יוצא מהמסגרת

צילום: רותם לבל
צילום: רותם לבל

למרות שהוא רק בשנה השנייה ללימודים, המעצב התעשייתי אדיר יעקובי כבר עמוק בתחום עם קו מוצרים משלו המאפשר לו להתפרנס וגם לבטא את עצמו אמנותית, שלא כמו באקדמיה

88 שיתופים | 132 צפיות

 

תעודת זהות

שם אדיר יעקובי
מגורים תל אביב
לימודים עיצוב תעשייתי בשנקר
עיסוק מעצב תעשייתי

אדיר יעקובי | צילום: תמיר מוש
אדיר יעקובי | צילום: תמיר מוש

 

 

המעצב אדיר יעקובי (26) הוא סטודנט שנה ב' ללימודי עיצוב תעשייתי בשנקר, אך יש לו תהיות לגבי המשך דרכו האקדמית. "אני מרגיש שבית הספר קצת חוסם אותי ולא נותן לי ליצור מה שאני באמת רוצה. מתמקדים שם יותר בעיצוב תעשייתי הארדקור והצד הזה בתחום פחות מושך אותי. הדברים שאני יוצר נראים למרצים אמנותיים מדי ולא מספיק 'מוצריים', מה שיוצר חיכוך מכיוון שאני לא עושה את מה שהם דורשים. אני לא יכול ליצור משהו שאני לא מאמין בו".

צילום: רותם לבל
צילום: רותם לבל

 

פרח עיצוב

קו המחשבה העצמאי-מקורי והרצון לעשות דברים בדרך שלו הובילו את יעקובי להקמת ליין מוצרים תוך כדי הלימודים. "עשיתי את זה קודם כל כדי להתפרנס ובמקביל רציתי שתמיד תהיה לי פלטפורמה להציג את המוצרים שלי".

משיכה לאור הובילה אותו לייצר סדרות של גופי תאורה בצורות גיאומטריות פשוטות. "גוף תאורה משמש כפלטפורמה מצוינת ליישום פונקציה בסיסית על אובייקט. אור בשבילי הוא כמו חומר, יש לו צורה וצבע והוא משלים את הקומפוזיציה. אני אוהב את העוצמה של צורות גיאומטריות שנותנות לאובייקט מראה פשוט. זה מדבר אליי הרבה יותר מאשר דברים מורכבים מבחינה חזותית". הצורה האהובה עליו היא משולש, וליתר דיוק כמה משולשים שמהם נוצרת צורה חדשה. הבנה זו הובילה לסדרת גופי תאורה מצינורות פליז, חומר נוח לעבודה שמאפשר ייצור מסחרי. מצד שני, אותו חיבור לאמנות שהוא כל כך דבק בו מתבטא במוצרי one of כמו גופי תאורה מסדרת קריפטונייט.

צילום: רותם לבל
צילום: רותם לבל

 

"אני כל פעם משחרר עוד עיצוב בצורה שונה אבל בתוך קווי המסגרת של הסדרה. השילוב בין צורה אורגנית לגיאומטרית מעניין אותי. אני אוהב להשתמש בחומרי גלם בצורתם הטבעית ולשלבם עם חומרים אחרים. אנשים לא מצליחים לנחש ממה הגוף עשוי ואני מעדיף להשאיר את זה ככה", הוא אומר בחיוך.

צילום: רותם לבל
צילום: רותם לבל

 

לאחר הפצרות הוא מסכים לגלות שהגופים עשויים מתרכובת חומרים שכוללת בין היתר עץ וסיליקון. התהליך מתחיל בחציבה ונמשך בשילוב טכניקות צביעה שיעקובי פיתח בעצמו. הוא עובד הרבה עם עץ ומתכת משולבים ביציקות בטון. "חיפשתי חומר שאפשר יהיה ליצור בו צורות מוצקות. אני אוהב את האופציות שיש בבטון שיכול לתת צורה אורגנית או גיאומטרית, תלוי בתבנית, ושהמראה שלו מחוספס או רך". הצורניות הנוקשה-גיאומטרית מתורגמת לפמוטים ולגופי תאורה משולבי פליז ובסיס בטון בצורת מלבן או מחומש.

צילום: אדיר יעקובי
צילום: אדיר יעקובי

 

סדרת מראות משולבות בבטון מייצגת את הצורה האורגנית. "זה אמנם גוף גיאומטריה מרובע אבל בסופו יש חצץ שמפוזר חופשי ונותן הרגשה של הר, כשהמראה היא כמו שמש". עיקרון נוסף שמנחה את תהליך היצירה שלו הוא עיצוב בשלושה מהלכים, למשל גופי תאורה שולחניים המורכבים מבית מנורה, חלק מרכזי ובסיס. סדרת המראות מורכבת מגוף בטון, מראה ומוט דקורטיבי, שיכול לשמש גם לתליית מפתחות או תכשיטים. בימים אלה הוא מנסה להיכנס לתחומים נוספים בריהוט ומייצר שידות, הדומים ושרפרפים מעץ, מתכת ושיש.

צילום: רותם לבל
צילום: רותם לבל

 

השאלה איפה הוא יהיה עוד עשר שנים מותירה את יעקובי ללא תשובה, בעיקר בגלל הצורך לקבל החלטה לגבי המשך הלימודים. מול הנחיצות בהשכלה אקדמית עומד רצון לסלול דרך עצמאית, שלא בהכרח מתיישבת עם ההגדרה המקובלת למעצב תעשייתי. "לימדתי את עצמי טכניקות חדשות והגעתי לתובנות עיצוביות. הרגשתי שלמדתי הרבה מהתעסקות ומניסיון פיזי בשטח, גם בצד העסקי ובגם בצד העיצובי, הרבה יותר ממה שלמדתי בבית הספר. לכן אני חושב שגם בלי הלימודים אני אתקדם יפה ואפילו יותר. אני לא חושב שעיצוב זה משהו שאפשר ללמד. מקסימום ללמד אותך איך ללמד את עצמך. בית הספר הכי טוב נמצא בראש".

צילום: אדיר יעקובי
צילום: אדיר יעקובי

 

קצרים עם אדיר יעקובי

מוטו "קפוץ למים גם אם אתה לא יודע לשחות. מקסימום תצוף על הגב".

מעצב מוערך "קבוצת ממפיס – מעצבים איטלקים שפעלו בשנות ה-80 והציעו סגנון עיצוב שהיה שונה מהנורמה באותה תקופה. השימוש בצורות גיאומטריות פשוטות ובחומרים לא יקרים בהכרח גרם לי להסתכל על עיצוב ממבט שונה".

המוצר הראשון שלי "מפצח אגוזים למבחני הקבלה לשנקר. מרימים את הכדור, שמים אגוז בתחתית ומשחררים את הכדור, כמו במתקן בלונה פארק".

עוד עשר שנים "אולי בחו"ל ואולי בארץ, תלוי מה יציע הגורל. הייתי רוצה מתחם עיצוב משלי שבוא יוצגו וימכרו מוצריי, אולי אפילו כמה סניפים".

טיפ למעצב המתחיל "תהליך פיתוח המוצרים הוא בית הספר לעיצוב הטוב ביותר. אל תפחד להכנס לשוק, הזמן והניסיון יעשו את שלהם".

איפה אפשר להשיג את המוצרים באתר המעצב