לקרוא ולשרוף: טיפים לל"ג בעומר

לא לשכוח את המרשמלו | צלם: Yuri Arcurs - Fotolia
לא לשכוח את המרשמלו | צלם: Yuri Arcurs - Fotolia

מאיפה אוספים קרשים, איך נדאג לתפוחי האדמה שיהיו מוכנים בכמה דקות ואיך אפשר בלי כמה כללי זהירות חשובים. המדריך המלא לחג הכי לוהט שיש

88 שיתופים | 132 צפיות

בלבי בוערת אש

כמה זמן עבר מאז הפעם האחרונה ששרתם לייב "קומבייה" בליווי גיטרה, סיפרתם בלחש איך מרי יורדת במדרגות וכל זה זמן שאתם מטפטפים מול מדורה בוערת? נחמד לקאמבק את מנהגי ל"ג בעומר שכל כך אהבנו כילדים, אך כהורים מתווספות לרוח החג גם דאגות לשלומם של החוגגים הצעירים.

אז כדי שיהיה לכולנו ובטוח במדורות, אספנו כמה המלצות. לפני הכל, כל מדורה של ילדים עד גיל 15 מחייבת נוכחות של מבוגר אחראי, מרגע תחילת ההכנות ועד כיבוי אחרון הגיצים.

אסור להשאיר את הילדים לבד אף לא לרגע אחד, כי לפעמים גם רגע אחד הוא יותר מדי. אז תתארגנו כמה הורים (או כולם), ליהנות יחד עם הצאצאים ממנהגי החג המדליקים. בניגוד לחגים אחרים, את חגיגות ל"ג בעומר נאסר על הגננות והמורות לארגן (ולרוב גם אסורה השתתפותן), משום שהן נערכות בשעות הערב מחוץ למתחם הלימודים, ולכן הארגון מוטל על ועד ההורים.

איך גורמים לבן/בת הזוג לעזור?

לפני ילדים במדורה

כולנו זוכרים את עצמנו כילדים, "סוחבים" מהסופר עגלה גדולה וממלאים אותה בקרשים. אם תביטו מהחלון תוכלו לראות את הילדים של היום עושים אותו הדבר בדיוק, בערך מרגע שכבים זיקוקי יום העצמאות. כנראה שיש מנהגים שלא משתנים.

אם אתם עורכים מדורה לילדי הגן או בית הספר היסודי, כדאי שתיערכו אתם ההורים לאספקת קרשים. אם יש מביניכם אבא קבלן הסתדרתם; אם מישהו שמר ארונות עץ שהחליף בניקיונות הפסח – יבורך; אם לא – תתארגנו כמה הורים לצאת לחפש קרשים כמה ימים קודם ולדאוג למקום אחסון, כדי שלא תגיעו ליום המיועד ותגלו שאין עם מה להבעיר מדורה.

במהלך איסוף הקרשים חשוב להיזהר ממסמרים ומזיזים בולטים, לא להיכנס למקומות עם צמחייה עבותה מחשש לנחשים או לאתרי בנייה מחשש לנפילות ולחבלות. מבחינה בטיחותית ואקולוגית גם יחד, העדיפו מדורה קטנה וסמלית על פני הר בוער. מבחינת תזמון, אל תתעקשו על ערב החג עצמו, שמא תמצאו את עצמכם עם מקום מצומצם מאוד להדליק את המדורה שלכם. קבעו תאריך אלטרנטיבי לפני החג או אחריו. עבור הילדים, העיקר החוויה.


ל"ג בעומר הוא חוויה עבור הילדים. אילוסטרציה: ingimage

מדליק מי שמדליק

נכון שכבר קיץ וחם, במיוחד ליד האש, אך הבטיחות מחייבת: למדורה מתלבשים בהתאם – מכנסיים ארוכים, רצוי גם חולצה ארוכה, ונעליים סגורות, להגנה מפני גיצים וכן מעקיצות יתושים וזוחלים הנמשכים לחום המדורה. הוראות בטיחות חשובות נוספות: יש להצטייד בשני דליי מים מלאים למקרה של התפשטות האש חלילה; בתיק עזרה ראשונה ובהנחיות מגן דוד אדום לטיפול בכוויות; וכן בטלפון נייד להתקשרות למוקדי הבטיחות – 101 למד"א, 102 למכבי האש.

אני אש, אני רוח

כשאתם מארגנים מדורה, בחרו שטח מראש וצאו לבדוק אותו מבעוד מועד כדי לוודא שהוא אכן מתאים ובטיחותי. מדורות יש להדליק רק בשטח פתוח ולא בקרבת בניינים, מבנים או גנים ציבוריים. השטח צריך להיות נקי מקוצים ומעשבים, שימו לב שאין בקרבתו עצים או שיחים, קווי חשמל או טלפון או מתקני דלק.

כשאתם מגיעים לשטח בערב המדורה, סביר להניח שתיתקלו בקבוצות חוגגים נוספות. מקמו את המדורה שלכם במרחק רב ככל האפשר מהמדורות השכנות. בטרם הדלקת האש, חפרו גומה באדמה, שתקל עליכם אחר כך לכסות את השיירים בחול. גדרו את שטח המדורה באבנים גדולות שיתחמו את התפשטות האש, וכן יהוו מחסום עבור הילדים.

דולקים על אש קטנה

הציבו את הקרשים במרכז מעגל האבנים שיצרתם, אך אל תבנו מגדל גבוה מדי. הקרשים עלולים ליפול בעת ההתלקחות ולגרום לפגיעות. את האש מדליקים בעזרת טבליות הדלקה מוצקות, ולא עם חומרים נוזליים (נפט, בנזין, שמן וכו'). מייד כשסיימתם להדליק את המדורה, הרחיקו את כל חומרי ההדלקה מאזור האש ובעיקר מהישג ידם של הילדים.

שימו לב שהילדים לא יזרקו אל תוך האש כלי פלסטיק או ניילון, כמו גם מיכלי תרסיס, חזיזים או קליעי נשק העלולים להתפוצץ ולפגוע בחוגגים סביב, ושלא ישחקו בקרשים הבוערים. כשאתם רוצים ללבות את המדורה, הוסיפו קרשים בזהירות רבה. אסור להתיז דלק או חומר הדלקה נוזלי על האש הבוערת. זה מסוכן מאוד ועלול לגרום להתלקחות בני אדם. הקפידו כל הזמן להרחיק את הילדים מהמדורה כדי למנוע כוויות מהאש ומגיצים.

מר תפוח אדמה

החלק הכי טעים של החג הוא כמובן תפוחי האדמה מהמדורה. בקשו מכל משפחה להביא מספר תפוחי אדמה כמספר הנפשות לפחות, עטופים בנייר כסף ומבושלים מבעוד מועד בבית – כדי שבמדורה הם רק יקבלו את הצבע והארומה המתאימים, ולא תצטרכו לחכות שעות. את תפוחי האדמה המבושלים והמוכספים, וגם בצלים למי שאוהב, השחילו מראש על חוט תיל ארוך והכניסו למדורה.

עם הוצאתם של תפוחי האדמה מהמדורה המתינו כמה דקות ובדקו שאינם חמים מדי בטרם הגשתם לילדים. תפוחי אדמה חמים מהמדורה עלולים לגרום לכוויות בפה. גימיק חביב הוא להכין תפוחי אדמה אינדיאני – תפוח אדמה ובתוכו ביצה. איך מכינים? חותכים את השליש העליון של תפוח האדמה בסכין, מוציאים בעזרת כפית את תוכן תפוח האדמה מתוך שני השלישים הנותרים, ולתוך הבקע בתפוח האדמה שוברים ביצה. סוגרים את שני חלקי תפוח האדמה יחד ועוטפים בנייר כסף. מכניסים למדורה, מחכים, ומגלים הפתעה: תפוח אדמה ובתוכו ביצה קשה. מפזרים מעט מלח, ואוכלים בהנאה.


תפוחי האדמה מהמדורה. אילוסטרציה: א.ס.א.פ קריאייטיב | shutterstock

מה יש לאכול?

פרט לתפוחי אדמה, מומלץ לדאוג לכיבוד נוסף להורים ולילדים. רצוי שוועד הגן/ הכיתה יחלק מבעוד מועד משימות לכל ההורים. על כל משפחה להביא לעצמה כיסאות, וביחד כדאי להתארגן על שולחנות גדולים (לפחות שניים), מחצלות, כלים חד פעמיים, מלח, מפיות ומספיק שתייה, כי ליד המדורה חם ושותים הרבה. לא לשכוח שקיות אשפה.

מבחינת כיבוד, הכי קל ללכת על נקניקיות בלחמניות עם קטשופ וחרדל, או פיתות עם חומוס, פסטרמה ומלפפון חמוץ, כמה סלטים, קלחי תירס וביצים קשות. ומי אמר קינוחים ולא קיבל? עוגות בחושות, פירות טריים חתוכים, ואפשר גם קרטיבים/ שלוקים בצידנית. ולמבוגרים: כמה אבות עם ערכת קפה, קפה שחור, תה וסוכר, וכוסות לשתייה חמה. וכמובן, אי אפשר בלי מרשמלו ושיפודים. את המרשמלו מכינים כמה הורים במדורה קטנה נפרדת על אש נמוכה, ולא במדורה הגדולה.

הורה מדורה

לא חייבים להכין הפעלה, לרוב הילדים נהנים לרוץ בחולות או ממציאים משחקים ונהנים להיות יחד. אך כדי לרכז את כולם לגיבוש חברתי אפשר להחליט על שירה בציבור עם שירונים (מודפסים מראש כמספר המבוגרים), אפשר לגייס מפעיל חיצוני כגון מעגל מתופפים או הפעלות לילדים, או למנות הורים מוכשרים שיפעילו.

אפשר לארגן פעילויות יצירה לילדים, כגון הכנת חץ וקשת, הכנת מובייל מחומרים טבעיים כגון אצטרובלים, צביעת ביצים קשות וכדומה, או משחק חברתי-רגשי בסגנון "מה היית זורק למדורה?" (יושבים במעגל קטן וכל אחד בתורו מסיים את המשפט "אילו הייתי יכול/ה הייתי זורק/ת לאש את…" – הביישנות, השיעורים, הפחדים וכדומה, כשההנחיה הבסיסית היא להימנע מהעלבות אישיות).

מבחינת הוראות בטיחות, יש לערוך את ההפעלות לצד המדורה ולא מסביבה, וכמו כן אסור לישון בשקי שינה סגורים סמוך למדורה, מחשש למלכודת אש.

להקדים כיבוי לשריפה

רגע לפני שעוזבים את המקום, חובה לבדוק שהאש כבתה לגמרי. שופכים חול או מים למדורה ומוודאים שאין גחלים לוחשות אחרונות ושמהמדורה לא עולים אש ועשן. רצוי לכסות את השטח בחול ככל האפשר. במקרה של שריפה יש לפעול מייד לכיבויה ובמקביל להתקשר 102 למכבי האש.

אש על הפנים

בל"ג בעומר, אחוז הפניות לחדרי המיון עקב כוויות גדול פי שלושה מבשאר ימות השנה. כוויות מאש גלויה הן חמורות ועלולות להיות מסכנות חיים. במקרה של כוויה מאש, יש להתרחק ממקור האש, לשטוף את מקום הכוויה במים קרים זורמים, לא למרוח משחות, שמן או כל חומר אחר ולא להשתמש בצמר גפן. להזעיק עזרה רפואית או להגיע לחדר מיון לקבלת טיפול.

אם האש אחזה בבגדים, אסור לרוץ. יש לשכב על הקרקע ולהתגלגל כמה פעמים. עד לקבלת עזרה רפואית, יש להסיר בעדינות את בגדי הילד במקום הכוויה, וכן נעליים, שעון ופריטים נוספים. אם הבגד אינו יורד בקלות אפשר להשתמש במספריים או להשאירו במקומו. אין להסיר בכוח. לא לגעת בשלפוחיות שנגרמו מהכוויה. להניח את הילד במקום נוח ולתת לו לשתות מים בלגימות קטנות. במקרה של כניסת גיץ לעין, יש לשטוף היטב במים ולהגיע לחדר מיון.

עוד בהורים:
5 פינוקים להורים