לא רק מזון – הטיפוח הטבעוני הולך ותופס תאוצה

קוסמטיקה טבעונית | צילום: Shutterstock
קוסמטיקה טבעונית | צילום: Shutterstock

יותר ויותר חברות טיפוח מוציאות מוצרים שלא כוללים מרכיבים מהחי וגם לא נוסו על בעלי חיים ובנוסף הם גם אקולוגיים ושומרים על הסביבה. חפשו את הסימן על האריזה

88 שיתופים | 132 צפיות

"יש לנו כדור ארץ אחד ואנחנו צריכים לשמור עליו בכל היבט אפשרי ולעשות הכל כדי שהוא לא יפגע", אומרת שרונה רומנו-לזר, הבעלים של חברת "אקו לאב" למוצרי טיפוח אורגניים, טבעיים וטבעוניים לגוף ולפנים. "הטבעונות היא טרנד חזק שיהפוך לקלאסיקה ותחום הטיפוח הטבעוני רק ילך ויגדל. יותר ויותר אנשים בארץ ובעולם מבינים היום שאין שום סיבה להשתמש בחומרים שעצם השימוש בהם עושה משהו לא טוב במקום אחר, וגם הוכח שמוצרים מהטבע הם מספיק אפקטיביים והרכיבים הטבעיים לבדם יכולים לחולל שינוי".

מוצרי אקו לאב | צילום: יח"צ
מוצרי אקו לאב | צילום: יח"צ

לדברי עומרי פז, המייסד והמנכ"ל של עמותת הטבעונות בישראל Vegan Friendly, ישראל היא המדינה הכי טבעונית בעולם. מסקר שנערך לפני חודש על ידי מכון המחקר רושניק, 5% מתושבי ישראל הם טבעוניים (לפני שמונה שנים היה כאן אחוז אחד בלבד). "אנחנו רואים שלוש מגמות שמתחזקות", הוא אומר, "מגמה אקולוגית – למען אורח חיים יותר סביבתי, אנשים שלא חיים באורח חיים טבעוני פוגעים יותר בסביבה; מגמה בריאותית ומגמה מוסרית שעיקרה חמלה לבעלי חיים. אם לא חובה להרוג בעל חיים למה לא לבחור באופציה אחרת?". אגב, ממש לאחרונה פתחה העמותה סניף בלונדון ויותר ויותר חנויות שם מפרסמות שיש להן היצע טבעוני. 

מוצרי גרנייה ביו | צילום: יח"צ
מוצרי גרנייה ביו | צילום: יח"צ

ענבל ארמוזה, מנהלת פרויקט סימון מוצרים בתו ויגן פרנדלי של העמותה הישראלית לטבעונות, מדווחת שיש כיום בארץ 48 חברות טיפוח קוסמטי שמסומנות בתו של ויגן פרנדלי, אבל היא מדגישה שזה לא אומר שכלל המוצרים של אותן חברות הם טבעוניים – רק מה שטבעוני מסומן בהתאם. 

עד כמה אתם רואים מגמת עלייה בתחום?
"המגמה מאוד גדולה. מספר הפניות אלינו בתחום עלה בעשרות אחוזים רק בחצי השנה האחרונה. היום גם חברות גדולות מבינות את הטרנד וחשיבותו ומוציאות מוצרים ללא רכיבים מן החי". 

מוצרי דרמלוג'יקה | צילום: יח"צ
מוצרי דרמלוג'יקה | צילום: יח"צ

מה קובע בשורה התחתונה שהמוצר הוא טבעוני ואיך אתם בודקים ומאשרים?
"מה שקובע הוא שלמוצר אין רכיבים מהחי ושהחברה לא מנסה את מוצריה על בעלי חיים. לגבי האישורים: יש לנו צוות מקצועי בוויגן פרנדלי שמתמחה בבדיקה של מוצרי קוסמטיקה. אנחנו עובדים על כל הרכיבים של המוצר, חלק מהרכיבים תמיד יהיו טבעוניים ועל חלקם אנחנו מבקשים הצהרות של היצרנים של אותם רכיבים כדי לוודא. הבעיה היא שחברות רבות מוכרות בסין ושמתוקף זה הן מחויבות לבצע ניסויים בבעלי חיים ולכן הן לא יכולות לקבל את התו".

רומנו-לזר מחדדת את הנושא הטבעוני: "לא כל מה שטבעי או טבעוני הוא בהכרח בריא. מעבר לאי פגיעה בבעלי חיים ישנם עוד דברים חשובים. גם ציאניד ואופיום זה טבעי, אז מה? לטבעונים לא אכפת שיהיה חומר כימיקלי. אני מחמירה יותר מהטבעוני, לקחתי את זה עוד צעד קדימה ובנוסף לחמלה כלפי בעלי חיים, אני באה ממקום אורגני, שיהיה כמה שיותר בריא לסביבה וגם לבני אדם, אין אצלנו פראבנים ולא חומרי שימור שהם פחות טובים לעור, אלא רק רכיבים טבעיים, שמעבר לעניין הבריאותי מבטיחים חוויה נעימה למשתמש".

קרם הזנה עם 5 מיני תוספים של דפני סקין | צילום: יח"צ
קרם הזנה עם 5 מיני תוספים של דפני סקין | צילום: יח"צ

דפנה שביט, הבעלים של מותג בוטיקי טבעוני קסום של מוצרי טיפוח בשם "Daphne Skin" תוצרת כחול לבן, מתמסרת לרוקחות טבעית וטבעונית כבר ארבע שנים. יש לה 23 מוצרים לפנים ולגוף ועד בקיץ המספר יוכפל. "העולם הולך לכיוון הטבעונות, רואים היום את המודעות הגוברת הזאת גם בקרב הדור הצעיר. המותג שלי מושתת על העיקרון של קוסמטיקה טבעית, עם דגש על חומרי גלם מהסופר פוד, כי מה שטוב לגוף שלנו – טוב לעור שלנו. מעבר לזה שאין להם רכיבים מן החי והם לא נוסו על בעלי חיים הם עשירים בוויטמינים, מינרלים, חומצה היאלורונית, אומגה ופפטידים, הכל מהצומח". שביט לוקחת את האחריות הסביבתית צעד אחד קדימה. גם אריזות המוצרים הן אקולוגיות, עשויות נייר, זכוכית, פח ועץ. "בעיני", היא מטעימה, חשוב מאוד שנשמור על העור שלנו אבל חשוב שנשמור גם על הסביבה". מתוך אהבה לסביבה 10% מהרווחים מועברים לטובת תוכנית ייחודית של רכיבה טיפולית לילדים בסיכון. 

סבון אכילאה על בסיס צמחי מרפא של אלונה שכטר | צילום: אורי גרון
סבון אכילאה על בסיס צמחי מרפא של אלונה שכטר | צילום: אורי גרון

כוהנת הקוסמטיקה חוה זינגבוים הצטרפה לטרנד העולמי והשיקה סדרת מוצרים ירוקים טבעונית בשם Green Lab 23, שקיבלה תן תקן של ויגן פרנדלי. לא רק שהיא לא מכילה רכיבים מהחי היא גם לא מכילה דבר ממקור פטרוכימי. היא מבוססת על כלורופיל ויש בה 23 ויטמינים וגם חיטה, תרד, פטרוזיליה ולמון גראס. 

סדרת Green Lab 23 של חוה זינגבוים | צילום: יח"צ
סדרת Green Lab 23 של חוה זינגבוים | צילום: יח"צ

השנה הגיעו לישראל לא מעט מוצרים טבעוניים ברוח התקופה. מותג הטיפוח Love Beauty& Planet שהגיע מארה"ב הוא טבעי, טבעוני והוליסטי. והטרנד לא פסח על מוצרי שיער ולאחרונה נחת אצלנו מותג הפרימיום לשיער לשוק המקצועי Authentic Beauty Concept, טבעי, טבעוני והוליסטי והחברה תורמת 1% מההכנסות שלה לשמירה על כדור הארץ. 

מוצרי Love Beauty& Planet | צילום: יח"צ
מוצרי Love Beauty& Planet | צילום: יח"צ
מוצרי Authentic Beauty Concept | צילום: יח"צ
מוצרי Authentic Beauty Concept | צילום: יח"צ

חברת קמדיס הישראלית, שמפתחת ומייצרת מוצרי טיפוח דרמו קוסמטיים מבוססי צמחים מהרפואה הסינית לעור רגיש, עשתה ממש לאחרונה צעד מרחיק לכת בכיוון הטבעוני. השנה הוחלט בחברה להטמיע בערכי הליבה של החברה ערכי קיימות. החברה הפכה לטבעונית ואף גיבשה תוכנית יעדים לחמש השנים הקרובות בכל הנוגע לשמירת איכות הטבע ואיכות החיים של בני האדם. רוני קרמר, המייסדת ויו"ר החברה, בעלת תואר ברפואה סינית מסורתית ורפואת צמחים סינית, אומרת כי "אחד היתרונות המתגמלים ביותר במעבר למוצרי יופי טבעוניים, הוא היכולת להציל את חייהם של מאות בעלי חיים. חיות מעבדה מוחזקות בכלובים זעירים שנעשה בהם שימוש למטרות ניסויים בלבד, כשהן מסיימות לספק את המידע – הן כבר לא רלוונטיות עוד למחקר והן מומתות. הטבע מציע הרבה פתרונות יעילים מעולם הצומח שאין סיבה אמיתית לשמר מרכיבים מן החי ונגזרותיו ובוודאי לא לערוך ניסויים על בעלי חיים. ובנוסף לאג'נדה האנושית הזאת, מניסיוננו בתחום, צמחים הם המקורות העשירים ביותר של ויטמינים, מינרלים, נוגדי חמצון, וחומרים מזינים אחרים. מכיוון שגופנו רגיל לעכל צמחים, זה מבטיח את ספיגת החומרים הללו בגוף בקלות. תחום החומרים בתעשיית הקוסמטיקה התפתח מאד, חברות רבות מפתחות רכיבים איכותיים ונקיים שנבחרו ונבדקו שיכולות להחליף רכיבים כמו לנולין ושעוות דבורים. למרות שרכיבים מן החי יכולים להיות יותר זולים, המעבר למוצרים אלה משרת את כולם וצריך להתבונן בו מפרספקטיבה רחבה. לא רק שלילה של רכיבים מן החי ושל תעשיות מזיקות, אלא תפיסת עולם עם פרקטיקה שכוללת פיתוח והטמעת קריטריונים מיטיבים, החל מאופן גידול הצמחים ועד הייצור וההגעה לצרכן הסופי". 

מוצרי קמדיס | צילום: יח"צ
מוצרי קמדיס | צילום: יח"צ