גלישת עננים לתוך מכתש: טיול מדברי בתוך מובלעת אלוהית

מדרשת בן גוריון | צילום: יח"צ
מדרשת בן גוריון | צילום: יח"צ

חובבות המדבר יתמכרו בקלות לטיול קסום בהר הנגב בואכה מצפה רמון. מה מחכה שם? מתופעות טבע מרהיבות, דרך הצריף של בן גוריון, טיולי גמלים בתוך נוף מטמטם ועד פיתה ענקית על גחלים טעימה למות

88 שיתופים | 132 צפיות

עדאל הבדואי,  שליווה אותי במסע הגמלים שעשיתי בלב המדבר בנגב,  אמר לי שבמדבר צריך קודם כל להסיר את השעון, ורק אז להסתכל למרחק, למקום שממנו העין שלנו רואה אינסוף. הוא הסביר, שהמחשבות בגוף שלנו משתחררות, ואז אנחנו רק מרגישים ומגיעים ככה לכל התשובות שאנחנו מחפשים בחיים. 

מדרשת בן גוריון | צילום: יח"צ
מדרשת בן גוריון | צילום: יח"צ

יש בזה הרבה, גם אם לרגעים. אני הרגשתי במדבר כאילו אני בתוך מובלעת אלוהית, הכי בראשיתית. אלה שאוהבים את המדבר כמוני, יתמכרו בקלות לטיול בהר הנגב בואכה מצפה רמון, מדרשת שדה בוקר והסביבה. יש במדבר משהו ממגנט, מעבר לשקט ולשלווה, המדבר בעיניי, הוא סוג של ריפוי. 

הייתי יממה אחת באזור וזכיתי לצפות בתופעת הטבע המרהיבה של גלישת עננים – ערפל שגולש לתוך המכתש. זו תופעה שמתרחשת כשביום חם ובלילה קר ואוויר רווי בלחות. בזמן הקצר הזה הספקתי לא מעט. לחובבות המדבר שביניכן, זה זמן נהדר לטייל באזור. מומלץ מאוד להביא את הילדים, לא יהיה לכם רגע דל.  

תחנה ראשונה: הצריף של "הזקן" ופרק בצניעות 

בימי הזוג נתניהוז, אי אפשר שלא להתאהב שוב בראש הממשלה הראשון של המדינה, דוד בן גוריון ואשתו פולה שגרו בצריף עץ נזירי, שהפך למוזיאון ולמקום עלייה לרגל של רבים. מקום שמלמד אותנו פרק בצניעות.

"הזקן" שחלם על הפרחת הנגב גר בצריף הזה 20 שנה עד יום מותו בשנת 73'. ניתן לצפות כאן בסיפור חייו בסרט משוחק (בתקווה שהוא לא מתהפך בקברו) ובסיור אוזניות מרגש והפעלות לילדים. אפשר גם להסתובב בצריף הצנוע בו חיו השניים ובן גוריון ביקש כי לאחר מותו הוא יישאר כמו שהוא וגם שיפתח לציבור. 

"במדבר צריך קודם כל להסיר את השעון ורק אז להסתכל למרחק, למקום שממנו העין שלנו רואה אינסוף"

 

על הקיר בסלון, לצד תמונות משפחתיות רבות עם הילדים והנכדים, יש תמונה של אברהם לינקולן שדיבר נגד העבדות. במקום אחר, תמונה של הפילוסוף היווני אפלטון, וגם תמונה של מהטמה גנדי. דוד ופולה התגוררו בשני חדרים נפרדים בצריף. הסיבה: בן גוריון הסתפק בשלוש שעות שינה, פולה הייתה זקוקה ליותר שעות והוא לא רצה להפריע לה. בשני החדרים מיטת יחיד עם כיסוי כותנה פשוט, על השידה שלה המשקפיים שהרכיבה. בארון הבגדים שלו, תלויות כמה חליפות פשוטות שאף דוד מאמריקה לא רכש אותם בעבורו, וגם נעלי הבית הישנות מונחות בקדמת המיטה. בצד מיטתו עשרות ספרים. בחדר העבודה שלו לפחות 5000 ספרים במבחר שפות. בן גוריון היה אוטודידקט שדיבר תשע שפות. 

הסלון קטן עם כורסאות עץ בריפוד דמוי עור ירוק, טלפון של פעם, דובון קואלה, ציורי נכדים, ואפילו טלוויזיה ישנה שהוא קיבל במתנה ולא לקח אותה ברצון כי היה נגד המסך הזה. המטבח היה הממלכה של פולה שאהבה לבשל  ועל הקיר לוח עם ארוחותיו של הזקן כולל אשל, גבינה לבנה ורסק פטל שפולה החליטה שהם בריאים בשבילו. יש במטבח גם סרוויס אלגנטי פרחוני אחד לכבוד האורחים. 

מדרשת בן גוריון. צריף בן גוריון | צילום: ליהי רוזנברג
מדרשת בן גוריון. צריף בן גוריון | צילום: ליהי רוזנברג
מדרשת בן גוריון. צריף בן גוריון | צילום: ליהי רוזנברג
מדרשת בן גוריון. צריף בן גוריון | צילום: ליהי רוזנברג

צריף בן-גוריון, קיבוץ שדה בוקר. פרטים באתר או כאן: 08-6560469 

תחנה שנייה: טיול אופניים, חגיגה לעיניים 

יש מסלולים שונים באזור לרכיבה על אופניים באורכים שונים. הטיול שלנו יצא ממדרשת שדה בוקר. חברת גיאופן, משכירה אופני שטח פלוס קסדה בגדלים שונים לרכיבה עצמית. אנחנו יצאנו לטיילת החדשה שנבנתה במקום ודיוושנו מרחק 3.5 ק"מ. עברנו את השמורה של נחל צין – הנוף סביב חגיגה לעין, ובסוף הסיור הגענו לחלקת הקבר של פולה ודוד. מתאים לילדים.

מדרשת בן גוריון | צילום: יח"צ
מדרשת בן גוריון | צילום: יח"צ

 לפרטים באתר או כאן (בהודעה): 050-8833899 

טיול גמלים בתוך נוף מרהיב ופיתת ענק על גחלים

"חכם השביל מן ההולך בו", אמר לי עאדל, שיחד עם אביו וואלידי שאחראי על אילוף הגמלים , ובנו איימן בן ה-12, הובילו את טיול הגמלים שלנו בלי לסטות מהדרך. טיול הגמלים היה בעיניי גולת הכותרת של הטיול; רכבנו מעל לשלוש שעות בתוך נוף מדברי עוצר נשימה. 

דליה בן ארי | צילום: באדיבות המצולמת
דליה בן ארי | צילום: באדיבות המצולמת

התחלנו בקצה מצוק שפנה לתצפית מרהיבה על המכתש. כל הדרך הקשבתי לסיפורים. עדאל, שהיה מדריך בחברה להגנת הטבע ולמד בסמינר הקיבוצים לפני שחזר לכור מחצבתו, מכיר כאן כל אבן, כל צמח, כל בעל חיים שדורך במקום. וואלידי אמנם נשוי, אבל לפי כמה שנים התאהב בצעירה גרמניה שהגיעה למדבר והיא ילדה לו שני ילדים לפני שעזבה ליער השחור. הוא שומר על קשר, אבל הוא  בדואי, וכאן המקום שלו לתמיד. 

"בדרך עצרנו לארוחת רועים. פרקנו את כל הציוד, פרסנו מחצלות, הדלקנו מדורה עם המארחים ויצרנו פיתת ענק עגולה שהונחה בתוך בור של גחלים וכוסתה בחול"

 

בדרך עצרנו לארוחת רועים. פרקנו את כל הציוד, פרסנו מחצלות והדלקנו מדורה עם המארחים. הכנו ביחד סלטים, טחינה, חצילים על האש וגולת הכותרת הייתה הליבֵה. מדובר בתערובת של קמח, מלח ומים, אותה לשנו למרקם חלק ויצרנו פיתת ענק עגולה שהונחה בתוך בור של גחלים וכוסתה בחול. כעבור רבע שעה נוקתה היטב מכל החול וההבטחה – פיתה טעימה שכזאת לא אכלתם מעולם.   

ההצצה לעולם המדברי היא חוויה יוצאת דופן, ניתן לערוך גם טיולי גמלים של שעות, של ימים ושל לילות. טיולי הלילה מבוקשים על ידי זוגות ומשפחות שמחפשות להתגבש ולגלות את המדבר יותר לעומק כשזמן לגמרי מאבד משמעות. ארוחת הערב נעשית על גחלי המדורה, השינה תחת כיפת השמיים משופעי הכוכבים – חוויה בפני עצמה.  

מדרשת בן גוריון. בן מדבר מסעות גמלים | צילום: נורית עגור
מדרשת בן גוריון. בן מדבר מסעות גמלים | צילום: נורית עגור

לפרטים: 0775022152 / 0509870052 

להעביר את הזמן קצת אחרת

אוכלות: אל תפספסו את חומוס "אינתי" שאת החומוס שלו טוחנים במקום, במרכז המסחרי הקטן במדרשת בן גוריון. אחד החומוסים הטובים שאפשר לבקש (יש סניף נוסף בירוחם) . קציצות הפלאפל הגדולות ירוקות מבפנים טעימות להפליא וחוץ ממבחר של חומוס קטיפתי טעים ומסבחה עם גרגירים, יש כאן גם אריסה חצילים בטמפורה, טבעות בצל, צ'יפס וכרובית מטוגנת. הכל נעשה הומייד ובמקום. 

מדרשת בן גוריון. חומוס אינתי | צילום: ליהי רוזנברג
מדרשת בן גוריון. חומוס אינתי | צילום: ליהי רוזנברג

יוצאות: בילוי חביב בערב אפשר להעביר בבר "מדבר יין" (באזור לא פחות מ-50 יקבים), שיש בו כנראה את האוסף המדברי הגדול בעולם של  של יינות בוטיק ואחרים שכולם מיוצרים בנגב. בנוסף ליין, תוכלו ליהנות גם עם בירות, גבינות, שמן זית וסלטים טריים – הכול טעים והאווירה מזמינה. אם תגיעו בשישי, יש כאן הופעת שקיעה.  

מדרשת בן גוריון. חומוס אינתי | צילום: ליהי רוזנברג
מדרשת בן גוריון. חומוס אינתי | צילום: ליהי רוזנברג

לפרטים: 054-6612074 

ישנות: אנחנו לנו במלון "אדמה" החדש במצפה רמון, שברובע הבשמים הנחשב. המלון הוא בבעלותו של סמי אל קירנאווי, ציוני מוסלמי, בדואי ודמות ססגונית, שנולד בתל ערד וגדל ברהט וכבר הרבה שנים מתגורר במצפה רמון. בימים אלה הוא מסתובב לא מעט בעולם הערבי ועושה נפשות לעניין הישראלי. .בעברו היה מתדלק בתחנת דלק וכיום בן 50, הוא איש עסקים מצליח עם אימפריית תיירות כשבבעלותו מספר בתי מלון בעיר.

בתחילת המלחמה אירח עשרות רבות של מפונים ללא עלות. "אדמה" הוא מלון בוטיק ברובע הבשמים הנחשב, הוא השקיע בבנייתו 7.5 מיליון ש"ח. המלון מכיל 16 חדרים מושקעים מרווחים ונעימים. ניתן להתארח ארבעה איש בחדר (שניים בגלריה שבקומה השנייה של החדר). במחצית החדרים יש ג'קוזי אישי בצמוד לחדר. יש גם מאהל בדואי צבעוני גדול וישיבה על מזרונים, והשירות אדיב ומקצועי.  

מלון אדמה מצפה רמון | צילום: רשת צוקים
מלון אדמה מצפה רמון | צילום: רשת צוקים

פרטין באתר מלון "אדמה" או כאן: 07-33447055