יופי של ילדות

תופעה: ילדות בנות שבע ושמונה מבקרות במכוני יופי

88 שיתופים | 132 צפיות

בגילאי 9 כבר מגיעות הבנות לטיפולי פנים, לעיסוי קל ולהסברים בנוגע לשימוש ובחירת מוצרים לטיפוח הפנים

עם בוא הסתיו פנתה אלי בתי בת השמונה וביקשה שנלך יחד לקניון. לדבריה, היא "עדיין לא התעדכנה באופנת החורף". הניסוח שלה הותיר אותי פעורת פה ודי משועשעת. לרגע תהיתי אם כאשר הייתי בגילה פניתי כך גם אני להוריי כשרציתי בגד חדש. אז זהו, שכנראה שלא. אבל לבתי יש אג'נדה אחרת בכל הקשור להתנהלותה בתחום הלבוש, לה הרי יש "חוש לאופנה וליופי". ועל כך תעיד פינת האיפור בחדרה המצוידת בצלליות, בושם לבנות וכמובן קישוטי שיער.

המחשבה שאולי הייתי עבורה מודל לחיקוי נקטעת באיבה, כי מי שמכיר אותי יודע שנותרתי נאמנה לג'ינס ולטי-שירט, והעיסוק בטיפוח ויופי רחוק ממני והלאה. אני יכולה לנחש מהיכן שואבת בתי את החלום להיות דוגמנית / מעצבת אופנה / כוכבת טלוויזיה. תעשיית היופי מחלחלת לחייהם של ילדינו, ובעיקר בנותינו, בגיל צעיר יחסית. החל מבובות ברבי המציגות את מודל הגוף המושלם וכלה בכל ערוץ תקשורת שאליו הם חשופים: המגזינים, ערוץ הילדים, פרסומות ותוכניות הריאליטי למיניהן.

טיפול פנים בגיל 9

בתי אינה היחידה, כמובן. בנות רבות בגילה עסוקות במראה החיצוני שלהן, וזה טבעי ונובע כמובן גם מצורך התפתחותי. אך מתי השעשוע הפך לעיסוק של ממש ולחלק בלתי נפרד מחיי היומיום של בנות השמונה? את הגבול הדק שעובר בין משחק בצלליות לעיניים לבין עיסוק ביופי מתוך הפנמת תכתיב חברתי מצאתי בעודי מתחקה אחר תעשייה של מכוני יופי שחלק ניכר מקהל לקוחותיהם הם בנות בגילאי שבע-שמונה ומעלה, ובמקרים מסוימים אף צעירות יותר.



הבנות נהנות ממריחת לק על הציפורניים [אילוסטרציה: Gettyimages/Imagebank]

הבנות נהנות ממריחת לק על הציפורניים [אילוסטרציה: Gettyimages/Imagebank]

"אחת התופעות הרווחות במכון היא הגעתן של בנות החל מגיל ארבע עם האמהות שלהן. כשהאמהות עוברות טיפול זה או אחר, הבנות נהנות ממריחת לק על הציפורניים ומהדבקת קישוטים", מספרת אפרת יסעור, מנהלת מכון היופי "פריטי וומן" בהרצליה. "את קישוטי הציפורניים אנו מחזיקים רק עבור הילדות, הנשים עצמן אינן עושות זאת, כך שבהחלט אפשר לומר שאנו מתאימים את עצמנו לצרכים של הבנות הצעירות".

"בגילאי תשע כבר מגיעות הבנות לטיפולי פנים, לעיסוי קל ולהסברים בנוגע לשימוש ובחירת מוצרים לטיפוח הפנים. בגילאי עשר אנו רואים כבר עיצובי גבות וטיפולים להסרת שיער בשעוות ובלייזר", מוסיפה יסעור. "הכל נעשה בעידוד גדול מאוד של ההורים, ובעיקר האמהות. המודעות לטיפוח ויופי היא גדולה ומתחילה בגיל צעיר יותר מאשר בעבר".

ליזי קורצקי, בעלת מכון יופי ברמת השרון, מתארת תופעה דומה. "זה מתחיל בלק ובפרנץ' לציפורניים וממשיך לטיפולים רציניים יותר. רוב הבנות מגיעות החל מגיל שבע-שמונה ואילך, כאשר ישנם מקרים חריגים, כמו ילדה בת חמש שהגיעה להסיר שפם. מכיוון שכאשר מתחילים בטיפול של הסרת השפם, הטיפול מגביר ומעודד את צמיחת השיער, מדובר בעצם בילדה שנכנסת כבר מגיל חמש למעגל הטיפולים. בנוסף, ביקרה אצלי ילדה בת שמונה לערך שביקשה להוריד שיער מהידיים ושפם.

"אין ספק שמה שפעם נטו לדחות לשלבים מאוחרים יותר 'כי יש עוד זמן להתחיל עם זה', מתחיל היום בשלב הרבה יותר מוקדם. נוצרה נורמה חברתית שונה ממה שהכרנו. אמהות מדרבנות ומפרגנות לבנותיהן והרבה בנות מגיעות אלי מלוות בחברות ומצוידות בכסף לטיפולים", אומרת קורצקי.

שעווה זה די כואב. איך הילדות מתמודדות עם זה?
"נושכות כרית וסובלות בשקט".



ישנו אידיאל יופי אחד וברור [אילוסטרציה: Gettyimages/Imagebank]

ישנו אידיאל יופי אחד וברור [אילוסטרציה: Gettyimages/Imagebank]

יום הולדת במכון היופי

תעשיית הטיפוח לא מסתיימת רק במודעות רבה ובמקרים חריגים. ההליכה למכון יופי נחשבת גם לבילוי משותף, ולכן לא מעט מכונים מציעים לבנות גם טיפולי פנים ויופי כחלק מחגיגת יום הולדת קבוצתית, ממש מלכות ליום אחד.

מתחם "לה סוויט" שב"קוברי גאלרי" בתל אביב עורך מסיבות יום הולדת לבנות מגילאי שמונה עד 14. "מדובר בסוויטה שמעוצבת כמו מלון מפואר בסגנון בוורלי הילס", מסביר אדם סטרוגו, בעל חברת "סאר-גו השקעות" המפעילה את חנויות "קוברי קידס". "לרוב בימי ההולדת לוקחות חלק כ-20 בנות שכל אחת בתורה מקבלת פינוק אישי, כמו: מריחת לקים, פרנצ'ים, איפור, בייבי ליס ותסרוקות".

כל עוד מריחת הלק נעשית בתור משחק, זה בסדר. הבעיה מתחילה כשזה הופך להיות חלק מהזהות של אותה ילדה

"במקביל ישנו קייטרינג של סושי או אוכל איטלקי, והבנות נהנות מבר פתוח שבו ברמנית מכינה להן פונצ'ים בכוסות שמפניה ללא אלכוהול כמובן, ברמה הכי מפנקת שיכולה להיות. ניתן גם להזמין סלבריטאית מתוך רשימה שקיימת אצלנו שעושה עם הבנות פעילות של מיני תצוגת אופנה ומספרת להן סודות של מאחורי הקלעים".

מסיבות ימי ההולדת הן קו מאחד במרבית המכונים המציעים שירותי יופי וטיפוח לילדות. גם ב"פריטי וומן" המכון נסגר לטובת יום ההולדת והבנות המגיעות לחגוג, משילות את בגדיהן לטובת חלוקים ורודים וזוכות לכל הפינוקים האפשריים, החל ממריחת לק וכלה בעיסוי פנים.

"חשוב להבין", אומרת קורצקי שגם במכון שלה נערכות חגיגות מפנקות דומות, "זה לא רק הבנות, האמהות מאוד דוחפות ואני לא רואה את התהליך הזה עוצר".

מחשבות על אידיאל היופי

במבט ראשון זה נראה נחמד ומשעשע שבנות ימרחו לק על הציפורניים וישחקו קצת ב"להיות אישה". ובכל זאת עולה לפעמים תחושה חזקה של אי נוחות לשמע הטיפולים שהבנות נחשפות אליהן בשנים האחרונות. אין לי ספק שאנו חיים בחברה שבמובן מסוים מקדשת את החיצוניות על פני התוכן. ישנו אידיאל יופי אחד וברור ועלינו, הנשים, להתנהל על פיו. מה עוד שבעידן הפוטושופ אידיאל זה, שהבנות ניזונות ממנו, אף אינו קיים במציאות. הסכנה, יש מי שיאמרו, אינה קשורה לטיפול יופי מסוים יהא אשר יהא, אלא במסרים החברתיים והפסיכולוגיים המוטמעים בבנות כנגזרת שלו.

"אנו חיים במציאות שבה לוויזואליה יש תפקיד ממשי בחיי היומיום, ואנו מדברים על מדיום של קלוז אפים, משרדי פרסום ופוטושופ שיוצרים את אידיאל היופי", אומרת ד"ר אוה ברגר, דיקן בית הספר לתקשורת, המסלול האקדמי ב"מכללה למינהל". "היום, כדי להפוך לדמות נערצת צריך להיות סלבריטאי, ולו לשם הסלבריטאות עצמה. זה המסר שעובר לילדים. ומכיוון שההצלחה האישית נמדדת דרך המדיום הזה ודרך אידיאל יופי אחיד וסטנדרטי שאין ממנו ימינה או שמאלה, כדי להצליח בחיים אתה או את צריכים להיות חלק מהאידיאל הזה. המסרים האלה מחלחלים אצל אמהות ובנות".

"דבר נוסף שאנו עדים לו, הוא אובדן הילדות כקטגוריה תרבותית. הטלוויזיה חושפת מגיל מאוד צעיר סודות שהיו שייכים למבוגרים, וזה נכון לגבי מחלות, מין ויופי. כך צעירים ומבוגרים נפגשים בקטגוריית האמצע – אנו לובשים אותו דבר, מסתפרים אותו דבר ובנות מתאפרות ונחשפות למודל הטיפוח והיופי מוקדם מאי פעם", מציינת ד"ר ברגר.



תהיי יפה ותשתקי [אילוסטרציה: Gettyimages/Imagebank]

תהיי יפה ותשתקי [אילוסטרציה: Gettyimages/Imagebank]

תהיי ילדה יפה ותשתקי

ד"ר הילה העליון מהתוכנית ללימודי משפחה, המסלול האקדמי ב"מכללה למנהל", מצביעה על הבעייתיות בפרקטיקות היופי שצוברות תאוצה בכל שנה ושנה. "הבעיה העיקרית נעוצה ביחסי גוף, זהות ורגש העולים כמסר עקיף וישיר מהטיפולים עצמם. ראשית, אנו כהורים וכמחנכים צריכים להקנות לילדינו אסטרטגיות התמודדות שנעוצות במוקד שליטה פנימי, ואילו פרקטיקות היופי מעבירות מסר הפוך: אם יש לך בעיה חברתית תמרטי את השיער ותשתייכי. במצב כזה אנחנו, כהורים, מעכבים את האפשרות של הילדות שלנו לרכוש כלים אמיתיים ומיומנויות חיים בונות ומעצימות ביחס לכישורי חיים.

בעיות עם הילדים?

היכנסו לפורום ייעוץ להורים והתייעצו עם המומחית»

"שנית, יש לציין את ההתמודדות עם הכאב. מדוע בנות צעירות צריכות לשתף פעולה עם פרקטיקות יופי מגדריות כואבות, ולשתוק את כאבי הגוף שלהן? נשיכת הכרית בעת מריטת שיער היא בדיוק הדוגמא לכך. מחקר בנושא כאב מצביע על כך שהשמעת הכאב יכולה להציל חיים. בהקשר זה בנות לומדות מגיל צעיר כי עליהן להשתיק את כאבי הגוף הכרוכים בפרקטיקות היופי, בנוסח: 'תהיי יפה ותשתקי'. דווקא בעידן שבו טכנולוגיות היופי צוברות תאוצה, חייב להתקיים קוד אתי ברור שיגדיר בצורה מפורשת מה אפשר, מה מותר ומה רצוי. אנו כהורים מחויבים דווקא בעידן זה ללמד את הילדות שלנו שברפרטואר התגובות הרגשיות, הזהויות והבחירות קיימים גם ערכים נוספים לצד ערך היופי", סבורה ד"ר העליון.

לדברי ד"ר דיאנה לוצאטו, העוסקת במגדר וסוציולוגיה של הגוף ב"מכללה האקדמית תל אביב-יפו", "הדבר הנורא בתופעה הזו הוא שאנו רואים ילדות שאין להן ילדוּת. אחד הדברים היפים בילדות הוא הפריבילגיה של הילדים להיות מחוץ לתחרות המטורפת הזו. אין שום בעיה שילדה תמרח לק על הציפורניים. השאלה היא למה היא עושה את זה. כל עוד זה בתור משחק שהמוטו שלו הוא 'אני רוצה להיות כמו אמא', זה בסדר. הבעיה מתחילה כשזה הופך להיות חלק מהזהות של אותה ילדה.

בחלק השני של הכתבה: כיצד טיפולי היופי פוגעים בדימוי העצמי של הילדה, למה הבנות רוצות להתאפר וכיצד עושים זאת במינון הנכון?»

 

מתוך: מגזין הורים וילדים

לעשיית מנוי, לקבלת גיליון מתנה