סוויט טיילור סוויפט: 7 סיבות שמוכיחות שמדובר במלכה

טיילור סוויפט | צילום:  Kevin Mazur/Getty Images
טיילור סוויפט | צילום: Kevin Mazur/Getty Images

היא שוברת שיאים בקצב מסחרר, הובילה לחקירה משפטית נגד מונופול כרטיסים ותבעה שדר שהטריד אותה מינית. טיילור סוויפט הספיקה המון ב-33 שנים. תגידו מזל טוב לחגיגות יום ההולדת של מלכת הפופ

88 שיתופים | 132 צפיות

טיילור סוויפט חוגגת היום (13/12/2022) 33, שזה גיל לא ייאמן ליוצרת שנתפסת כטינאייג'רית נצחית. מצד שני, היא בסביבה כבר הרבה זמן, שחררה כבר 10 אלבומים, והשירים שלה די הפכו לפסקול של החיים שלנו. לרגל יום ההולדת שלה החלטנו רגע לעצור ולהזכיר כמה מהסיבות שמוכיחות שמדובר במלכה אמיתית, ובאחת היוצרות הכי חשובות ומעניינות שיש.  היא כנראה האישה היחידה שיכולה לגרום אפילו לפנתרה כמו נועה קירל להתנהגות מביכה ברמה. אז מה נאחל לה? שרק תמשיך ככה.

היא שוברת שיאים בקצב שאנחנו מחליפות גרביים

טיילור סוויפט היא האישה הראשונה והיחידה שזכתה בשלושה פרסי גראמי על אלבום השנה עבור שלושה אלבומים שונים. היא שברה מספר דו ספרתי של שיאי גינס, סיבובי ההופעות שלה הכניסו כמיליארד דולר, היא נבחרה 3 פעמים על ידי מגזין טיים לאחת מ-100 האנשים המשפיעים ביותר והרשימה ארוכה ומתארכת. כך למשל השיא האחרון שהיא שברה, היה ממש לפני כחודשיים כששחררה את האלבום החדש שלה "מידנייט" ובתוך שבוע הוא מכר למעלה ממיליון עותקים, 980 אלף מתוכם עותקים פיזיים (כן, זה עוד קורה). היא עשתה היסטוריה עם האלבום הזה כשתפסה את עשרת המקומות הראשונים במצעד הבילבורד האמריקאי עם שירים מתוכו. האחרון שהחזיק בשיא היה דרייק, כשבספטמבר שנה שעברה תפס 9 מתוך 10 מקומות, אבל סוויפט עשתה מה שהיא עושה מאוד מאוד טוב וזה להיות יותר טובה מכל אחד אחר.

היא כותבת את השירים של עצמה, שהופכים ללהיטים פעם אחר פעם

בניגוד להצלחות פופ אחרות, הכישרון של טיילור סוויפט הוא אותנטי. מעבר לעובדה שהיא יוצרת מחוננת, זמרת מושלמת ומנגנת על ארבעה כלים שונים (גיטרה, פסנתר, בנג'ו ויוקלילי) היתרון הכי גדול שלה טמון בכך שהיא כותבת את השירים של עצמה. היא נחשבת למשוררת מעורכת לא רק בקרב מעריצים אלא גם בקרב מוזיקאים, הודות לכך שהיא כותבת באופן מאוד חשוף ונגיש, ופעם אחר פעם הקהל מת על זה. כמה מת על זה? ובכן:

יש לה בסיס מעריצים עצום שנקרא "סוויפטיז" והוא מסוגל להפוך את העולם

סתם לסבר את האוזן, חשבון האינסטגרם של סוויפט עומד על 235 מיליון עוקבים, ככה בקטנה. יש לה כוח אדיר במדיה החברתית, והיא לא מהססת להשתמש בו. רק לפני כחודש, כשהודיעה סוויפט על מסע ההופעות הראשון מאז 2018, המעריצים שלה, המכונים "סוויפטיז", הסתערו על אתר מכירת הכרטיסים "טיקטמאסטר" שבבעלות חברת "לייב ניישן". האתר לא עמד בביקוש ובהתנפלות וקרס. הסוויפטיז הרעידו את אדמת האינטרנט בזעם ויצאו נגד אוזלת היד של החברה, שנחשבת לדומיננטית עד כדי מונופול בשוק ההופעות החיות האמריקאי. חלקם אפילו פנו ישירות לסוויפט ברשתות החברתיות וביקשו ממנה להתערב. סוויפט אכן הגיבה וטענה שמדובר במחדל עצום של החברה והצדיקה את הכעס של המעריצים. לייב ניישן התנצלה והסבירה שהפיאסקו התרחש לאור "ביקוש חסר תקדים מבחינה היסטורית". האירוע כולו הגיע עורר זעם ציבורי נרחב שחרג מעבר לרשתות החברתיות, וחשף כי נגד החברה מתנהלת חקירה של משרד המשפטים האמריקאי, בחשד למונופול ולניצול הכוח שלה לגביית עמלות גבוהות מדי וחסרות היגיון. מפה לשם זה הגיע עד לבית הלבן, כשדוברת הנשיא ביידן שחררה הודעה: "הנשיא ג'ו ביידן היה ברור מאד בנושא, ואני מצטטת: 'קפיטליזם בלי תחרות אינו קפיטליזם, זה ניצול'".

מה קשור נשיא ארה"ב, אתן תוהות? ובכן ב"פורבס" טענו כבר לפני שנתיים שהיא אחד הקולות הפוליטיים המשפיעים של זמננו, ושלתמיכה הפומבית שלה בנשיא בבחירות ב-2020 בארה"ב היה אפקט משמעותי שסייע לו להגיע לבית הלבן. אז יש גם את העניין הפעוט הזה.

היא מקדמת עמדות באדי פוזיטיב

סוויפט דיברה בפתיחות בשנה וחצי האחרונות על כך שהיא מתמודדת עם ענייני משקל ועם בעיות אכילה, בעיקר בסרט הדוקומנטרי שנעשה עליה בנטפליקס "מיס אמריקנה". זה יצא לה קצת עקום כשבקליפ לשיר החדש "אנטי הירו" מהאלבום החדש היה שוט שלה עומדת על משקל, והמשקל הראה לה את המילה "שמנה". לאחר ביקורת שספגה מהמעריצים על כך שהשוט מעודד שמנופוביה, הקטע נחתך מהקליפ. לאור הכתיבה הכנה והפתיחות שמאפיינים אותה זה נראה כמו כוונות טובות שיצאו די הפוך, אבל אנחנו נותנות לה קרדיט על הרגישות.

היא גרמה לאפל להתקפל כדי לעזור לאמנים צעירים

ב-2015 סוויפט סירבה להעלות את האלבום שלה "1989", שהיה האלבום הנמכר ביותר בשנתיים שקדמו לו, לאפל מיוזיק שהושק באותה השנה. הסיבה? עם תחילת הרצת שירות הסטרימינג המוזיקלי של אפל, החברה תכננה שלא לשלם לאמנים, מוזיקאים ומפיקים במשך שלושת החודשים הראשונים בהם השירות היה חינמי לקהל הרחב. סוויפט שחררה מכתב פתוח לאפל, ובו כתבה שהיא כבר באלבומה החמישי (דאז) ולא זקוקה לתשלומים מהחברה, אך אמנים חדשים וצעירים יותר בתעשייה זקוקים להם ועוד איך. מפה לשם, אפל שינתה את המדיניות מיד ושילמה ליוצרים גם עבור החודשים בהם השירות היה חינם למשתמשים.

היא תבעה על הטרדה מינית שדר שניצל אותה, וביקשה פיצוי של דולר אחד

בשנת 2013, טרום מי טו, במהלך מפגש עם מעריצים של סוויפט, שדר רדיו חפן את ישבנה בפומבי. בעקבות זאת הוא פוטר מתחנת הרדיו בה עבד והגיש נגדה תביעה על דיבה. היא, מנגד, תבעה אותו על הטרדה מינית. כשעורכי הדין שלו שאלו את סוויפט בבית המשפט האם היא יכלה לראות את התקרית, היא ענתה: "לא, כי התחת שלי נמצא בחלק האחורי של הגוף". סוויפט ניצחה במשפט, והוציאה אותו קטן קטן קטן כשבכלל דרשה ממנו פיצוי על סך דולר אחד בלבד.

היא עומדת לביים סרט שכתבה

וחדשות חמות חמות מהתנור: אחרי שביימה שני קליפים לשירים של עצמה עליהם גם זכתה בפרסי ה- VMA של MTV, עכשיו היא צועדת במסלול הטבעי של כל סטודנט מצוי לקולנוע, רק שאין לנו ספק שאצלה אשכרה יש כישרון – השבוע גילינו שהיא עומדת לביים סרט באורך מלא אותו היא גם כתבה. וואט? כן. בין מסע הופעות, להקרסת אתרי כרטיסים, לשבירת שיאים במצעדי בילבורד, היא גם עובדת על סרט באורך מלא שיופק בחברת ההפקות "סרצ'לייט". אין שום פרט נוסף מעבר לכך ואולי זה לא ממש חשוב, הרי ברור שזה ישבור כל קופה אפשרית.