טרנטינו בפסטיגל, תום יורק באתא – מה קורה פה?

דניאלה פיק וקוונטין טרנטינו בפסטיבל קאן 2019 | צילום: Pascal Le Segretain , גטי אימג'ס
דניאלה פיק וקוונטין טרנטינו בפסטיבל קאן 2019 | צילום: Pascal Le Segretain , גטי אימג'ס

ייתכן שתום יורק וג'וני גרינווד מרדיוהד באמת עשו שופינג באתא, האם איננו כה פרובינציאליים כשחשבנו ויכול להיות שאחרי הכול אנחנו די מגניבים?

88 שיתופים | 132 צפיות

"חצי סיכה על מפת העולם", כך נקראה מדינת ישראל בשיר "אנטארטיקה" שכתבה חנה גולדברג לקורין אלאל. אכן, מאז ומעולם (להוציא אלפיים שנות גלות) אנחנו נחשבים מדינה קטנה שאוהבת לעצבן את העולם, אבל בטח לא המקום בו קורים הדברים עצמם. בדרך כלל טרנדים מגיעים אלינו באיחור, סרטים יוצאים לבתי הקולנוע בדיליי ובנטפליקס אמריקה יש הרבה יותר סדרות מאשר בגרסה המקומית. אבל לאחרונה החלה להתערער שאלת אזוטריותינו וחוסר חשיבותינו הכללית, כאשר הבמאי קוונטין טרנטינו, אולי הבמאי הכי קול בעולם, רכש נכס באזור כיכר המדינה ואפילו ביקר בפסטיגל, כדי לצפות בחמו צביקה פיק.

>> הסטייל המטורף של דניאלה פיק

והינה, עוד זה שותה קפה במרכז שוסטר, וזה בא וקונה בגדים באתא. וב"זה בא" אנחנו מתכוונות, כמובן, לגיטריסט להקת רדיוהד ג'וני גרינווד (הנשוי לישראלית), שבסופ"ש האחרון ביקר בישראל, נכנס (יש אומרים שיחד עם סולן הלהקה, תום יורק) לסניף אתא באלנבי, רכש לעצמו פריט או שניים – ויצא. יש אומרים שגם תום יורק רכש לעצמו פריט.

מאז תקופת מסעות הצלב, בימי ממלכת ירושלים (1099 -1187) לא הייתה ישראל מוקד עלייה לרגל של כל כך הרבה טובים, מפורסמים ושווים, הרואים בנו מקום לגיטימי להתהלך בו, לרכוש בו בגדים, לאכול את מאכליו ואפילו לרכוש בו דירה. כל זאת בעוד אנו נושאים עינינו החוצה והלאה מכאן, ומחפשים לעצמנו רילוקיישן לוהט או קרובי משפחה במאוריציוס, כל דבר שירחיק אותנו מרפובליקת הבננות הזו המתיימרת להיות מדינה.

>> חייבות לטוס למאוריציוס

אבל בעוד אנו שקועים בשנאה עצמית, כמיטב המסורת היהודית, יכול להיות שעבור הגויים הקוליים האלה אנחנו הזנב המכשכש בכלב? מקום קטן, לא יפה במיוחד, בעל אוכלוסייה לא מנומסת ומערכת כבישים ואינסטלציה מבישה, אך בעל ערך מוסף המתגלה רק למביט מבחוץ? קשה להאמין, ובאופן אישי קצת מתחשק להעמיד אותם על טעותם ולומר "כיכר המדינה אינה באמת ה-כיכר של המדינה, מדובר בכיכר של גברות זקנות ושל נובורישיות צעירות בטייטס בדרכן לפילאטיס, לדפוק את האוטו של אבא וסלט עדשים שחורות". ניחא, העיקר שאתא הוא מותג שאנחנו אוהבות, ואם חשבנו שהקוליות המינימליסטית שלו השואבת השראה מההיסטוריה שלו כמותג בגדי עבודה היא מקומית בלבד – ובכן, שמחנו לגלות שטעינו.

>> יעל שנברגר, המעצבת של אתא, זכתה בפרס מעצבת אופנת הגברים של השנה
>> מה חשבנו על קולקציית הדנים של אתא?

זה שיש לנו אוכל מטריף אנחנו כבר יודעים, וזה שכל העולם מבין עכשיו שהאוכל הישראלי מטריף נשמע אך הגיוני. גם זה שיש שחקנים טובים המככבים במלא סדרות בנטפליקס (כן, אורי פפר, ראינו אותך ב"איש הניסים" ותומר קאפון משגע ב"הבנים" של אמזון), כבר ברור, ואפילו התרגלנו למחשבה שסדרות ישראליות נקנות לשידור ברחבי העולם. למרות כל זה, עדיין קשה לנו להתרגל למחשבה שכוכבים לוהטים מעבר לים רואים בנו מקום מגניב להסתובב בו, לאכול מפיתנו ולשתות את גזוזינו. האם עבור ג'וני גרינווד להיכנס לאתא ולרכוש מכנסי עבודה זה כמו להיכנס לחנות של ד"ר מרטינס בסוהו בלונדון עבורנו? האם הוא מרגיש שנוסף לו סנטימטר של קוליות, אחרי שקנה במקום ההיפסטרי בתל אביב? יכול להיות שהפרובינציאליות פסה מן העולם? האם בזמן שניסינו להוציא דרכון הונגרי הפכה ישראל למקום המגניב להיות בו?

המחשבה מתעתעת, אבל אימא'לה, נדמה שכן. הינה, תל אביב מככבת ברשימת 20 היעדים הכי לוהטים לשנת 2020 (אל תספרו לגויים על עבודות הרכבת הקלה ועל ההצפות באיילון ובדרום העיר) ברשימה של המגזין הנחשב פורבס; סלבס כמו ביונסה לובשות שחר אבנט ואלון ליבנה כאילו מדובר בוורה ואנג וג'יאמבטיסטה ואלי, יעל שלביה מככבת בפרסומות של מותג הביוטי של קיילי ג'נר ו"שבור" של אסף גרניט היא המסעדה הכי נחשבת בפריז, לפי דירוג של מגזין פריזאי כלשהו.

פעם היו אומרים לנו שהפירות בארץ הכי טעימים, והאמנו לזה כי היינו בחו"ל רק פעם אחת, בלחץ. אחר כך גדלנו והחכמנו, קנינו חרדל פירות יער בפושון, פרמז'אנו רג'יאנו בסופר הכי נידח באיטליה, גאודה בהולנד ועוגיות שורטברד בלונדון. אבל עכשיו אנשים ברי טעם מגיעים אלינו, רואים הצפה – טוענים "ונציה", קונים בגדי עבודה באתא וחשים "ז'קמוס", הולכים לפסטיגל ומתרגשים כאילו מדובר בסנסט בולווארד בברודווי. מפה לשם הפכה האנדרדוגיות שלנו ללהיט כלל עולמי, ולא מן הנמנע שהחומוס הבינוני שאנחנו קונות מתחת למשרד הוא הדבר הכי טעים שתיירת רנדומלית כלשהי תאכל כל החיים שלה. עבורנו מדובר בתחושה שאנו לא מכירים, הפיכתנו מפרובינציה נחשלת של העולם המערבי לשכונה היפסטרית, היינו כחולמים, איננו אזובים!

View this post on Instagram

@kylieskin ????

A post shared by Yael Shelbia (@yaelshelbia) on

כן, הפכנו מחור התחת של העולם לטבורו, ואין מה להגיד, נעים כאן יותר והאוויר קליל ונקי. רק תוציאו לנו את המוך מהתחת. סליחה, מהפופיק, כי אנחנו קצת נחנקות ולא מן הנמנע שמשטרת הקארמה בדרך לעצור אותנו על התחזות.

>> מלא תיירים? כך תבחרו בגד ים לוהט