ראש בראש: הטיפוח הקוריאני מול הטיפוח המערבי

צילום: gettyimages
צילום: gettyimages

הקורונה כפתה עלינו להיתקע בבית, וגרמה לנו לבלות יותר זמן באמבטיה, בקרצופים ומריחות. אז איך עדיף לטפח את עור הפנים - כמו שעושות הקוריאניות או ברוח הקוסמטית המערבית?

88 שיתופים | 132 צפיות

סלבס ואינסטה־בלוגריות רבות ברחבי העולם גילו את עולם הטיפוח הקוריאני כבר לפני כמה שנים, מהאיט־גירל האופנתית אוליביה פלרמו, שהקדישה פוסט שלם באתר שלה לקיי ביוטי וסיפרה ששגרת הטיפוח שלה מונה שבעה שלבים, ועד השחקנית לוסי הייל, שהעלתה סטורי עם מסכת בועות מתנפחת המבוססת על אבקת פחם, תה ירוק ותמציות רימונים. אולם השהות הממושכת בבית שנגזרה על העולם בעקבות הקורונה, גרמה ללא מעט נשים להקדיש יותר זמן לשגרת הטיפוח שלהן, מה שהעלה מחדש למודעות את הקיי ביוטי עתיר השלבים.

>> שלבי הטיפוח הקוריאני – מדריך

"פילוסופיית הקוסמטיקה של המזרח הרחוק מתבססת על כך שעור יפה הוא עור בריא ועל התפיסה שלפיה מניעה והגנה קודמות לתיקון והחלפה, ולכן מתחילים לטפל בעור כבר בגילים 12־15. לעומת זאת, בפילוסופיית הטיפוח המערבית מתחילים לטפל בעור בגיל הרבה יותר מאוחר וניגשים מיד לשלב התיקון וההחלפה", אומרת סאורי אומבייאשי, בכירה בתאגיד שיסיידו העולמי, אחד מהשחקנים המרכזיים בשוק הקוסמטיקה היפני, הממוקם שני בעולם אחרי השוק האמריקאי. שוק הקוסמטיקה הקוריאני התברג בשנים האחרונות במקום החמישי, והוא נחשב ללהיט מבוקש ברחבי העולם, כולל העולם המערבי. ערכנו השוואה בין השתי הגישות.

גישות

הגישה הקוריאנית: "מותגים קוריאניים מתמקדים במניעה, בהענקת מראה עור בריא ומלא חיים, ויש שיאמרו אפילו נערי. מדובר בתורה שלמה ובזיקה אמיתית ועמוקה לטיפוח העור, שמתבססות על שנים רבות של מחקר ותרבות טיפוח שונה לאין שיעור מזו של המערב", אומרת שירן אליצור, מנהלת פיתוח מותגים בסופר־פארם. "לא בכדי הקוריאניות נראות צעירות לגילן. נושא טיפוח העור אצל הקוריאניות הוא לא אופציה, הוא חיוני", אומרת פארק ג'והי, מומחית בתחום הטיפוח מחברת טונימולי הקוריאנית. "הפנים שלנו הם משאב לכל דבר, וכדי להשיג מראה אופטימלי נשים במערב חייבות לשנות את הרגלי ניקוי העור שלהן ולהפוך את התהליך לרב־שלבי על פי סוג העור".

הגישה המערבית: "אפשר לומר שמותגים מערביים מתמקדים בפתרון בעיות", אומרת אליצור, "אבל המחשבה שיש הבדל בין קוסמטיקה מערבית לקוסמטיקה מהמזרח הרחוק מעט שגויה ביסודה. המזרח הרחוק בכלל וקוריאה בפרט מתפקדים כסביבה לפיתוח מוצרי ביוטי שמאומצים בהמשך על ידי הקוסמטיקה המערבית. למשל, פיתוחים בסיסיים ביותר דוגמת כרית מייקאפ, שהיא פיתוח קוריאני והיום מזוהה לחלוטין עם מותגים מערביים, או קרם CICA, שחדר לתודעה על ידי המותג הקוריאני ד"ר ג'ארט ומאז נרכש על ידי אסתי לאודר ועכשיו כל מותג שני מוציא גרסה שלו".

שלבים

הגישה הקוריאנית: שגרת הטיפוח של נשים בדרום קוריאה כוללת עשרה שלבי בסיס, כאשר שגרת הטיפוח של המחמירות יכולה לכלול לא פחות מ־20 מוצרים, תוך דגש מרבי על ניקוי העור. "היא כוללת מגבוני ניקוי, סבון, תחליב, מי פנים, תמציות, שמנים ובמקרה של עור שמן – גם מדבקות לניקוי הנקבוביות, סרומים ואמפולות", אומרת ג'והי.

הגישה המערבית: אין כאן משנה סדורה כמו בגישה הקוריאנית, אבל כפי שמעידים שלל המוצרים הרב־תכליתיים שעונים על כמה פעולות בבת אחת (וכפי שיעידו רבות מחברות המערכת, שמחפשות לקצר וליעל את שגרת הטיפוח שלהן על בסיס תמידי) – המערביות מחפשות מקסימום תוצאות במינימום מוצרים.

מסכת סקין טריטס של מאצ׳ה. 12.90 ש״ח
מסכת סקין טריטס של מאצ׳ה. 12.90 ש״ח

רכיבים עיקריים

הגישה הקוריאנית: הרבה רכיבים טבעיים ועשבי מרפא כמו במבוק, רוז היפ, ג'ינסנג ותה ירוק, בצד רכיבים לא שגרתיים במונחים מערביים, כגון ריר חלזונות, ארס נחשים וחלב אתונות.

הגישה המערבית: פפטידים וחומצות למיניהן דוגמת חומצה היאלורונית, חומצה גליקולית, חומצה קוג'ית, חומצות אלפא בטא וכמובן רטינול (ויטמין A) וקולגן.

יתרונות

הגישה הקוריאנית: "אני מאמינה בגישת הניקוי העמוק של הקיי ביוטי", אומרת לוזון. "תכשירי טיפוח, כמו קרמים וסרומים, נקלטים טוב יותר על עור נקי. במובן הזה גם אני ממליצה על ריבוי מוצרים כמו בגישה הקוריאנית, למשל שימוש בשני סוגי סרומים או כמה מסכות. הקוריאניות יכולות לשים בכל יום מסכה אחרת: לניקוי, ללחות, להבהרה, למיצוק – מתוך הבנה שהעור צריך לטעום מהכול".

הגישה המערבית: מעט שלבים ומוצרים, משמע פחות כסף ופחות זמן שצריך להשקיע, אך לא רק זה. "במזרח הרחוק רוב המוצרים מבוססים על ידע מסורתי עתיק יומין, בעוד שבקוסמטיקה המערבית הידע מבוסס על מחקרים מוכחים ויש פיתוחים מדעיים של פורמולות שמיוצרות במעבדות עם הטכנולוגיות הכי מתקדמות", אומרת לוזון. "כמו כן, הקוסמטיקה האסייתית פחות מתאימה לטבעונים ויש בה רכיבים שעלולים להיות אלרגניים, ואילו בקוסמטיקה המערבית של היום רוב המוצרים הם היפואלרגניים. בנוסף, הקוסמטיקה הקוריאנית מקדשת את עניין העור המושלם: בהיר, ללא פגמים וללא נמשים, ואילו הקוסמטיקה המערבית מקבלת מגוון רחב יותר של סוגי עור וגוני עור שונים".

קרם פנים אנטי אייג'ינג' ריר חלזונות של TONYMOLY.299.90 ש"ח (צילום: ירון וויינברג)
קרם פנים אנטי אייג'ינג' ריר חלזונות של TONYMOLY.
299.90 ש"ח (צילום: ירון וויינברג)
מסכת בוץ מבעבעת לניקוי יסודי של נקבוביות של TONYMOLY79.90 ש"ח (צילום: ירון ויינברג)
מסכת בוץ מבעבעת לניקוי יסודי של נקבוביות של TONYMOLY
79.90 ש"ח (צילום: ירון ויינברג)

חסרונות

הגישה הקוריאנית: ריבוי שלבים ומוצרים, משמע הרבה זמן והרבה כסף, מה גם שחלק מהרכיבים נתפסים כאקזוטיים מדי לקהלים מסוימים. "ריר החלזונות עושה עבודה יעילה מאוד בחידוש העור, אבל לא תראו ישראלית שתתמסר לכך. לפני חמש שנים ייצרתי סרום על בסיס ריר חלזונות והוא היה אחד הטובים שלנו, אבל נשים נרתעו מלהשתמש בו", אומרת מימי לוזון, מומחית לבריאות העור וקוסמטיקאית פרא רפואית שמפתחת את מוצריה במעבדות בארצות הברית.

מימי לוזון, מומחית לבריאות העור (צילום: סיימון אלמלם)
מימי לוזון, מומחית לבריאות העור (צילום: סיימון אלמלם)

הגישה המערבית: "מותגים מערביים עושים שימוש בריכוזים גבוהים מאוד של חומרים פעילים וחומצות ואילו מותגים קוריאניים עומדים על אחוזים נמוכים יותר ופורמולות עדינות יותר", אומרת אליצור.

vitamin B12TONYMOLY.89.90 ש"ח (צילום: חן ברקוביץ)
vitamin B12
TONYMOLY.
89.90 ש"ח (צילום: חן ברקוביץ)
Royal Honey Propolis Enrich Essence Skinfood39 דולר
Royal Honey Propolis Enrich Essence Skinfood
39 דולר
מסכת פנים של OOZOO29.90 ש"ח. להשיג בלעדית בסופר-פארם (צילום: יח"צ)
מסכת פנים של OOZOO
29.90 ש"ח. להשיג בלעדית בסופר-פארם (צילום: יח"צ)