סדר שיהיה פה: טיפים לניקיון פסח מושלם

טיפים לניקיון לפסח | צילום: shutterstock
טיפים לניקיון לפסח | צילום: shutterstock

איך מנקים מיקרוגל, האלטרנטיבה הגאונית לספונג'ה והפטנט שיחסוך לך זמן. רגע לפני ליל הסדר, כל הטיפים לבית מבריק

88 שיתופים | 132 צפיות

סדר הדברים

הבית עולה על גדותיו, ולי בא רק לצרוח או לצאת מהבית ליום שלם ושהגמדים הקטנים יבואו לנקות. אבל אנחנו לא בארץ האגדות, אף פיה לא תבוא להבריק את הבית. אז קודם כול, משום שבפולניה ההנחה היא תמיד שהאורחים בדרך, הסלון הוא המוקד הראשוני לטיפול – שאיבת אבק, שטיפה, ניקיון הספות בחומרים המתאימים וניגוב אבק מהטלוויזיה ומהכוננית (מגבונים לחים שימושיים ביותר).

המטרה הבאה: המטבח. מגבון אנטי בקטריאלי על השיש והארונות, קרצוף הכיור, ועכשיו למשימה המתגמלת מכול: הוצאת תכולת הארונות וניקיונם. זאת הזדמנות מצוינת לזרוק לפח כל מה שכבר פג תוקפו, ותראו איך פתאום יש מקום בארונות.

מקרר, תנור, מיקרוגל, כיריים וחבריהם יגיעו מייד אחר כך – הצטיידו במסירי שומנים ובכפפות. חיטוי המקלחות והשירותים יעלה ניחוח אקונומיקה בכל הבית, ואז כבר מרגישים נקי. ואם אתם עדיין במצברוח של התחדשות – זה הזמן להיכנס לחדרי הילדים, ההורים והעבודה, למיין ולזרוק חפצים, חלקי צעצועים, בגדים שלא נלבשו בשנים האחרונות ושאר אביזרים חסרי שימוש, ולהכניס סדר חדש לחיים.

תוכלו לגייס את הילדים למשימה הזו ולהרוויח על הדרך גם פעילות חינוכית שתלמד אותם לא לאגור דברים. הסבירו להם שניקיון פסח פירושו גם להיפרד מדברים שכבר לא רוצים יותר והציעו להם הפתעה אם יזרקו לפח הרבה דברים.

אפשר להעביר מגבון אנטיבקטריאלי על השיש והארונות. ואז לעבור למשימה המתגמלת מכל: הוצאת תכולת הארונות וניקיונם | צילום: shutterstock
אפשר להעביר מגבון אנטיבקטריאלי על השיש והארונות. ואז לעבור למשימה המתגמלת מכל: הוצאת תכולת הארונות וניקיונם | צילום: shutterstock

החומרים הדרושים

לפני שמתחילים במלאכת הניקיון כדאי שתעברו בארונות חומרי הניקוי (וגם בארונות המטבח) לבדוק ששום דבר לא חסר, ויפה שעה אחת קודם כדי שלא תישארו עם הסמרטוט ביד ללא הנוזל המתאים: חומץ (חומץ טבעי 5 אחוז או חומץ סינתטי), לימון, מלח לימון, סודה לשתייה, אבקת כביסה, מרכך כביסה, סבון כלים, חומר לניקוי כללי, אקונומיקה, שפריץ חלונות, וכמובן, מגבונים לחים.

על הרצפה

במקום לזרוק מים על הרצפה ולגרוף בשיטה הצבאית, כדאי לטאטא ו/או לשאוב אבק, במיוחד למי שיש ילדים ו/או בעלי חיים בבית. שטיפת הרצפה לאחר טאטוא או שאיבה קלה יותר משום שהסמרטוט נשאר יחסית נקי ואין צורך להחליף את המים בדלי בתדירות גבוהה. את דלי השטיפה ממלאים במים חמים מאוד ומוסיפים כפית סבון כלים וחצי כוס חומץ כדי לקבל רצפה בוהקת לאורך זמן.

לסיום העבירו סמרטוט לח עם טיפת מרכך כביסה. כדאי להכין דלי נוסף עם מים בלבד, שבו מנקים את הסמרטוט לפני טבילתו בדלי עם חומרי הניקוי לשטיפה נוספת. ככה גם חוסכים בזמן, וגם במים.

תפתח חלון

איך מנקים חלונות? לוקחים בקבוק ספריי ריק, ממלאים בכף חומץ ובשלוש כפות אמוניה וסבון כלים מהול במים. מתיזים על החלון, ומנגבים. רצוי לא לנגב בעזרת נייר עיתון, שבשימוש ממושך שורט את הזכוכית, אלא להשתמש בחולצת טריקו ישנה כסמרטוט.

בשירות השירותים

וילונות האמבטיה נוטים לצבור עובש בתחתית, וכדי להיפטר מזה (ולא לקנות שוב וילון חדש), אפשר להכניס את הווילון למכונת הכביסה. מכניסים לתוכנית עם השריה בתוספת כוס חומץ, ממשיכים לכבס בחום נמוך ללא סחיטה עם אבקה ומרכך כרגיל. למכונה יכול להצטרף גם שטיחון האמבטיה שראה ימים טובים יותר, ובתוך ציפית או שק כביסה – אפילו ספוגי הרחצה ומברשות השיער.

ובאותה הזדמנות כבר נחליף את מברשות השיניים, ואילו המברשות הישנות יוכלו לשמש לניקוי חריצים ומקומות קטנים במיוחד, למשל האזור שבין הכיור לקיר או בין שפת האמבטיה לחרסינות. מוכרת בחנות כלי בית הציעה לי לנקות במברשת שיניים את הקשיות המובנות בכוסות ובקעריות הפלסטיק של הילדים, וכן פותחנים, מגרדות וכלים בעלי חריצים קטנים.

ואם אנחנו כבר באמבטיה, נבריק גם את הכיורים, האמבטיה והחרסינות: מפזרים אבקת כביסה, משפשפים ושוטפים.

איך שומרים על אסלה נקייה? מניחים בחדר השירותים בקבוק עם פקק לחיץ ובו סבון כלים מהול במים. לפני עשיית הצרכים מתיזים על האסלה – דבר לא יידבק עליה, והיא תישאר לבנה.

מבריקים את האמבטיה והשירותים. כן, גם את האזור שבין הכיור לקיר או בין שפת האמבטיה לחרסינות | צילום: shutterstock
מבריקים את האמבטיה והשירותים. כן, גם את האזור שבין הכיור לקיר או בין שפת האמבטיה לחרסינות | צילום: shutterstock

יוצאים מהכלים

פסח הוא חג האוכל הרשמי. אומנם חמץ זה אאוט, אבל את כל הדברים האחרים אנחנו אוכלים, והרבה. מהארון למעלה יורדים כל הסרוויסים, סירים שהוצאו משימוש מוחזרים לפעולה, והניקיון שלפני, אינטנסיבי לא פחות מזה שאחרי.

כדי לנקות סירים ומחבתות שנחרכו, ממלאים את הסיר במים עד לגובה רבע, מוסיפים רבע כוס אבקת סודה לשתייה או מעט אבקת כביסה, ומביאים לרתיחה. מניחים עד שהמים יתקררו, ומנקים. לניקוי הסיר מבחוץ משרידים שרופים, משרים לכ-20 דקות בסיר/כלי גדול יותר עם מים רותחים ואבקת כביסה או מורחים משחת כלים על תחתית הסיר ומחממים על הגז, ובעודו חם (בזהירות) משפשפים בברזלית.

כדי לנקות כתמים מכלי הכסף היוקרתיים שמוציאים רק פעמיים בשנה: מרפדים תבנית גדולה בנייר אלומיניום, ממלאים אותה במים עם אבקת סודה לשתייה ומשרים את הכלים.

המטבחון

לא כל יום אנחנו מתפנים לחשוב על המכשירים העיקריים במטבח, אלה שמשרתים אותנו בנאמנות רבה. אז איך מעניקים תחושת ניקיון וניחוחות רעננים למדיח, למיקרוגל ולמקרר?

מדיח כלים: מפעילים את המדיח ללא כלים, עם מלח לימון בכמות של האבקה למדיח. בנוסף, בין השטיפות מפזרים חצי כוס אבקת סודה לשתייה בתחתית המדיח.

כיור: כשחור ניקוז הכיור מלא בשומן, שופכים לתוכו כוס מלח, כוס סודה לשתייה ומים רותחים, להמסת השומן ולניקוי חור הניקוז.

מיקרוגל: מכניסים למיקרוגל כוס ובה תערובת של מים (חצי כוס) ומיץ לימון (רבע כוס) ומרתיחים למשך שתי דקות, או מערבבים שתי כפות אבקת סודה לשתייה עם כוס מים, מרתיחים שתיים-שלוש דקות עד להיווצרות אדים על קירות המיקרוגל ומנגבים עם סמרטוט לח.

מקרר: לניקוי המקרר, משפשפים את הדפנות הפנימיות במשחת שיניים לבנה על גבי מטלית לחה. לספיגת ריחות, מניחים כמה קופסאות אבקת סודה לשתייה במקרר ובמקפיא, מערבבים מדי פעם ומחליפים מדי חודשיים.

הכיור מלא בשומן? שפכו לתוכו כוס מלח, כוס סודה לשתייה ומים רותחים | צילום: shutterstock
הכיור מלא בשומן? שפכו לתוכו כוס מלח, כוס סודה לשתייה ומים רותחים | צילום: shutterstock

והינה כמה מהטיפים המצטיינים שקיבלנו מקוראות "את":

ספא על הספה

אני מקדישה כל יום לניקיון חלק אחר בבית, וכך לא צריכה כמה שעות לעבוד קשה מדי. להקלה על השטיפה: להעביר לפני השטיפה מגבון לח על הרצפה, זה מנקה פלאים וכשאין זמן או אפשרות לנקות, זה מאוד עוזר. דבר נוסף: אם יש לכם קרמים שאתם לא משתמשים בהם יותר, כגון קרם פנים, קרם גוף, לחות כלשהי – לא לזרוק, זה מנקה מעולה את הספה, והיא יוצאת מבריקה ונעימה למגע.
איילת ששה, פתח תקווה

שיתוף פעולה

אני ממנה את הילדים לתפקידים בבית, כדי שלא כל הנטל ייפול עלי ועל החצי השני שלי. ילד אחד אחראי להוריד כביסה, השני לתלות כביסה וכו' – כשנותנים להם משימות הם מרגישים חשובים ותורמים לבית, ולנו זה עוזר. עוד עצה: לריח טוב בבית בחורף כדאי לוותר מדי פעם על ייבוש הכביסה במייבש, ולייבש את הכביסה בתוך הבית. זה מפיץ ריח נעים.
יפית ארז, רמת גן

לימון מוסיף המון

אני שוטפת את הבית ביום שישי, ובשלישי עוברת עם מטליות לניגוב הרצפה – וכך הבית תמיד נקי והריח נעים. את החיתולים המלוכלכים של התינוק אני דואגת לשים בתוך שקית נפרדת מהפח ולקשור, כך הריח לא יוצא החוצה לחלל הבית. להעלמת כתמי חלודה עקשניים מבד יש להשרות את הכתם בתמיסה של מיץ מחצי לימון וכף וחצי מלח, ולכבס כרגיל. לניקוי תחתיות שרופות של סירי נחושת: יש לפזר בנדיבות מלח רגיל על תחתית הסיר ולקרצף עם חצי לימון – והסיר כמו חדש.
ענבל יעקבי ראובני, חולון

מגבונים לכל

אני משתמשת במגבונים לחים להסרת כתמים מהספות – בשפשוף של הספות יורדים כל הכתמים ולא צריך להשתמש בשום חומר אחר. למגבונים יתרונות רבים, אני משתמשת בהם המון! ועוד טיפ קטן לנטרול ריח של טיגון בבית: לקחת מעט מרכך כביסה, להכניס לפינג'ן על הגז ולבשל כמה דקות. המרכך מפיץ ריח טוב בכל הבית ומנטרל את ריח הטיגון.
ורדה הלוי, הרצליה

לא לאגור

מה שלא צריך – לזרוק! כל מה ששומרים צובר אבק, תופס מקום, לא אסתטי, לא נראה טוב. אם זה חפץ יקר ערך, אפשר לשים בקופסה ולשמור במחסן/ בוידעם – זה הטיפ הכי חשוב. אנשים נוטים לא לשמור על ניקיון מרוב כל החפצים הלא שימושיים שיש להם בבית, ואז הבית נראה כל כך עמוס בפריטים שהם עצלים מכדי לנקות הכול.
מאיה שטיין, רמת גן

פח אשפה

כדי להיפטר מהריחות הזוועתיים בפח האשפה, הסוד הוא לשים מתחת לשקית שתי כפות של אבקת סודה לשתייה, אחרי שתזרקו את השקית תנקו את הפח עצמו בספוג רטוב עם חומר ניקוי. כשתסיימו הפח ייראה כמו ביום שקניתן אותו.

הסוד הכמוס של נוזל המדיח

הדרך הפשוטה ביותר לנקות אריחי חרסינה היא לערבב בכוס מים כף אחת של נוזל להברקת כלים למדיח. אחרי שתעשו את זה קחו ספוג טבלו אותו בנוזל ותתחילו לשפשף. אחרי חמש דקות עבודה הכול מצוחצח.