טיפול מיני לגברים

חשוב לדעת שאם ישנה בעיה בזקפה פעם אחת – אין זה סימן לאין אונות | צלם: ingimage
חשוב לדעת שאם ישנה בעיה בזקפה פעם אחת – אין זה סימן לאין אונות | צלם: ingimage

בעיות בזקפה, שפיכה מוקדמת וחוסר יכולת של הגבר לגמור ביחסי מין הן בעיות נפוצות. המטפל המיני ד"ר בני שכטר מסביר איך לזהות את הבעיה, מהם הגורמים האפשריים ואיך ניתן לטפל

88 שיתופים | 132 צפיות

המיניות היא חלק משמעותי בכל זוגיות. אם מתעוררת בעיה בתפקודו המיני של הגבר, או שבעיה קיימת מתחילה להפריע פתאום למערכת היחסים – מתערער הביטחון של הגבר במיניותו ומתפתחת תחושת תסכול. מכאן ישנן שלוש אפשרויות – לקרוא קצת ולנסות להתמודד עם הבעיה לבד, לפנות לטיפול מיני מקצועי או להתעלם ולקוות לטוב.

מתייעצים עם ד"ר בני שכטר

רוצים להתייעץ עם ד"ר בני שכטר בנוגע לבעיות בתפקוד המיני? שלחו את שאלתכם לדוא"ל: anat@ohbaby.co.il, והשאלות הנבחרות – כולל התשובות – יתפרסמו בעילום שם באתר

הבעיה היא שהתמודדות לבד, ללא ליווי מקצועי, עלולה להיות מתסכלת עוד יותר. הקושי, גם אם הוא נוגע רק לתפקוד המיני, מחלחל גם לזוגיות ולעתים אפילו מעבר לכך. על מנת למנוע מצבים שכאלה, פונים רוב הגברים לטיפול סקסולוגי ומביאים את הבעיה לסיומה.

שלוש הבעיות הנפוצות ביותר שבעטיין פונים גברים לטיפול סקסולוגי הן:

1. בעיות בזקפה
2. שפיכה מוקדמת
3. שפיכה מעוכבת

כל אחת מבעיות אלה עשויה להתרחש בכל גיל, לכל גבר. לכל אחת מהבעיות האלו יש טיפול המותאם באופן אישי לאדם הפונה בהתאם לאבחון הגורם לבעיה.

בעיות בזקפה

ישנם כמה מושגים נפוצים הקשורים בבעיות זקפה: אימפוטנציה, אין אונות, קשיי זקפה ועוד. כל אלה מתייחסים לאותו מצב שבו גבר לא מצליח להשיג זקפה או לשמור על זקפה חזקה מספיק לקיום יחסי מין מלאים.

איך מזהים?
בעיות בזקפה מתבטאות בכמה תרחישים:
• זקפה לא מופיעה בשום מצב של גירוי מיני
• זקפה "באה והולכת" ולא עקבית
• זקפה חלשה שלא מאפשרת תפקוד והגעה לסיפוק
• זקפה לזמן קצר

חשוב לדעת שאם ישנה בעיה בזקפה פעם אחת – אין זה סימן לאין אונות.

מהם הגורמים האפשריים לבעיות בזקפה?
רוב הגורמים מיוחסים היום לעניינים רפואיים, ביניהם סוכרת, תופעת לוואי לטיפול תרופתי ועוד. כמו כן ישנם גורמים פסיכולוגיים המשפיעים על הזקפה, ביניהם סטרס ועייפות, פחדים הקשורים לפעילות המינית עצמה ועוד.

איך מטפלים?
הטיפול מתקבל על פי האבחנה של הסקסולוג המטפל וכולל שיחות במידת הצורך, טיפול תרופתי לחיזוק הזקפה או טיפול ישיר בגורם הפיזיולוגי שהביא לבעיות הזקפה. כמו כן לעתים יוחלט לשלב את בת הזוג בטיפול על מנת לקדם את הצלחת התהליך.

שפיכה מוקדמת

שני המושגים המתייחסים לזמן שפיכה קצר הם שפיכה מוקדמת ושפיכה מהירה. שני מצבים אלה גורמים לתסכול רב אצל הגבר ואצל בת הזוג מפני שהאקט המיני קצר מאוד.

איך מזהים?
שפיכה מהירה היא מצב שבו גבר גומר תוך דקה מרגע תחילת החדירה (ולעתים גם תוך שניות ספורות). שפיכה מוקדמת היא מצב שבו גבר גומר עוד לפני החדירה. חשוב לציין שנגדיר את השפיכה כ"מהירה" או "מוקדמת" רק אם הסיטואציה חוזרת על עצמה מספר פעמים.
ובכל מקרה, יש לבדוק כמה דברים לפני שקובעים את אבחנת הבעיה, לדוגמה: האם זמן השפיכה קצר רק ביחסים עם בת זוג או גם באוננות? האם זמן השפיכה מתקצר לאחר תקופה ממושכת של הימנעות ממין? האם זה קורה לאחר משחק מקדים ממושך? שאלות אלו חשובות משום שהן משפיעות על האבחנה ובהתאם על הטיפול.

מהם הגורמים האפשריים לזמן שפיכה קצר?
חרדת ביצוע – אם הגבר מרגיש שהוא נדרש להוכיח את עצמו או שהוא חושש מהאקט עצמו, מופעל מנגנון פסיכולוגי ה"מזרז" את הפעילות ומקצר את זמן השפיכה.
רגישות יתר – יש גברים שקצה איבר המין אצלם רגיש מאד ואז גם במגע קל וקצר הן שופכים מהר.
הרגלים – יש גברים שבצעירותם התרגלו לאונן ולגמור מהר, כדי שלא "ייתפסו" וכך נצרב לו הרגל של לגמור מהר.

איך מטפלים?
הטיפול משלב כמה רבדים:
• הדרכה כיצד לתרגל ולהתאמן על עיכוב השפיכה. הגבר לומד איך להרגיש את השפיכה המתקרבת ולשלוט בה.
• שיחות שבהן מזהים את הגורם הרגשי לשפיכה המהירה ובהתאם מטפלים בו.
• במידת הצורך, מרשם תרופות שמטרתן להפחית את מידת הריגושיות שבפעילות המינית. ישנן אפשרויות שונות לטיפול תרופתי בשפיכה מהירה, ורק רופא מוסמך להתאים את המרשם למטופל. ההמלצה היא להימנע מטיפול תרופתי עד שנוסו הטכניקות הקודמות המצוינות כאן.

שפיכה מעוכבת

שפיכה מעוכבת (זמן שפיכה העולה על רבע שעה – חצי שעה ויותר): מה שעשוי להישמע כפעילות מינית איכותית וממושכת, עלול להסתבר כבעיה הפוגעת רבות בהנאה המינית של בני הזוג. שפיכה מעוכבת היא מצב שבו עובר זמן רב עד שהגבר גומר מחדירה או לא גומר בכלל!

איך מזהים?
זמן – כשהגבר גומר תוך זמן קצר יחסית באוננות או במין אוראלי – אך לא מתקרב לשפיכה כשהוא מקיים יחסי מין מלאים.
ריגוש – כשהגבר לא חווה עלייה בריגוש המיני במהלך החדירה.
בת הזוג – כשהגבר חייב שבת הזוג תהיה בתנוחה מסוימת כדי לחוות עלייה בריגוש וכדי לגמור.

מהם הגורמים האפשריים לעיכוב השפיכה?
הגורם השכיח ביותר הוא הרגלי אוננות בעייתיים, כאלה שלא ניתן לשחזר ביחסי מין מלאים עם בת זוג, כגון מידת החיכוך או עוצמתו. גורמים נוספים עשויים להיות פיזיולוגיים, כגון נטילת תרופות הפוגעות בריגוש המיני או שימוש רב בסמים ואלכוהול. בנוסף ייתכנו גורמים רגשיים, ביניהם חינוך מיני מחמיר, שליטה עצמית גבוהה, פחד מפני הריון ועוד.

איך מטפלים?
מכיוון שישנם גורמים שונים העלולים להוביל לעיכוב בשפיכה, חשוב לאבחן במדויק את הבעיה ואת גורמיה. בהתאם לאבחון ייקבע הטיפול, הכולל שיחות והדרכה מינית המובילות לשיפור משמעותי בבעיה עד לפתרונה המלא.

לסיכום,

עשרות אחוזים מהגברים, בכל גיל שהוא, חווים קושי בתפקודם המיני. הבעיות שהוזכרו כאן הן השכיחות ביותר במרפאות לטיפול מיני. את שלושתן ניתן לאבחן במדויק – ולהתאים טיפול מלא ויעיל עם תוצאות מוכחות ואחוזי הצלחה טובים, התלויים בגורם לבעיה.

ד"ר בני שכטר הוא מטפל מיני, בעל מרפאה סקסולוגית ברמת השרון ובבת חפר
עוד על בעיות זקפה ושפיכה מעוכבת.