טפו, טפו, טפו

זה בכלל לא נעים, אבל גם זה יכול לקרות בהריון - הפה מלא ברוק, ואת מסתובבת קבוע עם שקיות סנדוויץ' או עם גלילים של נייר טואלט, ופשוט יורקת. למה זה קורה ומה עושים?

88 שיתופים | 132 צפיות

ד"ר ורדה חאג', מומחית ברפואת הפה בבית חולים כרמל, מספרת שעד 2.7% מההריוניות סובלות מהתופעה (המכונה Sialorrhea), וכי היא נפוצה יותר אצל הסובלות מבחילות ומהקאות. בספרות הרפואית קיים ויכוח לגבי הסיבה לתופעה: האם מדובר בריבוי של הפרשת הרוק בפה בעקבות השינויים ההורמונליים (פי שניים מהכמות המופרשת אצל אישה שלא נמצאת בהריון), או שאין כלל ריבוי בהפרשת הרוק ולמעשה מדובר בבעיית בליעה שלפתע מתעוררת (כנראה בגלל הבחילות). וכאילו לא די בכך, הדבר גם מלווה בשינוי בטעם, ולכן הרוק מר (בכל שינוי בטעם יש לערוך בדיקת דם לבירור חוסר ויטמינים).

מה אפשר לעשות?

ד"ר חאג' מסבירה איך מתמודדים:

1. תקבלי את זה
נסי לקבל בהבנה את השינויים שחלים בגופך. נכון, זה לא קל, אבל מדובר בתופעה חולפת המתחילה בטרימסטר הראשון ולרוב נעלמת לאחריו. מעטות שאיתרע מזלן חווות את התופעה לאורך כל ההריון, אבל אף אחת לא נשארת איתה לאחר הלידה. יש כאן גם קשר אמוציונלי. נשים שמתקשות יותר לקבל את ההריון יחוו יותר את התופעה מאשר אחרות (הוא הדין בנוגע לבחילות ולהקאות). ואת יכולה להתעודד, אמנם את חווה כעת את התופעה, אבל לא בטוח שהיא תחזור על עצמה בהריונות הבאים.

2. תבלעי את זה
במקום להתעסק ביריקות, נסי לבלוע. נכון, זה לא פשוט, זה דורש מאמץ ומודעות, אבל תוכלי להתמודד טוב יותר עם התופעה אם תבלעי אותה.

3. תדמייני את זה
דמיון מודרך, היפנוזה והומיאופתיה יכולים לעזור.

4. ד"ר, תציל אותי
במקרים קיצוניים של בחילות והקאות הנמשכות לאורך כל היום בשילוב ריבוי רוק קיצוני, אפשר להתייעץ עם רופא לגבי שילוב תרופות נוגדות בחילות ותרופות אנטיכולינרגיות, שמדכאות את פעילות בלוטות הרוק. יש לציין שחלק מתרופות אלה לא נחשבות לבטוחות בהריון, ולכן אין ליטול אותן ללא אישור רופא.