב הבית זה לצד זה, ויוצרים מעין כפר אורבני בתוך הבית. ב"כפר זה", המטבח והסלון הממוקמים בלב הבית ממלאים את תפקיד "כיכר העיר". השוטטות ברחבי הבית מזכירה הליכה בשביל צר, המוקף בנוף חוצות ימי-ביניימי משהו – נוף הנוצר מגיבוב גגותיהם של כל החדרים יחדיו.

מבט על גגות ה"בתים", הנראים ככפר קטן הבנוי תחת קורת גג אחת
מבט על גגות ה"בתים", הנראים ככפר קטן הבנוי תחת קורת גג אחת

אחד משיקולי התכנון המנחים היו תנאי מזג האוויר הקיצוניים השוררים באזור. מדובר באזור קר ומושלג בחורף וחמים בקיץ. עוביו של הגג הוא 63 סנטימטרים, עובי החורג מן המקובל, והוא נועד לבודד את הבית ולהגן עליו מפני קור קיצוני והצטברות שלגים. חתך הגג חושף שכבה של ברזל מגולוון, יריעות פוליאתילן לבידוד ומרווח גדול של אוויר שמהווה סוג של בידוד נוסף. החימום ממוקם בתוך רצפת הבית, ובלב הבית ניצבת אח המשמשת להסקת הבית בימים קרים במיוחד.

השיטוט בין החללים נותן תחושה של משחק ילדים
השיטוט בין החללים נותן תחושה של משחק ילדים

מינימליזם במיטבו

האדריכלות היפנית על שלל איכויותיה, ובהן הניקיון והמינימליזם, סקלת הצבעים והחומרים המצומצמת והיכולת ליצור בעיני המתבונן חלל קוהרנטי המוביל לחקירה ולהתעמקות, גורפת תשומת לב בלתי פוסקת ברחבי העולם. המדרגות שבלב הבית מובילות אל עליית הגג ומהוות מעין מחווה לסולם העץ המסורתי שהיה נפוץ באסמים (ששימשו לגידול עופות על פי המסורת היפנית). חלון גדול הממוקם מעל מרכז הבית משמש אמצעי נוסף לחקירת הבית ובדיקת היחסים בין פנים לחוץ.

המדרגות שבלב הבית מובילות אל עליית הגג ומהוות מחווה לסולם העץ המסורתי
המדרגות שבלב הבית מובילות אל עליית הגג ומהוות מחווה לסולם העץ המסורתי

טגאקי, 36, יליד העיר סאפורו שבאי היפני הוקאידו, מלמד באוניברסיטת Hokkai Gakuen שבה גם סיים את לימודיו. הוא זכה בפרסAR  לאדריכלים צעירים לשנת 2010. בדומה לאדריכלים יפנים עכשוויים העושים שימוש נפוץ בעץ (אחד החומרים הפופולאריים באדריכלות העכשווית), מערך הגוונים הדומיננטי בבית מתבסס על גווניו של העץ. העץ משדר ענווה וראשוניות לצד אלגנטיות, והשימוש בו מחזק את הרעיון של בית עץ חמים המחזיר את המתבונן למקורות.

חזית הבית ממחישה את תרגום האדריכל לרעיון "בית בתוך בית"
חזית הבית ממחישה את תרגום האדריכל לרעיון "בית בתוך בית"
תכניות הבית
תכניות הבית