יום ללא מכוניות

יום ללא מכוניות בפריז. 2014. צילום: Paris 16
יום ללא מכוניות בפריז. 2014. צילום: Paris 16

מדי שנה ב-22 בספטמבר מציינים ברחבי העולם את "יום ללא מכוניות" - יוזמה עולמית שמטרתה לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, רכיבה על אופניים והליכה ברגל פיתוח מקומות עבודה הקרובים לבית, שאינם דורשים הגעה בכלי רכב ממונעים המזהמים את הסביבה וגורמים לתאונות דרכים

88 שיתופים | 132 צפיות

מדי שנה ב-22 בספטמבר מציינים ברחבי העולם את "יום ללא מכוניות" (World Car free Day) – יוזמה עולמית שמטרתה לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, רכיבה על אופניים והליכה ברגל ופיתוח מקומות עבודה הקרובים לבית, שאינם דורשים הגעה בכלי רכב ממונעים המזהמים את הסביבה וגורמים ללא מעט תאונות דרכים.

האירוע נולד לראשונה בשנת 1994 בטולדו שבספרד, במהלך ועידת הערים החכמות, כאשר הועלתה הצעה לקיים יום ללא מכוניות. בשנת 1996 התקיים לראשונה האירוע בשלוש ערים באירופה: רייקיאוויק שבאיסלנד, באת' שבאנגליה ולה רושל שבצרפת, ומאז גדל והתרחב למקומות נוספים על פני הגלובוס. כיום, מצוין "יום ללא מכוניות" בכ-1,500 ערים ב-40 מדינות בעולם, בהן צרפת, איסלנד, בלגיה, בריטניה, קנדה, אינדונזיה, סין וקולומביה, ובאירופה הוא נחשב לחלק משבוע שלם של אירועים המכונה "שבוע הניידות האירופי" (European Mobility Week, השנה בתאריכים 22-16 בספטמבר, mobilityweek.eu). שבוע זה נועד להעלות את המודעות לבעיות הקשורות בזיהום אוויר, בהתחממות גלובלית ובצורך לצמצם את מספר המכוניות הפרטיות בערים הגדולות.

נותר רק לקוות שגם אצלנו, בישראל, יאמצו את היוזמה המבורכת, ואולי בעוד כמה שנים לאחר שעבודות הרכבת הקלה בתל אביב יסתיימו והפקקים המייאשים יהיו לנחלת העבר, נוכל לקום בבוקר, לצאת לעבודה ולהשאיר את המכונית הפרטית בחניה שליד הבית.