ניחוחות של תשוקה: הכירו את האף מאחורי הבושם היקר בעולם

אומנות הפרפיום. טיזיאנה ופאולו טרנזי | צילום: יח"צ
אומנות הפרפיום. טיזיאנה ופאולו טרנזי | צילום: יח"צ

ממעבדה ביתית של נרות ריחניים למותג איטלקי מצליח של בשמי עילית, חלקם בעלות כמעט דימיונית - פאולו טרנזי, האיש והאף מאחורי "טיזיאנה טרנזי" בריאיון מיוחד ל"את"

88 שיתופים | 132 צפיות

50 אלף דולר עבור בושם אחד, נשמע לכן דמיוני? מסתבר שלא. זה הסכום הפנטסטי שמיוחסים מבתי מלוכה וכוכבות וכוכבים הוליוודיים מוכנים לשלם עבור בושם אישי, יחיד ומיוחד, שבכל העולם כולו רק להם יש אותו. 

>> אביב הגיע – בושם בא: 21 בשמים חדשים ומעולים לחג

מדובר בבושם האיטלקי הנודע מבית בישום העילית "טיזיאנה טרנזי", כאשר פאולו טרנזי הוא המוח והאף של המותג. טרנזי הוא גם הבעלים ונשיא החברה, ובעולם הבישום הנישתי הוא נחשב לרוקסטאר – בתי אופנה גדולים שיש להם בישום כמו, גוצ'י, דולצ'ה וגבאנה, אקווה די פארמה, פראגמו ועוד, פונים אל "האף" שלו ליצירת בשמים עבורם. 

שילוב של רטרו וחדשנות נדירה. טיזיאנה ופאולו טרנזי | צילום: יח"צ
שילוב של רטרו וחדשנות נדירה. טיזיאנה ופאולו טרנזי | צילום: יח"צ

פירמידת ריח על פי דרישה

הבושם שעולה הון תועפות, הוא כמובן בושם ברקיחה ובהזמנה אישית, שמותאם לאופי האנשים ולטעמם. הריח "יושב" עליהם בצורה מושלמת, עם חומרי גלם טבעיים ואיכותיים, והכל נעשה בהליך ייצור מוקפד ברמה הכי גבוהה.

לדברי טרנזי, יש לו עוד סודות ברקיחת בשמים, אבל הוא לא יכול לגלות, אחרת יאלץ להרוג אותי. עוד הוא מספר כי העבודה על בושם כזה יכולה להימשך חודשים: הוא נפגש עם הלקוחות, לומד אותם, את אופיים, את טעמם בריחות, ורק אחרי עבודה מאומצת למציאת הפירמידה המדויקת של הבושם על פי התווים הנבחרים והחיבור המדויק לבסיס הבושם הנבחר, מתקבל הריח המושלם על פי הדרישה. רק הם אם ירצו, הם יוכלו לרכוש את אותו בושם שוב.

סוד ההצלחה של פאולו טרנזי בעולם הבישום הנישתי הוא שילוב של נגיעות נוסטלגיות מפעם, כיאה לדור שלישי של בשמים, יחד עם חדשנות נדירה. אולי הדבר הכי יפה הוא שהכל עטוף אצלו בתוך מסגרת משפחתית חמה ומכילה שתכניס בקרוב גם את הדור הרביעי של המשפחה לעסק. לצידו של טרנזי, עובדת אחותו טיזיאנה, בעברה מעצבת אופנה והיום המעצבת ואחראית השיווק של בית הבישום. 

"בושם בא לספר סיפור בלי מילים, להעלות זיכרונות, הוא אמנות לשמה, והוא חודר לך ללב בזמן אמת ומביע רגש עמוק"

 

"בושם הוא לא רק ריח, או משהו לתאר אותו בכמה מילים", אומר טרנזי בהתרגשות, "בושם בא לספר סיפור בלי מילים, להעלות זיכרונות, הוא אמנות לשמה, והוא חודר לך ללב בזמן אמת ומביע רגש עמוק".

טרנזי, איש צבעוני, עם מצב רוח תמידי של מי שמאוהב בחיים כל הזמן. בן 58, עם שפם מסתלסל א-לה סלבדור דאלי, לבוש חליפות עם תוספת בד פפיטה צבעוני ועניבה מהסוג היקר, כובע מעוצב ונעלי ספורט לא מחייבים. 

טבעת ובתוכה בושם

כאמור, הוא דור שלישי בעסק יחד עם אחותו טיזיאנה המבוגרת ממנו בשנתיים, אישה מרשימה שלבושה במיטב המותגים של מעצבי הקוטור הנחשבים. טבעת הענק המעוצבת שעל כף ידה, עוטפת שתי אצבעות ולא אחת ובתוכה, איך לא, בושם. 

חנויות בוטיק של המותג "טיזיאנה טרנזי" פרוסות ברחבי איטליה וב-13 ארצות בעולם נכון להיום (בישראל ניתן להשיג בדיוטי פרי ג'יימס ריצ'רדסון). בנוסף, חברות בישום שטרם נמצאות בישראל, כמו קאנטו, גלארדינו בנסר, ומפעל עצום לנרות מעוצבים, מהגדולים בעולם. המותג מייצר בסך הכל 25 בשמים מדי שנה, ויש גם בושם אחד בהשראת העיר תל אביב, תחת שם סאנסנשיין. טיזיאני לא מוכן לעשות ניימדרופינג של סלבס שרכשו את הבשמים שלהם, אבל מנדב שכריסטיאנו רונלדו, סיפר בעבר שהוא נהג לרכוש אצלם בשמים.  

בשמים מבית טיזיאנה טרנזי | צילום: יח"צ
בשמים מבית טיזיאנה טרנזי | צילום: יח"צ

הגעתי אל פאולו וטיזיאנה, עד לעיר קתוליקה באיטליה, בואכה בולוניה, מקום מגוריהם. פאולו מתגורר עם אשתו לאורה ושני ילדיהם בווילה רחבת ידיים ומפנקת עם גן ענק ומטופח. טיזיאנה, נשואה ואם לבן, חיה בתנאים מפליגים בקרבת מקום והבית שלהם הוא לא היחיד בבעלותם. בחניה עומדות מכוניות פורשה ומרצדס.

"להיות ה'אף' זו מתנה גדולה שמשלבת טכניקה עם ידע והבנה בריחות ובשילובים, ובעיקר זה מתת אלוהים"

 

אבל שניהם נטולי פומפוזיות, חביבים ובגובה העיניים, אולי ככה זה כש-200 אנשים עובדים בשבילם והם כמו משפחה, ואתם מגלגלים מחזור שעומד השנה על 45 מיליון אירו ובקצב הגדילה הוא יגיע בקרוב ל-100 מיליון אירו. כשנכנסים למשרדי הענק של החברה, אפשר להרגיש מהר מאוד כמו בחנות ממתקים מהסוג של הביוקר. בכניסה ניצבות שתי מכוניות מסוג פולקסווגן של פעם, שהיו בבעלות אביו של טיזיאני. פסלים וציורים לרוב מקשטים את הכניסה וכתר זהב אחד שבטעות התנפץ בגללי וטיזיאני בעדינות הנפש שלו שיחק אותה כאילו יש לו עוד כמה כתרים כאלה. 

טיזיאנה ופאולו טרנזי | צילום: יח"צ
טיזיאנה ופאולו טרנזי | צילום: יח"צ

ובשמים, כמה בשמים, עשרות רבות בשמים על מדפים, חגיגה לעין ולאף. טזיאני נמצא במשרדי החברה שישה ימים בשבוע מבוקר עד ערב, אבל אם תשאלו אם הוא עובד קשה, הוא יצחק צחוק גדול: "אני לא עובד. אני בא כל יום ליהנות". בקרבת מקום נמצא המפעל שלהם לנרות, הגדול ביותר באירופה.

מה זה בעצם להיות ה"אף"?
"זו מתנה גדולה שמשלבת טכניקה עם ידע והבנה בריחות ובשילובים, ובעיקר זה מתת אלוהים". 

אם אין בינך לבין טיזיאנה הסכמה – למי יש את המילה האחרונה?
טיזיאנה: "אנחנו קודם כל אח ואחות שיש להם את אותה מטרה, אז אין לנו בעיה סביב המילה האחרונה. היא של שנינו".
פאולו: "את שם העסק, על שמה של אחותי, אני הצעתי. היא הבסט פארט משנינו". 

כל ההוד וההדר הזה התחיל בעצם מעסק קטן במעבדת נרות של ג'וליאלימו, סבם של האחים טרנזי. את הנרות מכר הסב לכנסיות ועל הדרך רקח בקטנה גם בשמים. הוא העביר את הסודות לבנו אוולינו, שהשכיל לשכלל את הידע. הבן לקח את הנרות שלב קדימה כששילב בהם מי בושם.

בשמים מבית טיזיאנה טרנזי | צילום: יח"צ
בשמים מבית טיזיאנה טרנזי | צילום: יח"צ

הוא נחשב לראשון שייצר נרות ריחניים, והפך לאחד מיצרני הנרות הגדולים בעולם. פאולו הצעיר התחבר דווקא למוזיקה ונחשב לגיטריסט ג'אז מעולה עם להקה משלו, עד שמלאו לו 28 ואז פרש. "הפסקתי כשהבנתי שהטכניקה שלי טובה, אבל לא מספיקה והדרך שלי לתרגם את השפה המוזיקלית שלי לאמנות זה פרפיום".

פאולו וטיזיאנה המשיכו את פועלו של אביהם והחלו לייצר נרות בקנה מידה גדול עד שלפני עשור עם מותו, הם החליטו להנציח אותו בבושם שהם רקחו לזכרו. לאור התגובות שקיבלו, הם הבינו שנסללה הדרך לליין בישום. הבשמים שלהם נמכרים כיום במחירים של 200 ועד 1000 אירו. 

בינה מלאכותית כבר פלשה לעולם הבשמים ואפילו נוצרו כאלה על בסיס חישובים ונוסחאות שיצרו ריחות. אתה לא חושש שהיא תייתר את עבודתך?
"ממש לא. עם כל הכבוד לבינה שיש לה חשיבות בכל מיני תחומים, אין לי תחרות עם מכונות, אלא רק עם עצמי. את המקצוענות של מה שיש לי, אף מכונה לא תחליף. אני שמח שה-AI מגיע כי לא יהיה צורך להעסיק הרבה מטומטמים שעובדים היום, אבל את אמנות הפרפיום, שום בינה מלאכותית לא תוכל להחליף". 

למה בחרתם דווקא ב"דיוטי פרי" להציג את הבשמים שלכם בישראל?
"כי הם נותנים פלטפורמה נהדרת וזה מקום ענק ולא פארם, ורצינו בידול עוצמתי מהשוק המקומי" . 

תוכל לתת טיפים איך לבחור בושם?
"הכי חשוב זה לא לעקוב אחרי כל מיני פרסומים וגם לא לבחור לפי מה שנשים אחרות אוהבות, כי כל בושם מריח אחרת על כל אחת. דבר שני, לא להתרשם מהריח שהרגשתן בדקות הראשונות. צריך לשים אותו ולחכות לפחות שעה שעתיים כדי להיות בטוחות שאתן אוהבות. לא צריך להתייחס לבשמים חורפיים או קיציים, תבחרי את הבושם שאת אוהבת והוא יתאים לכל העונות. בעיניי, בשמים הם נטולי מגדר, יכולים להתאים לכולם, רק תבחרו מה מתאים לכן ותקשיבו ללב שלכן". 

מה אתה עושה בפנאי שלך?
"יש לי מעט זמן פנוי. אין לי הרבה חברים אבל עם המעט שיש לי הקשר הוא עמוק. אני מטפל באימי שהיא בת 84 וכל הזמן במיטה. אני יוצא לעיתים עם היאכטה שלי לשוט בים, ההומלנד שלי ואני מכור לריחות של הים. אני מאמין בנתינה – אני מקדם צעירים שאין להם אמצעים, בתחומים שונים בספורט כדי שיבנו לעצמם חיים טובים יותר". 

יש לכם תוכניות להמשיך לגדול?
"כן, אנחנו מחכים לדור הבא בעסק. אמה, הבת שלי לומדת כימיה והתוכנית היא לייצר קו טיפוח של של טיזיאנה טרנזי וגם אלכסנדרו הבן של טיזיאנה, סטודנט וכבר מתחיל להשתלב בהצלחה בחברה. רק חבל שאבי וסבי לא זכו לראות מה עשינו עם המורשת שהם השאירו לנו ולאן הגענו".